Amúgy
@zeal, egy motor mennyire szervízigényes egy kocsihoz képest? Fékek, meghajtás periodikus cseréi, random hibák mennyire jellemzőek?
Bár nem nekem szól, de beledumálok.
Ez ugyanúgy nagyban függ attól, hogy milyen konstrukcióról és tulajdonosról beszélünk, mint autó esetén. Nem csak arra gondolok, hogy ki gyártja, hanem arra is, hogy valami egy túrára optimalizált nyomatékos gép erősen túlméretezve, vagy egy maximumig kihegyezett pár évvel ezelőtt még csak a versenypályákon létező szörnyeteg.
Meghajtás esetén, rögtön ott a kérdés, kardán, szíj, vagy lánc.
A lánc a leginkább gondozást igénylő, cserében itt a legkisebb az átviteli veszteséged. Egy jó lánc is 20 k km környékén el tud érni a végéhez, miközben megeheti a lánckerekeket is.
Egy szíj sokkal kevesebb törődést igényel, általában hosszabb az élettartama is, cserébe valamelyest nagyobb a vesztesége mint a láncnak, ha cserélni kell, akkor bonyolultabb, ha szakad, megszorul viszont sokkal biztonságosabb.
Kardán a legigénytelenebb, viszont itt a legnagyobb a meghajtás vesztesége. Ha megkotlik valami, akkor horror árak + a fél motort szét kell bombázni. Ráadásnak időnként ebben illene olajat cserélni, amit sokan nem szoktak betartani.
Igazából amire oda kell figyelni, azok az olyan dolgok amiket a karosszéria hiánya miatt jobban érnek az időjárási tényezők. Éri a benzincsövet az UV, kapja az esővizet a blokk stb..
Teleszkópban olyan 30-40 ezrenként szokta kérni a gyártó az olajcserét.
Ha folyadék hűtéses géped van, akkor érdemes a hűtőre figyelni. Jellemzően a hűtő az első kerék mögött van, meg is tud sérülni, meg rohadni tud benne a kosz. Hűtőfolyadékot 2-3 évente érdemes cserélni.
Léghűtés igénytelenebb, hosszában elhelyezett V elrendezés esetén viszont gond lehet, hogy az első hengert jobban hűti a menetszél, annak hőjét ráviszi a hátsó henger hűtőbordáira.
Részben ennek is köszönhetőek a több henger esetén alkalmazott más megoldások is.
Keresztben berakott sorhat a Hondától.
V2 keresztben
BMW Boxer
Fék esetén gond lehet a fékcső kirepedezése, 2 évente célszerű lenne a fékfolyadék cserélése is a vizesedés miatt. Tárcsa, betét ugyanúgy használat függő, mint egy autó esetében.
Crossmotor esetén érdemes üzemórában számolni, egy gyakran poros környezetben használt túra-enduronak az előírtnál gyakrabban ránézni a légszűrőjére.
Amiből még gondok szoktak adódni, hogy a motorok jellemzően ősszel le vannak rakva és fél évet állnak. Ezért célszerű például az első tavaszi használat előtt egy olajcsere, akkor is, ha nem futotta ki a ciklust. Víz felgyűlik az olajban amiből a hosszú állás alatt nem tudott semennyi kipárologni, hiszen az olaj a 4-5 hónap alatt nem volt üzem meleg. Sokan szokták járatni ezért a motort télen is, terhelés nélkül viszont nem nagyon ér semmit. Akkumulátorra érdemes ilyenkor figyelni, nem nagy dolog néha elővenni a töltőt és adni neki egy kis delejt. Téli elrakás előtt érdemes lemosni, lekezelni, léteznek szerek amik a műanyag/gumi/bőr kiszáradását, öregedését nagyon jól tudják csökkenteni. Nyilván az, ha üres tankkal vagy mocskosan telel és ebből adódnak gondok, már nem igazán a gép hibája.