Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 412
20 574
113
védekezésre képtelen: értsd alszik, be van rúgva, seggrészeg (jellemzően az alvók kifosztása villamoson pl, vagy a részegeké)
sértett sanyargatásával: passz amikor én tanultam ilyen még nem volt, de szerintem nem erre gondoltak (megvan: például éheztetés, ivóvíz megvonása, a sértett halálfélelemben tartása, amely nem okoz testi sérülést)
Persze ettől is túl enyhe szerintem.

hát szerintem kitart, több nagy bejelentette, hogy nem fog belsőégésű motort gyártani, a VW USA már át lett keresztelve VoltsWagenra e miatt, ki fog ez tartani... ott lesznek nagyobb leépítések, ahol később kezdik az átállást, mert az új típusú gyártásra már máshol berendezkedtek.
Meglátjuk. Szerintem kár ezen pörögni. Egy meglévő gyárat szerszámoznak át a románoknál is. Ez itt is megtörténhet. Szerintem a belsőégésűnek még nem reszeltek, amíg a villany azt tudja és annyiért, amit.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and gergo55
T

Törölt tag 1711

Guest

Térképre pillantva nem a világ közepe, de Tatabánya környékén se jobb a helyzet.

Mikor kint szoptam a fővonalon, ~20.-a után biztber már nem adott hibakódot, mert elérte az állomás a havi kvótát, több meghibásodásnak már következménye van (részükre).
Hibakód nélkül viszont max 1-szer lehet kényszeroldani/hívózni, de már akkor is csúnyán néznek a "hibás kezelés"-re a naplóban.
Jön az ügyeskedés, mobilon ledumálás, enyhe izzadás, aztán ha végleg nem megy odabaszunk a Railjet-nek 5 percet arra már muszáj kódot adnia...
Utána meg kijön szerencsétlen ügyeletes aki azon a héten már a 80. munkaóráját tapossa létszámhiány miatt és próbál valamit összefércelni, mert alkatrész 8 hónapja megrendelve, de elakadt valahol...

És ez elvileg A 160km/h-s fővonal.
Amin 25 éve van egy 120km/h-s ideiglenes lassújel egy ideiglenes sorompókezelői őrhely miatt ahol ideiglenesen átengedik az utasokat a nyílt pályán amíg elkészül a felüljáró...
 
M

molnibalage

Guest
Térképre pillantva nem a világ közepe, de Tatabánya környékén se jobb a helyzet.

Mikor kint szoptam a fővonalon, ~20.-a után biztber már nem adott hibakódot, mert elérte az állomás a havi kvótát, több meghibásodásnak már következménye van (részükre).
Hibakód nélkül viszont max 1-szer lehet kényszeroldani/hívózni, de már akkor is csúnyán néznek a "hibás kezelés"-re a naplóban.
Jön az ügyeskedés, mobilon ledumálás, enyhe izzadás, aztán ha végleg nem megy odabaszunk a Railjet-nek 5 percet arra már muszáj kódot adnia...
Utána meg kijön szerencsétlen ügyeletes aki azon a héten már a 80. munkaóráját tapossa létszámhiány miatt és próbál valamit összefércelni, mert alkatrész 8 hónapja megrendelve, de elakadt valahol...

És ez elvileg A 160km/h-s fővonal.
Amin 25 éve van egy 120km/h-s ideiglenes lassújel egy ideiglenes sorompókezelői őrhely miatt ahol ideiglenesen átengedik az utasokat a nyílt pályán amíg elkészül a felüljáró...
Abszurdisztán.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson
T

Törölt tag 1711

Guest

Rendszerváltás pont belerondított egy modernizációs hullám elejébe amikor cserélték volna a 70-es évekbeli technikát.
Helyette jött a maszatolás, lerohadás, munkaerő leépítése, amivel nagyrészt a fiatalok mentek el így csinálva egy szép nagy vákuumot a most nyugdíjba vonuló és munkába állók között.

Végső csapás az "elmúlt 8 év volt", Cargo tönkretételével, eladásával, Nyugat-Dunántúl szándékos leépítésével, hogy átjátsszák az osztrákoknak (még a pápai reptér győzelmekor NATO felé vállalt kötelezettségeknek se tettek eleget emiatt...).

Még utána is 6 évig páváskodott a drága vezérigazgatóasszony mire sikerült megszabadulni tőle, Homolya legalább próbál úgy tenni, mintha érdekelné.

Szar most is, lopnak is, nem is keveset, de legalább elindult egy lassú fejlődés, a gördülő állomány frissítése a végéhez közeledik, (nagyon) lassan a főbb pályákat is kezdik modernizálni.
A nagy ner-es pénzlopás közepette elindult egy hazai biztber gyártó amelyik alkatrészgyártás mellett új technológiák bevezetésében is érdekelt stb...
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 106
9 430
113

A képeken az MV Kalakala, mely 1935 - 1967 között szelte a Puget Sound habjait (Washington állam, Seattle környéke). Ezt megelőzően 1926 - 1933 között Peralta név alatt a San Francisco-öbölben használták. Egy baleset utáni került fel északra és át is építették. Utasszállító karrierjét követően Alaszkába vontatták, ahol partra rakták és garnélarák feldolgozó "üzemként" hasznosították. 1998-ban került ismét vízre, majd visszavontatták a Puget Sound területére. A terv a helyreállítás volt, de a tulajdonosnak nem sikerült összegyűjtenie erre a pénzt. A sorsára váró, erősen leromlott állapotú hajót a Parti Őrség 2011-ben navigációs veszélyforrásnak minősítette. Végül 2015-ben elbontották. A Wiki alapján a felépítmény egy kis részét megtartották, valamilyen művészeti alkotáshoz tervezik felhasználni.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 661
113
Rendszerváltás pont belerondított egy modernizációs hullám elejébe amikor cserélték volna a 70-es évekbeli technikát.
Helyette jött a maszatolás, lerohadás, munkaerő leépítése, amivel nagyrészt a fiatalok mentek el így csinálva egy szép nagy vákuumot a most nyugdíjba vonuló és munkába állók között.

Végső csapás az "elmúlt 8 év volt", Cargo tönkretételével, eladásával, Nyugat-Dunántúl szándékos leépítésével, hogy átjátsszák az osztrákoknak (még a pápai reptér győzelmekor NATO felé vállalt kötelezettségeknek se tettek eleget emiatt...).

Még utána is 6 évig páváskodott a drága vezérigazgatóasszony mire sikerült megszabadulni tőle, Homolya legalább próbál úgy tenni, mintha érdekelné.

Szar most is, lopnak is, nem is keveset, de legalább elindult egy lassú fejlődés, a gördülő állomány frissítése a végéhez közeledik, (nagyon) lassan a főbb pályákat is kezdik modernizálni.
A nagy ner-es pénzlopás közepette elindult egy hazai biztber gyártó amelyik alkatrészgyártás mellett új technológiák bevezetésében is érdekelt stb...
A GYSEV-nek már nem lehet átadni vonalat, nem 100%-ban magyar állami cég nem kezelhet Magyar Állam tulajdonú ingatlant, ha jól tudom. És ebből lett is olyan hogy GYSEV-nek szánt vonal felét már átadták nekik, a másik fele meg maradt MÁV. Amit meg át kellett adni, ott a MÁV igyekezett bunkó lenni (nem mindig sikerül nekik amit elterveznek, na de itt jók voltak), lehetőleg jó sok dokumentációt elsüllyesztett. Bár ilyet akkor is tud mikor egyik igazgatóságtól megy át a másikhoz kezelésbe pályaszakasz/állomás, nagyon cukik. A GYSEV nekem jobb gazdának látszik.
A MÁV-nál meg azért a szesz még mindig ott van, léptem már be úgy forgalmi irodába hogy az ajtónyitáskor tömény lőre szag csapott pofán, az állomásfőnök alig tudott járni. Haver volt biztber szerelő pár évig, egy helyre mentek ki egy nap, azt megcsinálták, utána berúgtak és ott aludtak, a család miatt jött el mert majdnem ráment. Talán van valami javulás, mostanában nem láttam ilyet, de ezek azért nem régi emlékek. Mondjuk már nem vasúti pályát tervezek, csak a kapcsolódó közműveket/vízelvezetést.
És igen, a biztber gyártók aljas, korrupt bagázs, kb az egész szakma tudja hogy bejártak a NIF-be régen hogy mit szeretnének ők csinálni, ami sokat hozna nekik, ott mintha egy ideje lenne javulás.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Itthon is elérhető lesz a hidrogén-hajtású Toyota

A Linde Gáz Magyarország nyitotta meg saját telephelyén az első magyar hidrogéntöltő állomást, és ennek kapcsán a Toyota is megjelent, egy már forgalomba helyezett második generációs Mirai személyautóval. Az elődjénél nagyobb, közel öt méteres típus, amelyet egy 185 lóerős villanymotor hajt, és durván 650 km-re elegendő hidrogént képes tárolni, persze nem lesz olcsó: a Toyota közleménye szerint 26 millió forinttól indul majd az ára.

37812393_d1b2e527c0102994b849331173bfdc43_wm.jpg

37812399_3fb03b9f637441b3c588037146fad860_wm.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Itthon is elérhető lesz a hidrogén-hajtású Toyota

A Linde Gáz Magyarország nyitotta meg saját telephelyén az első magyar hidrogéntöltő állomást, és ennek kapcsán a Toyota is megjelent, egy már forgalomba helyezett második generációs Mirai személyautóval. Az elődjénél nagyobb, közel öt méteres típus, amelyet egy 185 lóerős villanymotor hajt, és durván 650 km-re elegendő hidrogént képes tárolni, persze nem lesz olcsó: a Toyota közleménye szerint 26 millió forinttól indul majd az ára.

37812393_d1b2e527c0102994b849331173bfdc43_wm.jpg

37812399_3fb03b9f637441b3c588037146fad860_wm.jpg
Ez egy lakás ára az agglomerációban. Látom a rohamozó tömegeket.
Ebből a büdös életben nem lesz tömegesen használható dolog.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell and fip7
T

Törölt tag 1945

Guest
Ez egy lakás ára az agglomerációban. Látom a rohamozó tömegeket.
Ebből a büdös életben nem lesz tömegesen használható dolog.

Szigorúan használhatósági szempontból, a 650km hatótáv és a gyors tankolás szempontjából nézve ez az első konstrukció ami szerintem kiválthatná a benzin/dízel meghajtást (látványosan prezentálva miért reménytelen az akkus bohóckodás), persze itt meg az ár dúrva.
(Attól tartok, hogy távlatilag a benzin/dízel autók árát fogják majd ehhez emelni jogszabályokkal...)
 
M

molnibalage

Guest
(Attól tartok, hogy távlatilag a benzin/dízel autók árát fogják majd ehhez emelni jogszabályokkal...)
Ez a ma ismert társadalmi berendezkedés végét jelentené.
Az emberek kb. 1%-nak, ha van pénze erre a FEJLETT VILÁGBAN, hogy ezt az úri bohóckodást megengejde, nem beszélve a teherszállítás költségeiről.

Aztán persze, hogy tiszta H2 az honnan lesz, a propagandán túl...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 412
20 574
113
Ez a ma ismert társadalmi berendezkedés végét jelentené.
Az emberek kb. 1%-nak, ha van pénze erre a FEJLETT VILÁGBAN, hogy ezt az úri bohóckodást megengejde, nem beszélve a teherszállítás költségeiről.

Aztán persze, hogy tiszta H2 az honnan lesz, a propagandán túl...
A tiszta H2 gyártása , skálázása szerintem könnyebben megoldható, mint az tiszta akkugyártás skálázása. Ezzel a tengerparti országok nagyot tudnának kaszálni amúgy, a szélenergiájuk, ami a mániájuk, tárolhatnák így. Nálunk nem volna szerintem jó ötlet a természetes vizeink (főleg a lassan megújuló vízkészletek) erre pocsékolni, bár visszanyerjük az üzem végén.

Amúgy ennek is azért magas még az ára, mert még nem kezdték el skálázni. Azt, hogy az üzemanyagcella árát lejjebb lehet még nyomni, el tudom képzelni, és legalábbis nem légbőlkapottabb, mint a "majd a jobb akkukkal megoldjuk" szöveg.

Én továbbra is a mesterséges szénhidrogént tartanám rövid-középtávon megoldásnak, belsőégésű hibridekkel (akkupakk, mondjuk 50km-es hatótáv, hogy a városban ne pöfögjön annyit), és közép-hosszú távon az akkus-hidrogénes hibridet (fékerő-visszanyeréshez valamennyi akku/szuperkapacitás célszerű), hacsak valami sokkal jobb nem jön addig.

A teherszállítás lehetne amúgy ennek a kitörési pontja, nem a személyautók, csak éppenséggel a személyautóknak van propaganda értéke.

Amúgy meg az LPG tudtommal eleve tisztábban ég, azt kéne az EU-nak rövid távon tolnia, ha tisztítani akarná a levegőt, amíg a többi megoldás kiforrja magát.
 
  • Tetszik
Reactions: papi

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 209
60 165
113
Azért azt végig lehetne számolni, hogy mekkora energia pazarlás az elektrolízises hidrogén termelés, majd annak sűrítése, tárolása, szállítása, újboli tárolása majd a tankolás energia igénye, majd a hidrogén árammá alakítása a járműben.
Szerintem valami elképesztően szar mérleg jönne ki belőle.
 
M

molnibalage

Guest
Azért azt végig lehetne számolni, hogy mekkora energia pazarlás az elektrolízises hidrogén termelés, majd annak sűrítése, tárolása, szállítása, újboli tárolása majd a tankolás energia igénye, majd a hidrogén árammá alakítása a járműben.
Szerintem valami elképesztően szar mérleg jönne ki belőle.
Kb. a gőzmozdony szintjéhez tendál teljes hatásfokban.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Azért azt végig lehetne számolni, hogy mekkora energia pazarlás az elektrolízises hidrogén termelés, majd annak sűrítése, tárolása, szállítása, újboli tárolása majd a tankolás energia igénye, majd a hidrogén árammá alakítása a járműben.
Szerintem valami elképesztően szar mérleg jönne ki belőle.

Asszem Molni linkelt anno egy villany vs hidrogén kamion összehasonlítást és a villanyhoz képest vmi 20%-os hatásfok jött ki.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Azért azt végig lehetne számolni, hogy mekkora energia pazarlás az elektrolízises hidrogén termelés, majd annak sűrítése, tárolása, szállítása, újboli tárolása majd a tankolás energia igénye, majd a hidrogén árammá alakítása a járműben.
Szerintem valami elképesztően szar mérleg jönne ki belőle.

Elég magas a veszteség, de annyira nem rossz. nemrég pont raktam be ide videót erről, érdemes megnézni.

Itt most azzal vígasztalnak, hogy pl az esti áramot fogják H2 előállításra használni, amikor úgyis túltermelés van és nem lehetne / csak nagyon drágán tárolni a fölösleges áramot.

Ami elektromos / hidrogénes üzem elterjedése esetén teljesen megváltoztatná a villamos piacot, hiszen mindenki éjszaka töltene..

Nekem minden esetre nagyon szimpatikus a technológia, már azóta hogy a Top Gearben James May anno bemutatta az első ilyen kocsit, az FCR Clarityt.

Visszanéztem kicsit az archívumukat, valami elképesztő hogy 1. már 2007-ben is létező dolog volt 2. Azóta se jutottak vele érdemben semmire 3. Mennyivel élvezetesebb, értelmesebb műsorok voltak mint most


Már akkor tök jól működött Californiában, leszámítva hogy ugyanaz volt a gond vele - túl drága a jármű, töltőhálózat hiánya.

Ezek azért nem megoldhatatlan problémák, ha Mirai 26 milliós árát nézem, az is nagyon sok, de azért szaladgál nem egy ilyen árkategóriájú autó itthon. Leasing pl. megoldás lehet rá, a gyártók eddig is ezt tették, közvetlen gyártói leasingben voltak a hid
 
T

torsen

Guest
Én továbbra is a mesterséges szénhidrogént tartanám rövid-középtávon megoldásnak, belsőégésű hibridekkel (akkupakk, mondjuk 50km-es hatótáv, hogy a városban ne pöfögjön annyit), és közép-hosszú távon az akkus-hidrogénes hibridet (fékerő-visszanyeréshez valamennyi akku/szuperkapacitás célszerű), hacsak valami sokkal jobb nem jön addig.

A teherszállítás lehetne amúgy ennek a kitörési pontja, nem a személyautók, csak éppenséggel a személyautóknak van propaganda értéke.

Az akku más miatt is szükséges. A FC szabályozása nem tudja követni a "gáz"pedál mozgást. Túl lassan "pörög fel" és "lassul Le". Amíg a cella nem szolgáltat elegendő áramot az akku adja a hiányzó részt, a leszabályozáskor meg a "fölösleges" villanyt az akku nyeli el. Az első generációs Miraiba egy 1,6 kWh-s "háztáji" akkut (NiMH) rakott a Toyota, olyat amit más modellekben már korábban használt.

Szerintem is jelenleg inkább a haszonjárművekben érdemes alkalmazni FC-t, különösen a városi buszokban. Ott olyan rövid két üzem között az idő (egy nap 3-4 órát ha áll a busz) ami miatt az akkus busz úgy jöhet szóba, hogy rögtön 2-t kell belőle üzembe állítani egy diesel busz helyett. (Nem beszélve a villany buszok töltési infrastruktúrájáról, aminek töredékéből megoldható egy hidrogén töltő kút)
 
T

Törölt tag 008

Guest
Ez a ma ismert társadalmi berendezkedés végét jelentené.
Az emberek kb. 1%-nak, ha van pénze erre a FEJLETT VILÁGBAN, hogy ezt az úri bohóckodást megengejde, nem beszélve a teherszállítás költségeiről.
Pontosan rátapintottál a lényegre. Mivel megvenni nem tudják, bérlik majd az emberek.
A Teslák pl teljesen fel vannak erre készítve.
 
  • Szomorú
Reactions: fip7 and enzo

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 412
20 574
113
Az akku más miatt is szükséges. A FC szabályozása nem tudja követni a "gáz"pedál mozgást. Túl lassan "pörög fel" és "lassul Le". Amíg a cella nem szolgáltat elegendő áramot az akku adja a hiányzó részt, a leszabályozáskor meg a "fölösleges" villanyt az akku nyeli el. Az első generációs Miraiba egy 1,6 kWh-s "háztáji" akkut (NiMH) rakott a Toyota, olyat amit más modellekben már korábban használt.

Szerintem is jelenleg inkább a haszonjárművekben érdemes alkalmazni FC-t, különösen a városi buszokban. Ott olyan rövid két üzem között az idő (egy nap 3-4 órát ha áll a busz) ami miatt az akkus busz úgy jöhet szóba, hogy rögtön 2-t kell belőle üzembe állítani egy diesel busz helyett. (Nem beszélve a villany buszok töltési infrastruktúrájáról, aminek töredékéből megoldható egy hidrogén töltő kút)
És mivel viszonylag szűk területen tevékenykedik (szemben az távolsági árufuvarozással) saját töltőállomásokkal is könnyen lefedhető a szolgáltatási terület (pl. a jármű garázsok területére kell csak kút)
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711