Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 4082

Guest
Ott van a Nascar-os példa is.
Kasztni fix, belülre azt pakolsz amit akarsz.
Meg jó öreg V8 alkohollal működtetve - 0 emission.
Hát szerintem az FIA is megéri a pénzét! Én a helyükben csak járműipar releváns dolgokat engednék a sportba. Az aero szerepét teljesen visszaszorítanám, és fenntartanám a jogot arra, hogy csak olyan újításokat lehet bevezetni, aminek van hétköznapi értelme.
Én meg azt, hogy ez egy sport. Sehol máshol nem nézünk ilyeneket, pedig akár a foci, akár más sikersportok nagyobb környezetszennyezők ha ilyen álszenteskedést csinálunk.
Ha meg sport, akkor ne fogyasztáscsökkentés meg fiszem faszom, hanem v10 azt durr bele
Most is megy a szövegelés arról, hogy a hang hiányzott, és bár gyorsabb lett az F-1 de...
És itt Greg felvonta a szemöldökét.
Gyorsabb lett?
1,39,9 ez Alo ideje
1,38,4 Az utolsó Q1es idő
1,35,2 a pole idő
Alonso 2 évet kihagyott, 15 éve nem ült ebben az autóban.
1,2s
1,38,7
Promóciós gumi, ok h Alo kinyomta a szemét de akkor is 1,5 s
1,37,2
3 kör alapján belőve, semmi finomhangolás 1s
1,36,2
És akkor az ilyen aprósagok mint benzin, meg hasonlókról nem beszéltünk
Szóval lassabb?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 097
113
Redgreg

Kicsit lassabb a V10, de ez számít? Ha az egész mezőny azzal megy akkor teljesen mindegy. :)
Amúgy se normális az a kanyar sebesség amire a mai kocsik képesek.
Amúgy lehetne V12 is. Ha van ésszerű lökettérfogat és fordulatszám limit akkor mindegy.
Kisebb kocsiknak is örülnék. Mondjuk az jó, hogy az új kocsikon kisebbek lesznek majd a szárnyak és erőteljesebb a diffúzor.

Meg lehetne olyan dolgokat is engedélyezni, mint a változó szelepvezérlés, több pontos befecskendezés stb...
Lehetne "mild hybrid" is, vagyis elektromos segédberendezések amiket a generátor táplál.
Lehetne haladni a korral, csak az 1.6 turbó+hybrid az az "ezmiaf@szom" kategória. Szerintem.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 564
113
Csepptankos vagy már az "új" kasztnis? Állapota? Ára? Jó kis utózönge lenne a fiatalkori Pannóniáim után!
"új", meg némi felújításra is szorul. Nem tudom mennyit ér így, el kéne vinnem szerelőhöz átnézetni, hogy reális képet kapjak róla, de most a covid miatt ritkán járok szüleimnél. Volt hozzá oldalkocsi is, de az szerintem nincs már meg.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 649
113
Mert az is. A megengedett sebesség ugyanis maximum. +10 km óra meg szabálytalan.

Na ha ez eszement rohangálás, akkor a Vmax-25 az meg pofátlan forgalomfeltartás.
PS: ha normál tempóban mész, nem tartod fel az indokolatlanul lassan menőt, ez fordítva nem igaz.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Az a fura, hogy elvben létezhetne egy "optimális autó", ami úgy van tervezve és gyártva, hogy elmenjen egymillió kilométert, és puritán, de azért kényelmes. Biztos meg lehet csinálni, és az egymillió kilométeres dumával el is lehetne adni. Ez igazából még benzinmotorral is elég zöld termék lenne, mert a teljes életciklusa alatt három mai átlagautó is felépül-elfogy.

Ez lehetne egy jól szerelhető, értelmesen moduláris termék, analóg, nagyrészt chipmentes megoldásokkal. Sztem vennék, mint a cukrot.
 
T

torsen

Guest
"új", meg némi felújításra is szorul. Nem tudom mennyit ér így, el kéne vinnem szerelőhöz átnézetni, hogy reális képet kapjak róla, de most a covid miatt ritkán járok szüleimnél. Volt hozzá oldalkocsi is, de az szerintem nincs már meg.

Hát egy csepptankos érdekelt volna. De így is kincs van a birtokodban!
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 709
113
Az a fura, hogy elvben létezhetne egy "optimális autó", ami úgy van tervezve és gyártva, hogy elmenjen egymillió kilométert, és puritán, de azért kényelmes. Biztos meg lehet csinálni, és az egymillió kilométeres dumával el is lehetne adni. Ez igazából még benzinmotorral is elég zöld termék lenne, mert a teljes életciklusa alatt három mai átlagautó is felépül-elfogy.

Ez lehetne egy jól szerelhető, értelmesen moduláris termék, analóg, nagyrészt chipmentes megoldásokkal. Sztem vennék, mint a cukrot.
Aztán menne is csődbe a cég...
Te mennyi év alatt mész egymillió kilométert?
Na ugye.
Pl. a kocka Volvók kimentek a világból, a (konzervatív, koros) vásárlóközönségüknek meg esze ágában sem volt lecserélni.
Igaz, egyedi példa, de környékünk felkapott állatorvosa még mindig a 740-es kombijával jár - nem keveset!
Tanultak belőle, a gömbölyű utódok már nem olyan időtállók.
Arról nem is beszélve, hogy igenis van fejlődés: Menetkomfortban, biztonságban, stabilitásban stb.
Egy régi platformot egy ponton túl meg nem lehet továbbfejleszteni.
Hogy átestünk a ló másik oldalára (érintő képernyős mindent is szabályzás, turbós kismókusok a motortérben), sajnos ez van:
De ezek meg tisztán a politikának köszönhetőek (hogy egyiket engedik, a másik felé meg terelik a gyártókat)
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Aztán menne is csődbe a cég...
Te mennyi év alatt mész egymillió kilométert?
Na ugye.
Pl. a kocka Volvók kimentek a világból, a (konzervatív, koros) vásárlóközönségüknek meg esze ágában sem volt lecserélni.
Igaz, egyedi példa, de környékünk felkapott állatorvosa még mindig a 740-es kombijával jár - nem keveset!
Tanultak belőle, a gömbölyű utódok már nem olyan időtállók.
Arról nem is beszélve, hogy igenis van fejlődés: Menetkomfortban, biztonságban, stabilitásban stb.
Egy régi platformot egy ponton túl meg nem lehet továbbfejleszteni.
Hogy átestünk a ló másik oldalára (érintő képernyős mindent is szabályzás, turbós kismókusok a motortérben), sajnos ez van:
De ezek meg tisztán a politikának köszönhetőek (hogy egyiket engedik, a másik felé meg terelik a gyártókat)
Igen, ez lenne a kihívás. Autó egy életre. Okos marketinggel nem megy tönkre, már annyi lecserélni való autó van.
 
T

torsen

Guest
Én meg azt, hogy ez egy sport. Sehol máshol nem nézünk ilyeneket, pedig akár a foci, akár más sikersportok nagyobb környezetszennyezők ha ilyen álszenteskedést csinálunk.
Ha meg sport, akkor ne fogyasztáscsökkentés meg fiszem faszom, hanem v10 azt durr bele
Most is megy a szövegelés arról, hogy a hang hiányzott, és bár gyorsabb lett az F-1 de...
És itt Greg felvonta a szemöldökét.
Gyorsabb lett?
1,39,9 ez Alo ideje
1,38,4 Az utolsó Q1es idő
1,35,2 a pole idő
Alonso 2 évet kihagyott, 15 éve nem ült ebben az autóban.
1,2s
1,38,7
Promóciós gumi, ok h Alo kinyomta a szemét de akkor is 1,5 s
1,37,2
3 kör alapján belőve, semmi finomhangolás 1s
1,36,2
És akkor az ilyen aprósagok mint benzin, meg hasonlókról nem beszéltünk
Szóval lassabb?

Egy körön 2-3 s különbség szabad szemmel nem vehető észre, nem ez a baj...

Persze a tempó szempontjából igazad van, de...
2005-höz képest: Teljesítményben nincs nagy különbség. Lökettérfogatban van. Fogyasztásban van (járműipar releváns). Súlyban a régi kocsi nagy előnyben van. A mai autó aeróban van előnyben (semmilyen járműipari relevancia).
Nem tudom a benzinnel mire akarsz utalni, mert nagyon régóta kereskedelmi benzint kell használni.

A sport az sport. Vannak szabályai. A szabályokon belül kell a legjobbnak lenni. A szabályt kell jól megírni. Nem lehet ezt a focihoz hasonlítani, mert ez technikai sport. Hasonlítsd a kerékpárhoz, motorsportokhoz. Ott is van egy keret. Nagyon jó példa a kerékpársport. Az UCI már régóta tiltja az idióta (kerékpározás szempontjából irreleváns) kerékpárok használatát. Recumbens meg a többi hülye kerékpár versenyen nem indulhat. Olyan bicikli kell, amin lehet biciklizni (is) meg versenyezni (is). Nem tiltják a korszerű anyagokat, nem tiltják a korszerű megoldásokat (tárcsafék, elektromos váltó stb). de a bringa mégis fejlődik és a hétköznapi bringásnak is hoz fejlődést. És a bringázás soha nem látott népszerűségnek örvend (próbálj most egy jobb országúti bringát rendelni, legjobb esetben márciusban kapod meg!)
Az F1-nek is ilyen irányt kellene vennie, vagyis olyan autókat készítenie, ahol a leszorítóerő, meg a diffúzor, meg a ground effect elmehetne a francba, de a legkorszerűbb motorok, váltók, felfüggesztések versenyeznének és ezek nem lennének lekorlátozva. (pl. egy aktív futómű egy utcai autóban hasznos, egy diffúzor nem!). Az aeroból felszabaduló erőforrásokból lehetne ilyeneket fejleszteni. Egy óra a szélcstornában, mi pénz az!
Ha a néző ráismer a technológiára, amivel versenyeznek, és utána látja a kocsijában akkor az népszerű lesz. Ha elvont, fizikusok számára (meg versenybuzik számára) érthető technikák versenyeznek, akkor az nem lesz népszerrű. Csak a versenybuziknak, mint én is!
Ugyanez ezzel a bajom, mint a poltikával. A poltikusnak is irányt kell mutatnia, nevelnie, fejlesztenie kell a nemzetét. Nem pedig a hatalom megtartása érdekében lemenni a tömegigény szintjére! Itt is valami ilyesmi kellene, Nem a múltba révedve V10-es motorokról merengeni, hanem bemutatni, hogy az új technológia kevesebbet fogyaszt, nagyobb a teljesítménye, nagyobb a nyomatéka stb. Ja, és csendesebb.....
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 709
113
Hát szerintem az FIA is megéri a pénzét! Én a helyükben csak járműipar releváns dolgokat engednék a sportba. Az aero szerepét teljesen visszaszorítanám, és fenntartanám a jogot arra, hogy csak olyan újításokat lehet bevezetni, aminek van hétköznapi értelme.A DAS pont nem ilyen, képzeld el a hétköznapokban ahogy Béla bácsi tolja/húzza a kormányt, hogy üzemmelegen tartsa a Stomil radiált! De pl. már egy steering by wire lehetne az, ami magába foglalhatja végülis a DAS-t is.

Milyen egzotikus anyagokat tiltottak be az idei évre? Erről nem hallottam? Én úgy tudom a motorszabály változatlan maradt és az is marad.

A Ferrari trükkjét senki nem ismeri. Egyes helyeken olvastam olyat, hogy a nagynyomású üzemanyagrendszerben (elosztócső) alakítottak ki valamilyen olyan rugalmasságot, amivel a rendszer térfogata változni tudott (és a térfogatot is indokolatlanul nagyra méretezték). A kis benzinigényű helyeken megnövelték az üzemanyagnyomást, ezzel eltároltak némi benzint, amit aztán fel tudtak használni úgy, hogy az egyenesekben levitték az üzemanyagnyomást. Persze ez csak pletyka. Ezzel ugyanis nem szegték meg az átfolyási szabályt a mérési ponton, nem alakítottak ki a mérési pont utáni tárolóteret (ami tilos) csak éppen az elosztócsőnek voltak "sajátos" tulajdonságai. Ez betű szerint nem külön tárolótér volt, hanem a rendszer integráns része, de mivel az elosztócső tulajdonságai nincsenek lefektetve, így lehet szépen vitatkozni. Ez is történt.
Az aerót én teljesen visszaszorítanám, mint a Formula-Ford bajnokságokban: Az autók sodródjanak, a versenyzők meg látványosan küzdjenek a gépekkel, mint az amcsi ugratós (nem tudom a nevét) pick-up sorozatban.
Látványos menés kell, nem gyorsaság, az egy ponton túl értelmezhetetlen, s megöli az előzéseket.
Tudom; reklámfelületek, de arra ott lehetnének a "függőleges vezérsíkok", mint a Le Mans LMP kategóriában.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 564
113
Hát egy csepptankos érdekelt volna. De így is kincs van a birtokodban!
Erről az a véleményem, mint egyéb gyújtős dolgokról is, legyen autó, legó, kosaraskártya, vagy akármi, hogy most kincs még, mert még van piaca. Most kell eladni, amíg még van akinek kincset ér. Számomra mint emlék fontos, de nagyon sok helyet foglal, és más emlékeim is vannak nagyszüleimről. Amúgy nem az enyém, édesanyámé a gép. Szóval a motorizáció lehet, hgoy végnapjait éri olyan formában, ahogy eddig ismertük, és a jövő motorizációjának felhasználója lehet, hogy már nem fogja tudni használni se ezeket a mai oldtimer, vagy akár kortárs darabokat, és igénye se lesz rá, túl szűk körre fog korlátozódni a piac, és ahhoz képest még bőséges lesz a a kínálat.

Nem értek a lovakhoz, de pár gépet én is eltennék emlékbe, vagy mert simán jó, de nincs miből, hova gyűjtögetnem.
 
  • Tetszik
Reactions: torsen

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 097
113
torsen

Azért a formula 1 és LMP 1 aeroból elég sokat használnak a mai utcai sportkocsik.
De tovább megyek, az örvény keltéses alaktényező javítást olyan hétköznapi kocsik is használják, mint a Fiat 500 vagy a Honda Civic.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 415
36 426
113
Az a fura, hogy elvben létezhetne egy "optimális autó", ami úgy van tervezve és gyártva, hogy elmenjen egymillió kilométert, és puritán, de azért kényelmes. Biztos meg lehet csinálni, és az egymillió kilométeres dumával el is lehetne adni. Ez igazából még benzinmotorral is elég zöld termék lenne, mert a teljes életciklusa alatt három mai átlagautó is felépül-elfogy.

Ez lehetne egy jól szerelhető, értelmesen moduláris termék, analóg, nagyrészt chipmentes megoldásokkal. Sztem vennék, mint a cukrot.

Persze, csak a zöldeknek nem felelne meg, mert túl sok cokettőt bocsát ki. Egyébként egy w123-as merci vagy egy régi Peugeot (504, 505) simán elment ennyit a Közel-Keleten, Észak-Afrikában, ahol ugye a korrózió kevésbé gond, mint pl. nálunk (kevesebb az eső, nem sózzák az utakat...:))
 
  • Tetszik
Reactions: FilcTroll

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 564
113
Az a fura, hogy elvben létezhetne egy "optimális autó", ami úgy van tervezve és gyártva, hogy elmenjen egymillió kilométert, és puritán, de azért kényelmes. Biztos meg lehet csinálni, és az egymillió kilométeres dumával el is lehetne adni. Ez igazából még benzinmotorral is elég zöld termék lenne, mert a teljes életciklusa alatt három mai átlagautó is felépül-elfogy.

Ez lehetne egy jól szerelhető, értelmesen moduláris termék, analóg, nagyrészt chipmentes megoldásokkal. Sztem vennék, mint a cukrot.
Nem kell analóg legyen, sőt, az elektronika jól megcsinálva még tartósabb és megbízhatóbb mint a elektro-mechanikus vagy analóg elektronikus rendszer. Ráadásul a diagnosztikát is könnyíti. Elég ha van belőle cserealkatrész olcsón. Nem mindegy, hogy ha a lámpákat vezérlő elektronikában elpukkan egy FET, akkor az egész cseréjéért elkérnek 300k -t, vagy 30k-t. Nem árt, ha a bontott alkatrészek újra felhasználhatóak.

Anno követelmény volt felénk, hogy bontás után ne legyen más autóba beépítve használható a kormányrendszer. Az mondjuk biztonságkritikus rendszer, ott talán még megértem, hogy az esetleges gányolások ellen akarnának tenni, de ezt tudtommal akkor vezette be a prémiumnémet márka, és mindenre, az ablakemelő vagy ablaktörlő vezérlőtől kezdve a kormányon át... Így már inkább lehúzás-szagú a dolog, mint ennek a megelőzése:

Bj1O8Vc.png
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Egy körön 2-3 s különbség szabad szemmel nem vehető észre, nem ez a baj...

Persze a tempó szempontjából igazad van, de...
2005-höz képest: Teljesítményben nincs nagy különbség. Lökettérfogatban van. Fogyasztásban van (járműipar releváns). Súlyban a régi kocsi nagy előnyben van. A mai autó aeróban van előnyben (semmilyen járműipari relevancia).
Nem tudom a benzinnel mire akarsz utalni, mert nagyon régóta kereskedelmi benzint kell használni.

A sport az sport. Vannak szabályai. A szabályokon belül kell a legjobbnak lenni. A szabályt kell jól megírni. Nem lehet ezt a focihoz hasonlítani, mert ez technikai sport. Hasonlítsd a kerékpárhoz, motorsportokhoz. Ott is van egy keret. Nagyon jó példa a kerékpársport. Az UCI már régóta tiltja az idióta (kerékpározás szempontjából irreleváns) kerékpárok használatát. Recumbens meg a többi hülye kerékpár versenyen nem indulhat. Olyan bicikli kell, amin lehet biciklizni (is) meg versenyezni (is). Nem tiltják a korszerű anyagokat, nem tiltják a korszerű megoldásokat (tárcsafék, elektromos váltó stb). de a bringa mégis fejlődik és a hétköznapi bringásnak is hoz fejlődést. És a bringázás soha nem látott népszerűségnek örvend (próbálj most egy jobb országúti bringát rendelni, legjobb esetben márciusban kapod meg!)
Az F1-nek is ilyen irányt kellene vennie, vagyis olyan autókat készítenie, ahol a leszorítóerő, meg a diffúzor, meg a ground effect elmehetne a francba, de a legkorszerűbb motorok, váltók, felfüggesztések versenyeznének és ezek nem lennének lekorlátozva. (pl. egy aktív futómű egy utcai autóban hasznos, egy diffúzor nem!). Az aeroból felszabaduló erőforrásokból lehetne ilyeneket fejleszteni. Egy óra a szélcstornában, mi pénz az!
Ha a néző ráismer a technológiára, amivel versenyeznek, és utána látja a kocsijában akkor az népszerű lesz. Ha elvont, fizikusok számára (meg versenybuzik számára) érthető technikák versenyeznek, akkor az nem lesz népszerrű. Csak a versenybuziknak, mint én is!
Ugyanez ezzel a bajom, mint a poltikával. A poltikusnak is irányt kell mutatnia, nevelnie, fejlesztenie kell a nemzetét. Nem pedig a hatalom megtartása érdekében lemenni a tömegigény szintjére! Itt is valami ilyesmi kellene, Nem a múltba révedve V10-es motorokról merengeni, hanem bemutatni, hogy az új technológia kevesebbet fogyaszt, nagyobb a teljesítménye, nagyobb a nyomatéka stb. Ja, és csendesebb.....
Akkor megálmodtad a modern NASCAR-t? :rolleyes:
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 097
113
Ha abból indulunk ki, hogy egy átlag magyar 15,000 km körül megy évente az autójával, akkor 10 év alatt megy 150,000 km-t és 20 év alatt 300,000 km-t.
Innen nézve egy 2000's évek után gyártott K motoros Honda Accord örök életre szóló autó. Azok fél millió km körül simán elfutottak.
Mégis alig vették Európában , mivel annyiba került új korában, mint egy 5-ös BMW.....
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst
T

torsen

Guest
Akkor megálmodtad a modern NASCAR-t? :rolleyes:

Hát - szerintem- a NASCAR pont a cirkuszról szól, és nem a korszerű technikáról. A NASCAR egy tapodtat sem viszi előre az autóipart. (pl. 2010 óta van benzinbefecskendezésük, az 1982-es BMW M12-n már elktronikus befecskendező rendszer volt. És így tovább...)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7