Az M4-et inkább csak Gazdagrét+Budaörsig, Törökbálintnak van vasútja Kelenföld+Déli felé. Kelenföldnél meg az Érd-Tétény felől és a Törökbálintról jövő MÁV-vonal is találkozik az 1-es villamossal és az M4-el, a Déliben meg az M2-vel is meg egy csomó villamossal és buszvonallal is, elég jól szét lehetne osztani a népet. Persze egységes agglomerációs+fővárosi tarifa-rendszert is be kellene vezetni.
Pont ezt akarom elkerülni.
Idáig az volt a koncepció., hogy a budapesti agglomeráció fejlesztése még ötletelés szintjén is abban merült csak ki, hogy a tarifákat, meg bérleteket, meg a bürokráciát próbálták több, de inkább kevesebb sikerrel harmonizálgatni.
Nem ez kell.
Nem az kell, hogy nesze nép, utazz el egy járművel egy adott pontig, onnan egy másikkal a másikig, aztán a harmadikkal a haradikig és így tovább, mert idáig is ez volt. Ebben semmi fejlesztés nincs. Nonszensz, hogy évtizedek óta nem tudják az Örsön az M2-es metrót összekötni a gödöllői hévvel. A KÖKI-nél az M3-as metrót a Ferihegyre is kifutó vonattal. Hogy a négyes metró a város belsejében futkos. Figyelem! Én nem az egyes állomásoktól (Hub-októl) szétfutó egyéb buszokat, villamosokat, trolikat akarom kiváltani!
Amit írtam az a kötött pályás fővonalak teljes egységesítése.
Vannak a már meglévő vonalak (M2/M3/M4 és a hévek). Ezek most elég szerencsétlen módon peremkerületek városközpontjait kötik össze, illetve az M4 esetében még azt se. A végállomásaik P+R parkolót csináltak az ottani lakótelepekből.
A fentebb vázolt elképzelés viszont már a napjaink problémáját, azaz az agglomeráció beintegrálását kezeli. Ma akinek nincsa autója, az Biatorbágy, vagy Törökbálint tekintetében el van veszve. El van veszve, ha Veresegyházon, Dunakeszin él, vagy sorolhatnám a többi települést északon, délen, keleten, nyugaton.
Törökbálintnak van ugyan vasútja, Vácnak is van vasútja, Dunakeszinek is van vasútja, mindenkinek van vasútja, de miért nem integráljuk őket egy adott rendszerbe, de ne csak a bérletek, meg mindenféle tarifák szintjén.
Az, hogy helyenként van egy két ócska vonat, vagy volánbusz, amivel be lehet dövögni valami fejállomásra, az nem harmonzál a rendre bővülő agglomerációs tömeg mozgásával.
Az kell, hogy az ember, mint Nyugat Európában, a vonzáskörzetből egy adott járművel leszállás nélkül juthasson el a város túlfelére (ezt csinálják ma a személyautókkal). Én anno éveken át jártam Káposztásmegyerről Csepelre, Szigethalomra, Ferihegyre, Tökölre, Óbudára (ami a Duna túlpartja, de több, mint egy órára van tőlem), tudom, mit jelent keresztülingázni az egész várost. Van olyan kollegám Veresegyházon, aki minden nap a Boráros térről jár be, van aki Kelenföldről.
Adva van minden, össze kell kötni egy-egy vonallal sugarasan az agglomeráció nagyobb gócait és ezeket a sugaras összekötéseket egy nagy körvonallal, mint ahogy Moszkvában is van. Ahogy avn M0-s autóút, ugyanúgy kellene M0-ás metró is.