K
kamm
Guest
Az E szinte minden rendszere ugyanazon logika, minimalis a trening ra, a foldi rendszerei, az infra is ugyanaz. Pont ez a lényege, hogy uhyan a gep maga erősebb, jóval tobbet elvisz, messze tobbet tud, de a korábban megszokott rendszerei ugyanazok, csak fejlettebbek, azokon nemigen van mit tanulni, az ujakat kell, de azoknal is a metodika, a logika ugyanaz (ezt meg remélem nem kell elmagyarázni, miért lényeges.Már megint a Kefír,jajj istenem...
Most a típust hagyjuk is,ezzel már aztán tényleg nem akarom az 50 ezredik kört futni.
Sokkal lényegesebb a bővítés esetében,hogy (az Albákat is ide értve,mivel azokkal is valamilyen szinten számolnak harci/felderítő feladatkörben,és ezt az agyrémet megint inkább csak hagyjuk) egy három százados légierőben ne akarjunk már 3 különböző típussal számolni. Van 14 Gripen C/D,ezek a harmincas évek közepéig biztosan maradnak,amúgy a modernizációval és új fegyverzettel addig potens gépek is lesznek. Na a gond az itt jön. Ha lesz második század,akkor az hogyan legyen? Én a legjobb megoldásnak használt C/D gépeket tartanám. Egy-másfél évtizedre bőven jók,homogén lenne a flotta,és a harmincas években egyszerre lehetne váltani a 2 századot új gépekre,ami lehet F-35,vagy valamilyen új európai gép,ha addigra lesz belőlük valami,ami mondjuk azért nagyon is kérdéses. Bármennyire is az európai megoldásokat pártolom,amiben csak lehet,azért az eddigi tapasztalatok alapján az új vadászfejlesztésekkel kapcsolatban baromi erősek a fenntartásaim.
Ott van még akkor opciónak a 12 C/D airframe. Itt a típus legalább azonos,de 15+ éves gépek mellé vennénk gyakorlatilag újakat,aminek az lenne az eredménye,hogy az egyik századot a harmincas,a másikat meg az '50-es években kellene váltani,szóval lenne 10-15 évig homogén flotta,aztán megint ott tartunk,hogy van egy két százados légierő két különböző típussal,arról nem is beszélve,hogy azért a negyvenes évekre a C/D menthetetlenül elavult lesz...
És akkor ott van még a Gripen E/F. Itt még plusz probléma,hogy bár Gripen-Gripen,de a C/D és az E/F úgy viszonyul egymáshoz,mint a Hornet és a Superhornet,nem egy sima upgrade,hanem félig-meddig új típus,a régebbi verziót át sem lehet építeni az újra. Ha már holnap E/F-et veszünk,akkor is az leghamarabb a '20-as évek második felében állhat hadrendbe. És az nem egy áthidaló megoldás arra, hogy majd 2040-ben váltunk pl. Tempestre(ha lesz), mert mocskosul drága vadászgépet nem 10 évre veszünk. Ha az E/F kerül rendszeresítésre,akkor az bizony az '50-es, '60-as évekig itt marad. Alapból egy 4. generációs géppel számolni a következő 30+ évre nem feltétlenül a legszerencsésebb, és akkor még mindig ott van a C/D század,amit viszont 10-15 év múlva mindenképp cserélni kell.
Sajnos most annak a levét isszuk évtizedekkel később,amikor az a végtelenül elhibázott és rövidlátó döntés született,hogy csak 14 gépet veszünk,és egyszádos légierővé vállt a magyar. Most pedig már nem egy egyszerű dolog jó döntést hozni,hogy ezt esetleg hogyan is lehetne bővíteni.
Amikor mindossze 30-40 geped van, akkor elmeroggyant dolog lenne kifutó modellbe olni a penzt, amelyrol tudjuk, hogy már most előző generációs, hogy 10 even belul amúgy is nyugdijaznunk kell majd, mikozben ott a modern modell, amelyik a legujabb generációs elektronikaval es sw platformmal érkezik.
Ráadásul látható, hogy a Tempeat/FCAS/japán stb sixth-gen cuccok mind messze le fogjak lepni az F-35 mar most is láthatóan limitalt előnyeit (ezt nagyon pontosan látják Marothek es a légierő is), viszont egyértelműen nem fix, mikorra es milyen gép lesz készen.
Ezért különösen fontos érv az E mellett az is, hogy mint a legmodernebb modell, megfelelő színvonalú elrettentést nyújt akár 20 évre előre is, mert ugye a NATO taggá váló, az oroszokkal komplett régiót feloszto svédeknek az E a prime fighter jetuk, a NATOnak ez lesz a frontline gépe északon, a svedek már elotte ia megmondták, hogy 20-25 évig biztosan aktívan fejlesztik rá az új funkciókat majd, de ezek után egyértelműen jönnek majd hozzá sorban az új képességek (ráadásul, ugye, köztudottan ez az első, ahol a latest-gen virtualized-containerized architektúra miatt az alrendszerek akár hetek alatt is frissithetoek, nem erintik az avionikat avagy mas kritikus rendszereket, nincs szükség féléves-eves tesztekre többé egy-egy új integrációnál, avagy akár új kepessegnel sem.)