Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 307
16 165
113
Na ja, más vezetési élmény, de azért lássuk be, a porig ültetett miátában is elég hamar rá lehet unni a sárga-kuplung-egyes-kuplung-kettes-sárga-kuplung hétköznapokba.

Az ember már csak ilyen, kényelmes, ha meg vetetsz egy dugókövető tempomatos kocsit, cserébe lemondasz a földi hívságokról.

Vagy a pályázás, egy idő után rohadt unalmas, a jobb lábam görcsbe állna 7 óra után, de Austerliztről visszafele jövet betoltam neki a sávtartót és az adaptív tempomatot, onnantól kezdve busz/kaminon előzéseket leszámítva autósmozi volt és zenehallgatás.
Fene tudja... Nyíregyháza-Bp-Szeged túrát inkább az általam leírt járgánnyal csináltam, mert hiába nincs még tempomat sem, hiába nem 200al mész, de a hangja a dugóban ülve is szórakoztat. Az új start-stop egyéb ketyerés meg felbosszant. A porba dobott 323as alapú mx5 más azért (eleve be sem férek). De azért ha napi 800-1000 km:t kéne menni, akkor inkább vonat, repülő
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 658
13 020
113
Mert gondolom nem használtál még olyat. Gyártója válogatja, de ami jó most, az 12+ éves modellekben is jó volt és jól működött, de elsősorban kényelmi funkciót szolgált és csak a csúcskategóriában volt.

A maiak pedig már nagyon, nagyon jók. A gond azokkal a gyártókkal van, akinek eddig nem volt és most kaptak észhez és kezdik reszelgetni..

Nekem eddig két vészfékezésem volt - egyszer egy nagy bömös nyomott előttem egy satut 50-nél leforduláskor (index nuku, hiszen bömös), a másik esetben pedig egy lassan csorgó kocsisoros bambulam szituációban nyomott az előttem lévő egy satut, mert valami kretén az út szélén parkolásból egy manőverrel meg is akart fordulni az úton mert még befér a kocsisor elé és hát biztos sietős volt.

Mind a kettőnél én is szinkronban rúgtam neki, de valszeg a vezetőasszisztens jobban érezte, hogy most nem lesz elég lassulni (amire az ember szocializálva van, ha normálisan vezet), hanem bizony megállni kell.

Köszönöm a részletes reagálásod, láthatóan képben vagy. Respekt.
Engedd meg, hogy ennek ellenére csak röviden válaszoljak.

Tavalyig vezettem hivatásszerűen 30 éven át, úgy kb. 33000 órát (járókeret emelgetős visszarévedés a Pesti úti idősotthonban) kórházban, most már csak alkalomszerűen vezetek a munkahelyen - ha nagyon muszáj (azóta inkább ugyanannyi pénzért - ugye nettó 154, mer' Magyarország jobban teljesít, teccik tunni? - könnyebb, kevesebb felelősséggel járó munkát végzek)
Ez a Nysatól, Roburtól, 15 személyes kisbuszokon keresztül a Superbig terjedt. Meg ugye az orvosbárók és egyéb vezetők BMW-it, Subaruit, Lexusait stb., stb.
Decemberben kigyűjtöttem; hogy 204 féle márka/típus/motor/karosszéria verziót összesen + amire nem emlékszem. Jóval kevesebbet, mint egy nepper, autós újságíró, de talán többet, mint egy átlagautós.
Gondolom ebből sejted, hogy találkoztam ilyen rendszerekkel, s próbálgattam is őket -; szándékosan.

Nem tudom, hogy eddig mennyit vezettél "üzemidőben", de a kettő vészfékezésből sejtem, hogy talán kevesebbet, mint én.

Ezek a rendszerek kiválóak tudnak lenni, jól tudnak jönni ha netán elbambulunk, ha netán fakezűek vagyunk, ha netán...:átlagautósok vagyunk, napi 2X10-20 percet vezetünk.
Ami nem vezetési rutin, hanem - bocsánat, de vicc.

Eddig rendben volna. A gond az, hogy minden problémamegoldás újabb problémákat vet fel. A gépkocsivezetők hajlamosabbá válhatnak és sajnos sokan válnak is az éberség, az óvatosság, a normális életösztön részleges kikapcsolására, mert majd az elektronika megoldja.
(Aki mondjuk 150 km/h feletti sebességgel autózik fákkal övezett úton, az mégis mire gondol a költő? Majd a biztonsági rendszerek megvédik?)
Aztán vagy igen, vagy (mert fizikai határon vagy a rendszer beavatkozási képességének határán léptek túl) nem.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 658
13 020
113
Engem pusztán a sebességkorlátozás érdekelne, mert a tököm teli van a sok jazkarizó motoros hülyével. Főleg pihenőhelyek közelében.

A sebességkorlátozó csak részleges megoldás. Egy rezonátordobos, varioszíjas ötvenes kétüteművel a 40-es zónában (pl. lakóhelyem) is ki lehet űzni a világból az ott lakókat.
Meg kézi váltós nagymotorral is lehet úgy lassan közlekedni, hogy nem vált fel nemhogy kettesből, de egyesből sem.
S igen; nem vált fel az istenbarma, mer' az ötezer feletti tartomány is kivan fizetve, érted? höhöhö

:(
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
M

molnibalage

Guest
Ezeket a videókat az én vágyam szerint a rendőrségnek automatikusan feljelentésnek kéne vennie.
Talán lenne változás a közlekedési morálban - úgy egy évtizeden belül.
Több videó alapján már indítottak eljárást. A Rendőrség sanszosan árgus szemekkel követi a csatornát.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Én max. kis (50ccm? passz, úgy kaptam) robogókig jutottam el, azok jópofák voltak, kocsihoz képest úgy érzed mintha száguldanál 30-nál már úgy érzed rajta földúton hogy hipertérugrásra készülsz. Nem hiszem hogy eljutok nagyobbig, idő/pénz/valszeg nem nekem találták ki, no meg nem akarok a motor mellett donorrá válni. Havernak valami elmebeteg 1200+ os Hondája, én tuti félnék ráülni is.
Nem akarok téríteni, de azért egy próbát megérhet a dolog. Csak lehet benne valami amiért annyian odavannak érte. :)

Szólj a havernak, hogy hozzon neked is egy sisakot(, te pedig vegyél bakancsot és bőrkesztyűt), aztán vigyen el egy körre. 10 perc bőven elég, hogy kiderüljön tetszik-e a motorozás. Utasként is nagyon jó móka motorozni, mert ez nem olyan mint az autók anyósülésén rémüldözni, hanem aktív részvételt igényel, amikor a gépet ketten vezetik. Arra hamar rájön mindenki, hogy gyorsuláskor ügyesen kell kapaszkodni és fékezéskor támaszkodni, de az már nem természetes, hogy kanyarban nem kell az ellenkező irányba dőlve egyensúlyozni. Ha a motor jobbra fordul, akkor a vezető sisakjától jobbra kell kinézni a kanyarban, Ha balra, akkor az utasnak is balra. Meglepő, de így kevésbé félelmetes az érzés és a motor is stabil marad.
2-3 perc amíg ráérzel, hogy ne fejeld le minden fékezésnél a sisakkal és egy picit kevésbé legyél befeszülve, aztán megmutathatja, hogy milyen az, amikor a füleden folyik ki az adrenalin és utána egész nap vigyorogsz. De vigyázz, mert ha bejön a dolog, akkor egész életedben ezt az érzést fogod keresni... :cool:
 
M

molnibalage

Guest
https://forum.htka.hu/threads/autó-motor-elektromos-járművek-közlekedés.1490/page-302#post-685075
Nem igazán értem. Ha a metró pótlása a cél a belváros felé, akkor sokkal logikusabb lenne, ha a 24-es villamos vonaláról vinnének be egy vonalat a Nagykörútra közvetlenül metróhoz. Ok, hogy így a Boráros téren is lehet átszállni 4/6-ra, de azért az nem annyira ideális. Ráadásul a 2-es vonala csak szóló Ganz villamost bír el. A 24 és a Népszínház utca hosszabb szerelvényeket is...
 
T

torsen

Guest
Nem akarok téríteni, de azért egy próbát megérhet a dolog. Csak lehet benne valami amiért annyian odavannak érte. :)

Szólj a havernak, hogy hozzon neked is egy sisakot(, te pedig vegyél bakancsot és bőrkesztyűt), aztán vigyen el egy körre. 10 perc bőven elég, hogy kiderüljön tetszik-e a motorozás. Utasként is nagyon jó móka motorozni, mert ez nem olyan mint az autók anyósülésén rémüldözni, hanem aktív részvételt igényel, amikor a gépet ketten vezetik. Arra hamar rájön mindenki, hogy gyorsuláskor ügyesen kell kapaszkodni és fékezéskor támaszkodni, de az már nem természetes, hogy kanyarban nem kell az ellenkező irányba dőlve egyensúlyozni. Ha a motor jobbra fordul, akkor a vezető sisakjától jobbra kell kinézni a kanyarban, Ha balra, akkor az utasnak is balra. Meglepő, de így kevésbé félelmetes az érzés és a motor is stabil marad.
2-3 perc amíg ráérzel, hogy ne fejeld le minden fékezésnél a sisakkal és egy picit kevésbé legyél befeszülve, aztán megmutathatja, hogy milyen az, amikor a füleden folyik ki az adrenalin és utána egész nap vigyorogsz. De vigyázz, mert ha bejön a dolog, akkor egész életedben ezt az érzést fogod keresni... :cool:

Én 15 évig oldalkocsiztam is! (Pannónia T5 utána P10 Duna oldalkocsival meg ETZ 250 a hozzávaló kocsival) Na az még egy spéci állatfajta, pláne mikor a kocsi felé kanyarodsz és a kocsi a levegőbe emelkedik. (Az utas szokta élvezni, sikít, a küllős kerekek meg az első teló meg üvölt kínjában) Sokáig vágyam volt egy gyári fogat, de olyat csak aranyáron gyárt néhány hülye gyártó (pl. BMW, Moto Guzzi, esetleg egy régi Wermacht szökevény) és ezeknél már az alapmotor ( a teló helyett lengővillás (á lá Trophy MZ) ) is egy űrsikló ára.
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 865
5 408
113
https://m.origo.hu/itthon/20200521-...a-meg-a-penzt-a-fovaros-abuszbeszerzesre.html
"A 2021-es költségvetésben szerepel az a 3,2 milliárd, aminek a segítségével 17 db szóló és 17 db csuklós buszt tud vásárolni a Főváros - ez derül ki abból a levélből, amit Fürjes Balázs államtitkár tett közé, és Gulyás Gergely írta Karácsony Gergelynek. A miniszter azt írja: a járványveszély miatt nem utalták a pénzt az első hónapokban."
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
A gond az, hogy minden problémamegoldás újabb problémákat vet fel. A gépkocsivezetők hajlamosabbá válhatnak és sajnos sokan válnak is az éberség, az óvatosság, a normális életösztön részleges kikapcsolására, mert majd az elektronika megoldja.
(Aki mondjuk 150 km/h feletti sebességgel autózik fákkal övezett úton, az mégis mire gondol a költő? Majd a biztonsági rendszerek megvédik?)

Az emberi hülyeséget csak az tudja kiküszöbölni, ha nem az ember fog vezetni. Ettől a vezetéstámogató rendszerek még hasznosak.

A 150-el fák között száguldó barom érzékeli, hogy gond van ezért beleáll a fékbe és vígan belecsúszik a tölgyfába.
A 150-el fák között száguldó barom érzékeli, hogy gond van ezért beleáll a fékbe, ekkor működésbe lép az ABS, a kerekek nem blokkolnak, megmarad a tapadás és vele az irányíthatóság, így a barom megússza a kalandot egy csokis kárpittal.


Repüljünk vissza picit az időben.
Nagybátyám a rendszerváltás körül aszinkron váltós Liaz turbóval járt sokáig, '93 körül átrakták egy valahonnan használtan megvett ~10 éves Styer 91-re. Pár hónap használat után mondja, gyerek, ha valakinek van jogsija ezt el tudja vezetni, semmivel sem bonyolultabb mint egy autót. Istenem hol volt az egy mai modern teherautóhoz képest.
Ma egy átlagosan felszerelt teherautóban ott a sávtartó vagy legalább a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, távolságtartó tempomat, klíma, automata sebességváltó, szervokormány, ABS, ESP, automatikus vészfék, guminyomásra figyelmeztető rendszer.
Terjedőben a holttér figyelő, táblafelismerő, fáradtság érzékelő rendszerek, sőt nagyon úgy néz ki, hogy az IR is be fog kerülni az autókba a közeljövőben.


De mondok neked más példát is.
A terepjárósok egy része köpködi az elektronikus rendszereket, pedig az igazság, hogy egy ESP alapú rendszer bizony olyan dolgokat tud, amihez 30 éve még 500 kiló vasra volt szükség. Ilyenkor jönnek azzal, hogy az legalább tartós volt. Persze, a törött kardántengelyekkel, lefogazott differenciálművekkel, széthulló féltengelyekkel. Cserébe baromi drága a gép a sok beépített vas miatt és mindenhova cipeled az 500 kilót.

Én 15 évig oldalkocsiztam is! (Pannónia T5 utána P10 Duna oldalkocsival meg ETZ 250 a hozzávaló kocsival) Na az még egy spéci állatfajta, pláne mikor a kocsi felé kanyarodsz és a kocsi a levegőbe emelkedik. (Az utas szokta élvezni, sikít, a küllős kerekek meg az első teló meg üvölt kínjában) Sokáig vágyam volt egy gyári fogat, de olyat csak aranyáron gyárt néhány hülye gyártó (pl. BMW, Moto Guzzi, esetleg egy régi Wermacht szökevény) és ezeknél már az alapmotor ( a teló helyett lengővillás (á lá Trophy MZ) ) is egy űrsikló ára.


Engem egy BMW R80/R100 alapú bobber kísért néha. 10-15 éve lett volna jó, akkor gombokért lehetett kapni a típust, mára a rozzant darabokért is elkérnek 2 millió forint körüli összegeket.

Valami hasonló stílus. Matt OD matt fekete kombóban erősen koptatva.
crd76-cafe-racer-crd-bmw-r100-portada.jpg
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Köszönöm a részletes reagálásod, láthatóan képben vagy. Respekt.
Engedd meg, hogy ennek ellenére csak röviden válaszoljak.

Tavalyig vezettem hivatásszerűen 30 éven át, úgy kb. 33000 órát (járókeret emelgetős visszarévedés a Pesti úti idősotthonban) kórházban, most már csak alkalomszerűen vezetek a munkahelyen - ha nagyon muszáj (azóta inkább ugyanannyi pénzért - ugye nettó 154, mer' Magyarország jobban teljesít, teccik tunni? - könnyebb, kevesebb felelősséggel járó munkát végzek) Ez a Nysatól, Roburtól, 15 személyes kisbuszokon keresztül a Superbig terjedt. Meg ugye az orvosbárók és egyéb vezetők BMW-it, Subaruit, Lexusait stb., stb. Decemberben kigyűjtöttem; hogy 204 féle márka/típus/motor/karosszéria verziót összesen + amire nem emlékszem. Jóval kevesebbet, mint egy nepper, autós újságíró, de talán többet, mint egy átlagautós.Gondolom ebből sejted, hogy találkoztam ilyen rendszerekkel, s próbálgattam is őket -; szándékosan.

Az szép, minden elismerésem. Nem is azt akarom mondani hogy nem tudsz vezetni (nyilván profi sofőrként tudsz, és messze az átlagot - vagy engem - meghaladó szinten.

De itt most a vezetéstámogató rendszerekről beszélünk, azok pedig nem olyan régóta kezdenek lentebb is elterjedni, és azok között sem mindegyik egyenértékű. Én ezeket jó 12 éve látom működés közben, és azt hiszem érthető, hogy összehúzom a szemem ha valaki a saját tapasztalataimmal szemben elkezdi mondani, hogy önjáróan összevissza működnek. Biztos van ilyen is, de én nem ezt tapasztaltam eddig. Amit láttam/hallottam/tapasztaltam róla, abból az jött le hogy azoknak az assist rendszerei jók, akik ebben már régóta benne vannak és elkezdték - Toyota, Honda, Mercedes, illetve a kakukktojás Teslánál ezek a rendszerek általában nem csak jó pontszámokat kapnak, hanem már szinte alapfelszereltséget képeznek.

Nem tudom, hogy eddig mennyit vezettél "üzemidőben", de a kettő vészfékezésből sejtem, hogy talán kevesebbet, mint én.

Itt valami elveszett fordítás közben. Közel 20 éve vezetek, tudja a franc hány "üzemóra", mert nem ebből élek, és nem vezetek róla nyilvántartást. Ezalatt vezettem úgy 15-20 különféle autót, a rémálmaimban visszatérő lerohadt ezer éves Ford Escorttól amin tanultam vezetni (nuku szervó, kuplungolásnál valamiért összeakadt a kormányművel, iszonyat szar volt az egész), a véglegetig kihajtott lótifuti klasszik virslikerekű Swiften át a 300 lóerős nagyautóig, volt hogy éjjel, volt hogy 12 órán keresztül, hullafáradtan. Szóval mazsolának azért már nem nevezném magam.

A 2 vészfékezést tavaly óta történt, nyilván volt több is, ez csak azért hoztam fel mert ez már a minden létező vezetéssegítő extrával teleaggatott kocsival és a rendszereire vonatkozik, egyébként ezek is a múlt hónapban - és mindkét alkalommal jelesre bizonyított a rendszer, hiszen még mindig egyben van a kocsi orra. De előtte 10 évvel ezelőtt is vezettem viszonylag rendszeresen hasonló rendszerekkel ellátott autót, azzal sem volt különösebb gond vagy téves riasztás.

Ezek a rendszerek kiválóak tudnak lenni, jól tudnak jönni ha netán elbambulunk, ha netán fakezűek vagyunk, ha netán...:átlagautósok vagyunk, napi 2X10-20 percet vezetünk.Ami nem vezetési rutin, hanem - bocsánat, de vicc. Eddig rendben volna. A gond az, hogy minden problémamegoldás újabb problémákat vet fel. A gépkocsivezetők hajlamosabbá válhatnak és sajnos sokan válnak is az éberség, az óvatosság, a normális életösztön részleges kikapcsolására, mert majd az elektronika megoldja.

Pont erre van kitalálva, hogy ha elbambulsz, van még egy mentőöv - és néha mindenki elbambul, rutintól, tapasztalattól függetlenül. A kezdő mazsolát viszont megvédheti a kritikus első hónapokban attól, hogy csattanjon, vagy ne nézzen ki oldalra.

Abban van valami, hogy a sofőrök hajlamosabbak lehetnek elkalandozni, ha megszokják, hogy mindent a rendszer csinál helyettük, kvázi önvezetésben (auto tempombat + sávtartóval krúzolás), emellett pedig lankadhat a figyelem. Erre a tapasztalt vezetőknek át kell magukat szocializálni, hogy továbbra is figyelni kell, a gond szerintem a friss vezetőknél lehet, hogy ezeket a készségeket eleve nem sajátítják el, és rábízzák magukat teljesen az automata rendszerekre, aztán ha helyzet van nem tudnak mit csinálni. De ugyanakkor ez nagyon hasznos is - egy horvát tengerpartos pályázásnál azért nagyon jól tud jönni az 5. óra után, hogy egy kicsit hátradőlhetsz, pihenhetsz, és nem kell ráfeszülni a vezetésre. Hosszú távon azért az fárasztó, és a fáradság ugyanúgy gyengíti a koncentráló képességet.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
2-3 perc amíg ráérzel, hogy ne fejeld le minden fékezésnél a sisakkal és egy picit kevésbé legyél befeszülve, aztán megmutathatja, hogy milyen az, amikor a füleden folyik ki az adrenalin és utána egész nap vigyorogsz. De vigyázz, mert ha bejön a dolog, akkor egész életedben ezt az érzést fogod keresni... :cool:

Óóó, én éppen ettől tartok, mármint hogy elülteti a fejemben a kisördögöt :D Több hobbi van már, mint idő. Meg valamiért úgy vagyok a motorral, hogy aki felül rá, ott elindul egy visszaszámláló, ki tudja honnan, de előbb-utóbb lefut a homokóra és odaveri magát, az meg csúnya lesz. Láttam elég motorost keresztben az utón, néha zacsiban, egyszer meg egy motorostársaságot figyeltem a buszból, feltűnt, hogy az egyik gyereknek frankón terminátorkarja van. Ilyen szép krómozott, láttatott fémrudakból. Elgondolkodtatott, hogy szerezte. Szóval a túlvállalás mellett odaverni sem szeretném magam egy nagymotoron, bármennyire is élvezetes.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 446
20 678
113

Eddig elég jó volt a videó, de figyelni kéretik az úriember szavaira:

"Kinyílik a szemed, hogy a vezetés nem annyi, amit anno tanultál, hogy A-ból B-be eljutsz, hanem az út maga a lényeg, és az A és B van, hogy nem is fontos."
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 062
31 596
113
Na jelentem ahogy megjött a jó idő és enyhülnek a szabályok a sok vákuumagyú kiszabadult az utakra és mintha nem is Veszprémben, hanem valahol Voronyezsben lennék. Ennyi fogyatékost 20 kilométeren belül én még nem láttam. Az egy dolog, hogy az audis/kabrió béjemvés kollégák hátulról akarnak meghágni mikor még a vak is látja, hogy kamiontól nem lehet előzni plusz záróvonal van drágám. 140-el a kétsávos úton a 60-as tábla előtt? Miért ne. Sebaj neki sietni kell, mert péntek van.
Viszont azok, akik a beláthatatlan kanyarokban juszt is előznek azokat tényleg hátravinni és agyonlőni, mert mást nem érdemelnek. Megyek nyugodtan egy kanyarnál, aminél pluszban szintbéli eltérés is van (végképp beláthatatlan) és 3 méteren múlt, hogy ne csattanjak egy ilyen sort előző kollégával. Mert tényleg csak max egy kilométer aztán ott van egy hosszú egyenes szakasz több kilométer hosszan, de neki a csökött agyáig az nem jutott el. Na ilyennél lehet automata vészféked meg minden elektronika, de ha nincs reflex és nem reagálsz instant (bónusz a szimultán anyázva dudába tenyerelés) ott csattansz. Legszebb amúgy, hogy a hülyéje pont a véda előtt hozta le a mutatványát, csak épp pont nem látott rá az oszlop.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 717
61 006
113
Szerencsére nagy a piac. Mindenki azt vehet, ami kedvének, életkorànak, igényeinek, pénztárcájànak (ès a fütyije meretènek :))
megfelel. Igy mindenki boldog lehet....
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger
T

torsen

Guest
Az emberi hülyeséget csak az tudja kiküszöbölni, ha nem az ember fog vezetni. Ettől a vezetéstámogató rendszerek még hasznosak.

A 150-el fák között száguldó barom érzékeli, hogy gond van ezért beleáll a fékbe és vígan belecsúszik a tölgyfába.
A 150-el fák között száguldó barom érzékeli, hogy gond van ezért beleáll a fékbe, ekkor működésbe lép az ABS, a kerekek nem blokkolnak, megmarad a tapadás és vele az irányíthatóság, így a barom megússza a kalandot egy csokis kárpittal.


Repüljünk vissza picit az időben.
Nagybátyám a rendszerváltás körül aszinkron váltós Liaz turbóval járt sokáig, '93 körül átrakták egy valahonnan használtan megvett ~10 éves Styer 91-re. Pár hónap használat után mondja, gyerek, ha valakinek van jogsija ezt el tudja vezetni, semmivel sem bonyolultabb mint egy autót. Istenem hol volt az egy mai modern teherautóhoz képest.
Ma egy átlagosan felszerelt teherautóban ott a sávtartó vagy legalább a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, távolságtartó tempomat, klíma, automata sebességváltó, szervokormány, ABS, ESP, automatikus vészfék, guminyomásra figyelmeztető rendszer.
Terjedőben a holttér figyelő, táblafelismerő, fáradtság érzékelő rendszerek, sőt nagyon úgy néz ki, hogy az IR is be fog kerülni az autókba a közeljövőben.


De mondok neked más példát is.
A terepjárósok egy része köpködi az elektronikus rendszereket, pedig az igazság, hogy egy ESP alapú rendszer bizony olyan dolgokat tud, amihez 30 éve még 500 kiló vasra volt szükség. Ilyenkor jönnek azzal, hogy az legalább tartós volt. Persze, a törött kardántengelyekkel, lefogazott differenciálművekkel, széthulló féltengelyekkel. Cserébe baromi drága a gép a sok beépített vas miatt és mindenhova cipeled az 500 kilót.




Engem egy BMW R80/R100 alapú bobber kísért néha. 10-15 éve lett volna jó, akkor gombokért lehetett kapni a típust, mára a rozzant darabokért is elkérnek 2 millió forint körüli összegeket.

Valami hasonló stílus. Matt OD matt fekete kombóban erősen koptatva.
crd76-cafe-racer-crd-bmw-r100-portada.jpg

(bírom ezt a gumit!) Király a Bömös, meg minden hosszában forgó fötengelyes motor. Mikor gázzal meg elvétellel tudsz dönteni... Ez a stílus nekem is bejön, tetszenek a scramblerek, de nekem pár éve beakadásom a nagy egyhengeres (500ccm+). Egy havertól egyszer kölcsön kaptam egy Yamaha SR500-t egy hónapra. Hát nem rakéta, de egy életérzés. Viszont melegen berúgni egy varázslás volt. Keresni a varázsszemen a berugási helyzetet, utána imádkozni hogy ne törje vissza a lábad. Úgyhogy inkább SRX6-osokat nézegettem (egyrészt önindítós, másrészt az sr500-al is az a helyzet, hogy átment kultmotorba, aranyáron vannak), de még (!) nem vettem. Pöff, pöff, pöff és megvan 10km!
 
  • Tetszik
Reactions: papi and phaidros

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 658
13 020
113
Az szép, minden elismerésem. Nem is azt akarom mondani hogy nem tudsz vezetni (nyilván profi sofőrként tudsz, és messze az átlagot - vagy engem - meghaladó szinten.

De itt most a vezetéstámogató rendszerekről beszélünk, azok pedig nem olyan régóta kezdenek lentebb is elterjedni, és azok között sem mindegyik egyenértékű. Én ezeket jó 12 éve látom működés közben, és azt hiszem érthető, hogy összehúzom a szemem ha valaki a saját tapasztalataimmal szemben elkezdi mondani, hogy önjáróan összevissza működnek. Biztos van ilyen is, de én nem ezt tapasztaltam eddig. Amit láttam/hallottam/tapasztaltam róla, abból az jött le hogy azoknak az assist rendszerei jók, akik ebben már régóta benne vannak és elkezdték - Toyota, Honda, Mercedes, illetve a kakukktojás Teslánál ezek a rendszerek általában nem csak jó pontszámokat kapnak, hanem már szinte alapfelszereltséget képeznek.



Itt valami elveszett fordítás közben. Közel 20 éve vezetek, tudja a franc hány "üzemóra", mert nem ebből élek, és nem vezetek róla nyilvántartást. Ezalatt vezettem úgy 15-20 különféle autót, a rémálmaimban visszatérő lerohadt ezer éves Ford Escorttól amin tanultam vezetni (nuku szervó, kuplungolásnál valamiért összeakadt a kormányművel, iszonyat szar volt az egész), a véglegetig kihajtott lótifuti klasszik virslikerekű Swiften át a 300 lóerős nagyautóig, volt hogy éjjel, volt hogy 12 órán keresztül, hullafáradtan. Szóval mazsolának azért már nem nevezném magam.

A 2 vészfékezést tavaly óta történt, nyilván volt több is, ez csak azért hoztam fel mert ez már a minden létező vezetéssegítő extrával teleaggatott kocsival és a rendszereire vonatkozik, egyébként ezek is a múlt hónapban - és mindkét alkalommal jelesre bizonyított a rendszer, hiszen még mindig egyben van a kocsi orra. De előtte 10 évvel ezelőtt is vezettem viszonylag rendszeresen hasonló rendszerekkel ellátott autót, azzal sem volt különösebb gond vagy téves riasztás.



Pont erre van kitalálva, hogy ha elbambulsz, van még egy mentőöv - és néha mindenki elbambul, rutintól, tapasztalattól függetlenül. A kezdő mazsolát viszont megvédheti a kritikus első hónapokban attól, hogy csattanjon, vagy ne nézzen ki oldalra.

Abban van valami, hogy a sofőrök hajlamosabbak lehetnek elkalandozni, ha megszokják, hogy mindent a rendszer csinál helyettük, kvázi önvezetésben (auto tempombat + sávtartóval krúzolás), emellett pedig lankadhat a figyelem. Erre a tapasztalt vezetőknek át kell magukat szocializálni, hogy továbbra is figyelni kell, a gond szerintem a friss vezetőknél lehet, hogy ezeket a készségeket eleve nem sajátítják el, és rábízzák magukat teljesen az automata rendszerekre, aztán ha helyzet van nem tudnak mit csinálni. De ugyanakkor ez nagyon hasznos is - egy horvát tengerpartos pályázásnál azért nagyon jól tud jönni az 5. óra után, hogy egy kicsit hátradőlhetsz, pihenhetsz, és nem kell ráfeszülni a vezetésre. Hosszú távon azért az fárasztó, és a fáradság ugyanúgy gyengíti a koncentráló képességet.
Akkor ezt szerintem kielégítően átbeszéltük!:)

Lesz még egy megjegyzésem a témára vonatkozóan, "papi"nak válaszolva.

Ui:
Szerintem te folyamatosan és gyorsan tudsz írni, nekem elég sok időmet elveszi a kétujjas pötyögés, egy viszonylag hosszabb hozzászólás fél- egy óra, ezért nem válaszolok hosszan, kérlek ne vedd tiszteletlenségnek. Köszönöm!