Talán volt itt is.Voltmár?
Volt, hogy hiányzott egy dugattyú az új Ladából
Ladás szerelőtörténetek az átkosból - A belemezelt lukas motorblokk, a fordított fékbetét miatt belovagoló Bessenyei Ferenc, az eltűnt vezértengely-szállítmány. És egyebek.totalcar.hu
Annyira emlékeztem rá, hogy olvasmányos volt és tartalmas, de cím alapján nem találtam volna meg.
Többek között emlékeztem a háromhengeres Lada motorokra. (Viszont arra nem, hogyan tartották meg az olajnyomást a hiányzó hajtókarnál, emiatt is jó volt újra olvasni.)
Ami nekem még nagyon a szívem csücske, az a cikkben is említett Ózon karburátor.
Az Irinyi laktanyában, amivel jártam Ladával, annak a motorja bizony a kettes torok nyitásakor olyanokat nemhogy betorpant, hanem valóban megbicsaklott, hogy csikorgott a hátsó gumi.
Azzal felejtős volt az előzés országúton...
Amikor meg dolgozni kezdtem a kórháznál, akkor három autó állt a rendelkezésemre:
- Nysa mikrobusz (persze jogsim nekem sem volt rá, de a rendszerváltás kavalkádjában ez még rendőröket sem zavarta...)
- Volga 2410. Azt csak a másik kettő szervizben állásakor volt szabad használni a normája miatt.
Ami volt (pontosan nem emlékszem) 15-16 liter. Közben simán eljárt városban tízzel. Az is olyan volt, mint a Nagypolszki; a vállalati sofőrök terjesztették mindkettőről, hogy benzintemető, ami igaz is volt a legkisebb elállítódásra is. De amikor be volt szépen állítva...
A Volgát imádtam vezetni is, ezért amikor a Nysa, meg a harmadik; a 2105-ös Lada szervizben állt egyszerre, akkor kénytelen voltam elővenni a Volgát.
Valamiért a másik kettő gyakran rostokolt javításra várva
- Szóval Lada 2105.
Volt egy, a délszláv háború elől hazánkba menekült srác, aki előtte határállomás mellett levő autószervizben dolgozott Jugóban.
Na, ő mindent tudott fiatal kora ellenére szinte minden keleti és nyugati autóról.
Szóval vetetett velem CPI-1280-as elektronikus gyújtótrafót, megbűvölte az Ózon karburátort (amivel bőszen és tudatosan motorfékeztem), így nyáron a kocka Ezerötös 7-7.5 litert evett városban, télen egy fél, max 1 literrel többet. (A tankolás készpénz elszámolásos volt, a megtakarítás kivétele legális, mentem annyit, hogy én nyugodtan aludtam; nem tekertem az órát.)
Ahogy a cikk is írja, ha nem üzemanyagot fogyasztott az Ózon karburátoros motor, akkor motorolajat. Úgy egy litert 1000 kilométerenként.
A benzin a kútról volt elszámolásban (megtakarítás zsebbe), a motorolaj meg raktárból utalványozásban. Nyilván inkább motorfékeztem...
Fellelkesülve CPI trafót vettem a Nagypolszkiba is.
Mivel azon karburátort nem tudtam korszerűbbre; tolóüzemi lekapcsolásosra cserélni, ezért maradt a gyári karburátor pontos beállítása, folyamatos ellenőrzése.
Így a típus eredeti fogyasztásához képest egész jó átlagfogyasztásokat tudtam elérni (Aki nem hiszi, annak utánajárok!):