Egy elemből extrapolálok a végtelenbe: 1987-ben voltunk középiskolai osztálykiránduláson Győrben (nekünk borsodiaknak már az is Nyugat volt...).
S ott két autó volt, amit körbejártunk, mindkettő osztrák rendszámmal:
- ezüstmetál Mercedes 560 SEL
- piros Lada Szamara
Ott láttunk élőben először Szamarát (addig ugyanis csak az Autó-Motorban láttunk róla képet).
Na jó; még egy elem: Ugyanebben az évben említett amerikai nagybácsinak itthoni egyik testvére adta a jó magyar forintot, ő meg vette neki Bécsben a Lada Novát.
Tehát az osztrákoknál Ladák volt és Mercik, 2:1 arányban.
Ez egy empirikus úton bizonyított (alternatív) tény
Amúgy meg miért is nem lehetett volna
erősen viszonylag népszerű egy KGST autó a vasfüggönyön túl?
89-es, még valami újság formátumú(!) autókatalógusban (nem találtam most meg a neten), DM pénznemben feltüntetett árakkal szerepelt a faros Skoda, meg a Szamara is.
Valami 7000 (6990)- 8000 márkáért. Egy kettes Golf - ha jól emlékszem - olyan 10000 márkától indult fapadosan, lábbal hajtósan.
Akkor is voltak igénytelen emberek, ma is vannak:
Volt munkatársam minimálbérből, elképesztően sóherkodva összegyűjtötte a pénzt autócserére - valami 3200000 forintért vett vagy három éve egy új Lada Kalina Cross-t.
Szerintem a fórumozók között nincs ember, aki így választott volna, de ő az élő példa...