Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
És a telek kisajátitásos dologra sem reagáltál, nem véletlenül. Te is nagyon jól tudod, hogy csak úgy nem lehet elvenni valakinek a magántulajdonát. Ez komcsi tempó. Államérdekből (pl. határkerítés) ki lehet sajátitani, de ez nem az a szint. Hosszú évekig fognak pereskedni, mire egyetlen egy kapavágás is történne.
Kiemelt projekt esetén nem. Lehet pereskedni, de az építkezést el lehet kezdeni a telkeden már. Sőt, akár azt is tűrni vagy köteles hogy szolgalmi jogot alapítsanak a telkedre. Sőt, ha magánberuházás a kiemelt beruházás ahhoz is viszik a földedet. Ez utóbbit nem éppen komcsi tempónak, inkább valami feudális megoldásnak érzem.
Amúgy nem kiemelt, de állami beruházás esetén is elvehetihetik a telkedet. Kártérítést kapsz. (tipp: fogadd el amit adnak, majdnem biztos hogy a bíróságon kevesebbet kapsz, persze rá lehet menni arra a pár százalék esélyre, de akivel pereskedni fogsz 20-30 éve ebből él )
Szar ügy, ez van.
Vettem rész autópálya, vasút, út, villamospálya és közmű tervezésben, simán vitte az állam a telkeket. Belterületen kb. az önkormányzat tudott mentőövet dobni, ha akart vagy túl nagynak érezte a lakossági ellenállást.
 
M

molnibalage

Guest
Kiemelt projekt esetén nem. Lehet pereskedni, de az építkezést el lehet kezdeni a telkeden már. Sőt, akár azt is tűrni vagy köteles hogy szolgalmi jogot alapítsanak a telkedre. Sőt, ha magánberuházás a kiemelt beruházás ahhoz is viszik a földedet. Ez utóbbit nem éppen komcsi tempónak, inkább valami feudális megoldásnak érzem.
Amúgy nem kiemelt, de állami beruházás esetén is elvehetihetik a telkedet. Kártérítést kapsz. (tipp: fogadd el amit adnak, majdnem biztos hogy a bíróságon kevesebbet kapsz, persze rá lehet menni arra a pár százalék esélyre, de akivel pereskedni fogsz 20-30 éve ebből él )
Szar ügy, ez van.
Vettem rész autópálya, vasút, út, villamospálya és közmű tervezésben, simán vitte az állam a telkeket. Belterületen kb. az önkormányzat tudott mentőövet dobni, ha akart vagy túl nagynak érezte a lakossági ellenállást.
Érdekes fip7 véleménye az, hogy "ez nem az az szint".
Amikor úgy kb. alsó hangon 100+ ezer ember közlekedése és élőhelyének ekkora mértékű pozitív változtatásáról van szó.
(Csak a Csepel sziget Bp-n kívüli lakossága ennyi.)
Kevesebb autóhasználat, gyorsabb és környezetbarátabb közlekedési forma.

Ha ez nem az a szint, amkor ez közérdek és kiemelt, akkor nem tudom mi a búbánat lenne az...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 010
113
Az év nem volt beállítva oszt annyi.
Ez az eredeti.
Gondolkodás nélkül célpontnak használni az autóval együtt egy ballisztikai teszt során. Egy ilyen kreténnek nincs helye a forgalomban. Ez nem az audis faszkalap tudása miatt nem bekövetkezett vészhelyzet, hanem hatalmas szerencse.

Itt hasonló eset volt pár éve, ott életfogytot kapott az állatja - volt drog, üldözés, még kettő, tizenéves halott.


Mivel napok múlva fogják az audis faszkalapot előszedni, remélem, van olyan drogteszt, ami még ennyi múlva is mutatni fog valamit...
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Mivel napok múlva fogják az audis faszkalapot előszedni, remélem, van olyan drogteszt, ami még ennyi múlva is mutatni fog valamit...
Ha drogozott ilyen esetben még a thc is kimutatható, a többi végképp. Pl.: az opiát teszt annyira érzékeny, hogy azt kimutatja, ha mákostésztát ettél vacsorára.

BTW itt a különbség a német és a magyar jog között.
 
M

molnibalage

Guest
Gondolkodás nélkül célpontnak használni az autóval együtt egy ballisztikai teszt során. Egy ilyen kreténnek nincs helye a forgalomban. Ez nem az audis faszkalap tudása miatt nem bekövetkezett vészhelyzet, hanem hatalmas szerencse.

Itt hasonló eset volt pár éve, ott életfogytot kapott az állatja - volt drog, üldözés, még kettő, tizenéves halott.


Mivel napok múlva fogják az audis faszkalapot előszedni, remélem, van olyan drogteszt, ami még ennyi múlva is mutatni fog valamit...
Csak itt szerencsére nem halt meg senki.
A német jog akkor ezt amúgy gyilkossági kísérletnek venné?
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 010
113
Csak itt szerencsére nem halt meg senki.
A német jog akkor ezt amúgy gyilkossági kísérletnek venné?
Itt valószínűleg igen, mert a magatartása okozta a helyzetet, amibe másokat kényszerített bele. Ha itt csattanás lett volna és Németországban, akkor abból durva kártérítési per is lett volna.

Amennyire tudom azt veszik figyelembe, hogy a TUDATOS magatartásod mennyire járult hozzá a kialakult helyzethez - legalábbis így magyarázták az ipari káresetekkel foglalkozó jogi webes ismertetőn, 3 példával:

- tudod, hogy elő kell melegíteni valamit a hegesztéskor, különben elreped, de nem foglalkozol vele. Jön az anyagvizsgáló, százalékos terjedelemben vizsgál. 3 év múlva , normális üzemeltetést feltételezve elszáll egy berendezés, van 5 halott: hegesztő figyelmen kívül hagyta a technológiai előírást, tudta, hogy mit miért kell csinálni, a hanyagsága vezetett ide, bűnös foglalkozás körében elkövetett hanyagságban. Az anyagvizsgálónál billeg, ez nem egyértelmű a százalékos vizsgálat esetén, volt-e lehetősége a hibát látni vagy sem.

- ugyanez a kiinduló állapot, hibás varrat, vizsgálva, százalékosan, majd 3 év múlva káreset, 5 halott - annyi a különbség, hogy az üzemeltetés során voltak hiányosságok. Ekkor az a kérdés, hogy a hegesztő hanyagsága ÉS az üzemeltetési hiányosságok együttese hogyan járult hozzá a káresethez. Ekkor jönnek a szakértők, törésmechanika, szimulációk, stb. Kiderül, hogy bár a hegesztési hiba súlyos hanyagság, de normális üzemeletés és ellenőrzés során a repedés terjedése simán detektálható lett volna, így a baleset az üzeneltető részéről elkerülhető lett volna. Hegesztő felfüggesztett, üzemeltetői oldalon megy tovább az ügy, a felső polcról páran átigazolnak a börtöncsapatba, de a dolgozók között is keresgélnek. A kulcsszó mindig a tudatos/nem tudatos.

- egyértelműen nem meghatározható hibák együttese és nehezen megállapítható felelős esetén kármegosztás.

Ez a bűntetőjogi része, ami az esetek 99%-ában a cégek ellen megy, viszont a kártérítésu ügy mindig a személy ellen irányul.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113

Magyar büntetőjogban is így van, de az eset körülményei alapján állapítják meg. A szándékosságért mindig felelsz, a gondatlanságért csak akkor, ha a gondatlan elkövetés is kifejezetten büntetendő az adott bűncselekmény esetében + a gondatlan elkövetésnek nem értelmezhető kísérlete, csak akkor felelsz érte, ha eredménye is bekövetkezik - veszélyeztetés viszont még megállhat.​

A szándékosság​

Btk 7. § Szándékosan követi el a bűncselekményt, aki cselekményének következményeit kívánja [egyenes szándék, dolus directus], vagy e következményekbe belenyugszik [eshetőleges szándék, dolus eventualis].

A gondatlanság​

Btk 8. § Gondatlanságból követi el a bűncselekményt, aki előre látja cselekményének lehetséges következményeit, de könnyelműen bízik azok elmaradásában[tudatos gondatlanság, luxoria], vagy cselekménye lehetséges következményeit azért nem látja előre, mert a tőle elvárható figyelmet vagy körültekintést elmulasztja [hanyag gondatlanság, negligentia].
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
T

Törölt tag 4082

Guest

Magyar büntetőjogban is így van, de az eset körülményei alapján állapítják meg. A szándékosságért mindig felelsz, a gondatlanságért csak akkor, ha a gondatlan elkövetés is kifejezetten büntetendő az adott bűncselekmény esetében + a gondatlan elkövetésnek nem értelmezhető kísérlete, csak akkor felelsz érte, ha eredménye is bekövetkezik - veszélyeztetés viszont még megállhat.​

A szándékosság​

Btk 7. § Szándékosan követi el a bűncselekményt, aki cselekményének következményeit kívánja [egyenes szándék, dolus directus], vagy e következményekbe belenyugszik [eshetőleges szándék, dolus eventualis].

A gondatlanság​

Btk 8. § Gondatlanságból követi el a bűncselekményt, aki előre látja cselekményének lehetséges következményeit, de könnyelműen bízik azok elmaradásában[tudatos gondatlanság, luxoria], vagy cselekménye lehetséges következményeit azért nem látja előre, mert a tőle elvárható figyelmet vagy körültekintést elmulasztja [hanyag gondatlanság, negligentia].
Nem vitatva amit írsz, de itt ez miért nem áll meg?
vagy e következményekbe belenyugszik [eshetőleges szándék, dolus eventualis].
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Tegnapi szerencsesütik:
Jó mocskos volt a szélvédő, úgyhogy dupla konvertálás után ritka szar lett a videó :)


Nem kell gyorsan menni, elég ha balfasz:

Pont nem látszik takarásból, hogy majdnem eltaknyolt a motoros, mikor ~130-cal megpróbált jobbra kibújni a szélárnyékból :(
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Nem vitatva amit írsz, de itt ez miért nem áll meg?
vagy e következményekbe belenyugszik [eshetőleges szándék, dolus eventualis].

Mert nincs eredmény (szerencsére). Ez így szerintem egy közúti veszélyeztetés alapeset, 3 évvel. Halmazatban persze lehet több is, ha volt pia / drog is.

Ha van súlyosabb eredmény , akkor persze megy fel a büntetési tétel is, a szándékos emberölés közelébe.

Emberölés csak akkor lesz ebből, ha egyrészt van eredmény (halott ember) ÉS/VAGY (mert pl. frontolis ütközés van, de halott nincs valamilyen hihetetlen szerencse folytán) azt is lehet bizonyítani, hogy a faszi szántszándékkal azért ment át a másik sávba, hogy valakit megöljön, vagy tisztában volt azzal hogy valakit ezzel meg fog ölni (előre látható volt a következmény), de ez teljes mértékben közömbös számára.

Na ez az, amin a bíróság elszórakozik patikamérlegen évekig, mi ezt itt nem fogjuk megfejteni vagy elhatárolni.

Közúti veszélyeztetés​

Btk. 234. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) A büntetés
a) egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény súlyos testi sértést,
b) két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget,
c) öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált,
d) öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget
okoz.

Vegyük észre, hogy a legsúlyosabb eredmény gyakorlatilag az emberölés alapesetének megfelelő büntetési tétel (5-15 év), és ha a veszélyeztetésen túl bekövetkezik bármilyen eredmény, akár csak egy csonttörés is (lsd. 234./2/a) ), akkor az pont ugyanannyit ér, mint egy gondatlan emberölés (1-5 év), ráadásul nem vétség hanem bűntett (aminek a büntetésvégrehajtás, mentesülés során lesz jelentősége).

Szóval innentől kezdve már dogmatikai szőrzszálhasogatás, mert az ipse kb. ugyanannyi időre lesz kivonva a forgalomból, mint emberölés esetén.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Mert nincs eredmény (szerencsére). Ez így szerintem egy közúti veszélyeztetés alapeset, 3 évvel. Halmazatban persze lehet több is, ha volt pia / drog is.

Ha van súlyosabb eredmény , akkor persze megy fel a büntetési tétel is, a szándékos emberölés közelébe.

Emberölés csak akkor lesz ebből, ha egyrészt van eredmény (halott ember) ÉS/VAGY (mert pl. frontolis ütközés van, de halott nincs valamilyen hihetetlen szerencse folytán) azt is lehet bizonyítani, hogy a faszi szántszándékkal azért ment át a másik sávba, hogy valakit megöljön, vagy tisztában volt azzal hogy valakit ezzel meg fog ölni (előre látható volt a következmény), de ez teljes mértékben közömbös számára.

Na ez az, amin a bíróság elszórakozik patikamérlegen évekig, mi ezt itt nem fogjuk megfejteni vagy elhatárolni.

Közúti veszélyeztetés​

Btk. 234. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) A büntetés
a) egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény súlyos testi sértést,
b) két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget,
c) öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált,
d) öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget
okoz.

Vegyük észre, hogy a legsúlyosabb eredmény gyakorlatilag az emberölés alapesetének megfelelő büntetési tétel (5-15 év), és ha a veszélyeztetésen túl bekövetkezik bármilyen eredmény, akár csak egy csonttörés is (lsd. 234./2/a) ), akkor az pont ugyanannyit ér, mint egy gondatlan emberölés (1-5 év), ráadásul nem vétség hanem bűntett (aminek a büntetésvégrehajtás, mentesülés során lesz jelentősége).

Szóval innentől kezdve már dogmatikai szőrzszálhasogatás, mert az ipse kb. ugyanannyi időre lesz kivonva a forgalomból, mint emberölés esetén.
Nekem a fél év felfüggesztettek nem tűnnek úgy. Avagy hiába lenne rá lehetőség, ha nem élnek vele.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 996
31 067
113
@molnibalage illetve mindenki akit érdekel

Reuters a US és egyéb országok hálózatát/hipotetikus eseteket alapul véve végzett számításokat egy benzines Toyota Corolla illetve egy Tesla Model 3 széndioxid lábnyomáról. Szerintük normál US grid mellett (23% szén asszem) 21725 km után egyenlítődik ki a benzines és elektromos lábnyoma, de végeztek más, nagyobb modellekre is számítást. Csak átfutottam a cikkeket, nem néztem át részletesen a teszteket meg módszertant, érdekességként dobom be. Minden esetre nekem túl kevésnek tűnik ez a 21 ezer km.

 
M

molnibalage

Guest
@molnibalage illetve mindenki akit érdekel

Reuters a US és egyéb országok hálózatát/hipotetikus eseteket alapul véve végzett számításokat egy benzines Toyota Corolla illetve egy Tesla Model 3 széndioxid lábnyomáról. Szerintük normál US grid mellett (23% szén asszem) 21725 km után egyenlítődik ki a benzines és elektromos lábnyoma, de végeztek más, nagyobb modellekre is számítást. Csak átfutottam a cikkeket, nem néztem át részletesen a teszteket meg módszertant, érdekességként dobom be. Minden esetre nekem túl kevésnek tűnik ez a 21 ezer km.

Nevetségesen kevésnek tűnik. Ez 0 gCO2/kWh esetén talán, ha igaz.
Ma egy jó benzines kb. 135 gCO/km-et tud autópálya (130 km/h) tempó mellett
Ahhoz, hogy ezen a kibocsátási szinten legyen egy villanykocsi, ahhoz kb. mi kéne?
Ennél a fogyasztás kb. 0.220 kWh. Ezt a csontig felszopott méregdrága Teslának a műszerfalán láttam, felment néha 0.236-is.
A töltési hatásfok legyen 90% és a grid vesztesége 8%. A fenti értékben a hajtáslánc vesztesége is benne van.

0,9*0,92 = 0.82.

Tehát egy átlagosan 500 gCO2/kWh grid esetén...
500*0,236/0,82 = 143 gCO2/km.

Tehát itt van kb. egál.
250 gCO2/kWh esetén kezdődik valamiféle komoly érezhető difi. Apró hiba, hogy egész évre vetítve ezt hány ország gridje tudja?

Vicc az egész ez inkább valahol 100 000 km felett van, mert akksi kg-ként láttam valami több 50-től több száz kWh/kg gyártási költséget..

Unit-process-energy-consumption-in-battery-manufacturing.png


Ez 50 kWh/kg. Egy 85 kWh-s Teslában vagy 550 kg akksi van. Az akkor 27500 kWh * 250 gCO/kWh. 6875000 g CO2.

Na, ha csak 150-et dolgoz le km-ként a villanyautó, akkor ez 45800 km.
És ez hurráoptimista, mert a létező legalacsonyabb számot vettem és nuku újrahasznosítás.
Meg volt olyan Telsla, amiben 500k km alatt csak 3 db akkupakk kellett.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 127
8 689
113
@molnibalage illetve mindenki akit érdekel

Reuters a US és egyéb országok hálózatát/hipotetikus eseteket alapul véve végzett számításokat egy benzines Toyota Corolla illetve egy Tesla Model 3 széndioxid lábnyomáról. Szerintük normál US grid mellett (23% szén asszem) 21725 km után egyenlítődik ki a benzines és elektromos lábnyoma, de végeztek más, nagyobb modellekre is számítást. Csak átfutottam a cikkeket, nem néztem át részletesen a teszteket meg módszertant, érdekességként dobom be. Minden esetre nekem túl kevésnek tűnik ez a 21 ezer km.

Arra lennék kíváncsi, hogy ha az áram 100%-a szénből jön, akkor hogyan jöhet el az a pont, hogy az elektromos kocsi tisztább mint a belső égésű.
Ilyen hatékony lenne a szénégetés, vagy ennyire rossz hatékonyságú az üzemanyag finomítás? Valami itt nekem nem kerek.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 996
31 067
113
Na elkapták a fullkretén audista kollégát:

Viszont csak most vettem észre, hogy mily meglepő módon, megint a 8-ason a szomszédban sikerült ezt a manővert elkövetni, szóval most jöjjön egy rövid utólagos elemzés. Momentán azt a részt kb bekötött szemmel le tudnám vezetni, mert pólyás koromtól kezdve arrafele járunk ki nagyanyámhoz, sőt vezetést is részben arrafele járva tanultam. És bizony a városlődi emelkedő egy tiszta halálszakasz. Veszprém felől Herend után itt nyílik először lehetőség egy rövid részen előzni, míg Ajka irányából az emelkedő miatt ott a kapaszkodósáv, szóval a többség meg a kaminokat/lassabb járműveket előzi. Viszont ahogy a videón is látszik jópáran nem képesek rendesen felmérni a lehetőségeket és az előzést jócskán a záróvonal után fejezik be. Plusz itt tényleg minden baromállat elszabadul és úgy kezdik el nyomni a gázt, mint süket az ajtót. Sok előzést és centiken múló szoros helyzetet láttam ott, de akkora kretént mint az audis még nem. Annyi változást sikerült a közutasoknak az elmúlt időszakban elérniük, hogy dupla záróvonalat festettek fel, a rendőrök meg beállnak az emelkedő tetejére trafizni. Mondhatom felettébb nagy az elrettentő hatása.
De miért halálzóna? Azért, mert a fentebb említett terep és útadottságok miatt ha két autó ütközik akkor az hatalmas energiával, frontálisan történik (még ha csak mindkét oldalon 90-el mennének) és emiatt a túlélési esélyek minimálisak. Nem annyira gyakori arra a baleset, de ha megtörténik, akkor 90%, hogy a fentebb említett végeredmény várható. Bár volt olyan is, hogy ugyanezen a szakaszon falubeli traktoros esett le a felüljáróról a vasútra, szerencsére kb sérülés nélkül túlélte. Igazából rég 2x2 sávosra kellett volna azt a szakaszt bővíteni, de momentán vagy 30 éve várjuk a 8-as bővítését és mindig csak ígéreteket kapunk rá, semmi konkrétumot. Momentán az nagy szó volt, hogy legalább Herendig sikerült kibővíteni, de igazából jóval tovább kellene Ajka utánig minimum. Nem kicsi sem a személy, sem a teherforgalom.

Ui.: olvasva, hogy 36 éves kislődi férfi az elkövető vannak tippjeim a személyére vonatkozóan. Esetében/baráti körében a korábban pedzegetett bedrogozottság sem lenne kizárható az ámokfutás alatt, nem ez lenne az első esete.