Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 722
4 613
113
Megihletett az elpusztíthatatlan autós elmélkedés és Automation-ban megpróbáltam összerakni egy családi kombit.

Mivel tartós használat a cél ezért "stroker" lett, első körben 2800ccm-es sor hatos motorral, első kerék hajtással, 8,3 liter 95ös benzin eszik 100-on, 120g/km Co2 köhög ki, közben max 200km/h-val viszi a 2500kg maximális tömegét.

Fő problémája a hatalmas motor lett, mivel alig fér el a motorház alatt (növelve a fenntartási költséget), ezért megpróbáltam sor 4-es, 2000ccm-essel is, fogyasztás lecsökkent 7,9 literre, vele együtt a Co2 106g/km-re, valszeg a végsebesség 180-ra limitálása miatt.

Szerintem az utóbbinak sok értelme nincs, hiszen mechanikailag a sor 6 sokkal stabilabb, spórolós vezetéssel annak a fogyasztása is levihető.

(a videóban egy korai verzió van, utána még finomhangolva lett)


A 200 kicsit sok, nem? :)
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 417
20 601
113
Valóban nincs helye mentegetésnek. Azzal a látótérrel kell felelősen gazdálkodnia egy közlekedőnek, ami a rendelkezésére áll.
Az a tendencia viszont az emberi tökéletlenséggel (figyelmetlenség, szórakozottság, felelőtlenség) párosulva, hogy egyre vastagabbak az "A", illetve többi oszlopok (egyterűeknél dupla "A" oszlopok), sajnos ezen balesetek elszaporodását okozzák.
Ahogy egyik unokatestvérem oktatni szokta: "Egész óvodás csoportok lehetnek az oszlop mögött!"
S ez még csak nem is költői túlzás.
Számos esetben fordult elő velem is, hogy csak azért vettem észre gyalogost, autót(!), mert nem csak odapillantottam, hanem több időt szántam arra, hogy kiderüljön, nem e takar valamit az oszlop.
S igen, elismerem, hogy volt olyan is - már az Albeával -, hogy a párom figyelmeztetett, s jó, hogy figyelmeztetett...

Persze nem találom azt az ábra párt, hogy milyen volt a mondjuk 70-es évek autóinak holttere, meg a mai autóknak.

https://totalcar.hu/magazin/kozelet/kitekintes/1/



Tudom, elkanyarodok a témától (meg százszor ez is ki lett már vesézve):

Nekem - kifele jövet az intézményből - naponta háromszor-ötször az a két oszlop is volt az "A" oszlopom '91 óta.
...aztán 2009-ben a járdát még meg is osztották kerékpársávnak:
https://www.google.hu/maps/@48.0887...4!1sQCSXGHd6JGfRT3nA28Y4Bg!2e0!7i13312!8i6656

"Kiváló" ötlet volt mozgásszervi betegeket ellátó egészségügyi intézmény előtt ezt így megvalósítani, nagyon sok baleset volt/van, ez még ma is aktuális, ennyit láttam én is az autóból:
https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/kerekparut-eros-idegzetueknek-3297874/

Gyalogosgázolás is történt már jó pár; agyhalott kerékpárosok által.

Igen, magam is kerékpározok, s igen, a kerékpárosok jó része felelősen közlekedik, de van egy jelentős réteg (most már elektromos rolleresek is), amelyik khm. hogy is mondjam közlekedéskultúrában, -intelligenciában nem nőtt fel a lehetőséghez.
S jön az Ő (Ő, Ő, Ő) elsőbbségével! Ilyenkor gyakran letettem egy virtuális kerekasztalt az autó elé, s "szívélyes légkörű baráti eszmecserén" elmagyaráztam a közlekedőtársnak, hogy, Kicsiszívem:
- Akkor van elsőbbséged, ha megadják
- Neked is meg kell tudnod állni a várható akadályok előtt (Lásd a tábla a hozzád hasonló hülyék miatt kitéve), te meg kicsaptál egy három méteres féknyomot és mégis nekimentél az első ajtónak..., úgyhogy tényleg jó ötlet: Hívjál rendőrt! Ha nem, majd én hívok, ha még sokat ágálsz. (Nem szoktak...)
- A KRESZ bár nem írja, de Darwin evolúciós törvénye is hatályos: A Transit oldala (amivel szó szerint centinként ki-kifékezgetve araszoltam ki, mert beláthatatlan) behorpad, engem vár az igazságszolgáltatás tortúrája, te meg hűsölni fogsz 15 méterrel odébb (ott van a hullakamra).
Ha te nem vigyázol az életedre, akkor én hogy vigyázzak helyetted!?

Phfúúú, végre ki is írtam magamból.

Rohadtul nem bánom, hogy már nem vezetek hivatásszerűen; nem éri meg - semmilyen szempontból.
tegnap este Vecsésen volt dolgom... ismeretlen terepen, esőben, ködben megyek, rossz látási viszonyok, igyekszek óvatosan menni, körforgalom... amikor egy kivilágítatlan kerékpáros láthatósági mellény nélkül fekete ruhában kb 20km/h-s tempóval beszáguld a zebrára. Ja és és nagy tévét vitt a hóna alatt. Nem tudom ezeket a hülyéket hogy tenyésztik ki.

Szerencsére nem jött nekem (épp behajtottam a körforgalomba, miután nem láttam semmi akadályt/veszélyt), remélem megéri a karácsonyt a gyökér.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 905
32 570
113
tegnap este Vecsésen volt dolgom... ismeretlen terepen, esőben, ködben megyek, rossz látási viszonyok, igyekszek óvatosan menni, körforgalom... amikor egy kivilágítatlan kerékpáros láthatósági mellény nélkül fekete ruhában kb 20km/h-s tempóval beszáguld a zebrára. Ja és és nagy tévét vitt a hóna alatt. Nem tudom ezeket a hülyéket hogy tenyésztik ki.

Szerencsére nem jött nekem (épp behajtottam a körforgalomba, miután nem láttam semmi akadályt/veszélyt), remélem megéri a karácsonyt a gyökér.
És nem volt volt bedugva a füle, nem telefonált és nem volt berúgva? Még lehet fokozni. :S
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 905
32 570
113
Még egy osztrák gyönyörűség. Austro-Daimler tanulmányautó tavalyról:
https://alapjarat.hu/aktualis/austro-daimler-bergmeister-az-1-200-loeros-plug-hibrid-ez-meg-mi
Sajnos itt is eluralkodott az egérmozi és az ótómata váltó meg persze a villanyosság. Vajon nem lett volna jobb döntés a három villanymotor és az aksik súlyát megspórolni és megelégedni a Mercedes-AMG 400 le teljesítményű motorjával? Egyik oldalon faragják a súlyt, a másikon meg növelik. Sok értelmét nem látom azon túl, hogy el lehessen mondani, hogy 1200 lóerőt tud; de ez még nem jelent túl sokat a vezethetőség, a sportosság szempontjából, ha meg nem sportautónak, hanem "túra" autónak szánják, akkor meg megint csak felesleges ennyi lóerő.

 
T

Törölt tag 4082

Guest
T

torsen

Guest
Megihletett az elpusztíthatatlan autós elmélkedés és Automation-ban megpróbáltam összerakni egy családi kombit.

Mivel tartós használat a cél ezért "stroker" lett, első körben 2800ccm-es sor hatos motorral, első kerék hajtással, 8,3 liter 95ös benzin eszik 100-on, 120g/km Co2 köhög ki, közben max 200km/h-val viszi a 2500kg maximális tömegét.

Fő problémája a hatalmas motor lett, mivel alig fér el a motorház alatt (növelve a fenntartási költséget), ezért megpróbáltam sor 4-es, 2000ccm-essel is, fogyasztás lecsökkent 7,9 literre, vele együtt a Co2 106g/km-re, valszeg a végsebesség 180-ra limitálása miatt.

Szerintem az utóbbinak sok értelme nincs, hiszen mechanikailag a sor 6 sokkal stabilabb, spórolós vezetéssel annak a fogyasztása is levihető.

(a videóban egy korai verzió van, utána még finomhangolva lett)




A program számolta ki, hogy 8,3 liter fogyasztás az 120g/km CO2? (illetve 7,9liter az 106?) Mert az általánosan elfogadott számítás szerint 1 liter benzinből 2392g CO2 lesz. (Ugyanez gázolajra 2640g).
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
A program számolta ki, hogy 8,3 liter fogyasztás az 120g/km CO2? (illetve 7,9liter az 106?) Mert az általánosan elfogadott számítás szerint 1 liter benzinből 2392g CO2 lesz. (Ugyanez gázolajra 2640g).


Ezek a Co értékek mennyik az LPG(propán/bután, csak bután) földgáz illetve metán esetén.

"Ki tudnád dobatni" ezeket a programmal?

Esetleg még a bioetanolt is,


Kössssz! :)
 
T

Törölt tag 1711

Guest
A program számolta ki, hogy 8,3 liter fogyasztás az 120g/km CO2? (illetve 7,9liter az 106?) Mert az általánosan elfogadott számítás szerint 1 liter benzinből 2392g CO2 lesz. (Ugyanez gázolajra 2640g).

Nekem is beugrott éjjel, hogy vmi nem kerek, lehet vmi elbaszott amerikai mértékegységben jelzi. Vagy csak viszonyszám a szennyezésre...
 
T

torsen

Guest
Ezek a Co értékek mennyik az LPG(propán/bután, csak bután) földgáz illetve metán esetén.

"Ki tudnád dobatni" ezeket a programmal?

Esetleg még a bioetanolt is,


Kössssz! :)

Programom az nekem nincs. Ooorky-nak van, de ezek szerint ott valami nem stimmel.

Egyébként egyszerű kémia.
Benzin példa: a benzin sűrűsége 750g/liter. Ennek a tömegnek kb. 87%-a szén ( a hexán -C6H14- a benzin leggyakoribb össszetevője, hexán egyneértékkel szoktunk kalkulálni fűtőértéknél is). Ez egy literben tehát 652g a szén. Ez a moláris tömeggel osztva (12g/mol) 54,3 mol. Ehhez kell 54,3 mol O2 (moláris tömeg 32g). Ez 1740g. Plusz a szén 652g-ja, egyenlő 2392g. Vagyis literenként ennyi CO2 jön létre.

Propán. C3H8. A teljes molekula tömegből (3x12g+8x1g) 36g a szén. A propán sűrűsége 0,5kg/liter. Egy literben van 409 grammnyi (34 molnyi) szén. Ehhez jön 34 mol O2. Így összesen 1499g CO2 minden liter propánból.

Bután esetében (C4H10) a képződött CO2 1698g.

PB-nél ( a MOL szerint 60% a bután arány) 1618g.

A (bio) etanolnál -C2H5OH- a számított érték 1508g CO2 literenként. (sűrűsége 0,789kg/liter).

A metánt (CH4) már rád bízom!
Házi feladat: mennyi CO2 szabadul fel az üzemanyag minden literjéből, ha a jármű 82% töménységű Stroh rummal üzemel? :D
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Nem nevezném komoly programnak, egy autógyár szimulátor aminek része a saját autó tervezése (és át lehet importálni az elkészült művet egy autó "szimulátorba").

Sajnos csak benzines autókat lehet tervezni benne, mikor a készítők csináltak egy kérdőívet, hogy mit szeretnének a játékosok fölényesen nyert a wankel és 2. helyezett lett a dízel... De egyik se került be azóta se.
Én még anno 15€-ért vettem meg a pack-ot (Automation+BeamNg) + 2€ volt a V16, azóta eléggé elszállt az ára.

 
M

molnibalage

Guest
Elvileg van kiskapu.
Hibridnél csak a co2 felét számolják, plug-in hibrid pedig 0 emissziósnak minősül.
Csodálatos. És ennek oltárán lesz telibaszva 2 tonnás SUV-okat a város, amik még több helyet foglalnak és még gyilkolják a gumikat.
Ma is a városban látni, hogy gyakorlatilag ezen autók miatt nem fér el a többi jármű. Pl. a szűk utcákban a busz mellette.

Szó nincs itt semmiféle környezetvédelemről. Akkor azzal kezdené mindenki a világon, hogy holnaptól -15% sebességlimit és betilt minden SUV-ot és meghatározna az UTCAI autókra egy max. LE/t értéket.
 

Crusader

Well-Known Member
2018. november 27.
871
2 444
93
Szomorú :/ Pedig az emberek nagy részének elég lenne egy Skoda Citigo E... persze az kvótaautó és nem elérhető... :(
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 254
113
Mondjuk ezek mögött a döntések mögött mindig logikus érvek vannak!
Előbukkan egy farizeus német fej a háttérben, aki über grünnek reklámozza a 3 tonnás prémium SUV-ját.
Az ő árképzésükbe bele fér a Plug-in, nagy kocsikat gyártanak nagyon sok pénzért. Ezért van most is a CO2 kvótára súlykorrekció.:rolleyes:
A többi , hétköznapi embereknek gyártó autógyár meg nyugodtan b@szódjon meg a svábok szerint, legalább így nem zavarják őket többet a piacon.
Az ilyen Peugeot 208/Opel Corsa/Fiat Panda,500,Tipo szerű kocsik meg szépen eltűnnek majd. Vehetsz majd helyettük sváb SUV-ot 15 millióért :hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: papi and svajcibeka

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Programom az nekem nincs. Ooorky-nak van, de ezek szerint ott valami nem stimmel.

Egyébként egyszerű kémia.
Benzin példa: a benzin sűrűsége 750g/liter. Ennek a tömegnek kb. 87%-a szén ( a hexán -C6H14- a benzin leggyakoribb össszetevője, hexán egyneértékkel szoktunk kalkulálni fűtőértéknél is). Ez egy literben tehát 652g a szén. Ez a moláris tömeggel osztva (12g/mol) 54,3 mol. Ehhez kell 54,3 mol O2 (moláris tömeg 32g). Ez 1740g. Plusz a szén 652g-ja, egyenlő 2392g. Vagyis literenként ennyi CO2 jön létre.

Propán. C3H8. A teljes molekula tömegből (3x12g+8x1g) 36g a szén. A propán sűrűsége 0,5kg/liter. Egy literben van 409 grammnyi (34 molnyi) szén. Ehhez jön 34 mol O2. Így összesen 1499g CO2 minden liter propánból.

Bután esetében (C4H10) a képződött CO2 1698g.

PB-nél ( a MOL szerint 60% a bután arány) 1618g.

A (bio) etanolnál -C2H5OH- a számított érték 1508g CO2 literenként. (sűrűsége 0,789kg/liter).

A metánt (CH4) már rád bízom!
Házi feladat: mennyi CO2 szabadul fel az üzemanyag minden literjéből, ha a jármű 82% töménységű Stroh rummal üzemel? :D

A következő elméleti számítás miatt kérdeztem:

Feltételezve egy 10 literes benzin fogyasztással rendelkező autót, körülbelül helyes becslést próbálok meg készíteni, hogy melyik a fajlagosan legkisebb CO-nyommal rendelkező (környezetbarát) üzemanyag.

Ehhez egy arányt állítottam össze, hogy a jelenleg hétköznapi technológiával legyártható alternatív üzemanyagos motorok azonos teljesítményhez mennyi Co-t termelnek.

A benzint veszem száznak(10 literes fogyasztás). A pontos értékek nem fontosak, mert az arányok hozzák ki, hogy melyik üzemanyag nyer.

Itt egy rövid ismertetés miket vettünk figyelembe a becsléskor:
- Szívó-benzin-motorokat vettünk figyelembe.
- Diesel motoroknál az általánosan elterjedt turbó-diesel motorokat vettük figyelembe.
- Mindegyiknél motornál, a fellelhető források szerinti valós fogyasztási adatokkal számoltunk, nem a fél-hamis gyári/labor/egyéb... ( :rolleyes: ) marketing-torzításos adatokkal.
- A fogyasztási értéknél a becslést fele-fele arányú város/közút+autópálya forgalomra vettük figyelembe.
- LPG/PB esetén nem a kettős(LPG/Benzin) üzemű motorok értékeit vettük figyelembe, hanem a tisztán csak LPG/PB üzemet, ami némileg magasabb kompresszió-viszonyt tesz lehetővé, ezzel 10% körüli javulást elérve.
Ezt azért tettük, mert feltételeztük, hogy az elkötelezett zöld fogyasztó szeretné kihasználni a közel maximális lehetőséget a környezetvédelem érdekében és ezért lemond a benzin-üzemre való "átkapcsolhatóság" lehetőségétől. Ezt manapság ugyan szinte mindig megtartják, de ez 10-15% romlást eredményez mind a teljesítmény, mind a fogyasztási adatokban ! Ez egy nem túl ismert információ, de valós lehetőség minden célú utólagos átalakításnál
Szinte ugyanez lehetséges az Ethanol/Víz+Ethanol üzemanyagnál is, annak (szintén) hasonlóan igen magas kompresszió-tűrése miatt.

Az általánostól eltérően (meglepetéééééés ;) ) vettük be a Víz+Ethanol üzemanyagot, amit sok gyártó próbált már bevezetni, de az Multinác...-is Olaj-lobby aknamunkája ezt nem tette bevezethetővé mondvacsinált okok miatt. (...bennünket még nem találtak meg :p )
Müszaki-s/Mű-Egyetemes hallgatók erről a témáról hetekig tudnának (javában igaz)városi-legendákat mesélni.
A kis kitérő után visszatérve a Víz+Ethanol üzemanyaghoz, itt a víz belső hűtési kapacitását kihasználva további hatásfoknövelő kompresszió növekedés lehetséges, és ez kiegészül a gázturbináknál is a hasonló kettős hatás előnyei miatt alkalmazott gőz-turbina/(esetünkben)gőz-motor/"gőz-gép" üzemmód által hozzáadott teljesítmény ! A két javulás nem összegezhető egyszerű összeadással, mert a javulást eredményező folyamatok egymást is befolyásolják(a téma sok-tizen-órás előadás-sorozatát a Google segít megkeresni). Az összegzés hétköznapi technológia esetén kb. "Gyök-kettes" szorzó.

Itt "jegyződik meg" a hasonló koncepciójú Volvó kutatás a 90-es években, a benzin+víz-befecskendéses motorral, amellyel üzemmódtól függően 10-15% közötti megtakarítást értek el ugyanezen motor a benzinesverziójához képest azonos teljesítmény mellett ! ! ! (A Forma-1-ben "ugyanezzel" turbó-motoroknál a teljesítmény 850 Le-ről 1.200 Le-re ugrott --az időmérő/verseny-motoroknál, pár üzemóra-óra életttartammal-- !!! )

Az LPG/PB-nél és a BioEthanol(Ethanol) esetében kevéssel nagyobb fogyasztást vettünk figyelembe, így ellensúlyozva a hétköznapi átalakításokból ismert kismértékű (5-10% közötti) teljesítmény csökkenést, hogy az összehasonlítás "korrekten" vonatkozzon azonos teljesítményre.
Ebben az összehasonlításban nem azonos űrtartalmú motorok eredményeiből indultunk ki, hanem azonos menetteljesítményeket biztosító motorok fogyasztási értékeiből.

Az értékek becslésekor akár lehetnek néhány százalékos eltérések n is, de ezekre azért nem fektettünk nagy figyelmet, mert a Köz-gáz-os csapattagunk szerint a mély-zöld/Szuper-hívőktől eltekintve akkor számíthat egy megoldás sikerre, ha 20% feletti előnye van a versenytársak előtt, és ez esetben a néhány százalék eltérést jelentő "hibánk" ... :rolleyes:


Ezért a dologért --főleg, hogy közöltem is-- kérem mellőzni a kicsinyes "fórum-terméskő-dobálást".




Ezek alapján a jelenleg megfizethető technológiák teljesítményét figyelembe véve az alábbi fogyasztási arányokat adta a jármű-gépész barátommal való pár órás megbeszélés:

Benzin: 10 l
Diesel/gázolaj: 7 l
LPG/PB: 11 l(cseppfolyós mennyiség)
Bioetanol: 11 l
Bioetanol+10% víz: 9,5 l

Ebből számítva a CO-kibocsájtás (köszönet @torsen -nek az adatokért):

Benzin (10 l): 23.920 gr CO
Diesel/gázolaj: 18.375 gr CO
LPG/PB(11 l): 17.796 gr CO
Bioetanol(11 l): 17.798 gr CO
Bioethanol+víz(9.4 l): 14,326 gr CO

Következtetést nem vonok le, ide döntően értelmes emberek járnak.


A leírt módon készült anyag eredményei tájékoztató jellegű adatok, a tévedés(-em) jogát fenntartom.
Inkább érdekességként készült, mint doktori disszertációként.

Nyugodtan gazdagítsa mindenki tekintetbe véve a többiek tűrőképességét és türelmét!

Végszó: :hadonaszos: ( + ;) )
 
G

Galthran

Guest
én mostanában akartam megpróbálkozni a jogosítvány megszerzésével :D van értelme középtávon vagy tényleg ellehetetlenítik az olcsó benzines csotrogányokat majd?
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Minél előbb megszerzed, annál jobb mert az idővel egyre drágább lesz.

Ma a jogosítvány elsősorban egy munkaeszköz.

A céges flották meg legtöbbször még dízelek errefelé. Tőlünk nyugatabbra meg már egyre többször lehet elektromosba is belefutni elsősorban a kisebb távú futkosóautók között.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Minél előbb megszerzed, annál jobb mert az idővel egyre drágább lesz.

Ma a jogosítvány elsősorban egy munkaeszköz.

A céges flották meg legtöbbször még dízelek errefelé. Tőlünk nyugatabbra meg már egyre többször lehet elektromosba is belefutni elsősorban a kisebb távú futkosóautók között.
Nálunk is sok vállalkozó lecsapott az adókedvezmény miatt rá (na meg a vellanyt is mi fizetjük az autójába).
Főleg ételfutárnak használják felénk.