[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Kunmadarason a kifutó mellett van egy ilyen parkolókban szokásos likacsos betonelemekkel fedett pótkifutó, térdig érő fűvel álcázva. Amikor bukdácsoltam rajta, kiváncsi is voltam, vajon mi tudna ide leszállni?. Saccra 70 centis kerekek kellenének hozzá.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 280
113
Én amikor tavaly a RIATon beszéltem a svéd pilótával, ő azt mondta, hogy mindkét rakétának meg van a maga jó tulajdonsága. Szerintem van értelme a párhuzamos üzemeltetésnek. Óriási taktikai rugalmasságot adhat.

Ha nem is sokat, csak 30 darabot vennénk Meteorból, már az hatalmas ugrás lenne előre légiharcászkodásban. Mármint megtartva az AMRAAMokat.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 264
8 488
113
Ha nem is sokat, csak 30 darabot vennénk Meteorból, már az hatalmas ugrás lenne előre légiharcászkodásban. Mármint megtartva az AMRAAMokat.

Lehet, hogy a döntéshozók már a 2026 utáni F-35-ben gondolkoznak és van egy olyan érzésem, hogy az Amerikaiak nem fogják az F-35-höz integrálni a Meterort.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
..és van egy olyan érzésem, hogy az Amerikaiak nem fogják az F-35-höz integrálni a Meterort.
Az Amerikaiak nem, de az Angolok igen! :)
p1721010.jpg
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 277
13 887
113
Egyre inkább az az érzésem hogy nekünk legelőnyösebb 2026 után egy Gripen E lízing lenne. Közben lenne idő megfigyelni hogy az F-35-re rá megy-e a lengyelek gatyája is meg addigra újabb és újabb radarok is napvilágot fognak látni, meg 2035 körül már lehet lesz amerikai/európai 6 generációs gép is.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
T

Törölt tag 1586

Guest
Egyre inkább az az érzésem hogy nekünk legelőnyösebb 2026 után egy Gripen E lízing lenne.
Air policy célra talán nem kellene se Gripen E-t lízingelni, sem F-35-öst venni.
Ha esetleg légierőt akarunk - és nem csak légi rendészetet - akkor meg először el kéne érni hogy a meglévő gépek képességeinek ne csak 10%-át használjuk ki.
El kéne jutni oda hogy 90%-ban kihasználjuk a meglévő gépekben rejlő lehetőségeket és ha ez megvan, akkor utána lehetne elkezdeni gondolkodni azon hogy hogyan tovább (Gripen E vagy F-35?).
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and Celebra
M

molnibalage

Guest
Egyre inkább az az érzésem hogy nekünk legelőnyösebb 2026 után egy Gripen E lízing lenne. Közben lenne idő megfigyelni hogy az F-35-re rá megy-e a lengyelek gatyája is meg addigra újabb és újabb radarok is napvilágot fognak látni, meg 2035 körül már lehet lesz amerikai/európai 6 generációs gép is.
Akkor nagyon rosszul érzed. Végre itt marad a Gripen, saját tulajdon, mi üzemeltetjük. Lássuk, hogy sikerül-e...
Ha végre ez megy, akkor majd úgy 10 év múlva, amikor a gépek 30 évesek lesznek töprengjünk el mi legyen. Mert repóra akkor is annyi lesz bennük, hogy még elég lenne. Bőven...
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 771
5 128
113
A jelenlegi konfigurációval repülő grippenjeink adott esetben képesek lennének e a szomszédos, velünk nem igazán baráti érzelmű országok (Ukrajna, Románia, Szerbia, Szlovákia) bármelyikének légiereje, légvédelme ellen megelőző csapást mérni?
Hasonlóan ahogy a szintén sok ellenséges országgal körülvett Izrael megtette már néhányszor. Ezzel meggyengítve, lépéshátrányba kényszerítve őket. Amennyiben nem... milyen modernizációra + beszerzésre lenne szükség ezen képesség eléréséhez. Mert szerintem a megelőző csapás a mi esetünkben létkérdés. Valamint a mi ellenfelünk nem az Orosz medve.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 490
113
A jelenlegi konfigurációval repülő grippenjeink adott esetben képesek lennének e a szomszédos, velünk nem igazán baráti érzelmű országok (Ukrajna, Románia, Szerbia, Szlovákia) bármelyikének légiereje, légvédelme ellen megelőző csapást mérni?
Hasonlóan ahogy a szintén sok ellenséges országgal körülvett Izrael megtette már néhányszor. Ezzel meggyengítve, lépéshátrányba kényszerítve őket. Amennyiben nem... milyen modernizációra + beszerzésre lenne szükség ezen képesség eléréséhez. Mert szerintem a megelőző csapás a mi esetünkben létkérdés. Valamint a mi ellenfelünk nem az Orosz medve.

A légierőt képesek lennének leradírozni az égről kb csípőből annyival modernebbek a gépeink.A földi csapásmérés is működhet épp csak kevés a gépünk ahhoz,hogy normális mennyiség legyen csapásmérésre és légvédelemre egyszerre.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 588
18 577
113
A légierőt képesek lennének leradírozni az égről kb csípőből annyival modernebbek a gépeink.A földi csapásmérés is működhet épp csak kevés a gépünk ahhoz,hogy normális mennyiség legyen csapásmérésre és légvédelemre egyszerre.
A román F-16-osokat azért biztos nem csípőből. A Gripen radarja és zavaró renszere elvileg korszerűbb, a fegyverzet ugyanaz.
 
M

molnibalage

Guest
A jelenlegi konfigurációval repülő grippenjeink adott esetben képesek lennének e a szomszédos, velünk nem igazán baráti érzelmű országok (Ukrajna, Románia, Szerbia, Szlovákia) bármelyikének légiereje, légvédelme ellen megelőző csapást mérni?
Hasonlóan ahogy a szintén sok ellenséges országgal körülvett Izrael megtette már néhányszor. Ezzel meggyengítve, lépéshátrányba kényszerítve őket. Amennyiben nem... milyen modernizációra + beszerzésre lenne szükség ezen képesség eléréséhez. Mert szerintem a megelőző csapás a mi esetünkben létkérdés. Valamint a mi ellenfelünk nem az Orosz medve.
A válasz igen és nem. A gép technikailag képes lenne rá, de nekünk nincs ehhez elég gép és fegyverzet sem. Egyes célok esetén bizonyos védelmet feltételezve ez igaz, de ne gondolj semmivéle 1967 szintű izraeli húzásra. A kockázata is nagy lenne.

Egy kevésbé védtelen cél esetén éjszaka berepülve alacsonyan tudnának egy csapást mérni? Igen, elvileg képesek rá, ha van GPS térkép Mo-n kívül is, mert terepkövető radarja nincs a gépnek.

Az is kérdés, hogy az ukrán Buk-M1 és Sz-300-asok közül mennyi és hol dolgozna meg milyen vadász szállna fel, stb.

Alapvető probléma a kevés Gripen. Az ország minimális szintű védelmét ellátják, de offenzív módon használni őket nagyon kockázatos.

A légierőt képesek lennének leradírozni az égről kb csípőből annyival modernebbek a gépeink.A földi csapásmérés is működhet épp csak kevés a gépünk ahhoz,hogy normális mennyiség legyen csapásmérésre és légvédelemre egyszerre.
A román F-16 MLU-knál egyes szempontból még elmaradottabb is a Gripen, egyes téren viszont többet tud.

A román F-16-osokat azért biztos nem csípőből. A Gripen radarja és zavaró renszere elvileg korszerűbb, a fegyverzet ugyanaz.
Kb. A legnagyobb probléma a kevés függesztési pont. Szárnypótos és AG fegyverzet esetén nincs BVR képesség. Ez borzalmasan nagy hátrány.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A válasz igen és nem. A gép technikailag képes lenne rá, de nekünk nincs ehhez elég gép és fegyverzet sem. Egyes célok esetén bizonyos védelmet feltételezve ez igaz, de ne gondolj semmivéle 1967 szintű izraeli húzásra. A kockázata is nagy lenne.
Egyenlőre a felderítő kapacitásunk zéró, úgyhogy egy nem statikus célt meg se tudnánk találni.
A célmegkelölő kapacitás is pár db. Litening konténerre korlátozódik.
 
M

molnibalage

Guest
Egyenlőre a felderítő kapacitásunk zéró, úgyhogy egy nem statikus célt meg se tudnánk találni.
A célmegkelölő kapacitás is pár db. Litening konténerre korlátozódik.
Ez azért erős túlzás. Mozgó cél az már haderő, ha odalentről van infó, akkor azért a SAR radarral egy mozgó századerő adott helyen megtalálható. Ahol a SAR radararl van valami cél, arra ránéz a TGP és mehet a VID. Nagy területen felderíteni valóban nem tudunk, nincs semmi eszköz erre.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 490
113
A válasz igen és nem. A gép technikailag képes lenne rá, de nekünk nincs ehhez elég gép és fegyverzet sem. Egyes célok esetén bizonyos védelmet feltételezve ez igaz, de ne gondolj semmivéle 1967 szintű izraeli húzásra. A kockázata is nagy lenne.

Egy kevésbé védtelen cél esetén éjszaka berepülve alacsonyan tudnának egy csapást mérni? Igen, elvileg képesek rá, ha van GPS térkép Mo-n kívül is, mert terepkövető radarja nincs a gépnek.

Az is kérdés, hogy az ukrán Buk-M1 és Sz-300-asok közül mennyi és hol dolgozna meg milyen vadász szállna fel, stb.

Alapvető probléma a kevés Gripen. Az ország minimális szintű védelmét ellátják, de offenzív módon használni őket nagyon kockázatos.


A román F-16 MLU-knál egyes szempontból még elmaradottabb is a Gripen, egyes téren viszont többet tud.


Kb. A legnagyobb probléma a kevés függesztési pont. Szárnypótos és AG fegyverzet esetén nincs BVR képesség. Ez borzalmasan nagy hátrány.

Rendszerbe álltak már?Átvették a készenlét? Megérkezett már az összes?Vagy egyáltalán hogy állnak velük a románok?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 223
24 322
113
A román F-16-osokat azért biztos nem csípőből. A Gripen radarja és zavaró renszere elvileg korszerűbb, a fegyverzet ugyanaz.
Tapasztalat. Az évek,...az évek...meg sem rezzenek a román F-16 hallatán...
b. A legnagyobb probléma a kevés függesztési pont. Szárnypótos és AG fegyverzet esetén nincs BVR képesség. Ez borzalmasan nagy hátrány.
Ez igaz, SDB-vel orvosolható lenne...
Okos bevetéstervezéssel ki lehet használni a Gripen sajátosságait is...,de egy ilyen scenárióba (a példának felhozott román F-16) kár is belemenni, annyi mindentől függne a dolog.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 771
5 128
113
Akkor végül is milyen konkrét berendezéseket kellene/lehetne még a gépeinkre aggatni, hogy hatékonyabbak legyenek. Mennyivel több gép kellene, hogy a légierőnk határon túli offenzív feladatokat is biztonsággal végrehajthasson. Szükséges lenne e ennek koordinálásához pl. egy awacs gépre, esetleg a támadáshoz elektronikai zavaró feladatkörű gépre vagy a felderítésnek komolyabb nagy hatótávolságú drónokra?
 
Status
Not open for further replies.