Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 666
113
A nagyobb odafigyelés az így van, igyekszem rá figyelni is.
Nekem mindenképp megtérül, mert évente van pár nagyobb utam 700 kilós utánfutóval...
Egyébként nem is elsősorban az éves futás (pl. 10k km/év) számít, hanem, hogy annak milyen az eloszlása. Nem mindegy, hogy valaki egy évben 300 napon megy 2x15km-t (ennek a felét mindig hideg motorral), vagy havonta megy 2x 400km-es utat egyben, pedig az éves futás kb egyenlőre jön ki.

Extrém példa, ha valaki minden évben megy egyetlen 5000km-es körtúrát lakókocsival maga mögött, akkor neki biztosan a dízel a jobb megoldás, még akkor is, ha ez csak évi 5000km. Egy napjában sok rövid utat városban megtevő embernek meg évi 25ezer km-re is jöhet ki a kis benzines jó vételnek.
Lehet, hogy elavult vagyok, de régebben a dízel drágább volt, rövidebb a szervízciklusa és a gázolaj is drágább. Ezeket kell behoznia a kisebb fogyasztással. Ez évi 10k km mellett eltartott vagy 10 évig. Igaz, eladni is kicsit magasabb áron lehet. Mondom úgy, hogy még csak utaztam dízelben.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 666
113
Elméletben. A valóságban akkorák ezek a szarok, hogy a felfestett helyeken gyakran látni, hogy két nagy kocsi egymás mellé áll úgy, hogy 3 helyet foglal, mert máskülönben nem lehet kiszállni kocsiból.

De olyat is láttam már, hogy a Petőfi S. utca beállt, mert a SUV-os jó nagy ráhagyással parkolt és a busz már nem fért el mellette...
Ha engem kérdezel a SUV-okat ki kéne tiltani a fenébe egy rakás helyről. Nem alkalmasak a városi közlekedésre normálisan,

De ha VALÓBAN érdekelné az EU-t a környezetvédelem, akkor valahol a 4 személyes autó tömegét maximalizálnia kéne bőven 2 tonna alatt.
Nevetséges az, hogy lassan pre WWII kisharckocsik mennek az utakon tömeget nézve.
2 féle SUV van: egyiket normál személykocsiból alakítottál át, az nem túl nagy inkább csak magasabb. Meg amit nagy kocsiból vagy eleve annak terveztek, na azok a batárok. Ez utóbbi csoport a kisebbség, de ezek a feltűnőek.
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 744
11 915
113
Elméletben. A valóságban akkorák ezek a szarok, hogy a felfestett helyeken gyakran látni, hogy két nagy kocsi egymás mellé áll úgy, hogy 3 helyet foglal, mert máskülönben nem lehet kiszállni kocsiból.
Itt azért az is játszik, hogy az új autók egyre nagyobbak lettek, míg a szabványos parkoló mérete meg nem. Sok helyen meg a lehető legkisebb méretű parkolóhelyeket festik fel.
Például egy x befogadóképességű bevásárlóközpontnál elő van írva, hogy y számú parkolóhellyel kell rendelkeznie. Na a költségeket úgy optimalizálják, hogy a lehető legkisebb méretüt festik fel, hogy kevesebb területet kelljen lebetonozni. Ha te nem pont középre állsz be és a melletted lévőknek sem sikerül, akkor egy kisebb autóból is nehéz kikecmeregni.
 
M

molnibalage

Guest
Itt azért az is játszik, hogy az új autók egyre nagyobbak lettek, míg a szabványos parkoló mérete meg nem. Sok helyen meg a lehető legkisebb méretű parkolóhelyeket festik fel.
Például egy x befogadóképességű bevásárlóközpontnál elő van írva, hogy y számú parkolóhellyel kell rendelkeznie. Na a költségeket úgy optimalizálják, hogy a lehető legkisebb méretüt festik fel, hogy kevesebb területet kelljen lebetonozni. Ha te nem pont középre állsz be és a melletted lévőknek sem sikerül, akkor egy kisebb autóból is nehéz kikecmeregni.
Már úgy sem megy. SUV nélkül sem.
Egy sima Skodából nem lehet rendesen kiszállni úgy, hogy egyik oldalt Suzuki volt, a másikon meg egy tök átlagos.
Ha az egyik nagy SUV, akkor valóban sehogy sem.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Itt azért az is játszik, hogy az új autók egyre nagyobbak lettek, míg a szabványos parkoló mérete meg nem. Sok helyen meg a lehető legkisebb méretű parkolóhelyeket festik fel.
Például egy x befogadóképességű bevásárlóközpontnál elő van írva, hogy y számú parkolóhellyel kell rendelkeznie. Na a költségeket úgy optimalizálják, hogy a lehető legkisebb méretüt festik fel, hogy kevesebb területet kelljen lebetonozni. Ha te nem pont középre állsz be és a melletted lévőknek sem sikerül, akkor egy kisebb autóból is nehéz kikecmeregni.

Voltam Székesfehérváron olyan fizetős parkolóházban ahol az amúgy is szűk parkolóhelyeket még ~80centis betonoszlopokkal is súlyosbították.
Volt szerencsém látni ott várakozva amikor a nagyon értelmiségi fiatal srác a Q7-esét bepaszírozta egy ilyen helyre és úgye ha orral áll be pont az ajtónál szűkít az oszlop... Úgyhogy jött a bélféreg hadművelet ahol az ajtóra nagyon vigyázva kipréselte a testét, miközben a felettük levő emelet konkrétan üres volt :D
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 744
11 915
113
Voltam Székesfehérváron olyan fizetős parkolóházban ahol az amúgy is szűk parkolóhelyeket még ~80centis betonoszlopokkal is súlyosbították.
Volt szerencsém látni ott várakozva amikor a nagyon értelmiségi fiatal srác a Q7-esét bepaszírozta egy ilyen helyre és úgye ha orral áll be pont az ajtónál szűkít az oszlop... Úgyhogy jött a bélféreg hadművelet ahol az ajtóra nagyon vigyázva kipréselte a testét, miközben a felettük levő emelet konkrétan üres volt :D
Győrben is van ilyen. Ott legalább még a patkolóház útjain is alig férni el...
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Lehet, hogy elavult vagyok, de régebben a dízel drágább volt, rövidebb a szervízciklusa és a gázolaj is drágább. Ezeket kell behoznia a kisebb fogyasztással. Ez évi 10k km mellett eltartott vagy 10 évig. Igaz, eladni is kicsit magasabb áron lehet. Mondom úgy, hogy még csak utaztam dízelben.

Mikor én vettem a kocsimat (12 évesen, 288e km-rel), akkor már nem volt szignifikáns különbség a dízel és a benzines modellek ára között. A dízel kicsit magasabb fenntartását kiegyenlíti, a kisebb fogyasztás, és ezt a használtpiac is beárazza. A szervizciklusa amúgy a benzineseknek is 20e km ennél a modellnél.
Én eljárok 6,5-ös átlagfogyasztással, a benzines Volvo-k nem nagyon állnak meg 9 alatt, ahogy olvasgattam... De inkább 10+.
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 003
31 087
113
Itt azért az is játszik, hogy az új autók egyre nagyobbak lettek, míg a szabványos parkoló mérete meg nem. Sok helyen meg a lehető legkisebb méretű parkolóhelyeket festik fel.
Például egy x befogadóképességű bevásárlóközpontnál elő van írva, hogy y számú parkolóhellyel kell rendelkeznie. Na a költségeket úgy optimalizálják, hogy a lehető legkisebb méretüt festik fel, hogy kevesebb területet kelljen lebetonozni. Ha te nem pont középre állsz be és a melletted lévőknek sem sikerül, akkor egy kisebb autóból is nehéz kikecmeregni.
Voltam Székesfehérváron olyan fizetős parkolóházban ahol az amúgy is szűk parkolóhelyeket még ~80centis betonoszlopokkal is súlyosbították.
Volt szerencsém látni ott várakozva amikor a nagyon értelmiségi fiatal srác a Q7-esét bepaszírozta egy ilyen helyre és úgye ha orral áll be pont az ajtónál szűkít az oszlop... Úgyhogy jött a bélféreg hadművelet ahol az ajtóra nagyon vigyázva kipréselte a testét, miközben a felettük levő emelet konkrétan üres volt :D
Parkolóházban volt olyan, hogy konkrétan csak az anyósülésen keresztül tudtam beszállni, mert hiába parkoltam szabályosan a racsing civices barom úgy rámállt, hogy még 10 centire sem tudtam kinyitni az ajtót. De igen, az elbaszott parkolóhelyekre kiváló példa a veszprémi pláza, ahol nem elég, hogy a Golfnak is kicsi parkolóhelyet festenek fel, de 2/3-uk a döher betonoszlop. Aztán a fizetős parkolással kombózva csodálkoznak, hogy miért megy inkább a nép a város széli Intersparba vagy Tescoba
 
M

molnibalage

Guest
Elméletben. A valóságban akkorák ezek a szarok, hogy a felfestett helyeken gyakran látni, hogy két nagy kocsi egymás mellé áll úgy, hogy 3 helyet foglal, mert máskülönben nem lehet kiszállni kocsiból.

De olyat is láttam már, hogy a Petőfi S. utca beállt, mert a SUV-os jó nagy ráhagyással parkolt és a busz már nem fért el mellette...
Ha engem kérdezel a SUV-okat ki kéne tiltani a fenébe egy rakás helyről. Nem alkalmasak a városi közlekedésre normálisan,

De ha VALÓBAN érdekelné az EU-t a környezetvédelem, akkor valahol a 4 személyes autó tömegét maximalizálnia kéne bőven 2 tonna alatt.
Nevetséges az, hogy lassan pre WWII kisharckocsik mennek az utakon tömeget nézve.
És kérem tévedtem. Már elértük ezt a szintet.

Egy nehezebb Tesla és SUV már űbereli ezt.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 616
12 779
113
Nekem fix tervem, hogy ha egyszer az életben sikerül fingszűz autót vennem, akkor rakatok bele elektromos állófűtést úgy, hogy ne csak a hűtővizet melegítse, hanem a motorolajat is. Családi házban lakom, villany nem gond.
Biztosan megoldható, mert skandináv országokban gyárilag van. Tutkeráj, hogy megnöveli a motorélettartamot és csökkenti a fogyasztást.
Másik bolondériám, hogy kéne bele elektromos olajszivattyú, hogy már indítás előtt meglegyen az olajnyomás a motorkopás csökkentéséért.
Szinte fétis mániám a hideg üzemnél az ideális melegítési eljárás megtalálása. Főleg mivel három évtizeden keresztül szoba hőmérsékletű (25 fok!) garázsból tudtam indulni dízelekkel, benzinesekkel (Nysa mikrobusztól a mai Euro6-os dízelekig).
Emellett meg természetesen ugyanennyi ideig küzdöttem és fagyoskodtam ugyanezekkel, amikor hidegen kellett indítani, melegen tartani...
Szóval van összehasonlítási alapom, ahogy mindenkinek, aki télen is és nyáron is vezetett már régi karburátoros, vagy soha bemelegedni nem akaró dízelt.

Ez a motorkopástól való félelem a szocializmusban épült be a magyar társadalom pszichéjébe a hitvány minőségű és nem egy esetben kényes (Csepel teherautó hidegindítás...) motorokkal.
Aki akkoriban is élt akár még csak gyerekként, az tudja, hogy az akkori motorok 30000 km-től;
jó ha 200000 kilométerig mentek el motorfelújítás nélkül, de volt az inkább 80000-120000 kilométer még a soha ki nem hűlő taxiknál is...

Márpedig ez rendre hamarabb be tudott következni, mint az utolsó út a bontóba. Nem véletlen, hogy vígan megéltek a gépműhelyek a hengerfúrásból etc.

Szóval a magyar félelme az elkopó motor, ezért a parázs hitviták a fórumokon motorolajmárkákról, hidegindításról, miközben a nem legújabb generációs motorok simán elmennek 700000 kilométert bajság nélkül:

Persze jöttek a flottaüzemeltetőket ámító/csábító 30-50000 kilométeres olajcsere cikluselőírások...tudjuk milyen következményekkel.
Aztán meg a váratlanul elkokszosodó, gyűrűletapasztó direktbefecskendezős, meg láncnyúlós benzinesek, amik jó ha elmennek 250000 kilométert, ami ma már nem kirívó futásteljesítmény egy tulaj alatt sem, szóval rendesen szlömösödik a motorgyártás.

S hogy még szebb legyen, az új autók gyakorlatilag elérhetetlenné váltak:

Egy Focus már 10 410 000 forint!?

Hogy én mennyire ráhibáztam vak tyúk is talál szemet alapon a félelmemmel, előérzetemmel?
(Itt most az első bekezdés a lényeg):

Tehát maradtak a használt autók még azok többségének is (így már nekem is), akik eddig tudtak úgy-ahogy új autót venni.
Ha tizenévest veszel, akkor lehet (igen jó eséllyel), hogy nálad jön ki minden hiba, elhanyagolás, s csak nyeli a pénzt.
Ha meg veszel egy, csak pár éves, 100000 kilométeres, de addig ütve-vágva hajtott cégautót, akkor megint csak jó eséllyel benézhet egy motor/váltó összeomlás, ami már simán GTK.

Szóval ahogy volt , újra itt van, itt lesz az autóhasználat zsigeri félelme.
Tiszta Lenin.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 616
12 779
113
Parkolóházban volt olyan, hogy konkrétan csak az anyósülésen keresztül tudtam beszállni, mert hiába parkoltam szabályosan a racsing civices barom úgy rámállt, hogy még 10 centire sem tudtam kinyitni az ajtót. De igen, az elbaszott parkolóhelyekre kiváló példa a veszprémi pláza, ahol nem elég, hogy a Golfnak is kicsi parkolóhelyet festenek fel, de 2/3-uk a döher betonoszlop. Aztán a fizetős parkolással kombózva csodálkoznak, hogy miért megy inkább a nép a város széli Intersparba vagy Tescoba
Parkolóhely témában.
Az autók rohadtul megnőttek mind hosszában, mint széltében. S ehhez még csak SUV-nak sem kell lennie:

Egy Lada, Nagypolszki 160 cm széles volt, a többi kotvány még keskenyebb.
A terebélyes W124-es Merci volt 174 cm.
A Volga volt 180 cm széles hodály.

Az összes mai Golf kategóriás autó min. 180 cm, a Focus 182,5...

Na most álljon egymás mellé csak pár Golf kategóriás autó úgy, hogy ne csak kígyóvállúak legyenek a sofőrjeik, s egy parkolóhely máris elesik üresen max. 6 autó után...
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 744
11 915
113
Ez a motorkopástól való félelem a szocializmusban épült be a magyar társadalom pszichéjébe a hitvány minőségű és nem egy esetben kényes (Csepel teherautó hidegindítás...) motorokkal.
Jó néhány éve volt cikk erről a Totalcaron.
Az USA-ban csináltak egy tesztet, ami során egy 3-as BMW-vel "mentek" fékpadon talán 700 000 km-t (nem tudom pontosan, kurva sokat). Betartottak minden időszakos szervizt, olajcseréket, szűrőcseréket, vezérlés stb. Majd szétszedték a motort darabokra, és nem találtak mérhető kopást. Ezt arra vezették vissza, hogy az autó folyamatosan üzemmelegen működött. Tehát a motorkopás a hidegindítások következménye, amikor az első 1-2 főtengelyfordulat alatt még olajnyomás sincs, csak az a minimális mennyiség, ami a hengerfalon rajtmarad, aminek még a "folyékonysága" is messze van az ideálistól a téli hidegben.
Ezt autogépész-mérnök írta, nem én találtam ki.
Ezért gondolom azt, hogy a hűtőfolyadék és kenőfolyadék előmelegítése (kb. 30-40 C°-ra) és az olajkör nyomás alá helyezése érdemben javít a motorélettartamon. Nem mellesleg javítja a fogyasztást, hiszen jóval hamarabb eléri az üzemi hőmérsékletet a motor. És még fűtés is hamarabb előáll.
Minden további írásoddal egyetértek.
Az idősebb autó vétele is szopás. Elöregednek a gumialkatrészek, elkezd rozsdásodni, a vezetékek szigetelése megtörhet, műszerfal műanyagját megrepedezik stb-stb. Egy kábelkorbács cserélye/javítása nem lehet egy sétagalopp, gondolom én.
Új autó árak az kész agyrém.
3-4 éve 10 milláért már egy nagyon korrekt Passatot kaptál vagy egy Mazda 6-t. Most meg egy Focus-t, Golf-t? Ebben benne van az a környezetterhelési bünti is, amit az autógyáraknak kell fizetni a franctudja milyen co2 kibocsátás nem teljesítésért.
Meg azért a gyártók is bekaphatják. Állítólag a dízel VW-k AdBlue tartályai beszarnak és vagy 1 milla körül cserélik. Ezt nem akarom elhinni. A Peugeot 1.6 BlueHdi-jéhez 1000 Euro a tartály, ami egybe van építve a szivattyújával vagy mivel.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 755
113
Az összes mai Golf kategóriás autó min. 180 cm, a Focus 182,5...

Részben azért azért mert a Golf se a Golf kategóriában játszik már hanem már inkább a régi Passatok méretében (tetszőleges márka típusaival behelyettesíthető Focussal stb).

Vagy lehetne nézni a területi képviselői mekkájának számító, Golffal rokon Skoda Octaviát, ami egy kompakt hatchbackből gyakorlatilag középkategóriás szedánná nőtte ki magát. Persze az ára is annyi..

Minden márka alaptípusai eggyel nagyobb osztályba léptek generációnkét egy-egy kis lépéssel, hiszen az új modellnek mindig szebbnek, jobbnak, kicsit nagyobbnak kellett lennie. A méretek és az ár is ugyanúgy nőtt.

Ha viszont belegondolunk, hogy a Passat ugyanakkora maradt, csak tévesen Golf matricát raknak már rá a gyárban..
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Ritkán látható, menetközbeni külső felvétel, Csörgő kedvelőknek!
Ahogy a végén a vezér megereszti a gyeplőt! :)


Komoly, hogy a vágány egyenetlenségein hogyan táncol a gép, és hogy a forgóvázak mekkora dinamikus erőhatásoknak vannak kitéve...
Nyugtassatok meg, hogy azért egy ez átlagnál szarabb vasúti pálya, ugye?
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55