Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 671
113
De akkori is jól esik néha visszagondolni, milyen kocsiban ült az ember gyerekkoràban.
Nekem egy nagyon erősen beégett emlékem, hogy valami rohadt nagy havazás közben megyünk haza, fater próbálja zabolázni a 2101 bestiális 60 lóerejét, miközben nagyobbik húgom és én a hátsó ülésen térdelve a kalaptartóra rakott még langyos kenyereket dézsmáljuk.

Másik emlékem, hogy nagyszüleim olyan helyen laktak, ahol nem volt leaszfaltozva az út. Az öregék telke vagy 4-5 méterrel magasabban volt és egy elég meredek feljáró vezetett a garázshoz. Nagyfater úgy állt fel, hogy a kocsi seggével a szembe szomszéd kerítéséig elgurult és keresztben az úton lendületet vett. Ha náluk voltam gyakran mondata, hogy gyere kölök felállunk az ótóval, amit én nagyon élveztem, mert ilyenkor a vén betyár nem a szemben lévő kerítésig tolatott hátra, hanem csak az út feléig, ahol elrúgta a meggypiros 2103-nak, aminek következtében annak kerekei kipörögtek és vadul dobálni kezdték a homokot.

Ehhez a géphez kapcsolódó emlékem még, hogy 88-89' magasságában elvitték javíttatni, mert az alja baromira rohadt már és hegesztés közben tüzet fogott a gép belseje és a műhely egy részével együtt kiégett. Sokáig jártunk nagypapám tesójával, Józseffel, akit mindenki csak Jóstinak hívott és én sokáig azt gondoltam, hogy neki ez a rendes neve, akinek egy szarbarna Wartburg 353 Turistja volt, meg az öreggel az Ecserire autót nézni. Hallottam mikor mondta az öreg Jóstinak, hogy "nyugatit kék venni". Emlékszem, hogy nagyon sokáig egy harmadik generációs Escort volt a favorit, de végül, vagy fél évnyi szenvedés után, egy első generációs Toyota Tercelt hozott el, mert az 2 vagy 3 évvel fiatalabb volt mint az Escort.
Egy ilyenről van szó. Ocsmány halványkék színű volt. Az öregnek vagy 6-8 évig megvolt, valamikor a 90' vége felé adta el, akkor olyan 15-17 éves lehetett a vas, de addigra gyakorlatilag gurulás közben felfalta a rozsda, pedig garázsban lakott, meg az öreg kenegette az alját-kerékjárati íveket olajjal. Emlékszem vagy fél évig hirdette, rakosgatta ide-oda, végül a vasazós cigányok vitték el 30 000 forintért.
1dc6c90b41245aba280c5ecaea96fefc.jpg


Kis kiegészítés. Kb. 15 évvel az eladás után és a hagyatéki tárgyalás után is vagy 5 évvel kaptunk felszólítást, hogy ez a kocsi miért nem lett belevéve a hagyatéki tárgyalásba, mikor ez is nagyfater nevén van. Mikor kerestem, hogy mit lehetne tenni, nagyimnál ott voltak a papírjai ennek is egy mappában. Szépen rendezetten, befizetett biztosítási csekkek, javítási számlák, az első papír meg az adásvételi szerződés volt.
Ugyanekkor találtam meg a macit is. Nagyfaternak volt egy szerencsés balesete a hetvenes évek közepén. 2101 Lada, gyakorlatilag új 3-4 éves vállalati autó a gyári 2 küllős kormánnyal. Egy tempósabb kanyar előtt az öreg eltekerte a kormányt, de annak karimája a kezében maradt, egész egyszerűen letört a kormány közepéről, így egyenesen beszállt a kanyarban lévő erdős részre. A sztori szerint éppen csak elkerült egy nagy út melletti fát és a kisebb, cserjésebb részre zúgott be. Miután kiengedték a kórházból, az akkor kamasz anyukám és a 5 évvel fiatalabb keresztanyám csináltak neki egy kabala macit. Ez egy kb. 10 centis kis plüssfigura, akinek be van kötve a feje, meg a jobb keze és a bal lába. Ez a kis kabala az öreg minden autójának a visszapillantó tükrén ott lógott. Nem is értem a felgyulladt kocsiban hogyan nem volt benne, bár simán kinézem az öregből, hogy a műhelybe vitel előtt kivette, nehogy ellopják. Mikor a nagyi eladta az utolsó autójukat kivette belőle a kis macit és elrakta az autós fiókba, én meg négy évvel később a papírok átnézése közben megtaláltam, szóval most az én visszapillantótükrömön lakik a maci.
Lada 2101 kormánykerék, a bűnös.
lada_2101_1_3.jpg
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 671
113
Ilyen kalandokat egy Hondàval nem èl át az ember! :cool:
Egyébként a Tercel után egy Civic jött az öregnek. Sötétbordó, azt már én is vezettem, jól ment, jól fogta az utat, csak made in Swindon, úgyhogy a garancia lejárta után mennie kellet, mert addig is rohadt sokat szopott vele az öreg. Folyamatosan szétment benne a futómű és azzal riogatták a szervizesek, hogy gari után ez ilyen milliós tétel lesz. Talán 100 000 kilométert sem tett bele, de ezalatt az első futóművet 3x cserélték ki. Ezzel a sztorival annyira nem vagyok tisztában, mert akkoriban éppen nem Magyarországon éltem. Utána egy békalámpás (E 110) Corollát vett az öreg és egyben ez volt az utolsó autója is.
Az egyetlen szalonból kihozott gépe a Civic volt, amin bőven bukott annyit, hogy az eladása után, csak egy korban azonos használt Toyota fért bele neki.
Egy ilyen gépről van szó, pont ebben a színben. Nekem alig 20 évesen, az akkor kibaszott menő gép volt, főleg annak fényében, hogy leginkább egy lefingott kőfehér dákóval mászkáltunk, amit haver faterjától örököltünk meg, mondván ezt basszátok szét, és háromkezezve, full csórón próbáltuk életben tartani. Egyébként ezt a szakadt szart a románok vették meg alólunk, havernak meg pont jól jött a pénz, mert gitárt meg erősítőt szeretett volna venni.
440px-1997_Honda_Civic_ES_1.6_Front.jpg


Ja még valami, már bőven a kilencvenes években, de még a Honda előtt volt, hogy mentem át nagyfaterhez, aki az autós "szekrényben" molyolt. Ez egy 4-5 négyzetméteres kis helyiség volt hozzáépítve a garázs végéhez, de külön ajtaja volt. Nem tudom az öreg miért hívta szekrénynek, nem is lényeg. Itt mindenféle szarokat tárolt, ami az autóval kapcsolatos. Nos amikor mentem éppen lomtalanítás volt az utcában és a 20 évnyi Ladázás alatt összegyűlt cuccokat dobálta ki. Szerintem vagy 10 talicskányi mindenféle kiszerelt és elrakott alkatrészt, de rengeteg új, dobozban lévő cuccot is szórtunk bele a konténerbe. Ma azért a Ladások szerintem simán ölnének, amit mi ott kidobáltunk.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 788
57 444
113

Kurfürst


Azt állítani , hogy a BMW , a Honda vagy a Merci jobb motorokat gyártott, mint a KGST-ben bármi az nem túl merész állítás. :D
Ugyanis ők gyártották a világ legjobb motorjait!
A 70's években, amikor az USA-ban azon örömködtek, hogy némelyik modellel sikerült 15 liter/100 km alá vinni a fogyasztást, akkor a Honda Civic 1.5-s kb. 70 LE-s motorja 6 liter alatt elment 100 km-t.
Az 1.5-ös Lada és Moszkvics ugyan ilyen erős volt, csak 10 liter körül evett.
1975-2005-ig tartó időszakban, minden kockázat nélkül ki merem jelenteni, hogy a honda csinálta a világ legjobb benzin motorjait/hajtásláncait.
Ez alatt egyedül a BMW-nek volt olyan időszaka, hogy műszakilag meg tudták közelíteni ezt a szintet.
Az összes többi gyár nem csak a KGST-ben hanem az egész világon futottak még kategória volt ehhez képest!
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 860
56 533
113
"Én fűtött garázst még nem láttam életem során"
Nekem 54m2 fűtött garázsom van a ház alatt (6,0x9,0m)
"elvégre barkácsolni meg disznót ölni, csak kell valahol."
De ez itt faluban teljesen normál a kb. 1990-től épült házaknál.
Disznót ôlni fütött garåzsban ?
Azt hittem, engem nem lehet már meglepni. De neked sikerült. :eek:
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
813
2 374
93

Zürich-i hótoló villamos​

Nehéz hatékonyan dolgozni a városban, hótoláshoz kell hely és sebesség, akkor dolgozik szépen,
de mondjuk egy csingi-lingit megejthetett volna a megállóknál azért, meg a havat nem a peronra tolni, hanem majdnem egyenes és inkább középre. :D
 
  • Tetszik
Reactions: papi

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 152
14 678
113
Disznót ôlni fütött garåzsban ?
Azt hittem, engem nem lehet már meglepni. De neked sikerült. :eek:
Nyilván nem a garázsban ölték le az állatot, hanem ott dolgozták fel. ;)
Apámék is hasonlóan csinálták anno, mondjuk nagyobb hidegek is voltak akkoriban, így bedurrantottak a garázsban lévő kályhába, hogy ne fagyoskodjunk a csonthidegbe. Nem szaunára fűtöttek, csak úgy ~10fok köré, hogy kényelmesen lehessen a hussal dolgozni.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 860
56 533
113
Berlinben egy polgàri kezdeményezés népszavazással szeretné elerni, hogy a vàros S-Bahngyürün belüli részében ( 88km2) az ott lakók évente maximum 12 alkalommal hasznâlhassanak privát jârmüvet ( akàr villanyhajtàsút is). A cèl, hogy az ott lakók nyitott ablak mellett aludhassanak és a gyerekek megint az utcán játszhassanak. Ha sikeresen összegyüjtik a szükséges alàiràsokat, legkésöbb 2023-ban népszavazâs lehet a javaslatról. (Die Welt)
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 734
28 427
113
Berlinben egy polgàri kezdeményezés népszavazással szeretné elerni, hogy a vàros S-Bahngyürün belüli részében ( 88km2) az ott lakók évente maximum 12 alkalommal hasznâlhassanak privát jârmüvet ( akàr villanyhajtàsút is). A cèl, hogy az ott lakók nyitott ablak mellett aludhassanak és a gyerekek megint az utcán játszhassanak. Ha sikeresen összegyüjtik a szükséges alàiràsokat, legkésöbb 2023-ban népszavazâs lehet a javaslatról. (Die Welt)
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
813
2 374
93
Ezt most csak azért, mert szembe jött és passzol az elmúlt napok itteni kommentjeihez. Annak a trabinak volt egy színe... :)

A képnek kicsit elcsúsztak a színei.
Volt sötét meg világos barna, a világos talán jobban áll neki

cQSLlaKr9a5V53OsBUiGSvg7aIM3OwyQTamOY9OPV8TVEVswBq4ruIn_3bECTi9KRY8tBY7pzA1Sm-G5H3lBBwJXd_U7jpiyPjpVY40tEANlJNwPsTsmsWbFlQ


1mggs0w7l5e51.jpg

Akkoriban ha Trabit rendeltél, azt nem tudom, hogy színt is lehetett-e választani,
de ha 2-3 évvel később (röpke átfutási idő a Merkur idejében) a galamb kék kombi helyett odatoltak egy sötét barnát, nem mondtad hogy nem :D



Új autók vásárlása forrás

Magyarországon a személyautó-forgalmazás állami monopólium, a Merkur feladata volt. Új autót vásárolni alapvetően sorban állással lehetett, s a várakozás ideje alatt a vevő hitelezett az eladónak. A gépkocsiigénylőknek 1979-ig a vételár 30%-át kellett előlegként befizetni, s kb. 3 év múlva megérkezett a várva várt új kocsi. A megrendelők többsége gyakorlatilag csak az előlegként befizetendő összeggel rendelkezett, s a várakozási idő alatt gyűjtötte össze a még hiányzó pénzt. 1976-ban egy Trabant 46 ezer, a Zsiguli 80 ezer, a Skoda S-100 74 ezer, a Polski Fiat 58 ezer, a Dacia 90 ezer forintba került.

A várakozási idő letelte után a vásárlókra már csak egynapos sorban állás és ügyintézés várt a Merkur telepein. A vevők a gépkocsiátadások körülményeit a korszakban folyamatosan panaszolták. Nem alaptalanul. Egy 1975-ös vizsgálat megállapításai szerint a Merkur túlzsúfolt budapesti telepén az új autók több mint 30%-át kifogásolható állapotban adták át tulajdonosaiknak. A vizsgálat szerint elhanyagolták a motorok beállítását, a fékhatásméréseket, a gumiabroncsnyomások ellenőrzését, a futóműbeállításokat, az akkumulátorok savszint-ellenőrzését stb.

Új autó megszerzésének másik formája a külön keret volt. Az MSZMP, a minisztériumok és más intézmények (szakszervezet, Népfront, helyi tanácsok, egészségügyi szervek stb.) évről évre szétosztottak a munkatársaik között azonnali autóvásárlási kiutalásokat.

1979-ben pl. az összes eladott új autó 9,6%-át így, a sorban állók megkerülésével értékesítették.

A magyarországi autózás sajátosságainak vizsgálatával foglalkozó közgazdászok kimutatták, hogy a sorban állási idő megnyúlása a kínálat növekedését, a sorban állási idő lerövidülése viszont a kínálat csökkenését eredményezi. A hazai autópiacon 1974-ben a hiány az ún. alsó tűrési határon volt: az állam szempontjából (a lakossági vásárlóerő szabályozása) már túl keveset kellett várni az autóvásárlásra. Az ún. számított sorban állási idő szerint 1974-ben Trabantra 1, Wartburgra 2,8, Skodára 1,6 évet kellett várakozni. Ekkor az állam mesterségesen visszafogta a kínálatot.

Az autóhiány az ún. felső tűrési határához 1978–79-ben érkezett el. 1977. január 31-én a Merkur rekord megrendelést, 213 ezer gépkocsi-előjegyzést regisztrált. 1978 elején már 352 ezer igénylőt tartottak nyilván, s ez három és félszer több volt, mint amennyi gépkocsi a vállalat behozatali tervében szerepelt. A gépkocsi várakozási idő ezért igen erősen megnőtt. Már 4–5 évet is várni kellett egy új kocsira, hacsak a mindenáron autót vásárolni kívánó állampolgár nem vásárolt még kéz alól – kb. 20 ezer forint felárért – egy autókiutalást. (Ez akkor kb. 10 havi átlagbérnek felelt meg.) A számított sorban állási idő 1979. január elején Trabantra 7,2, Wartburgra 4,8, Ladára 6 év volt. Az állam a személyautókereslet megnövekedésére adminisztratív korlátozásokkal válaszolt. 1979. január 20-án elrendelték, hogy új személygépkocsik vásárlásánál előlegként a vételár 50%-át kell befizetni. A Merkurtól vásárolt új autót 3 évig csak a Merkurnak lehet eladni. Aki az 50%-os gépkocsivásárlási előleget nem vállalta, azzal a Merkur felbontotta a szerződést. A korlátozások következtében az átlagos várakozási idő majdnem a felére csökkent.
 

Lord Gazember

Well-Known Member
2015. március 18.
1 347
2 352
113
Berlinben egy polgàri kezdeményezés népszavazással szeretné elerni, hogy a vàros S-Bahngyürün belüli részében ( 88km2) az ott lakók évente maximum 12 alkalommal hasznâlhassanak privát jârmüvet ( akàr villanyhajtàsút is). A cèl, hogy az ott lakók nyitott ablak mellett aludhassanak és a gyerekek megint az utcán játszhassanak. Ha sikeresen összegyüjtik a szükséges alàiràsokat, legkésöbb 2023-ban népszavazâs lehet a javaslatról. (Die Welt)
Az az igazság, hogy nosztalgiát érzek a corona vírus első hullámának első két hete miatt. Akkor mindenki be volt szarva és nem ment sehova, olyan jó levegő volt Pesten, hogy azt hittem visszamentem vidékre. Nem azt mondom, hogy az ötlet teljes egészében jó, de a vágyat meg tudom érteni.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Az az igazság, hogy nosztalgiát érzek a corona vírus első hullámának első két hete miatt. Akkor mindenki be volt szarva és nem ment sehova, olyan jó levegő volt Pesten, hogy azt hittem visszamentem vidékre. Nem azt mondom, hogy az ötlet teljes egészében jó, de a vágyat meg tudom érteni.
De jókat autóztam esténként az üres utakon az olcsó benzinnel!
 
M

molnibalage

Guest
Az az igazság, hogy nosztalgiát érzek a corona vírus első hullámának első két hete miatt. Akkor mindenki be volt szarva és nem ment sehova, olyan jó levegő volt Pesten, hogy azt hittem visszamentem vidékre. Nem azt mondom, hogy az ötlet teljes egészében jó, de a vágyat meg tudom érteni.
Hát igen. Erre még én is emlékszem. Azóta olyan szar a helyzet, mint sosem volt.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
A homeoffice miatt a legritkábban megyek be a városba autóval, de ma muszáj volt. Dél körül mindenhol rohadt nagy forgalom és parkolóhely egy se 1 km-en. Mellé minősíthetetlen utak, kátyúk mindenhol. Ezt az ingyenparkolást nagyon sürgősen el kéne felejteni, a dugódíjat is simán támogatnám a Nagykörúton belül.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
A képnek kicsit elcsúsztak a színei.
Ez speckó narancssárga. Látszik, hogy valami munkák vannak, ott a sátor az út közepén is. Szerintem Közutas járgány lehet, mint voltak a narancssárga Pannóniák, vagy később F Astrák, vagy ahogy ma is látni a különböző gépeket.