Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 061
14 106
113
Talan Afrikaban. Nyugaton elhanyagolhato volt a szamuk, en egy szavat nem hiszem el a szovjet statisztikanak, köztudott, hogy szanaszet hazudtak megukat mindenrol.
Ha majd a szmaikat valaki mat helte nyugati forgalomba helyezesi statisztikakkal, akkorajd elbiszem, hogy negyedmillio Moszkvicsot adtak el a Benelux allamokban, baszki. :D


Angliába, Skoda, sok éven át, sok tízezer.
Asszem' most is népszerű náluk a Skoda(nak álcázott "majdnem" VW).
 
K

kamm

Guest
Angliába, Skoda, sok éven át, sok tízezer.
Igen, az a "sok tizezer" egy 60M+ millios orszagban, mondjuk 20 millio (!) kocsibol - ahogy korabban irtam, jelentektelen mennyiseg. :)

Asszem' most is népszerű náluk a Skoda(nak álcázott "majdnem" VW).
Elhiszem. A lenyeg az volt, hogy ez a legenda a keleti kocsik nyugati eladasairol valojaban elenyeszo mennyiseget takar a sokszor nagyobb nyugati (Western Europe + North America) piacon.
 
K

kamm

Guest
Egy elemből extrapolálok a végtelenbe: 1987-ben voltunk középiskolai osztálykiránduláson Győrben (nekünk borsodiaknak már az is Nyugat volt...).
S ott két autó volt, amit körbejártunk, mindkettő osztrák rendszámmal:
  • ezüstmetál Mercedes 560 SEL
  • piros Lada Szamara
Ott láttunk élőben először Szamarát (addig ugyanis csak az Autó-Motorban láttunk róla képet).

Na jó; még egy elem: Ugyanebben az évben említett amerikai nagybácsinak itthoni egyik testvére adta a jó magyar forintot, ő meg vette neki Bécsben a Lada Novát.

Tehát az osztrákoknál Ladák volt és Mercik, 2:1 arányban.
Ez egy empirikus úton bizonyított (alternatív) tény;)

Amúgy meg miért is nem lehetett volna erősen viszonylag népszerű egy KGST autó a vasfüggönyön túl?
89-es, még valami újság formátumú(!) autókatalógusban (nem találtam most meg a neten), DM pénznemben feltüntetett árakkal szerepelt a faros Skoda, meg a Szamara is.
Valami 7000 (6990)- 8000 márkáért. Egy kettes Golf - ha jól emlékszem - olyan 10000 márkától indult fapadosan, lábbal hajtósan.
Akkor is voltak igénytelen emberek, ma is vannak:
Volt munkatársam minimálbérből, elképesztően sóherkodva összegyűjtötte a pénzt autócserére - valami 3200000 forintért vett vagy három éve egy új Lada Kalina Cross-t.
Szerintem a fórumozók között nincs ember, aki így választott volna, de ő az élő példa...
Errol van szo. Voltak eladasok, persze, mert iszonyu nyomott aron adtak, csak termeljen kemenyvalutat - de meg igy is elhanyagolhato mennyiseg volt az osszes autohoz kepest.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
várj, ezeknek a fele a 2001-es opel zafira ELEGANT és nem a comfort modeljéhez is EXTRA volt.
Szóval mi volt benne a SZÉRIA változatban...
Ha erre valamelyikőtök hajlandó lesz érdemi választ adni lesz értelme ezzel foglalkozni.

Minden (felszereltségi szinttől függően). Igazából a klímát, ami utólagos beépíthető / extra volt a legalapabb felszereltségi szintekben is minden benne volt, az ABS talán extra volt előszőr, majd az is széria minden felszereltségi szinten.

Legalábbis a japóknál, a németeknél természetesen akkor is ugyanolyan durvábban ment az a gyakorlat, hogy a 4 kerék / kormánykeréken kívül minden "extra" volt, és a fix (de rendkívül gazdag) felszereltségű japó kocsikhoz képest egyenként legóztad össze, mit rakjanak be a gyárban.

Jó öreg vtec féle parasztvakítás. 6200-as fordulaton váltott a motorvezérlés és elkezdte okádni a benzint a motorba, így megugrott a teljesítmény,

Döbbenetes felfedezés! Ahhoz hogy teljesítményed legyen, benzint kell locsolnod a motorba, mert az ég el. Látom alaposan utánaolvastál. :pmegvolt a bűvös 160 lóerő, 7000-nél meg letiltott :D
Közben meg benyalt 12 liter fölött százon. Valóságban ez is "kommersz" 100 lóerő körüli 1,6-os japán szívó volt, mint az összes többi, 7 literes átlaggal.

Wiki szerint 7600-on adott le 160-at, 8200-n meg tiltott. A változó szelepvezérlés pedig korántsem kommersz dolog.

Btw. Subaru a BRZ/GT86 2 literes szívójából 200 lovat hoz ki stabilan :p

Azért jó tudni, hogy Toyota és a Subaru közös sportkocsi fejlesztése 2012 elért arra a szintre (100 LE / liter), ahol a Honda kici-ócó bevásárlókocsija volt húsz évvel ezelőtt, 1992-ben. Amúgy a Subaru féle boxerből vannak még működő példányok? Jó, ez relatív, tuti több van mint működő RX-8as. :D A fejlesztés ezen ütemében valahol a végtelenben el fogják érni az 1999-es S2000 2 literes szívójából kipréselt 240 lovat, ha addigra nem tiltják be a belső égésű motorokat. :p
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Elhiszem. A lenyeg az volt, hogy ez a legenda a keleti kocsik nyugati eladasairol valojaban elenyeszo mennyiseget takar a sokszor nagyobb nyugati (Western Europe + North America) piacon.

Én pl. marha kíváncsi lennék rá hogy ezekből a nyugati 'export' eladásokból hány volt ténylegesen KGST-s piacra, valutáért, várólista nélkül... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
K

kamm

Guest
Amúgy a Subaru féle boxerből vannak még működő példányok? Jó, ez relatív, tuti több van mint működő RX-8as. :D

Abbol pont vannak. Ideat ezert (is) imadjak, mert mindig nekik volt a legtobb 20+ eves kocsijuk az utakon, ami meg vidaman futott. :) Nem veletlenul, azert az a boxer ill az egesz AWD hajtas nagyon korrektul ki van talalva, hogy sokkal kevesbe komplex, mint mondjuk egy BMW, de akar az emlitett Honda.

(Emellett pl felig titkos leszbikus statuszauto volt a regi Outback valamiert, ahogyan a kombi Volvok meg valamiert gay kocsiknak voltak tartva, bar ez utobbi inkabb csak a Volvo reklamjai miatt volt pletyka, a Subbie viszont tenyleg 'butch' kocsi volt meg 10 eve is. :D)
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 450
36 495
113
Angliába, Skoda, sok éven át, sok tízezer.
Asszem' most is népszerű náluk a Skoda(nak álcázott "majdnem" VW).

Addig mentek a Ladák, Skodák ott, amíg meg nem jelentek a dél-koreai kocsik a piacon, azok nagyon gyorsan elvették előlük a levegőt, mivel jobb minőségűek és modernebbek voltak hasonlóan olcsó áron.
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 061
14 106
113
Addig mentek a Ladák, Skodák ott, amíg meg nem jelentek a dél-koreai kocsik a piacon, azok nagyon gyorsan elvették előlük a levegőt, mivel jobb minőségűek és modernebbek voltak hasonlóan olcsó áron.
A befolyt $-t nem kellett volna az ororszok COCOM-os haditechnikáiba pumpálni, hanem azt a kib@szott 1-2-3-pár hegesztő-robotot kellett volna megvenni!
Meg az olaszoktól gáz-szet gyárat/licenszet, Pl...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 417
20 595
113
Soha nem fogom megérteni, hogy ha valakinek autóra futja, akkor taxira miért nem, ha iszik? (vagy sofőr szolgálatra). Avagy miért nincs annyi önuralma, hogy ne vezessen, ha nincs alkalmas állapotban.

Mivel itt összetörte csúnyán az autót, és utána is megkérdőjelezhető racionalitású tettek sorát követte el, ezért gondolom,hogy az ittas az a köznyelvi értelemben is megállja a helyét.

Hipotetikus szituáció: ha valami minimális alkoholt találnának a sofőrben, mondjuk egy 6 órája megivott sör maradványa (ex-has írtam valami példát, valami amiről azt gondolhatja, hogy már nem befolyásolja a képességét, de a laborban még látszik a nyoma), a zéró tolerancia miatt az is ittas vezetésnek számítana gondolom. Ez így van?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113

kamm


Továbbra sem vitatva azt, hogy a nyugat németek és a japánok legalább 10 évvel a KGST és az USA előtt jártak autógyártásban:
1. Az USA-ban már a II. VH előtt rengeteg autó volt. Ezen Európában a II. VH nem segített szóval ezen a téren az egész világ el volt maradva tőlük nem csak a keleti blokk. Viszont azért ne legyünk már komcsik! A mennyiség nem csap át minőségbe! Sok kocsijuk volt, de a legtöbb ipari hulladék volt még akkori szemmel is.
E mellet itt inkább tömeg közlekedtek. Rájöttek, hogy az sokkal hatékonyabb, mint az egyedi emberek mozgatása autóval.

2. Attól, hogy a világképedbe nem fér bele még létezett KGST autó export nyugatra. Többen leírták melyik piacokra.
Az akkori világ Dacia Logenjei azok a kocsik voltak, főleg a 70's években amikor a népautó kategóriában nem volt jelentős lemaradása a KGST kocsiknak.
A harmadik világba meg tömegesen vitték ki a kocsikat.

3. Elég durva utólagos történelem hamisítás azt állítani, hogy a nyugati népautók milyen jól felszereltek voltak. Nem voltak azok.
Papám 1994-ben vette az Opel Astra F -jét ami IS "sport modell" volt. Mai napig imádom azt a kocsit! Volt benne egy 85 LE-s 1.4-s motor, meg 6 hangszórós rádió, kagyló ülések.
De nem volt benne: fordulatszám mérő, klíma, ABS, 4 tárcsafék, szervókormány , fed. komputer stb....
Jah és sokkal drágább volt mint egy LADA. Ha jól emlékszem majdnem annyiba került akkoriban, mint egy panel lakás!
Apám barátjának 60 LE-s volt, abban se voltak ezek, abban nagy zene meg kagyló ülés se volt.
Haverom használtan vett ilyet, abba se volt semmi az 1.6-os motorhoz.
Apámnál a kertben rohad egy III-as Golf, 1.6-os. Abban volt szervó kormány, de a felsoroltakból más nem.
A 2000's évek után gyártott VW Polóban amivel most jár már van ABS. De fed.komp. vagy más nyalánkság nincs.
Haverom megboldogult Fiat Bravajaban is szervó volt meg fordulatszám mérő meg elektromos ablak. De ABS-re, klímára nem emlékszem.
Mi is írtuk, hogy volt olyan modell amihez elérhető volt minden extra de nagyon nem az volt az átlag!
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Hipotetikus szituáció: ha valami minimális alkoholt találnának a sofőrben, mondjuk egy 6 órája megivott sör maradványa (ex-has írtam valami példát, valami amiről azt gondolhatja, hogy már nem befolyásolja a képességét, de a laborban még látszik a nyoma), a zéró tolerancia miatt az is ittas vezetésnek számítana gondolom. Ez így van?

Így, kivéve ha pap, ők megihatnak egy pohár misebort vezetés előtt.
Mondjuk 6 óra alatt már egy feles pálinka is kimegy.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 897
32 548
113
Talan Afrikaban. Nyugaton elhanyagolhato volt a szamuk, en egy szavat nem hiszem el a szovjet statisztikanak, köztudott, hogy szanaszet hazudtak megukat mindenrol.
Ha majd a szmaikat valaki mat helte nyugati forgalomba helyezesi statisztikakkal, akkorajd elbiszem, hogy negyedmillio Moszkvicsot adtak el a Benelux allamokban, baszki. :D
Kanadai autós lap cikke a Lada kanadai exportjáról.
"Interestingly enough, that did not include the United States, which has never officially imported the car, despite European sales that reached into the hundreds of thousands, with Canadian dealers moving as many as 12,000 units a year in the mid-1990s." https://web.archive.org/web/2014071.../2011/09/26/a-lada-car-for-the-money-no-more/

De ha átfutod a vonatkozó wikipedia szócikket is találsz benne konkrét adatokat
"As many as 30,000 Lada cars were sold in Brazil between 1990 and 1997."
"The decision to withdraw from the UK was announced on 4 July 1997. More than 100,000 of the 350,000 or so Lada cars sold in Britain were still on the road, with more than 1,000 still in stock. Just over 5,000 Lada cars were sold in Britain during 1997." (1988-ban az eladott autók 2%-a volt Lada)
Lada Samarábób Törökországban 100.000 darabot adtak el.

Moszkvics:
1967-69 között még összeszerelő üzem is volt Belgiumban:
"Parallèlement, des Moskvitch 408 sont assemblées à partir de l’automne 1967 dans l’usine Renault de Vilvoorde, en Belgique, et ce jusqu’en 1969." https://en.wikipedia.org/wiki/Moskvitch_408

"Export models (408E) had quadruple headlights. The car was sold in France as the Moskvitch 1300, as the Moskvitsh Elite (408)/Elite De Luxe (408E)/Elite 1300 in Finland and as the Moskvich Carat in Norway. It was powered, since 1966 by 1,357 cc (82.8 cu in) straight four petrol engine, producing 54 hp (40 kW).[3] It had a top speed of 80 mph (130 km/h), which was faster than the contemporary Volga.[3] "More worth than its price", was its slogan for export sales. It proved a good value in Britain, Finland, and Norway, for instance, and in 1968, 55% of production was for export." https://en.wikipedia.org/wiki/Moskvitch_408

Ha valaki szoci blokkbeli autók nyugati reklámjaira kíváncsi:
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Lada Samarábób Törökországban 100.000 darabot adtak el.
Abból egyébként van egy igen jó sorozat, valamikor a kilencvenes évek végén az a Valmet érdekeltségébe tartozó uusikaupunkii autógyár rakta össze, ahol akkor Saab, Opel, Porsche modelleket szereltek össze.
A Ladájuk neve Samara Baltic, de Eurosamara néven is szokás emlegetni.
EhpWdg8WoAAhFcb.jpg
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 517
60 087
113
Talan Afrikaban. Nyugaton elhanyagolhato volt a szamuk, en egy szavat nem hiszem el a szovjet statisztikanak, köztudott, hogy szanaszet hazudtak megukat mindenrol.
Ha majd a szmaikat valaki mat helte nyugati forgalomba helyezesi statisztikakkal, akkorajd elbiszem, hogy negyedmillio Moszkvicsot adtak el a Benelux allamokban, baszki. :D
Személyes tapasztalat. Voltak importőrök, értékesitök stb 60-70-es években. Most is márkatalàlkozókon làtni belga, holland rendszámokat.Lehet jutubozni is. Belgiumban ma is lehet Samarát látni.
Senki nem beszél 250000 kocsiról. Pár ezer inkább megközeliti a valóságot.
De örûlök, hogy mindenhez értesz. Kevés ma már sz ilyen reneszánsz ember. :rolleyes:
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 517
60 087
113
Belgiumban a huizingeni Pierreux cég volt pl a Wartburg importőr és összesen pl több mint 15000 Wartburg 353-at adtak el 1989-ig.
A fő nyugati piacok a Wartburg szàmára Belgiumon kivűl Finnorszàg, Dánia,Izland,Anglia,Spanyolország és Görögország voltak. A
Wartburgok, kûlönösen a ketütemüek, még ma is keresettek az oldtimerkedvelők által ezekben az országokban.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 517
60 087
113
Kiegészités: 1961-ben 1215 db Wartburg 311-est exportáltak az US-ba, konkrétan Los Angelesbe.
A màrka 1971-ben Belgiumban 80, Hollandiàban 100 dealerrel rendelkezett.
Wartburgokat Belgiumban is szereltek össze, ezek igy Made in Belgium voltak.
A belgiumi Wartburg importőr 1947 kezdte mûködését, Barkast is importált.
A Wartburg kabrió egy exkluziv, csinos kocsi volt, amivel nyugaton sem kellett szégyenkezni.