Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Igazad is lehetne, de nincs.

Jajj dehogynincs. :p

Alapvetően az igények nőttek meg, fogalmam sincs milyen autód volt az, ami ma ugyanannyi tömegű újabb szériában. Bocs, ezt nem nagyon hiszem.

Nem ugyanaz a széria, hanem ugyanaz a méret.

Az nem érdekel hogy amit régen - a fenti példánál maradva - 5ös bimmerként árultak azt ma 3-as bimmerként árulják, ha a méret ugyanaz, én igenis az ősrégi 5-ös bimmer fogom hasonlítgatni az új hármashoz.

És igen, ugyanabban a méretben (nem ugyanazon a néven) a mostani kocsim gyakorlatilag tökugyannyit nyom mint a régi. Sőt a színe is tökugyanaz. Ahogy Nick Nolte mondta a Megint 48 órában, szeretem az állándósagot - ugyanaz a szín, ugyanaz a méret, ugyanaz a gyártó (a gyár már nem, talán jobb is).

A plecsni a seggén amit a végén a gyárban ráragasztanak már nem ugyanaz - papíron egy kategóriával lejjebb van. De ennyit nőttek időközben. A tudása, biztonsága, teljesítménye is. Messze többet tud, jobban használja ki az adott méretet, tömeget. Legalább a mérnökök nem a fenekükön ültek évekig.

Nekem pedig továbbra sem kell se nagyobb, se nehezebb. Azt hogy jobb, fanyalogva, de lenyelem.

A ‘szériák’ (márkanevek, úgymint Golf, Corolla, 3/5/7 BMW) kb egy méretkategóriát nőttek a két-három évtizeddel ezelőtti hasonló nevű társaikhoz képest.
Egyszerűen a méretnövekedéstől nehezebbek, mert így el lehet sütni a prospektusban, hogy a réginél 2 nyomorult centivel nagyobb lett a tengelytáv.

Régebben elmentél bevásárolni egy 350 literes csomagtartóval bíró autóval, ma már kevés....de mire kevés? Könyörgöm. Van egy öreg sleeper kombim, a kombiságát a 6 év alatt egyszer használtam ki, hűtőt szállítottam. Mi a tökömnek ez a csomagtér verseny is? Mindenki minden nap költözik? Ne fárasszatok már... Magas autó kell (mint írtam is) , mert ellátok a másik felett..igazából, ami ma a trend, az a nagy környezetszennyezző álszentség. Feleslegesen nagy, drága autók, nagy ökolábnyommal. De a profit mindent felülír.

Ezt nem is tudom minek nekem címezted,ert alapvetően egyetértek. Ez a jelenség a marketing része, hogy eladják neked a drágább terméket, amire nem is biztos, hogy szükséged van (lásd SUV mánia. Értelmetlen, de világjelenség).
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
2-3 ZS-t 1.0 T motorral vittem ki ugyfeleimnek, akik az elektromos MG-vel nem voltak elegedettek. Mit szeretnel tudni roluk?
1,5 össel kacérkodok. Szalonban alánézve meglepett, h a kipufogón már ott a futórozsda, 1 évesen (youtube) alul itt-ott szintén. Nekem egy városban rohangálós, megbízható és fenntartható járgánynak kellene (évi 20-22 ezer futással). Nem tudom, h bírná e tényleg. Van vele már tapasztalat (100 ezer km felett)?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 703
113
Ertem a nezopontodat. De peldaul egy dologra felhivnam a figyelmedet, az autok -es nem csak nagyoke- azert novekedett ilyen modon, mert a sok biztonsagi berendezes, a rendlivul sok toresteszt utan megalkotott anyagok, utkozeselnyelo kialakitasok sokkal nehezebbe teszik oket. Peldaul az autokban levo legzsakok, inditok, ovfeszitok sulya kozel egy gyerek sulyat teszik ki. -gondoltad volna?
Peldaul egy 1994-es 3-as BMW 1160 kg volt, most egy Hyundai i20 1060 kg es a mostani 3-as BMW mar 1450 kg fole csuszott. Tehat nem kell G osztaly vagy Hummer, hogy nehez legyen az autod, sot mint latod ugyanaz a kozep kategoria es szeria hizott az idok soran kozel 300 kilot.


Nem a nagy kocsi nyujt biztonsagot, hanem annak kialakitasa es a biztonsagi berendezesei osszessegeben. Es ez akkor is sokkal nagyobb biztonsagot nyujt, ha egy hozza hasonloan nagy autoval utkozik megpedig a sulyanak, az utkozest elnyelo zonainak nagysaga es a valoszinuleg tobb biztonsagi berendezesebol fakadoan -ugyanazon evjarat koruli nagy es kis autokra ertem ez utobbit.


...egyre bizonytalanabb vagyok;)
még ha a méretekről van is szó (bár a Volvo egyértelműen korosabb)

Ez a tömegnövekedés se fekete-fehér.
Levezetem a saját autóimon:
Nagypolszki vs. Fiat Albea. Nagyjából egyforma tömegűek, olyan 1040 kiló körül (ahány forrás, annyiféle adat), azonos teljesítmény, hasonló méretek.

Nagypolszki: Vastag első rugók, dögnehéz kettős kereszt lengőkaros első futómű, kardántengely, merev hátsó híd, benne lévő difivel, laprugók(!), globoidcsigás kormánymű, a Ladáétól filigránabb, de még mindig dögnehéz motor, nehéz fém lökhárítók, masszív sárvédők elöl, hátul, viszont pipaszár tetőoszlopok, és ajtókeretek. A laprugó bekötése és a hátsókerékhajtás miatt masszív a hátsórész is. Semmi aktív biztonsági felszerelés.
Nem biztos, hogy megvédett volna, de öklelni khm. tudott...:rolleyes:


Albea: Valamivel vékonyabb rugók (elöl-hátul tekercsrugók), elöl - még mindig igen robosztus, de egyszerűbb - McPherson futómű.
Fronthajtás egy könnyebb motorral, váltóba integrált difi, semmi kardántengely. Hátul amolyan félmerev, csatolt lengőkaros rendszer.
Itt fogasléces kormánymű, de már hidraulikus szervo (akkor ez legyen win-win), műanyag lökhárítók, könnyebb hajtáslánc, a vonóhorogról a márkakereskedésben lebeszéltek a nagy űrtartalmú (500 liter felett), de egyáltalán nem robusztus hátsó traktus miatt....
A tetőoszlopok és az ajtókeretek masszívak, és olyan vastagok, hogy eltakarnak egy óvodáscsoportot.
Egy légzsák...

Nem az európai piacra szánták, ezért volt prioritás a masszív futómű, az ütközésteszt nagyjából hozta a kor átlagát:

https://www.youtube.com/watch?v=viHGybTYJJ8

A tömeg és a méret, mint látjuk maradt, csak a prioritások és a tömegek eloszlása változott:
A hajtáslánc és a futóművek tömege csökkent, a sárvédők, lökhárítók és a hátsó traktus masszivitását beáldozták az utastér védelmében.

Az Albea határozottan biztonságosabb azonos méret és össztömeg mellett.

Hyundai I30:
Egy kategóriával nagyobb autó. 1.0, DCT. 1270 kg, légzsákok garmadája, ABS,
Profi törésteszt:
https://www.youtube.com/watch?v=CwTnW1oXKFw

Képek 1605-ös és 1614-es hozzászólások között; amikor megláttam a 200 kilogrammal könnyebb Albeához szokott szemmel a pilicka futóműveket, elröhögtem magam...:

Szerintem egy ponton túl a biztonságvágy illuzórikus, eleve mindig viszonylagos.

Hely, ha minden eszmecsere ilyen konstruktív lenne a fórumon, mint most a mienk!:)
 

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
4 384
24 660
113
1,5 össel kacérkodok. Szalonban alánézve meglepett, h a kipufogón már ott a futórozsda, 1 évesen (youtube) alul itt-ott szintén. Nekem egy városban rohangálós, megbízható és fenntartható járgánynak kellene (évi 20-22 ezer futással). Nem tudom, h bírná e tényleg. Van vele már tapasztalat (100 ezer km felett)?


Az 1.5-ost nem ismerem, az 1.0T-t is csak futolag, nagyjabol par ilyennel mentem 1000-1200 km-t. Varosban teljesen rendben volt, autopalyan harmat szar, de legalabb hangos -mondjuk nemet autopalyarol van szo.
Nem tudom milyen autokhoz es minoseghez vagy szokva es mit varsz el, de az MG eseteben valahol Dacia feletti minoseget kapsz de epphogy, messzirol sem uti meg az Opel, Renault kis kategorias autoinak a minoseget. Tehat minden kopogos muanyag, messzirol jo, kozelrol olcso, amikor becsukod az ajtot vagy le a csomiajtot, akkor megjon a 2-es lemez erzes, mert kicsit olyan gagyi Wartburgos volt nekem. Mondjuk az ar amiert adjak, az korulbelul tukrozi is es kb. verhetetlen. Autokent jol funkcional, 6-12 honap hosszutavu berletre viszik ezeket altalaban es eddig technika panasz, problema nem volt. Nagyreszt cegek viszik igenytelen ceges autonak, par elvetemult privat berlo van, akik Dacia helyett viszi. Aki peldaul Opel Mokka utan vitte 6 honapra az vissza is hozta a masodik heten… A 6-12 honap alatt 6-40ezer korul futnak atlagosan, ez alatt a kotelezo szervizen vagy muszakin kivul semmi egyeb nem volt. Ez feletti km-el en meg nem talalkoztam vele.

Ps. A kipufogon… lattam mar mas tipuson is, ez ilyen. De az alul itt-ott azert az nem hangzik jol.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 499
59 994
113
Jajj dehogynincs. :p



Nem ugyanaz a széria, hanem ugyanaz a méret.

Az nem érdekel hogy amit régen - a fenti példánál maradva - 5ös bimmerként árultak azt ma 3-as bimmerként árulják, ha a méret ugyanaz, én igenis az ősrégi 5-ös bimmer fogom hasonlítgatni az új hármashoz.

És igen, ugyanabban a méretben (nem ugyanazon a néven) a mostani kocsim gyakorlatilag tökugyannyit nyom mint a régi. Sőt a színe is tökugyanaz. Ahogy Nick Nolte mondta a Megint 48 órában, szeretem az állándósagot - ugyanaz a szín, ugyanaz a méret, ugyanaz a gyártó (a gyár már nem, talán jobb is).

A plecsni a seggén amit a végén a gyárban ráragasztanak már nem ugyanaz - papíron egy kategóriával lejjebb van. De ennyit nőttek időközben. A tudása, biztonsága, teljesítménye is. Messze többet tud, jobban használja ki az adott méretet, tömeget. Legalább a mérnökök nem a fenekükön ültek évekig.

Nekem pedig továbbra sem kell se nagyobb, se nehezebb. Azt hogy jobb, fanyalogva, de lenyelem.

A ‘szériák’ (márkanevek, úgymint Golf, Corolla, 3/5/7 BMW) kb egy méretkategóriát nőttek a két-három évtizeddel ezelőtti hasonló nevű társaikhoz képest.
Egyszerűen a méretnövekedéstől nehezebbek, mert így el lehet sütni a prospektusban, hogy a réginél 2 nyomorult centivel nagyobb lett a tengelytáv.



Ezt nem is tudom minek nekem címezted,ert alapvetően egyetértek. Ez a jelenség a marketing része, hogy eladják neked a drágább terméket, amire nem is biztos, hogy szükséged van (lásd SUV mánia. Értelmetlen, de világjelenség).
Golf 1 kisebb mint a mai Polo. :(
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 703
113
Az 1.0-t hagyjuk. Zsákutca. A motorom is nagyobb volt anno.

Végül is...igazad van...Ezek a 2-3 literes motorok egy vicc kategória. Régen, amikor még mindenben vót'anyag, nem buziskodtak: 3.5-5 literből hoztak ki 80-100 lóerőt:

Igaz, akkor nemigen volt változó előgyújtás, magas kompresszióviszony, fordulatszám.

Aztán lett gyújtás és befecskendezés térkép, meg magasabb kompresszióviszony, fordulatszám.

Most meg van vezérműtengely szögállás változtatás, sőt ezenfelül a vezérműtengelyen előre-hátra billegő bütykök az 1.0 T-GDI-n:

Eredmény: hétköznapi használatban 1500-2000 fordulatszám között váltogat a DCT váltó (így is csak tapogatom a gázpedált a forgalomban, mert a régebbi autók tetűk hozzá képest...)
130-nál forog 2900-at.
Bánkútra úgy megy fel a kocsisorban, hogy 2400 felé nem forgatja a motort...
Miközben ha letaposom neki (és ugye visszavált), akkor olyan könnyedén pörög fel 6000-ig, mint egy rendes szívómotor.

Ami tényleg kifog rajta, az a kánikulában (amikor elmelegszik a feltöltő) a gödöllői parton gyorsítása az 1270kg öntömegnek (+utasok) 130-ról...

Ezek a motorok nem a lökettérfogat miatt zsákutcák, hanem a fojtogató Euro6 (Az enyém már Euro 6d-ISC-FCM) norma miatt, amihez közvetlen direkt befecskendezés kell, meg brutális kipufogógáz visszavezetés, meg részecskeszűrő, meg anyámtyúkja.

De ez nem a mókuskerékmotorok rákfenéje:
"...A sorozat legerősebb tagját, a Camaro SS-t a GM 6,2 literes LT1 V8-as motorja viszi, amely a Corvette Stingrayt is mozgatja. A hatékonyság és a teljesítmény között ennél a blokknál is olyan megoldások teremtenek egyensúlyt, mint a változó szelepvezérlés, a direkt befecskendezés és az aktív hengerlekapcsolás..."

A cikket 2015-ben írták, ennyit a kis lökettérfogat a zsákutca tévhitről...
 

Árpicsek

Well-Known Member
2016. október 7.
2 744
11 915
113
amikor megláttam a 200 kilogrammal könnyebb Albeához szokott szemmel a pilicka futóműveket, elröhögtem magam...:
Simán elképzelhető, hogy a filigrán cucc legalább olyan teherbírású, mint az Albea felfüggesztése. Csak jobb az anyagminősége. Nem vagyok penge futóművek terén (sem), de úgy van, hogy minél kisebb a rugózatlan tömeg, annál jobb a menetkomfort, ha jól tudom. Szerintem ez lehet az oka a pilickaságnak.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 703
113
Simán elképzelhető, hogy a filigrán cucc legalább olyan teherbírású, mint az Albea felfüggesztése. Csak jobb az anyagminősége. Nem vagyok penge futóművek terén (sem), de úgy van, hogy minél kisebb a rugózatlan tömeg, annál jobb a menetkomfort, ha jól tudom. Szerintem ez lehet az oka a pilickaságnak.
Az Albea elmegy tökön-paszulyon, anélkül, hogy el/felakadna. Zivatar után simán elment egy elakadt Honda CR-V mellett a Debreczeni-tó partján a tengelyig érő sárban, amikor be kellett menni menteni egy a tóba csúszni kezdő autót...

Az I30 meg leveri az orrát, ha keresztezel egy nyomvályús négysávos városi főutat...

Mások a prioritások.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 649
113
Simán elképzelhető, hogy a filigrán cucc legalább olyan teherbírású, mint az Albea felfüggesztése. Csak jobb az anyagminősége. Nem vagyok penge futóművek terén (sem), de úgy van, hogy minél kisebb a rugózatlan tömeg, annál jobb a menetkomfort, ha jól tudom. Szerintem ez lehet az oka a pilickaságnak.
Ha jól tudom, nem a menetkomfot, hanem az úttartás, mert kisebb tehetetlenséggel tudja követni a kerék az út egyenetlenségeit és kevesebbszer csökken a tapadás. Kisebb sebességgel kevéssé számít a dolog.
 
  • Tetszik
Reactions: Árpicsek

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
Az 1.5-ost nem ismerem, az 1.0T-t is csak futolag, nagyjabol par ilyennel mentem 1000-1200 km-t. Varosban teljesen rendben volt, autopalyan harmat szar, de legalabb hangos -mondjuk nemet autopalyarol van szo.
Nem tudom milyen autokhoz es minoseghez vagy szokva es mit varsz el, de az MG eseteben valahol Dacia feletti minoseget kapsz de epphogy, messzirol sem uti meg az Opel, Renault kis kategorias autoinak a minoseget. Tehat minden kopogos muanyag, messzirol jo, kozelrol olcso, amikor becsukod az ajtot vagy le a csomiajtot, akkor megjon a 2-es lemez erzes, mert kicsit olyan gagyi Wartburgos volt nekem. Mondjuk az ar amiert adjak, az korulbelul tukrozi is es kb. verhetetlen. Autokent jol funkcional, 6-12 honap hosszutavu berletre viszik ezeket altalaban es eddig technika panasz, problema nem volt. Nagyreszt cegek viszik igenytelen ceges autonak, par elvetemult privat berlo van, akik Dacia helyett viszi. Aki peldaul Opel Mokka utan vitte 6 honapra az vissza is hozta a masodik heten… A 6-12 honap alatt 6-40ezer korul futnak atlagosan, ez alatt a kotelezo szervizen vagy muszakin kivul semmi egyeb nem volt. Ez feletti km-el en meg nem talalkoztam vele.

Ps. A kipufogon… lattam mar mas tipuson is, ez ilyen. De az alul itt-ott azert az nem hangzik jol.
Köszönöm szépen az infót! Mondanám, h S2000-hez vagyok szokva (az a hang!), de nem igaz. Bár az ár ugyan az.
 
  • Tetszik
Reactions: reich_und_roll

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
Ezt kérdeztem én is. De egyébként a nagy mérnökök mikor, mire méreteznek? Anno, véget ért az M0-ás híd felújítása. Végre. Nem emlékszem, mennyi idő telt el, de nem sok. Ismét zárás az M0-on. Állítólag valami sarutkat cseréltek. Amire nem gondoltak. Mire nem gondoltatok túlfizetett, szart sem érő mérnök gyógyegerek? Csak a nettó fizetésen jár az agyatok? Mérnök, mérnök, még több pénz .. és a tudás?
Te milyen meglepően buta vagy, ritka az ilyen itt.
Ja, azt benézték az M0-t, bár baromi sok vita volt hogy mi legyen a megoldás, kell-e cserélni, majd ha jól emlékeszem a sikerült alulméretezni, de az amúgy is egy nem túl jól sikerült híd. Voltak mérnökök akik már eleve azt mondták hogy bontsák el a picsába, mert annyi idő alatt mire rendbe teszik lehetne egy új hidunk, nem ezt választotta a NIF. Amúgy a saruk amin a hidak állnak baromi érdekes dolgok.
Megjegyzem, itthon a buta alulképzett mérnökökkel elég kevés hídkatasztrófa van. (remélem nem ezután a bejegyzésem után egy héttel szakad le egy Tisza hidunk)
A mérnöknek elég kötött mit-mire méretez, ez egy nagy szabványkupac (https://ume.kozut.hu/statusz/ervenyben-levo-utugyi-muszaki-eloirasok), azok mentén kell haladni.
A szalagkorlátnak nem feladata egy merőlegesen becsapódó jármű megállítása, a korlátba csapódó jármű energiáját kell elnyelnie, úgy hogy közben szakad-deformálódik-kijön a rögzítése a földből (a hídon az utóbbi nyilván nem opció). Gőzöm sincsen hány kN erőre van méretezve.
Hídon jármű leesését a jó magas hídszegély (ezt 10kN-ra méretezik ha jól emlékszem, én nem vagyok hidászmérnök) akadályozza először (egy kb 25 cm magas kiemelt szegély), utána van a szalagkorlát, amit ma már erősebbre terveznek mint ami az Árpád hídon van. Nem is esik túl sok autó nálunk hídról a Dunába, ugye?
Te mennyi pénzért szeretnél dolgozni? Mennyi nettóra vágysz? Mert ma egy kezdő építőmérnök kb 350e nettót kap (kivitelezésben több, állami alkalmazottként ekvesebb), 20+ év tapasztalattal lehet 700-800e nettót kapni. Nyilván van egy két "sztár" akinek elég speciális a tudása, ők többet is kérnek.
Vagy terveztettél egy kapubehajtót (az ismerőseim kőrében ez szokott lenni a baszkurálás kiváltója) és a tervező 200e forintot kért érte jóváhagyásokkal?
Vagy egy vízbekötést terveztek ennyiért és fáj érte a szíved?
Itt nem a tervezésért fizetsz ennyit (a terv megvan fél nap alatt), hanem a hivatalok packázásért. (eredeti földhivatali digitális állomány, amit csak a földmérő vehet meg, én nem, e-közmű, a ingatlan tulajdonos nyilatkozata, útkezelői, önkormányzati, jegyzői hozzájárulások, vízbekötésnél a szolgáltató, maga a pokol), ez hetekig tart, baromi sok óra elmegy vele. Nem, nem a tervezők találják ezt ki, nekünk szar, mi inkább rajzolgatnánk. Nem nagyon lehet nap 100e forint alatt üzemeltetni a szabályokat betartó egyszemélyes építőmérnök vállalkozást ma Magyarországon... ebből már ki is jön a havi fél milliós fizetés. Kurvára megéri. (Szakági szoftver bérlés, mert már nem vehetem meg évi 1 millió, kamarai díj meg a továbbképzés 100e, adók, könyvelő, tervezői felelősségbiztosítás, még adók, autó fenntartás mert ki kell mennem a helyszínre, nyomtatások költsége, egy szabvány 10-100e forint, stb.)
(én nem vagyok hidász mérnök, utat sem terveztem tíz éve)
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
18 375
25 129
113
Te milyen meglepően buta vagy, ritka az ilyen itt.
Ja, azt benézték az M0-t, bár baromi sok vita volt hogy mi legyen a megoldás, kell-e cserélni, majd ha jól emlékeszem a sikerült alulméretezni, de az amúgy is egy nem túl jól sikerült híd. Voltak mérnökök akik már eleve azt mondták hogy bontsák el a picsába, mert annyi idő alatt mire rendbe teszik lehetne egy új hidunk, nem ezt választotta a NIF. Amúgy a saruk amin a hidak állnak baromi érdekes dolgok.
Megjegyzem, itthon a buta alulképzett mérnökökkel elég kevés hídkatasztrófa van. (remélem nem ezután a bejegyzésem után egy héttel szakad le egy Tisza hidunk)
A mérnöknek elég kötött mit-mire méretez, ez egy nagy szabványkupac (https://ume.kozut.hu/statusz/ervenyben-levo-utugyi-muszaki-eloirasok), azok mentén kell haladni.
A szalagkorlátnak nem feladata egy merőlegesen becsapódó jármű megállítása, a korlátba csapódó jármű energiáját kell elnyelnie, úgy hogy közben szakad-deformálódik-kijön a rögzítése a földből (a hídon az utóbbi nyilván nem opció). Gőzöm sincsen hány kN erőre van méretezve.
Hídon jármű leesését a jó magas hídszegély (ezt 10kN-ra méretezik ha jól emlékszem, én nem vagyok hidászmérnök) akadályozza először (egy kb 25 cm magas kiemelt szegély), utána van a szalagkorlát, amit ma már erősebbre terveznek mint ami az Árpád hídon van. Nem is esik túl sok autó nálunk hídról a Dunába, ugye?
Te mennyi pénzért szeretnél dolgozni? Mennyi nettóra vágysz? Mert ma egy kezdő építőmérnök kb 350e nettót kap (kivitelezésben több, állami alkalmazottként ekvesebb), 20+ év tapasztalattal lehet 700-800e nettót kapni. Nyilván van egy két "sztár" akinek elég speciális a tudása, ők többet is kérnek.
Vagy terveztettél egy kapubehajtót (az ismerőseim kőrében ez szokott lenni a baszkurálás kiváltója) és a tervező 200e forintot kért érte jóváhagyásokkal?
Vagy egy vízbekötést terveztek ennyiért és fáj érte a szíved?
Itt nem a tervezésért fizetsz ennyit (a terv megvan fél nap alatt), hanem a hivatalok packázásért. (eredeti földhivatali digitális állomány, amit csak a földmérő vehet meg, én nem, e-közmű, a ingatlan tulajdonos nyilatkozata, útkezelői, önkormányzati, jegyzői hozzájárulások, vízbekötésnél a szolgáltató, maga a pokol), ez hetekig tart, baromi sok óra elmegy vele. Nem, nem a tervezők találják ezt ki, nekünk szar, mi inkább rajzolgatnánk. Nem nagyon lehet nap 100e forint alatt üzemeltetni a szabályokat betartó egyszemélyes építőmérnök vállalkozást ma Magyarországon... ebből már ki is jön a havi fél milliós fizetés. Kurvára megéri. (Szakági szoftver bérlés, mert már nem vehetem meg évi 1 millió, kamarai díj meg a továbbképzés 100e, adók, könyvelő, tervezői felelősségbiztosítás, még adók, autó fenntartás mert ki kell mennem a helyszínre, nyomtatások költsége, egy szabvány 10-100e forint, stb.)
(én nem vagyok hidász mérnök, utat sem terveztem tíz éve)
Az amúgy hídépítő-mérnök, nem? :D
A hidász meg katona embör.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77
T

Törölt tag 1711

Guest
Te mennyi pénzért szeretnél dolgozni? Mennyi nettóra vágysz? Mert ma egy kezdő építőmérnök kb 350e nettót kap (kivitelezésben több, állami alkalmazottként ekvesebb), 20+ év tapasztalattal lehet 700-800e nettót kapni. Nyilván van egy két "sztár" akinek elég speciális a tudása, ők többet is kérnek.

Azért elég lesújtó ezt látni, teherfuvarozásban nagyon balfasznak lenni, hogy 500k nettó alatt vigyen haza az ember.
És az a ranglétra alja, kb. érettségei + önállósító + némi angol nyelvtudás kell hozzá.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and alali77

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 660
113
Azért elég lesújtó ezt látni, teherfuvarozásban nagyon balfasznak lenni, hogy 500k nettó alatt vigyen haza az ember.
És az a ranglétra alja, kb. érettségei + önállósító + némi angol nyelvtudás kell hozzá.
Igen, lesújtó.
Nyilván ha valaki magánba kiégeti magát tud jobban is keresni. Azaz heti hét nap meló, nulla szabadság, nap 12-14 óra. Ismerősök között ezekből lesznek a válások.
Manapság nem nagy üzlet építőmérnöknek állni. Kivétel kivitelezés, az jobban fizet ha jó helyre kerülsz.
És most hogy elfogynak a munkák beindult az árajánlatokban az egymás alá vágás árban, ez még jobban lecsavarja a pénzt majd egy-két év alatt. Ami a maradék fiatalt is elűzi.Vizes tervező már most sincsen, majd nem lesz a többi szakirány sem.
 

reich_und_roll

Well-Known Member
2016. szeptember 27.
4 384
24 660
113
Köszönöm szépen az infót! Mondanám, h S2000-hez vagyok szokva (az a hang!), de nem igaz. Bár az ár ugyan az.

Szivesen! Ha van kerdesed mas konkret autokrol vagy tapasztalatokrol irj siman. Mondjuk en leginkabb a felso kategorias es elektromosokat intezem, de a Dacia Dustertol a BMW ix50-ig terjed a skala a Leasingelheto vagy hosszu tavra berelheto autokbol igy van tapasztalat boven.