J-11 / J-15 / J-16 Flanker , Flying Shark (Shenyang, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 448
63 889
113
Na és ha elkezünk tovább ásni, hajtómű, avionika, fegyverzet terén, hogy miket honnan ötvöztek, akkor elérünk a kérdéshez, hogy ez a gép mennyire "orosz" még?
Már nem nagyon, habár az aerodinamikai alapkutatás adta forma és az évtizedes üzemhez igazított működés és szerkezet nagy részének szellemi tulajdona az oroszoké és az is marad.
Ugyanakkor a működő alrendszerek folyamatosan alakulnak át kínaivá, kínai a hajtómű, a radar, a szenzorok, a műszerfal a sok-sok licenszelt és abból továbbfejlesztett komponens, mint például a katapult, a fegyverzet és a komplett avionika. De közben kínaivá válik gép a saját standard szerinti lemezmegmunkálás, a lassan egyre nagyobb arányban beépülő kompozit elemek és a 3D nyomtatott alkatrészek révén is. A kínaiak saját kormányvezérlőrendszert is készítettek ehhez a géphez, habár, hogy ez mennyire egyedi és mennyire az orosz tükörfordítása, az még kérdéses.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 448
63 889
113
Van egy olyan érzésem, hogy ez a gép mindezt képviseli, amit az oroszk ki szerettek volna hozni a konstrukcióból, csak anyagi és humán erőforrások hiánya miatt nem voltak képesek.
Ezen is vitatkozhatunk, vagyis inkább filozofálgathatunk.
A Szu-27-esből a szovjetek, illetve az oroszok szinte mindent kihoztak, amit lehetett, illetve akartak.
A gépről már a tervezéskor tudták, hogy sokféle irányba el fogják vinni, csak az idő kicsit közbeszólt.
De a maga idejében mindegyik alváltozat releváns volt és működött.
Talán csak a Szu-27K és a Szu-27M nem tudott túllépni a saját árnyékán, habár az előbbit a kínaiak vitték tovább J-15 néven, míg az utóbbit revideálva jött létre a Szu-35Sz.
Az időrendben legeslegelső iteráció, vagyis a Szu-30-as (Szu-27PU) is tudta azt, amit elvártak tőle (PU: Punkt Upravlenyija, Vezetési Pont, a Honi Légvédelem extra nagy hatótávú Combat Air Patrol gépe), csakhogy nagyon hamar létre kellett hozni a kereskedelmileg ígéretesebb Szu-30M-et, ami már többcélú lett. Ennek érdekessége, hogy ilyet, hogy Szu-30M az orosz nem is rendszeresített, mert nem volt rá pénze, de rögvest piacra dobta Szu-30MK néven (Modernizált és Kommerszant, azaz kereskedelmi).
Később ebből rengeteg verzió kerekedett, különféle országkódokkal.
Majd 2008 után kezdték el rendszeresíteni az első hazai verziókat, a Szu-30SzM-et és a Szu-30M2-est.

A kínai J-16 ugyanennek a fejlesztési vonalnak a továbbvitele kínai, 2010 utáni technológiai színvonalon.
Egyszerűen csak későbbi és korszerűbb az ő változatuk, de a maga idejében az oroszok gépei is azt tudták, amit elvártak tőlük.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 466
19 050
113
J-16 célmegjelölővel
109611-d1e66a8caf49ffe11ff336bffca6b7c0.jpg
109612-0db0779acc623410194410143ca40c2e.jpg
sensor-jpg.353255
 
  • Tetszik
Reactions: comandante

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 617
113
Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem azt súgja valami, hogy ez rajz.

A másik az,hogy mitől lesz egy olyan gép stealth, aminek az alapja a vadászbombázók között a radarképernyőkön az egyik legjobban "világító" típus az alapja? A farkasfogazott GSF és a döntött, pillangóvezérsík szerű függőleges stabilizátorok ehhez önmagában nekem kevésnek tűnnek. Még egy dolog: az integrált instabil triplán kialakítás. Ami a manőverezőképesség szempontjából nagyon klassz, de a kacsaszárnyak miatt növeli az RCS-t. Ezért is fejlesztették tovább az integrált instabil triplán konstrukciót az oroszok, hogy a hagyományos kacsaszárny helyett kitalálták a mozó LERX-et. Ugyanúgy jótékony hatással van a gép irányíthatóságára, viszont nem növeli az RCS-t, úgy mint a hagyományos kacsaszárnyak. Innen adná is magát a következő kérdés, hogy a J-20 az a nagy kacsaszárnyakkal, mennyire stealth?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 351
113
A másik az,hogy mitől lesz egy olyan gép stealth, aminek az alapja a vadászbombázók között a radarképernyőkön az egyik legjobban "világító" típus az alapja? A farkasfogazott GSF és a döntött, pillangóvezérsík szerű függőleges stabilizátorok ehhez önmagában nekem kevésnek tűnnek. Még egy dolog: az integrált instabil triplán kialakítás. Ami a manőverezőképesség szempontjából nagyon klassz, de a kacsaszárnyak miatt növeli az RCS-t. Ezért is fejlesztették tovább az integrált instabil triplán konstrukciót az oroszok, hogy a hagyományos kacsaszárny helyett kitalálták a mozó LERX-et. Ugyanúgy jótékony hatással van a gép irányíthatóságára, viszont nem növeli az RCS-t, úgy mint a hagyományos kacsaszárnyak. Innen adná is magát a következő kérdés, hogy a J-20 az a nagy kacsaszárnyakkal, mennyire stealth?
én a csökkentett észlelhetőségr tervezést a rajzon a föld/vízfelszini radarok ellen látom a konceptcióba nem légtérellenőrző radarok gavy más vadászgépek szemszögéből.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 617
113
én a csökkentett észlelhetőségr tervezést a rajzon a föld/vízfelszini radarok ellen látom a konceptcióba nem légtérellenőrző radarok gavy más vadászgépek szemszögéből.

Ezt én értem, de korábban pont arról volt egy cikk talán az Aranysasban, hogy a kacsaszárnyak megnövelik a gép RCS-ét, ez pedig az integrált instabil triplán kialakítás egyik hátránya. Ezt általánosan, minden radarral szemben értették,főleg a földi telepítésűekre koncentrálva. Mert általában azok látják meg először a közeledő gépet, kivéve, ha egy olyan szerencsés országról van szó, aminek van saját AWACS-e és azt sokat a levegőben is tudja tartani. Ha jól emlékszem, akkor pont a Szu-30MKI-vel kapcsolatban ment a fejtegetés, mert az volt az első ilyen kialakítású, sorozatgyártott gép a világon.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 876
58 009
113
Ezt én értem, de korábban pont arról volt egy cikk talán az Aranysasban, hogy a kacsaszárnyak megnövelik a gép RCS-ét, ez pedig az integrált instabil triplán kialakítás egyik hátránya. Ezt általánosan, minden radarral szemben értették,főleg a földi telepítésűekre koncentrálva. Mert általában azok látják meg először a közeledő gépet, kivéve, ha egy olyan szerencsés országról van szó, aminek van saját AWACS-e és azt sokat a levegőben is tudja tartani. Ha jól emlékszem, akkor pont a Szu-30MKI-vel kapcsolatban ment a fejtegetés, mert az volt az első ilyen kialakítású, sorozatgyártott gép a világon.

A J-20 topikban ott vannak a becsült RCS értékek. Semmi baja lopakodás szempontjából.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 617
113
Nem értem, hogy miért növelik jobban, mint a hátsó vezérsíkok?
Nem emlészem már a cikkre, de nyilván úgy, hogy elöl vannak, előbb látja a radar. Ezért fontos az orrész, kabin, szívócsatorna megfelelő kialakítása (hajtóműlapátok árnyékolása) is a stealth jellemzőkhöz. Mire a hátsó vízszintes stabilizátorokig ér a radarsugár, addig előtte az egész gép, aminek a formáival megpróbálhatják olyan módon eltéríteni a radarsugarakat, hogy azok úgy verődjenek vissza (nyelődjenek el??), hogy a gépet csak jóval később tudják radarral felfedezni, mint a 4. és 4++ generációs társaikat, a még régebbi vasakat nem is említve.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 351
113
Nem emlészem már a cikkre, de nyilván úgy, hogy elöl vannak, előbb látja a radar. Ezért fontos az orrész, kabin, szívócsatorna megfelelő kialakítása (hajtóműlapátok árnyékolása) is a stealth jellemzőkhöz. Mire a hátsó vízszintes stabilizátorokig ér a radarsugár, addig előtte az egész gép, aminek a formáival megpróbálhatják olyan módon eltéríteni a radarsugarakat, hogy azok úgy verődjenek vissza (nyelődjenek el??), hogy a gépet csak jóval később tudják radarral felfedezni, mint a 4. és 4++ generációs társaikat, a még régebbi vasakat nem is említve.
pedig az összes európai 4++ vadászgép kacsa elrendezésű. sőt a 4++ nak készűlt vadászgépek mindegyike (szuhojt leszámítva)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 736
76 810
113
pedig az összes európai 4++ vadászgép kacsa elrendezésű. sőt a 4++ nak készűlt vadászgépek mindegyike (szuhojt leszámítva)
Igen, ebből lett egykor régen indirekt módon "kikövetkeztetve", hogy az amerikaiak is kísérleteztek kacsa elrendezésű gépekkel a 80-as években, de az amerikai csökkentett észlelhetőségű gépek valamiért mégsem ilyenek lettek. Aztán jött a kínai J-20 és akkor már azt mondták hogy lehet hogy nincs is jelentősége kacsa vezérsíknak ha olyan anyagból készül, kiderült hogy a Super Hornetnél sem a hajtóműlapátokat látjuk, a speciális festék (pl. Have Glass V) pedig akár 25% RCS csökkenést is hozhat.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 617
113
pedig az összes európai 4++ vadászgép kacsa elrendezésű. sőt a 4++ nak készűlt vadászgépek mindegyike (szuhojt leszámítva)
Ha tudnám melyik Aeromagazinban nyilatkozott a Saab képviselője a Gripen E/F programról, jövőbeni tervekről. A lényege a nyilatkozatának az volt, hogy a stealth képességeket ők nem tartják fontosnak, sőt, felesleges, az üzemeltetést drágító dolognak tartják. A stealth kialakítás helyett inkább még egy vagon elektronikát/szenzort pakolnának az új gépeikbe. A többi "kacsagyárról" nem tudok mit mondani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 461
18 022
113
pedig az összes európai 4++ vadászgép kacsa elrendezésű. sőt a 4++ nak készűlt vadászgépek mindegyike (szuhojt leszámítva)
Melyik euro kacsát tervezték 4++nak, amikor a 80-as években nekikezdtek a fejlesztésüknek? Ez a + besorolás a 90-es évek végi, 2000-es találmány.
Ha tudnám melyik Aeromagazinban nyilatkozott a Saab képviselője a Gripen E/F programról, jövőbeni tervekről. A lényege a nyilatkozatának az volt, hogy a stealth képességeket ők nem tartják fontosnak, sőt, felesleges, az üzemeltetést drágító dolognak tartják. A stealth kialakítás helyett inkább még egy vagon elektronikát/szenzort pakolnának az új gépeikbe. A többi "kacsagyárról" nem tudok mit mondani.
E mögött nagyjából az lehet, hogy a Saabnak esélye sincs egyedül stealth gépet fejlesztenie. Persze, hogy azt mindja, hogy felesleges. Mindenki más szerint meg már alapkövetelmény.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 617
113
Melyik euro kacsát tervezték 4++nak, amikor a 80-as években nekikezdtek a fejlesztésüknek? Ez a + besorolás a 90-es évek végi, 2000-es találmány.

E mögött nagyjából az lehet, hogy a Saabnak esélye sincs egyedül stealth gépet fejlesztenie. Persze, hogy azt mindja, hogy felesleges. Mindenki más szerint meg már alapkövetelmény.

Szerintem is az van mögötte, de egy megrendelőd/lízingelőd számára a lízingelő országod legfőbb repüléssel foglalkozó újságában, ahova havonta befizetsz 1-2 oldal teljes felületű reklámposztert a legyőzhetetlenségedről, és,hogy az általad fejlesztett gép a levegő, a harctér ura, egy ilyen jellegű beismerés nem mutatna túl jól.