K
kamm
Guest
Ha mar griff, akkor legyen kover: GriPPPen!Azért a pontozásra kíváncsi leszek elvileg valamit nyilvánosságra hoznak ebből nem de? Ez egy óriási lobbi erőt ad nekünk a grippen-nél.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ha mar griff, akkor legyen kover: GriPPPen!Azért a pontozásra kíváncsi leszek elvileg valamit nyilvánosságra hoznak ebből nem de? Ez egy óriási lobbi erőt ad nekünk a grippen-nél.
Azt írják a 64 F-35A éves üzemeltetési klts.e nem haladja meg a Finn békeidős védelmi költségvetés 10% át, vagyis mai áron $250 milliót.
Amikor az EF-ről néha olyanon szivárognak ki, hogy 50 ezer FONT/óra volt a repórája nem igazán értem ezt a "gazdag ország" kitételt.Tisztán látszik hogy az F-35 ös csak a gazdag országok engedhetik meg maguknak (Svájc), vagy azok akik komolyan számításba veszik hogy az Oroszok ellen fognak harcolni (Lengyelek, Finnek) ...
Én ilyesmit nem láttam, de érdekelne ha van hozzá linked...Amikor az EF-ről néha olyanon szivárognak ki, hogy 50 ezer FONT/óra volt a repórája
Senki sem állította hogy az EU kacsák olcsók....az F-35 után ezek a leg drágábban üzemeltethető gépek.A nyugati eurokapcsák olcsósárága semmi bizonyíték nincs, a drágaságára annál inkább.
Az F-35 nek nem azért drága az üzemeltetése mert sok készült belőle...nem is értem miért gondolod ezt.A Rafaleból mennyi készült eddig? Bakker csak USAF F-35A-ból több van, mint a valaha legyártott ÖSSZES Rafale változat.
Ez kb 8-10 éve volt a T3A gépek bevezetése táján.Én ilyesmit nem láttam, de érdekelne ha van hozzá linked...
Aműgy ha font (GBP) akkor gondolom az Angol gépekről van szó...
Nos Anglia sem a leg csóróbb országok közé tartozik...
Én az EF re olyan $18 ezer/óra számot láttam..
Bakker, hányszor kell még linkelni?az F-35 után ezek a leg drágábban üzemeltethető gépek.
Az hogy az F-15E drágább mint az F-35 nem hiszem hogy nagyon vigasztalná a szépreményű F-35 üzemeltetőket.2012-ben is drágább volt az F-15E, mint az F-35A.
Ez kb 8-10 éve volt a T3A gépek bevezetése táján.
Bakker, hányszor kell még linkelni?
2012-ben is drágább volt az F-15E, mint az F-35A.
Úgy, hogy töredékét tudja.
Az F-35A 30k órája nem sok a 2008-2012 közötti F-16C-nek úgy volt 18-20 ezer SUD/óra, hogy az F-16-nak nincs, se AESA radarja, se EOTS, se DAS se NG hajtóműve. És azóta volt infláció is.
Azt írják a 64 F-35A éves üzemeltetési klts.e nem haladja meg a Finn békeidős védelmi költségvetés 10% át, vagyis mai áron $250 milliót.
Betartani ezt a követelményt az F-35 kel felettébb érdekes lesz....
64 gép - $33 ezer/óra (ennyi az F-35 jelenlegi üzemeltetési klts.e) - évi 100 óra/gép = $211,2 millió
de OK, legyünk jóindulatúak és tételezzük fel hogy az F-35 üzemeltetési költségei idővel csökkennnek és többet repülnek a gépekkel..
64 gép - $20 ezer/óra - évi 200 óra/gép (ami még k.eu.i mércével sem sok...) = $256 millió
Tisztán látszik hogy az F-35 ös csak a gazdag országok engedhetik meg maguknak (Svájc), vagy azok akik komolyan számításba veszik hogy az Oroszok ellen fognak harcolni (Lengyelek, Finnek) ...
értem tehát amit megsőórólnak a mechanikai mérők fejlesztésén azt az dőt és pénzt beleteszik a programozásba sokszorosan..
.
Itt nyilvan nem a kepernyö maga a lenyeg, hanem az a software, ami fut rajta. Feltehetöen rengeteg munkaora összerakni egy jol hasznalhato rendszert ra, es a marketingeseknek is lehet dobalozni ember-gep interface-röl, szenzor fuziorol, es hasonlokrol
.értem tehát amit megsőórólnak a mechanikai mérők fejlesztésén azt az dőt és pénzt beleteszik a programozásba sokszorosan.
Fobb pontok, svajci es norveg ktgekkel hasonlitva:
Vegeredmeny: szerinte vagy eszement jo uzletet csinalnak a finnek (amit en is pedzegettem felette), vagy nem letezik, hogy 64 gepes F-35 flottat megengedhetne maganak Finnorszag.
- The Swiss number caused quite a stir, including talk about the aircraft having gone up 20% in cost since the decision was made. I don't quite get those figures, but an increase of 17% (5.07 Bn CHF to 5.95 Bn CHF).
- A key detail here is that the exchange rate of USD to CHF has grown somewhat worse for the Swiss since February when the original figures came in, so I get an increase in USD of 13%. Still bad, but not quite on par with the dreaded 20% figure
- (in HX I believe only #Rafale is traded in Euros, and as such not privy to exchange rate risks. F-35 and Super Hornet are most likely USD, Gripen with high reliance on US systems is also rather vulnerable to EUR-USD fluctuations, and Eurofighter is just a mess in this field)
- A key detail is the lack of weapons in the Swiss offer. The Swiss are rather transparent, and the weapons package is worth 107 M CHF (102.7 MEUR). At the same time, Saab has disclosed their HX offer has 1.7+ Bn EUR worth of weapons.
- ..and that is straight acquisition cost of the munitions. Even if the F-35 would make do with cheaper US weapons and simpler ones due to stealth allowing to get closer, the LM offer to Finland IMO can be assumed to include at least 1 Bn EUR of weapons.
- So if we throw out the weapons, inflation adjustment, and technical risks (which the Swiss class as a low number thanks to the large user base), the acquisition cost for 36 F-35A is 5.84 Bn CHF, giving an average unit cost of 155 MEUR per aircraft.
- If we take that times 64 and add back in 1 Bn EUR of weapons, we reach 10.97 Bn EUR - without any room for inflation, technical risks, and with a Swiss-size spares package (which I highly doubt is large enough to satisfy FinAF).
- Finnish acquisition budget is roughly 9.3 Bn EUR, and that makes a Swiss deal with minimum Finnish weapons 18% above the Finnish acquisition budget.
- The LCC for the Swiss is calculated at 15.5 Bn CHF over 30 years, a bit of division and multiplication later and we are looking at 26.45 Bn EUR for 64 aircraft/30 years. Again, this likely doesn't scale linearly, but it's a solid 30% above the Finnish budgeted 20 Bn EUR LCC.
- NOR: Assume these "latest figures" include the reported 5.14 Bn NOK upgrade to Block 4, but be aware that is also a number floating around)
- The acquisition program for 52 F-35A is set at 71.5 Bn NOK and a 268.1 Bn NOK LCC for 30 years, both in 2017 price levels. Using consumer price index (Konsumprisindeksen) we land at 76.4 Bn NOK and 297.6 Bn NOK respectively in 2021 prices.
- That gives 7.7 Bn EUR in acquisition costs and 28.9 Bn EUR in LCC, which again dividing and multiplying gives 9.5 Bn EUR for 64 aircraft and 35.5 Bn EUR in LCC. The acquisition cost in other words fit more or less within the Finnish budget, but the LCC is 77.5% over!
- There's a ton of uncertainties here, including how the LCC are calculated, and how the spares and weapons stocks differ, what kind of training arrangements, conscripts vs. paid personnel, the very real dangers of extrapolating, and so forth.
- However, if Finland has managed to get an LCC that is 44% smaller than what the Norwegians are looking at, either the FDF are geniuses, or the Norwegians shouldn't be allowed to any budget more important than the company's coffee jar.
- To be honest, I don't think the Finnish Air Force is able to shave that kind of percentages from the budget. The end result, even with all uncertainties, is that neither the Swiss nor the Norwegian numbers indicate that Finland could afford a 64 aircraft F-35A fleet.
Nekik mar van valos uzemeltetesi ktgrol szamaik (=qrva draga.)Norvég?
kb ezt írtam én is amit a mérnöki fejlesztésen megspórólnak annak az időnek a többszörösét teszik progamozásba....
.
Orvosi softwaret fejlesztünk, igy tapasztalatból mondom, elektronikával és software-rel borzasztó sok időt el lehet pepecselni. Működő softwaret még csak-csak csinálsz, de azután "bolondbiztossá" tenni, felkésziteni minden várható helyzetre, tesztelni, hibakeresni, újabb felmerült helyzetekre felkésziteni, tesztelni, hibakeresni, hibakeresni, újabb szempontok merülnek fel, tesztelni, stb, stb
.
Messze nem tennék egyenlőséget hagyományos mechanikus cuccok fejlesztésével.