Engem kb a mózeskosaras kortól kezdve hordtak a nyolcason, szóval szinte külön idegpálya égett be minden egyes kanyarra, veszélyes helyre de még így is mindig ér meglepetés. Valljuk be találékony az ember, de a hülyék méginkább és egyre több van belőlük. Mikor még abszolút friss jogsisként egy török kamion előzése közben kezdte el rámhúzni Jumurdzsák (valószínűleg halál fáradtan) a kormányt na ott jött az első ilyen lecke. Nyáron az igazán durva, mikor a balatoni forgalom szabadul ránk és tényleg minden őrült a rántott húsos hűtőládával ott nyomja a kamikaze üzemmódot. 2 centi helyért padlógázva előzés aztán röhögve állok mellé a lámpánál negyed óra múlva, hogy na Pityuka megérte tiplizni? Szerintem a mostani is hasonló lehetett, de igazán elkéne néha egy PKM a tetőre. Ha meg nem a sofőrök, akkor a drága vadvilág próbál keresztbe tenni, múltkor is egy este alatt Vuk egyszer, Bambi kétszer akart húskonzervvé manifesztálódni a motorháztetőmön. Viszont mikor egy Mi-8 repül el a fejem felett, na az kárpótol mindenért
Megvallom, hiába van tempomat a Golfban alapból öt év alatt egyszer sem használtam. Sávtartó, vészfék, holttérfigyelő nincs is. Inkább ragaszkodok a jobb láb-kézi váltó-két szép szememet a tükrökbe trióhoz, az engem éberebben is tart meg jobban szeretem ha én irányítom hogyan menjen. Igaz még fiatal vagyok, emiatt jobban bírom még a strapát, szóval ez nem egy általános minta. Átlagos körülmények közt aki jobb sofőr annak hasznos kiegészítő funkciók, a hétvégi autósoknak szintúgy, viszont kezdőktől minél távolabb. Hamis biztonságérzetet adnak, ami akkor fog leesni, mikor tényleg cselekedni kell, és az automatika belátható időn belül ezt nem fogja tudni megtenni 99%-os biztossággal. Meg nem is szerez a kollega rutint ha a rendszer a kisebb helyzetekből rendre kiszedi.
Akkor nem csak felém állították alacsonyra Isten állatkertjében a kerítést
A páromnak volt ma egy jó megszólalása.
De előtte:
Elég (túl) sokat látni olyan szitukat, amikor az autós lassít, rosszabb esetben meg is áll párhuzamos közlekedés belső/külső sávjában, mert eszébe jut, hogy pont a másik sávból kéne fordulnia
MOST jobbra/balra. Lehet, hogy nem is neki jutott eszébe, hanem az utasa juttatta eszébe (hátravinni; leköhögni).
S ahelyett, hogy a forgalom sebességének ritmusába besimulva befűzné magát (mert képben van pillanatnyi helyzettel) a másik sávba és ideális esetben azokat akár nem is zavarva befordulna a qrvafontos akciós termékért, ehelyett megakasztja jobb esetben az egyik sávot, de ügyesebbek mind a kettőt. Hogy akár tovább menve visszaautózna biztonságosan, azt már nem is merem említeni, mint opciót.
Miért lassít/áll meg?
Mert nincs képben a mellette/mögötte levő forgalommal. Tojnak rá, csak lesnek (na jó; néznek) ki a fejükből előre, mintha nézni kéne és nem látni - vagy rosszabb esetben a telefonjukon nézik a brókerük legújabb milliárdos tőzsdei ajánlatát - miért; mi más annyira fontos üzenet lehet!?
...Látszik, hogy dobozos teherautókat is szoktam vezetni, mert ott muszáj rendszeresen nézni az oldalsó tükröket (az írás hangnemével ellentétben én amúgy úgy élem meg, hogy soha nem vagyok elég figyelmes).
Egykori fodrásznőm pökhendin kérdezett vissza, hogy minek figyeljem a tükörben a mögöttes forgalmat, nézzenek ők előre!
Próbáltam szelíden a hirtelen megjelenő villogó mentő/tűzoltóautó mennél gyorsabb és gördülékenyebb elengedését említeni, de arra is csak az volt a vállrándítós válasz, hogy akkor megállok (sokszor a legrosszabb, amit tehet), oszt' elmegy mellettem!
Mit nem mondjak, jól felhúztam magam rajta.
Még Budapesten elég jól kezelik a (gyakran) megjelenő megkülönböztető jelzést használókat, de Miskolcon!?
Autó ellen beoltott, 33 évesen friss jogsis "kissógor" autóján a külső tükrök látómezőjének felében a kocsi oldalát lehetett látni, mert az oktató így tanította. (Oktatót - meg sok másért - hátravinni, leköhögni).
Teljesen megrökönyödött, amikor mondtam neki, hogy a saját autódnak
éppencsak nem is kell látszani - a melletted/mögötted levőt kell látni!
- De akkor, hogy fogok elférni?
- Ha az elejével elfértél, a végével is elfogsz, ez nem bútorszállító Toyota Dyna...
- De ha látnom kell, mert betolatnék?
- Megbiccented picit a fejed?
-
Ott tartunk most, hogy csak a tükör negyedét foglalja el a saját autója, már ez is haladás...
Hogy jön ez a holttér figyelőhöz?
Ahelyett, hogy odafigyelnénk a forgalomban, egy (sűrű forgalomban állandóan) villogó LED-el tudjuk le a dolgot.
Na és akkor mit is mondott a kis feleségem?
Az asszisztens rendszerek elszoktatnak (a témában szakmailag jártasabbaknak
), elszoktathatnak a gondolkodásról, az odafigyelésről, a - teszem hozzá - (soha nem lehet eléggé) óvatosságról.
Mint például a mobiltelefon még a fontosabb telefonszámok észben tartásáról is. (Tegye fel a kezét az a legalább 50 éves fórumtárs, aki fiatalon nem tudott fejből legalább tíz telefonszámot, most meg a sajátján kívül tud még legalább kettőt!).
Természetesen ma már felesleges tudni a telefonszámokat. De a forgalomban közlekedés nem szórakozás:
Hanem
veszélyes üzem.