Programom az nekem nincs. Ooorky-nak van, de ezek szerint ott valami nem stimmel.
Egyébként egyszerű kémia.
Benzin példa: a benzin sűrűsége 750g/liter. Ennek a tömegnek kb. 87%-a szén ( a hexán -C6H14- a benzin leggyakoribb össszetevője, hexán egyneértékkel szoktunk kalkulálni fűtőértéknél is). Ez egy literben tehát 652g a szén. Ez a moláris tömeggel osztva (12g/mol) 54,3 mol. Ehhez kell 54,3 mol O2 (moláris tömeg 32g). Ez 1740g. Plusz a szén 652g-ja, egyenlő 2392g. Vagyis literenként ennyi CO2 jön létre.
Propán. C3H8. A teljes molekula tömegből (3x12g+8x1g) 36g a szén. A propán sűrűsége 0,5kg/liter. Egy literben van 409 grammnyi (34 molnyi) szén. Ehhez jön 34 mol O2. Így összesen 1499g CO2 minden liter propánból.
Bután esetében (C4H10) a képződött CO2 1698g.
PB-nél ( a MOL szerint 60% a bután arány) 1618g.
A (bio) etanolnál -C2H5OH- a számított érték 1508g CO2 literenként. (sűrűsége 0,789kg/liter).
A metánt (CH4) már rád bízom!
Házi feladat: mennyi CO2 szabadul fel az üzemanyag minden literjéből, ha a jármű 82% töménységű Stroh rummal üzemel?
A következő elméleti számítás miatt kérdeztem:
Feltételezve egy 10 literes benzin fogyasztással rendelkező autót, körülbelül helyes becslést próbálok meg készíteni, hogy melyik a fajlagosan legkisebb CO-nyommal rendelkező (környezetbarát) üzemanyag.
Ehhez egy arányt állítottam össze, hogy a jelenleg hétköznapi technológiával legyártható alternatív üzemanyagos motorok azonos teljesítményhez mennyi Co-t termelnek.
A benzint veszem száznak(10 literes fogyasztás). A pontos értékek nem fontosak, mert az arányok hozzák ki, hogy melyik üzemanyag nyer.
Itt egy rövid ismertetés miket vettünk figyelembe a becsléskor:
- Szívó-benzin-motorokat vettünk figyelembe.
- Diesel motoroknál az általánosan elterjedt turbó-diesel motorokat vettük figyelembe.
- Mindegyiknél motornál, a fellelhető források szerinti
valós fogyasztási adatokkal számoltunk, nem a fél-hamis gyári/labor/egyéb... (
) marketing-torzításos adatokkal.
- A fogyasztási értéknél a becslést fele-fele arányú város/közút+autópálya forgalomra vettük figyelembe.
- LPG/PB esetén nem a kettős(LPG/Benzin) üzemű motorok értékeit vettük figyelembe, hanem a tisztán csak LPG/PB üzemet, ami némileg magasabb kompresszió-viszonyt tesz lehetővé, ezzel 10% körüli javulást elérve.
Ezt azért tettük, mert feltételeztük, hogy az elkötelezett zöld fogyasztó szeretné kihasználni a közel maximális lehetőséget a környezetvédelem érdekében és ezért lemond a benzin-üzemre való "átkapcsolhatóság" lehetőségétől. Ezt manapság ugyan szinte mindig megtartják, de ez 10-15% romlást eredményez mind a teljesítmény, mind a fogyasztási adatokban ! Ez egy nem túl ismert információ, de valós lehetőség minden célú utólagos átalakításnál
Szinte ugyanez lehetséges az Ethanol/Víz+Ethanol üzemanyagnál is, annak (szintén) hasonlóan igen magas kompresszió-tűrése miatt.
Az általánostól eltérően (meglepetéééééés
) vettük be a Víz+Ethanol üzemanyagot, amit sok gyártó próbált már bevezetni, de az Multinác...-is Olaj-lobby aknamunkája ezt nem tette bevezethetővé mondvacsinált okok miatt. (...bennünket még nem találtak meg
)
Müszaki-s/Mű-Egyetemes hallgatók erről a témáról hetekig tudnának (javában igaz)városi-legendákat mesélni.
A kis kitérő után visszatérve a Víz+Ethanol üzemanyaghoz, itt a víz belső hűtési kapacitását kihasználva további hatásfoknövelő kompresszió növekedés lehetséges, és ez kiegészül a gázturbináknál is a hasonló kettős hatás előnyei miatt alkalmazott gőz-turbina/(esetünkben)gőz-motor/"gőz-gép" üzemmód által hozzáadott teljesítmény ! A két javulás nem összegezhető egyszerű összeadással, mert a javulást eredményező folyamatok egymást is befolyásolják(a téma sok-tizen-órás előadás-sorozatát a Google segít megkeresni). Az összegzés hétköznapi technológia esetén kb. "Gyök-kettes" szorzó.
Itt "jegyződik meg" a hasonló koncepciójú Volvó kutatás a 90-es években, a benzin+víz-befecskendéses motorral, amellyel üzemmódtól függően 10-15% közötti megtakarítást értek el ugyanezen motor a benzinesverziójához képest azonos teljesítmény mellett ! ! ! (A Forma-1-ben "ugyanezzel" turbó-motoroknál a teljesítmény 850 Le-ről 1.200 Le-re ugrott --az időmérő/verseny-motoroknál, pár üzemóra-óra életttartammal-- !!! )
Az LPG/PB-nél és a BioEthanol(Ethanol) esetében kevéssel nagyobb fogyasztást vettünk figyelembe, így ellensúlyozva a hétköznapi átalakításokból ismert kismértékű (5-10% közötti) teljesítmény csökkenést, hogy az összehasonlítás "korrekten" vonatkozzon azonos teljesítményre.
Ebben az összehasonlításban nem azonos űrtartalmú motorok eredményeiből indultunk ki, hanem azonos menetteljesítményeket biztosító motorok fogyasztási értékeiből.
Az értékek becslésekor akár lehetnek néhány százalékos eltérések n is, de ezekre azért nem fektettünk nagy figyelmet, mert a Köz-gáz-os csapattagunk szerint a mély-zöld/Szuper-hívőktől eltekintve akkor számíthat egy megoldás sikerre, ha 20% feletti előnye van a versenytársak előtt, és ez esetben a néhány százalék eltérést jelentő "hibánk" ...
Ezért a dologért --főleg, hogy közöltem is-- kérem mellőzni a kicsinyes "fórum-terméskő-dobálást".
Ezek alapján a jelenleg megfizethető technológiák teljesítményét figyelembe véve az alábbi fogyasztási arányokat adta a jármű-gépész barátommal való pár órás megbeszélés:
Benzin: 10 l
Diesel/gázolaj: 7 l
LPG/PB: 11 l(cseppfolyós mennyiség)
Bioetanol: 11 l
Bioetanol+10% víz: 9,5 l
Ebből számítva a CO-kibocsájtás (köszönet
@torsen -nek az adatokért):
Benzin (10 l): 23.920 gr CO
Diesel/gázolaj: 18.375 gr CO
LPG/PB(11 l): 17.796 gr CO
Bioetanol(11 l): 17.798 gr CO
Bioethanol+víz(9.4 l): 14,326 gr CO
Következtetést nem vonok le, ide döntően értelmes emberek járnak.
A leírt módon készült anyag eredményei tájékoztató jellegű adatok, a tévedés(-em) jogát fenntartom.
Inkább érdekességként készült, mint doktori disszertációként.
Nyugodtan gazdagítsa mindenki tekintetbe véve a többiek tűrőképességét és türelmét!
Végszó:
( +
)