Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 587
12 623
113
Tizenvalahány éve - tehát gyakorlatilag még nem voltak elektromos autók forgalomban - folytattam meddő vitát egy informatikus munkatársammal - akinek akkortájt egy állandóan lerobbanó VW Bogara volt...
Ő óriási lelkesedéssel ecsetelte az előnyeit, többek között az akkor vélteket. Én persze szkeptikus voltam és bohón fiatalabb (hjaaajjjj:rolleyes:), tehát még nem érdekeltek az olyan előnyök, mint az erőforrás vibrációmentessége, a semleges nyomaték karakter, a fékezéssel valamennyire visszanyerhető energia, a csendesség:
A motor márpedig éljen; akár legyenek - tökéletlenségének köszönhetően - olyan tulajdonságai, amik talán még szerethetők is: Bizonytalan, dadogós, kihagyós alapjárat, a csak fordulatra megjövő erő, vibráció, zajok, hangok, stb.
Manapság meg már - higgadtabban, akár a viccbeli öreg bika:D - szeretek nyugodtan csorogni az e-Golffal, amikor mennem kell vele; semmi hebrencsség, a mindenkor rendelkezésre álló, megbicsaklás nélküli teljes teljesítmény fölényes tudatában hagyni a fiatal bikák küzdését körülöttem pl. párhuzamos közlekedésre alkalmas úton, s büszkén sorolni a megrökönyödött haveroknak, hogy Miskolc belvárosában 27 kilométer alatt - egysávos utakon a forgalom ritmusában - csak 10 kilométernyi számított hatótávot merítettem lejjebb az akkumulátort!

Na de visszatérve az informatikus munkatárs tizenévvel ezelőtti lelkesedéséhez: Roppantul győzködött, hogy szemben a belsőégésű motoros autókkal, amik tele vannak mindenféle elromló alkatrészekkel és koloncokkal, az elektromos autók egyszerűek, mint a szög:
Akkumulátor, elektromos motor (persze agymotorként), meg egy potméter, s ugye ezek mind örök élet meg egy nap...
Semmi olajcsere, semmi hűtő, meg csövek, termosztát, kipufogó, tömítések, gyertyák, motortartó bak, hajtószíj, gyújtásrendszer, befecskendezők, stb.
Én próbáltam érvelni, hogy az energiaellátás (amiről akkor még én is azt hittem, hogy csupán akkumulátor, elektromos agymotor, meg egy potméter) csak egy töredék része az autónak, attól még több ezer elromolható alkatrészből áll az autó...(Fűtés, hűtés, kormányzás, futómű, kényelmi és biztonsági alkatrészek garmadája), de ez az ideáljait nem törte meg.

Ma már tudjuk, hogy nem ilyen egyszerű a történet: Teljesítményelektronika komoly programozással, akár több motor, akár sebességváltó, s igen...:komoly, összetett - így akár meg is hibásodó - kondicionáló rendszerek mindezek megtámogatásához.

Gyakorlatilag ott vagyunk bonyolultságban, előállításban, ahol a belsőégésű motoroknál...


"...Az Audi például 70%-os kapacitást garantál 8 év, vagy 160 000 kilométer után, ami az e-tron GT esetében még így is nagyjából 340 kilométeres hatótávot fog jelenteni..."
A többi nyomorék típusnál meg majd 120-180 kilométeres hatótávot? Kinek kell majd egy ilyen nyomorék használtan!?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 587
12 623
113
A Civil repüléssel kapcsolatos témák topikból:
Hát igen, minimális drag csökkenés és cserébe sok száz óra karbantartás és lehet, hogy azonnal degradálódik ez az izé.
Amúgy ebben a fene nagy környezetvédelemben el lehetne gondolkozni azon, hogy simán mozogjunk lassabban. Annyit, hogy mondjuk -10% legyen a fogyasztás.

A sok bullshit helyett ez NULLA fejlesztési költséggel és AZONNALI hatást hozna.
Mert tényleg belehalna a gyök2 utas, ha London és Budapest táv mondjuk 2 óra 20 perc helyett 2 óra 30-35 perc lenne...?

Rizsa és porhintés helyett elköltve egy rakás pénzt egy soha meg nem térülő fogyasztáscsökkenésre.

Anno, amikor sokat pályáztam Miskolc és Budapest, Tatabánya, stb, között, akkor unalmamban volt időm ilyeneken agyalni:
Ha mindenki 70-80-nal "csorogna" (lásd MOL üzemanyag szállítók) pl. az autópályákon, rengeteget nyerhetnénk több területen is: Sokkal kevesebb üzemanyag fogyna (nesze neked adóbevétel), kevésbé kopnának a gumik, a motorok, sokkal kevesebb no meg kisebb anyagi és társadalmi károkkal járó balesetek lennének. A balesetekből származó torlódásokról, időkiesésekről nem is beszélve.
Nem lenne annyira minden autó szélvédője tele elütött beporzókkal, az út menti (kultúr)növények levelei meg a káros anyagokéval...
A zajterhelést sem vesszük komolyan, pedig alattomos; kihat emberre, állatra.
...rendre egyszerre érkeztem fel az M3 budapesti bevezetőjének torlódásába azokkal, akik 150+al mentek el mellettem, aki 110-el csorogtam a külső sávban. (Majd ha te is egy zajos mikrobuszban fogsz lenyomni 10-12 órát, akkor előbb-utóbb te is lelassulsz majd a zaj miatt...)
Igen, mert ők rendre megálltak a kutaknál frissíteni, kávézni az idegrendszernek nagyobb terhelést okozó tempó, zaj miatt - akár kétszer is.
(Egy-egy karakteresebb autót nem volt nehéz szemmel tartani).

Persze nincsenek illúzióim:
Az emberek többsége nem akar szüttyögni (lásd. Németország), s pont nem érdekli, hogy nyugodtan nézelődhetne. (Tegye fel a kezét az, akinek a gyereke arca az ablakra van kenődve utazás közben, s nem a kütyükijelzőre)
Akit szorít az idő, akinek sok a dolga, annak az a 10-15 perc többletidőnek a tudata (amit ugye sokan eldobnak a kávézással...) egy örökkévalóság.
Az egyre rohanóbb, a hatékonyságot, mint a boldogság kék madarát mániákusan kergető világunk pont nem ebbe az irányba tart.

Apropó! Járt valaki az elmúlt három évben Franciaországban?
Mi a helyzet az országúti 80 km/órás sebességkorlátozással?
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ezt a lítiumion (NMC) akksikból álló pakkot 150 kW teljesítményű DC gyorstöltővel kevesebb mint négy óra alatt lehet feltölteni. Egy feltöltéssel pedig – az időjárási és a forgalmi viszonyoktól függően – 262-375 kilométert tud megtenni.

American intercity buses focused on medium-haul trips between 200 and 300 miles; airplanes performed the bulk of longer trips and automobiles shorter ones.
 
M

molnibalage

Guest
Nah, ma vezettem kb. 3-4 km-et és volt parkolás és y forduló.
Sajnos rosszul választottam időt és útszakaszt...

Tököl és Szigetújfalu közötti szakaszon mentem. Gondoltam a kutya nem jár arra. Hát nem tudom mióta van ez, de tucatszám jöttek az úton, ahol félre kell húzódni sok helyen, hogy elférjen két autó. Na, itt jöttek barmok 80-100-as tempóval és kb. 20%-ha félrehúzódott, a többi csak nyomta neki.
Baszki, ha nem lassítok, akkor reccs vagy mi a faszom? Inkább átadtam a bátyámnak a kormányt és el is ment a kedvem már az egészből. Visszafelé sem vezettem azon az úton, amit 30 éve ismerek. Volt olyan, hogy 60-ról ő is 20-ra fékezett és ment le az útról. A szemből jövő meg szépen befoglalta az utat.
Ha ez ma a tempó, akkor én ezt soha nem fogom élvezni.
S-O-H-A.

Nem vicc, utasként féltem azon az útszakaszon úgy, hogy a bátyám 13+ éve vezet.
A nyomát nem találom annak, hogy a közlekedésben résztvevők számottevő része kooperatív és nem kompetitív társasjátékként tekintene a közlekedésre.
Nem tudom, hogy ebben mi a jó. Ez nem közlekedés, ez rettegés az úton. És a résztvevők egy része mintha kurvára nem lenne tisztában azzal, hogy mi zajlik körülötte és miért nincs reccs. Mert a környezete vigyáz ezekre az agyatlan baromkra.

Jövő héten remélhetőleg megpróbálom újra.
Hazafelé bringázva Csepel felé a Duna parton kb. 0 forgalmat láttam és a Hollandi úton is. Arra felé próbálok majd 5-6 felé. Háta ott lehet tanulni.
Meg addig szerzet "T" táblát. Azt használhatom kezdő sofőrként amúgy?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 184
59 982
113
Meg addig szerzet "T" táblát. Azt használhatom kezdő sofőrként amúgy?
Igen.

Tököl és Szigetújfalu közötti szakaszon mentem. Gondoltam a kutya nem jár arra. Hát nem tudom mióta van ez, de tucatszám jöttek az úton, ahol félre kell húzódni sok helyen, hogy elférjen két autó. Na, itt jöttek barmok 80-100-as tempóval és kb. 20%-ha félrehúzódott, a többi csak nyomta neki.
Baszki, ha nem lassítok, akkor reccs vagy mi a faszom? Inkább átadtam a bátyámnak a kormányt és el is ment a kedvem már az egészből. Visszafelé sem vezettem azon az úton, amit 30 éve ismerek. Volt olyan, hogy 60-ról ő is 20-ra fékezett és ment le az útról. A szemből jövő meg szépen befoglalta az utat.
Ha ez ma a tempó, akkor én ezt soha nem fogom élvezni.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 587
12 623
113
Meg addig szerzet "T" táblát. Azt használhatom kezdő sofőrként amúgy?

Ambivalens gondolataim vannak a "T" táblával kapcsolatban.
Én lebeszélni szoktam a felnőtt (újra)kezdőket az alkalmazásáról.
(Aztán persze vagy megfogadják vagy nem.)
Én úgy gondolom/látom, hogy a segítőkész, defenzív, kulturált gépkocsivezetők egyrészt igyekeznek a táblásokat segíteni ( pl. besorolás), illetve számítanak a rutintalanságukra, no meg türelmesek velük (Pl. Lefullasztott motor)
De ezek a közlekedők alapvetően is így viselkednek!
Viszont pont az ámokfutók, az agresszívek, a tuskók ( pedig leginkább miattuk lenne szükség a táblára...) dafke állnak hozzá a betanulókhoz.
Ezek gyakorlatilag leterrorizálják az amúgy is stresszes, kudarcokkal küszködőket, esélyt sem adva, hogy erősödjön az önbizalmuk, legyen sikerélményük. (Aztán még el is küldik őket melegebb éghajlatra, hogy a maradék kedvük is elmenjen, s bizonytalanná váljanak a jövőben a jogkövető magatartást illetően.)

Szóval a fene sem tudja.
Talán akkor vagyunk a legközelebb a helyes válaszhoz, ha azt mondjuk, hogy a "T" tábla leginkább a tanulónak saját magának szól:
Ad egy biztonságtudatot, hogy Ő megtett mindent, hogy jelezze a többi közlekedőnek (már majdnem közlekedőtársat írtam...), hogy azok felkészüljenek a bizonytalanságára, számítsanak esetleges hibázására.

Kedves Balázs; tégy a legjobb belátásod szerint.


Amúgy meg kezd kihalt mellékutcákban; pont elég feldolgozni való szituáció egyelőre pl. egy kerékpáros melletti elhaladás, amikor a szemben az útpadkán álló naná, hogy pont akkor indul el.
Nem nézlek fogyatékosnak, de szerintem ne kapkodd el - ezt a tudásszintet vélem kiolvasni soraidból.
A párom 10 év után akart újra vezetni, s akkor döbbentem rá, amikor kimentünk egy nem is forgalmas országútra, hogy jelenlegi tudásával egy szimpla szituációt sem biztos, hogy biztonságosan le tudna kezelni.
Ő akkor fogja újrakezdeni, amikor az oktató unokatesómtól vesz pár vezetésórát. Neki van rutinja, no meg pedálgépes autója - ezeket az újra belerázódásokat biztonsággal lemenedzselni.
Sokkal olcsóbb, mint egy esetleges kár egy amúgy banálisnak induló szituációból.
 
M

molnibalage

Guest
Amúgy meg kezd kihalt mellékutcákban; pont elég feldolgozni való szituáció egyelőre pl. egy kerékpáros melletti elhaladás, amikor a szemben az útpadkán álló naná, hogy pont akkor indul el.
Nem nézlek fogyatékosnak, de szerintem ne kapkodd el - ezt a tudásszintet vélem kiolvasni soraidból.
A párom 10 év után akart újra vezetni, s akkor döbbentem rá, amikor kimentünk egy nem is forgalmas országútra, hogy jelenlegi tudásával egy szimpla szituációt sem biztos, hogy biztonságosan le tudna kezelni.
Ő akkor fogja újrakezdeni, amikor az oktató unokatesómtól vesz pár vezetésórát. Neki van rutinja, no meg pedálgépes autója - ezeket az újra belerázódásokat biztonsággal lemenedzselni.
Sokkal olcsóbb, mint egy esetleges kár egy amúgy banálisnak induló szituációból.
Az első 200 méter úgy kezdődött, hogy egy kb. 10 és egy 2 éves csalinkázott előttem. Hát kivártam és amikor megálltak, akkor mentem el csak mellettük...
Tervezek vezetésórát venni, de most COVID alatt...
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 587
12 623
113
Az első 200 méter úgy kezdődött, hogy egy kb. 10 és egy 2 éves csalinkázott előttem. Hát kivártam és amikor megálltak, akkor mentem el csak mellettük...
Tervezek vezetésórát venni, de most COVID alatt...

Úúúú, ez most nagyon modoros lesz, de ne annak vedd: Látod erről beszéltem.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Baszki, ha nem lassítok, akkor reccs vagy mi a faszom? Inkább átadtam a bátyámnak a kormányt és el is ment a kedvem már az egészből. Visszafelé sem vezettem azon az úton, amit 30 éve ismerek. Volt olyan, hogy 60-ról ő is 20-ra fékezett és ment le az útról. A szemből jövő meg szépen befoglalta az utat.
Ha ez ma a tempó, akkor én ezt soha nem fogom élvezni.
S-O-H-A.

Sok balfasz így kompenzál.
Rájuk kell centizni, esetleg belegyezni elé, hadd ijedjen meg, legtöbbje azonnal meghal ha valaki dominánsabb nála.
Lassítasz, félreállsz csak az 5 centis pöckét simogatod.

Tegnap is beszóltam a rozzant audisnak mikor ferdén beállt a rokkant helyre, hogy "nyomorék vagy nem fogyatékos". Vinnyogott egy kört aztán visszaszállt, full mélynyomóval elkotródott...
 

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 760
3 195
113
Nah, ma vezettem kb. 3-4 km-et és volt parkolás és y forduló.
Sajnos rosszul választottam időt és útszakaszt...

Tököl és Szigetújfalu közötti szakaszon mentem. Gondoltam a kutya nem jár arra. Hát nem tudom mióta van ez, de tucatszám jöttek az úton, ahol félre kell húzódni sok helyen, hogy elférjen két autó. Na, itt jöttek barmok 80-100-as tempóval és kb. 20%-ha félrehúzódott, a többi csak nyomta neki.
Baszki, ha nem lassítok, akkor reccs vagy mi a faszom? Inkább átadtam a bátyámnak a kormányt és el is ment a kedvem már az egészből. Visszafelé sem vezettem azon az úton, amit 30 éve ismerek. Volt olyan, hogy 60-ról ő is 20-ra fékezett és ment le az útról. A szemből jövő meg szépen befoglalta az utat.
Ha ez ma a tempó, akkor én ezt soha nem fogom élvezni.
S-O-H-A.

Nem vicc, utasként féltem azon az útszakaszon úgy, hogy a bátyám 13+ éve vezet.
A nyomát nem találom annak, hogy a közlekedésben résztvevők számottevő része kooperatív és nem kompetitív társasjátékként tekintene a közlekedésre.
Nem tudom, hogy ebben mi a jó. Ez nem közlekedés, ez rettegés az úton. És a résztvevők egy része mintha kurvára nem lenne tisztában azzal, hogy mi zajlik körülötte és miért nincs reccs. Mert a környezete vigyáz ezekre az agyatlan baromkra.

Jövő héten remélhetőleg megpróbálom újra.
Hazafelé bringázva Csepel felé a Duna parton kb. 0 forgalmat láttam és a Hollandi úton is. Arra felé próbálok majd 5-6 felé. Háta ott lehet tanulni.
Meg addig szerzet "T" táblát. Azt használhatom kezdő sofőrként amúgy?
Sokat romlott a vezetési kultúra hazánkban az elmúlt pár évben. Ugyanakkor kezdőként sok olyan szituáció lehet veszélyes neked amit rutinoson már megfelelően kezelsz. Figyeled a tükröket, használod a fékpedált ha esetleg behúzódik eléd valaki. Soha, soha ne akarj példát statuálni. Az út nem csatatér.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
Sokat romlott a vezetési kultúra hazánkban az elmúlt pár évben. Ugyanakkor kezdőként sok olyan szituáció lehet veszélyes neked amit rutinoson már megfelelően kezelsz. Figyeled a tükröket, használod a fékpedált ha esetleg behúzódik eléd valaki. Soha, soha ne akarj példát statuálni. Az út nem csatatér.
Az is a közlekedési kultúra része lenne, ha lehetne közúton - egyéb korlátozó körülmény nélkül - a megengedett sebességgel menni anélkül, hogy - esetenként meggondolatlan - sorozat előzésre kényszerülne az ember fia és így a többieknek emiatt nem kéne eszement száguldozónak tekinteni azt, aki menne a megengedett sebességgel,és nem annak 2/3-ával 1/2-ével...
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Az is a közlekedési kultúra része lenne, ha lehetne közúton - egyéb korlátozó körülmény nélkül - a megengedett sebességgel menni anélkül, hogy - esetenként meggondolatlan - sorozat előzésre kényszerülne az ember fia és így a többieknek emiatt nem kéne eszement száguldozónak tekinteni azt, aki menne a megengedett sebességgel,és nem annak 2/3-ával 1/2-ével...
Néhány éve vezettem egy "bezzeg-országban" kb. 2500 km-t. Annak a felét országúton. Szerintem egy kezemen meg tudom számolni, hogy ezalatt én hány autót előztem meg. A másikon meg azt, hogy engem hányan előztek meg. Mindenki mindenhol annyival ment, amennyi a megengedett sebesség volt: se nem többel, se nem kevesebbel. Autópályán 110 volt a megengedett, de a kamionok is verettek annyival.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo and Árpicsek

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 646
113
Néhány éve vezettem egy "bezzeg-országban" kb. 2500 km-t. Annak a felét országúton. Szerintem egy kezemen meg tudom számolni, hogy ezalatt én hány autót előztem meg. A másikon meg azt, hogy engem hányan előztek meg. Mindenki mindenhol annyival ment, amennyi a megengedett sebesség volt: se nem többel, se nem kevesebbel. Autópályán 110 volt a megengedett, de a kamionok is verettek annyival.
Csendes véleményem, aki még a megengedett sebességet sem tudja biztonságosan tartani, annak nem szabadna vezetnie, mert alkalmatlan rá. Aki meg ha tudná tartani mégsem tartja, az meg hmmm eleven fa gircses-görcsös ága. Most mindenki képzelje magát egy 5 km/h-val menő autó mögé (amit nem tud megelőzni monjuk záróvonal és folyamatos szembeforgalom miatt) és tegye fel a kezét, aki 1/2 óra és 2.5 km megtétele után még nem ideges.
 
M

molnibalage

Guest
Az is a közlekedési kultúra része lenne, ha lehetne közúton - egyéb korlátozó körülmény nélkül - a megengedett sebességgel menni anélkül, hogy - esetenként meggondolatlan - sorozat előzésre kényszerülne az ember fia és így a többieknek emiatt nem kéne eszement száguldozónak tekinteni azt, aki menne a megengedett sebességgel,és nem annak 2/3-ával 1/2-ével...
Na, azon az úton, ahol vezetni próbáltam a "megengedett sebességgel" menni elég kontraproduktív. Volt egy akkor ki nem táblázott huppanó, hogy 90-es tempónál majdnem az ülésből elemelkedtük és az út minősége is olyan, amilyen. Tábla meg nincs kint sehol.