Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Régen még úgy oktatták a vezetőket, hogy nem szerencsétlenkedünk az úton, nem tartjuk fel a forgalmat, ha lehet, menni kell. Ma a többség igencsak ráérősen megy (legaláb is felénk), széles jól belátható főúton lakott területen kívül nyáron verőfényben, száraz úttesten 60-70. Viszont ezt tartják lakott területen belül is...
Igen, ez sem optimális, de viszont, ha nincs forgalom, akkor tök szabályosan megelőzöd 90-95-ös tempóval. Hol a gond?
Sajnos én azt látom, hogy pl. követési távolságtól kezdve semmit nem tartanak be. Eredménye?
Pl. ez...
https://index.hu/belfold/2019/12/11/kamionnak_nyomtak_egy_autot_az_m1-esen_meghalt_a_benne_utazo_no/

Bár nem szeretek ítélkezni előre, de ha nem fékhibás volt jármű, akkor a követési távolság be nem tartása okoz ilyet. És most belehalt valaki. Megint. Aki sanszosan szabályosan ment.

Az én kocsimban az óra szerinti 60, az GPS szerinti 52. De ez persze módosulhat a gumi váltóméretek kapcsán. De az legendás, hogy a japán gyártók brutálisan "csalatják" a sebességmérőt.
Ha jól emlékszem a 130-as tempóhoz már valami 146-ot kell mutasson az óra. És mind ezt gyári gumimérettel. ;)
Akkor a km óra a megtett távolságban is ennyit csal? Tehát a 146 ezer km az igazából csak 130 ezer lenne?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 729
66 264
113
Ahova én járok dolgozni, Pestről kifele az aglomerációba, a rengeteg ész nélkül megépített lakóparkból áramlik velem szemben a befelé jövő ingázók forgalma. Összefüggő kocsisor, előzésre semmi esély. Ilyenkor az országúton a 90-es tempó helyett 60-70-el haladókat már illene megelőzni, csak nem lehet.
Ilyenkor jön nálam a zen és megvárom, míg beérek valahogy.
De a 40-50km/h és a szembejövőknél automatikus fékezés (sokszor tapasztalt, agyatlan reflex), ritmustalan tötymörgés az amúgy üres országúton, mögötte a gyászmenettel az valami idegtépő.
Na akkor kell ám a nagy türelem.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and nyugger

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 695
10 598
113
Igen, ez sem optimális, de viszont, ha nincs forgalom, akkor tök szabályosan megelőzöd 90-95-ös tempóval. Hol a gond?
Sajnos én azt látom, hogy pl. követési távolságtól kezdve semmit nem tartanak be. Eredménye?

Na a rögvalóság: utoléred a 10-15 autóból álló sort, benne 2 teherautóval (nem ők az elsők), szemből hasonló sorok jönnek, és nem tudsz biztonságosan előzni, mert kis követési távolságot tartanak (ha már lassan ennek) és nincs hely behúzódni a sorba, de még az is előfordul, hogy nagy önérzetből, hogy mit is pattog ez, bezárják a helyet és vagy visszafékezel vagy csattansz.
A másik: vépgig követsz valakit, aki lakott területen 50-el (45-el) megy. Nem tudsz előzni, mert jönnek szemben. A következő lakotterületen elkezded előzni (súlyos 60-al (54)) és azt veszed észre, hogy ott megy melletted, mert ha már előzik, akkor felgyorsít. És vagy visszafékezel mögé, vagy komolyabban átléped a sebességhatárt (hamarosan odeérünkt egy frekventált trafizós helyhez). Én jobban büntetném azt, aki előzöttként felgyorsít, mint azt, aki gyorsan hajt (nem extrém gyorshajtásra gondolok), de szerintem ezért embert még nem büntettek meg, pedig súlyos veszélyeztetés, amit csinál.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 382
20 440
113
Régen még úgy oktatták a vezetőket, hogy nem szerencsétlenkedünk az úton, nem tartjuk fel a forgalmat, ha lehet, menni kell. Ma a többség igencsak ráérősen megy (legaláb is felénk), széles jól belátható főúton lakott területen kívül nyáron verőfényben, száraz úttesten 60-70. Viszont ezt tartják lakott területen belül is...

Nyugatmagyarországon jártam a hétvégén, és ezt tapasztaltam én is.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
M

molnibalage

Guest
Na a rögvalóság: utoléred a 10-15 autóból álló sort, benne 2 teherautóval (nem ők az elsők), szemből hasonló sorok jönnek, és nem tudsz biztonságosan előzni, mert kis követési távolságot tartanak (ha már lassan ennek) és nincs hely behúzódni a sorba, de még az is előfordul, hogy nagy önérzetből, hogy mit is pattog ez, bezárják a helyet és vagy visszafékezel vagy csattansz.
A másik: vépgig követsz valakit, aki lakott területen 50-el (45-el) megy. Nem tudsz előzni, mert jönnek szemben. A következő lakotterületen elkezded előzni (súlyos 60-al (54)) és azt veszed észre, hogy ott megy melletted, mert ha már előzik, akkor felgyorsít. És vagy visszafékezel mögé, vagy komolyabban átléped a sebességhatárt (hamarosan odeérünkt egy frekventált trafizós helyhez). Én jobban büntetném azt, aki előzöttként felgyorsít, mint azt, aki gyorsan hajt (nem extrém gyorshajtásra gondolok), de szerintem ezért embert még nem büntettek meg, pedig súlyos veszélyeztetés, amit csinál.
Soha nem értem azon emberek mentalitását, akik gyorsítanak, amikor őket előzik.
Tényleg ott tart ma a helyzet, hogy kötelezővé kéne tenni a menetrögzítő kamerát és legyen azonnal bizonyító erejű, ami rajta van. Ha máshogy nem megy...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 180
10 632
113
A gyártókat törvény kötelezi, hogy csaljanak a kilométerórák 10%-ot felfele. A 70 az kb. 63, az meg benne van a trafi mérési hibájában. Szóval aki 60-as táblánál 60-al megy óra szerint, az feltartja a forgalmat.
Ne, ezt a törvény linkelnéd? szerintem nincsen ilyen, maguktól csinálták a gyártók, de a gps-ek idejében felesleges.
A sza gumiméret okoz még ilyen mellékhatást manapság, de ez sem jellemző.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 180
10 632
113
Régen még úgy oktatták a vezetőket, hogy nem szerencsétlenkedünk az úton, nem tartjuk fel a forgalmat, ha lehet, menni kell. Ma a többség igencsak ráérősen megy (legaláb is felénk), széles jól belátható főúton lakott területen kívül nyáron verőfényben, száraz úttesten 60-70. Viszont ezt tartják lakott területen belül is...
Mikor oktattak ilyet? Nekem (nem tavaly sajnos) km/h-ra be kellett tartani mindent, nekem azt oktatták
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 695
10 598
113
Mikor oktattak ilyet? Nekem (nem tavaly sajnos) km/h-ra be kellett tartani mindent, nekem azt oktatták

Mármint milyet? Hogy ha úgy érzi, menjen nyugodtan lassan, ha 20 kocsit tart fel akkor is? Vagy hogy a 90 az 90 óra szerint és nam 100 óra szerint?
Az elsőt nem tudom, a jogsim 1987-es. A másodikat viszont nem oktatják.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ne, ezt a törvény linkelnéd? szerintem nincsen ilyen, maguktól csinálták a gyártók, de a gps-ek idejében felesleges.
A sza gumiméret okoz még ilyen mellékhatást manapság, de ez sem jellemző.

Úgy tudom nem mutathat kevesebbet, mint a tényleges, ezért úgy lövik be, hogy ha a gyárinál eggyel nagyobb gumi kerülne rá akkor legyen pontos, elkerülendő a "biztos úr nálam csak 50-et mutatott" szituációkat.
 
T

torsen

Guest
A gyártókat törvény kötelezi, hogy csaljanak a kilométerórák 10%-ot felfele. A 70 az kb. 63, az meg benne van a trafi mérési hibájában. Szóval aki 60-as táblánál 60-al megy óra szerint, az feltartja a forgalmat.

Nincs ilyen törvény. Ilyen viszont van:
Sebességmérőre és tachográfra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
92. § (1) A sebességmérő a jármű tényleges sebességénél - 20 km/h sebesség felett - kisebb értéket nem mutathat. (2) Menetíró műszerrel (a továbbiakban: tachográf) vagy egyéb automatikus sebesség- és útadatrögzítővel kell felszerelni a) a 20 főnél több személy szállítására alkalmas autóbuszt, b) a közforgalmú tehergépkocsit, c) az olyan tehergépkocsit, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 5,0 tonnát eléri vagy meghaladja. E rendelkezés hatálybalépéséről külön jogszabály rendelkezik.

Részlet a "6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről" -ből.

A műszaki vizsgáztatás kapcsán a gyakorlati szabály az, hogy
1. a sebességmérő kevesebbet nem mutathat
2. 80km/-ig a sebességmérő felfelé csalhat max. 8km/h-t (sebességtől függetlenül)
3. 80km/h fölött felfelé csalhat max. a pillanatnyi sebesség 10%-t.

Mikor ZT tanúsítói vizsgát tettem, eszerint kellett eljárni.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
2. 80km/-ig a sebességmérő felfelé csalhat max. 8km/h-t (sebességtől függetlenül)
3. 80km/h fölött felfelé csalhat max. a pillanatnyi sebesség 10%-t.

Mikor ZT tanúsítói vizsgát tettem, eszerint kellett eljárni.

Ezek szerint most megbuknék műszakin, mert gyári téli gumi eggyel kisebb ezért 60-nál már 10km/h-t csal?
 
T

torsen

Guest
Ezek szerint most megbuknék műszakin, mert gyári téli gumi eggyel kisebb ezért 60-nál már 10km/h-t csal?

A kocsid típusbizonyítványa (az Neked nincs, az a típus magyarországi engedélyeztetése során jön létre) tartalmazza a járműre felszerelhető gumiabroncs váltóméreteket. Ezeket nyilván úgy adják meg, hogy a 6/1990-es KöHÉM rendeletnek (benne a sebességmérőre vonatkozó passzusnak)mindegyik gumitípussal megfeleljen. Ezek a váltóméretek a gyári kezelési utasításban is benne vannak (elvileg).
 
T

torsen

Guest
Ezek szerint most megbuknék műszakin, mert gyári téli gumi eggyel kisebb ezért 60-nál már 10km/h-t csal?

A téli gumi a magyar szabályozásban kicsit mostohán van kezelve. Mert miközben továbbra is tiltják a radiál és diagonál gumik keverését egy járművön belül (azonos szerkezetű abroncsot írnak elő, miközben egy diagonál abroncsért Ukrajnáig kell menni), de nem szólnak arról, hogy tengelyenként lehet-e nyári/téli? A gyakorlat szerint nem engedik a keverést, de ez támadható. (Bár simán lehülyézem azt aki keveri). A téli gumi kapcsán van még egy érdekes dolog. Elvileg a téli abroncs sebességjelzése lehet eggyel a nyári sebességjelzője alatt, de ekkor a műszerfalra egy narancssárga címkét kell ragasztani a téli abroncs max. megengedett sebességének feltüntetésével. Ilyet eddig csak egyszer láttam, egy német import használt autón...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A téli gumi a magyar szabályozásban kicsit mostohán van kezelve. Mert miközben továbbra is tiltják a radiál és diagonál gumik keverését egy járművön belül (azonos szerkezetű abroncsot írnak elő, miközben egy diagonál abroncsért Ukrajnáig kell menni), de nem szólnak arról, hogy tengelyenként lehet-e nyári/téli? A gyakorlat szerint nem engedik a keverést, de ez támadható. (Bár simán lehülyézem azt aki keveri). A téli gumi kapcsán van még egy érdekes dolog. Elvileg a téli abroncs sebességjelzése lehet eggyel a nyári sebességjelzője alatt, de ekkor a műszerfalra egy narancssárga címkét kell ragasztani a téli abroncs max. megengedett sebességének feltüntetésével. Ilyet eddig csak egyszer láttam, egy német import használt autón...
Én még sosem vettem olyan gumit (legyen az téli vagy nyári), aminek a sebességindexének megfelelő értéket akár csak meg tudta volna közelíteni a kocsi... :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nincs ilyen törvény. Ilyen viszont van:
Sebességmérőre és tachográfra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
92. § (1) A sebességmérő a jármű tényleges sebességénél - 20 km/h sebesség felett - kisebb értéket nem mutathat. (2) Menetíró műszerrel (a továbbiakban: tachográf) vagy egyéb automatikus sebesség- és útadatrögzítővel kell felszerelni a) a 20 főnél több személy szállítására alkalmas autóbuszt, b) a közforgalmú tehergépkocsit, c) az olyan tehergépkocsit, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 5,0 tonnát eléri vagy meghaladja. E rendelkezés hatálybalépéséről külön jogszabály rendelkezik.

Részlet a "6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről" -ből.

A műszaki vizsgáztatás kapcsán a gyakorlati szabály az, hogy
1. a sebességmérő kevesebbet nem mutathat
2. 80km/-ig a sebességmérő felfelé csalhat max. 8km/h-t (sebességtől függetlenül)
3. 80km/h fölött felfelé csalhat max. a pillanatnyi sebesség 10%-t.

Mikor ZT tanúsítói vizsgát tettem, eszerint kellett eljárni.
Mondom, hogy tanúsíthatom, hogy a Toyoták - és tudtommal az összes japán márka - mindig a maximális "felfelé csalást" célozza be.:)