Már az autós aktív biztonsági rendszerektől is feláll a szőr a karomon:
Mert gondolom nem használtál még olyat. Gyártója válogatja, de ami jó most, az 12+ éves modellekben is jó volt és jól működött, de elsősorban kényelmi funkciót szolgált és csak a csúcskategóriában volt.
A maiak pedig már nagyon, nagyon jók. A gond azokkal a gyártókkal van, akinek eddig nem volt és most kaptak észhez és kezdik reszelgetni..
Nekem eddig két vészfékezésem volt - egyszer egy nagy bömös nyomott előttem egy satut 50-nél leforduláskor (index nuku, hiszen bömös), a másik esetben pedig egy lassan csorgó kocsisoros bambulam szituációban nyomott az előttem lévő egy satut, mert valami kretén az út szélén parkolásból egy manőverrel meg is akart fordulni az úton mert még befér a kocsisor elé és hát biztos sietős volt.
Mind a kettőnél én is szinkronban rúgtam neki, de valszeg a vezetőasszisztens jobban érezte, hogy most nem lesz elég lassulni (amire az ember szocializálva van, ha normálisan vezet), hanem bizony megállni kell.
Mondjuk a para bennem pont a ráfutásos balesetek miatt van, hogy mögöttem bambulnak és nincs rajta fékasszisztens, de ha elterjed a járműpark cseréjével akkor sokkkal, sokkal kevesebb lesz emiatt a koccanásos, gázolásos baleset.
Bár az ember távolról sem tökéletes, de olyan összetett helyzetelemzést gép (még) nem tud, mint az ember.
Igen, tudna, de akkor annyi és annyiféle szenzor kéne (szenzorfúzió ugye), meg a közlekedő járművek közötti totális kommunikáció, ami jelenleg irreális.
Döntsük el, hogy most önvezetésről beszélénk vagy aktív vezetőasszisztens rendszerekről? Mert a kettő nagyon nem ugyanaz.
Szenzorfúzió ma is van, mindegyiken. Az infó ott van, csak az a kérdés, mit kezd vele a rendszer. Paraméterezés kérdése az egész, ezt viszont emberek végzik, és itt látszik a tapasztalat hiánya / nem feccelünk bele sok pénzt a különböző gyártók között.
A járművek közötti netcomon pedig már dolgoznak, évek óta, van ilyen magyar csapat is, mondjuk abban kevésbé hiszek mert semmit sem ér amíg nincs minden kocsiban, illetve az utak mellett ha kell hálózati elem az nincs kiépítve, legalább a főbb utakon. Az meg sok idő és zsozsó.
A jelenlegi rendszerek nagyon kevés forrásból nyerik az információikat.
Mármint Radar/Lidar (távolságmérésre, fémtárgyak felismerésére), kamera rendszer ami azonosítja a tárgyakat, mozgási vektorokat + tudja a kocsi összes mozgási paraméterét. A vezetőnek sem áll rendelkezésre a térbeli látásnál és felismerésnél több a rendelkezésére.
Csak három példa hirtelen:
Sávon tartó funkció. Na vazze, pont Magyarországon, ahol mindig is erős hagyománya volt a felfestések elhanyagolásának...
Ez valós probléma, de assist rendszereknél annyi történik hogy elveszti a sávot. Sípol és átveszed, plusz bizonyos sebesség alatt nem is kapcsol be a rendszer.
Tapasztalatom szerint viszont legalább olyan jól volt ilyen szempontból is, mint a vezető, ha az utóbbi már mereszti a szemét hogy hol a sáv, na akkor veszti el a rendszer is. Még egyszer - ez nem önvezetés, hanem assist.
Vészfékező rendszer: a rendszer eldönti, hogy satufék, pedig pont gázzal, erőből, erőteljes irányváltással lehetne biztonságosan kivédeni a váratlanul felbukkanó akadályt. (Pl. Kitolató autós). Van arra elég infója a környezetből, hogy a satufék a legoptimálisabb megoldás!?
Ezért nem bineráris a rendszer, hanem többfokozatú - figyelmeztetés, lassítás,
legvégső esetben satufék. Satufék nagyon ritkán és csak akkor van ha a mozgási adatok azt adják ki hogy BUMM néhány pillanat múlva már elkerülhetetlen lesz (ez lényeges, mert az irányvektort is nézi, tehát a
féktávolságon kívül kikerülő manővert csinálsz, nem lesz satu, csak csipogás). Egyébként pedig a rendszer érzékenysége mindenütt állítható, szuperpara, normál és kamikáze között.
Megint csak saját tapasztalat, hogy a rendszer gyakorlatilag ugyanazt csinálja, amit én - akkor tapos a fékbe amikor már én is tenném. Ez nem arra való, hogy helyetted csinálja a dolgokat (bár arra is képes), hanem hogy ha elbambulsz, bármi okból figyelmetlen vagy, hirtelen történik valami akkor mentse a helyzetet.
Tél, fagypont körüli hőmérséklet, nedves útviszonyok. Mit tesz az ember? Felvesz egy biztonságosnak vélt tempót, pl. látva azt, hogy az előtte levő forgalom is biztonsággal tudja ezt a sebességet. Igen; van olyan, hogy aztán minden előttem levő bezúg az árokba egy szélátfúvásos, lefagyott, patak feletti hídon megcsúszva, s már nekem sincs időm érdemben fékezni. Ettől - is - vagyunk emberek, hogy kockázatot vállalunk. Így van télen is friss kenyere a vidéki(városi) embernek, mert az élelmiszer szállító gépkocsivezető vállalja a kockázatot, hogy a hóban is kiviszi a boltokba. Mit tenne az önvezető autó mínusz pár fokban nedvesnek tűnő útfelületen?
Mivel a biztonság az első, ezért bevállalna egy 1-5 km/h órás sebességet az adott körülmények között. Te meg mehetnél haza éjszaka az önvezető autóddal a 30 kilométerre lakó vidéki szüleidtől 3 km/h óra sebességgel. Hiszen első a biztonság...
Ez már elméletgyártás. Honnan veszed hogy ezt teszi?
Ha az ember felvesz egy 'biztonságosnak tűnő' sebességet, azt mérnökök megnézik, hogy it csinál egy profi pilóta, tényleg biztonságos-e, onnantól kezdve egyszerűen egy adatbázist kell építeni a biztonságos sebességekhez, amit lehet végtelenségig paraméterezni (hőmérséklet, jármű típusa, gumi típusa) stb.
Egyébként pedig mit csinál az emberi sofőr? Elkezd gyorsítani, és amikor érzi hogy már bizonytalan a kocsi, visszavesz a sebességből, amíg úgy nem érzi meg nem találta a haladás és a biztonság közötti optimumot. Várjunk csak - ugyanez a feedback a csúszó kerekekről sokkal pontosabb adatokkal megvan a rendszernek is?
Innentől kezdve csak az a kérdés, hogy a rendszer viselkedését leparaméterező mérnök jó munkát csinált-e vagy sem. Hagyták-e rajta 1000 órát szöszölni, vagy kapott rá 20 órát aztán csináljon valami hasznosabbat. Ezt majd a piac eldönti. Ha nem tetszik amit csinál, nem kapcsolod be hanem ne adj Isten vezeted a kocsit, aztán legfeljebb árokba fordulsz ha rosszul csinálod.
Jajj, ezt a szerencsétlen új totalcaros tamagochit inkább ne. Látszik hogy f*ngja nincs az egészről, netről szedett okosságokból mondja a tutit. Gyakorlatilag az összes ilyen clickbait témára rárepül és jól megFUDolja.