Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
Tesla Model 3 hatótáv télen.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 730
13 473
113
Nem olyan könnyű az, mert a villanymotoroknak van egy fordulatszám tartománya, ami felett drasztikusan csökken a hatékonysága. Ez a motor konstrukciójától, felhasznált anyagoktól nagyban függ, és városi használatra simán meg lehet lenni egy ez alatt, de nagy szériában simán olcsóbb lehet a váltó, mint a drágább anyagokból készülő megfelelő villanymotor.
A Hondáé az észszerű sebességtartományban - beleértve a pályázást is - működik.
Persze gyakorlatilag minimum 10 millió jóféle ropogós magyar forintért...
Az autógyárak meg érthető módon nem népjóléti intézmények.
 
T

torsen

Guest
Nem olyan könnyű az, mert a villanymotoroknak van egy fordulatszám tartománya, ami felett drasztikusan csökken a hatékonysága. Ez a motor konstrukciójától, felhasznált anyagoktól nagyban függ, és városi használatra simán meg lehet lenni egy ez alatt, de nagy szériában simán olcsóbb lehet a váltó, mint a drágább anyagokból készülő megfelelő villanymotor.

Én egy kicsit másként gondolom. Az alkalmazott villanymotoroknak (elsősorban a háromfázisú,szinkronoknak) igen szép a vonóerő görbéje, gyakorlatilag egy klasszikus hiperbola (első síknegyed) Ez iszonyú indítónyomatékot jelent, de ezt áramfelvételi okokból ezt lekorlátozzák. Így adódik egy indítónyomaték ami egy megfelelő áttétellel a megfelelő gyorsítási intenzitást adja. És ezzel az áttétellel gyorsul a jármű, nő a villanymotor fordulatszáma a szerkezetileg megengedett értékig, ahol a VM forgórész már veszélybe kerül a centrifugális erők miatt, illetve a motor nyomatéka a hiperbolikus görbe miatt már nagyon alacsony. Itt jön a döntés, hogy legyen-e második fokozat, vagy elektronikusan lekorlátozzák a járműsebességet, ami amúgy jót tesz a hatótávnak is. (Ez kb visszaköszön a Toyota HSD rendszereknél is, ahol a "prosztó" Toyoták fix áttétellel hajtottak (lehet hogy a legújabb (tavalyi) generációban már másként van, azt nem tudom) ugyanakkor a GS sorozatú Lexusokban a sokkal magasabb sebesség, illetve ebből adódó sokkal szélesebb fordulatszám tartomány miatt a rendszerben van egy 2 fokozatú bolygóműves áttétel is. Egyébként a korábbi generációs formula-e autókban is elég változatos volt a meghajtórendszer, volt aki egy motor, fix áttételt alkalmazott (könnyű, egyszerű), volt aki 2 motort, egy-egy különböző fix áttétellel és ezek között választott, volt aki egy motort 2 fokozatú mechanikus váltóval. Igazából nem dőlt el, hogy melyik a legjobb, mert leváltották a technikát, most mindenki egységes hajtáslánccal megy.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 908
67 749
113
Ez az előkamra nem az az előkamra amit Te említesz. A gáz-, és diesel motoroknál az előkamra szerepe az, hogy csendesebbé tegye a égést, csökkentse a nyomásfelfutás sebességét. A benzines próbálkozások meg pont ellentétesen, az égés lefolyásának sebesség növelésére irányulnak. (az elméleti körfolyamatoknál a diesel ciklus egy izobar, az otto egy izochor hőbevitelre épít). Az égés sebességének növelését úgy lehetne elérni, hogy a benzin-levegő keveréket felrobbantanánk a sűrítéssel (szakkifejezéssel, térfogai égést okoznánk) Viszont mivel ennek pontosan a felső holtpontba kellene történnie (ha előbb történik, akkor "agyonüti" a forgattyús mechanizmust), ezért erre borzasztó nehéz tervezni. Ez lenne egyébként az úgynevezett HCCI motor, ahol keveréket sűrít a dugattyú, és a keverék elérve az öngyulladási feltételeket detonációsan ég el pont a felső holtpontban. Ezen sokan dolgoznak, ezt említi is a cikk (bár tévesen ide teszi a Honda CVCC motort, ami a rétegzett keverékképzéshez tartozó kategória). Ebben a kérdésben a legtovább a Mazda jutott a SkyactiveX motorokkal, ahol a detonációs égést a gyújtószikrával idézik elő azáltal, hogy a detonációs állapot közelébe jutott keveréknek a nyomását a szikragyújtással előidézett égés a detonációs nyomásra fokozza. De ezt is csak egy szűk fordulatszám tartományban tudják megtenni. A Mahle rendszere a hagyományos frontégéssel dolgozik, de az elégetési időt csökkenti. A frontégésnél a front terjedési sebessége általában nem haladja meg az 50m/s-t, így a keverék elégése relatíve lassú. Ezért azt csinálják a Mahle-nál, hogy a kis előkamrában egy kevés üzemanyag befecskendezése után a gyújtással igen nagy nyomást hoznak létre, és az előkamrából nyíló furatokon így a frontsebességnél sokkal gyorsabb "lángtűk" lövellnek ki, melyek gyorsan elérik a keverékfelhő távoli pontjait is. Így a keverék elégési ideje (frontszerű, tehát tervezhető égés mellett) lerövidül. Meredekebb a nyomásnövekedés, ez közelebb tolható a felső holtponthoz, így a motor teljesítménye növekszik. A Forma-1-ben egyébként több éve használják. Eleinte Turbulent Jet Injection (TJI) volt a neve.
Köszi, így már más.
 
T

torsen

Guest
Új sorozat.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Jó kis vitaindító...
Én posztumusz még egyszer agyonverném a motorost, pedig kétkerekű ember vagyok, mindenhová bringával megyek, hegyikerékpározok, van robogóm, és a motor vásárlást is tervezem.

Ui: Azért az aranyos, hogy a Totalcar szakportál videojában a Suzukiban (amik híresen kopásálló darabok) világít a műszerfalon a Check Engine! (0:23-nál)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 908
67 749
113
Jó kis vitaindító...
Én posztumusz még egyszer agyonverném a motorost, pedig kétkerekű ember vagyok, mindenhová bringával megyek, hegyikerékpározok, van robogóm, és a motor vásárlást is tervezem.

Ui: Azért az aranyos, hogy a Totalcar szakportál videojában a Suzukiban (amik híresen kopásálló darabok) világít a műszerfalon a Check Engine! (0:23-nál)
A szedánokban ez népbetegség. A csapotthátúaknál ez nem nagyon jellemző.
 
M

molnibalage

Guest
Ha valaki most készülne vezetni tanulni.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 573
20 959
113
Ui: Azért az aranyos, hogy a Totalcar szakportál videojában a Suzukiban (amik híresen kopásálló darabok) világít a műszerfalon a Check Engine! (0:23-nál)

Mindent el lehet rontani... Lehet, hogy gázosított, azok eszik a lambda szondát és azokban a tulajon gyakran "üzemszerűen világító" chech engine lámpával járnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 908
67 749
113
Nekem a családival együtt összesen 17 évig volt kétféle régi Swift, csapotthátú, egyiknél se volt ez a jelenség, de a múltkor vezettem egy ilyen szedánt és azon meg világított. A tulaj szerint ez ezer éve így normális. Másik ismerősnek a szedánján ugyanez és most ez a videó. Ezek után nagyvonalúan állítom, hogy "népbetegség", ami nyílván túlzás, de a videó kommentelői is hasonlókat tapasztaltak :)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 252
113
Nekem a harom kocsibol ketton vilagit. :) Az egyiken mar evek ota, hol elalszik fel evre, hol vilagit fel evig, de amugy meg kutya baja, megy. A masikon meg kb egy honapja vilagit miota elakadtam vele egy dulouton es a keves gazolaj meg a dolesszog miatt lelevegosodott. Hiaba legtelenitettuk, az elektronikat megzavarta. De azota sincs semmi baja, szoval ez is megy, nincs jelentosege.
 
M

molnibalage

Guest
Szep, remelem ez a nagy villanyautozas meg egyeb energiaigeny nem veri fel annyira az aramarakat hogy a lakossagi aramar is hasonloan olcso legyen...
El lett magyarázva csak a villanyautó fanok nem értik meg. Ha kurva sokba kerül egy 350 kW-os töltő telepítése és megtérülést akarnak, akkor ennyibe kerül az áram, ha nem 15+ évben gondolkozik az ember...

A lakossági fogyasztó szokásai pontosan előrejelezhetőek időben és nagyságrendben és nem 350 kW egy fogyasztó, hanem max. 4,5 kW inkább.

Ezt pont olyan, mint a hőáram. A hőáramnak nem csak nagy nagysága, hanem minősége is van. Nem ugyanaz a 10kW, ha 50 vagy 500 C fokon csinálod.

Az áramnál is ez van, csak itt feszültségszintről beszélünk.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 267
10 877
113
El lett magyarázva csak a villanyautó fanok nem értik meg. Ha kurva sokba kerül egy 350 kW-os töltő telepítése és megtérülést akarnak, akkor ennyibe kerül az áram, ha nem 15+ évben gondolkozik az ember...

A lakossági fogyasztó szokásai pontosan előrejelezhetőek időben és nagyságrendben és nem 350 kW egy fogyasztó, hanem max. 4,5 kW inkább.

Ezt pont olyan, mint a hőáram. A hőáramnak nem csak nagy nagysága, hanem minősége is van. Nem ugyanaz a 10kW, ha 50 vagy 500 C fokon csinálod.

Az áramnál is ez van, csak itt feszültségszintről beszélünk.
6 darab autót töltéséhez ennyi kell:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Ikervári_vízerőmű