1782-es első katonai felmérés. Nagyon érdekes dolgokat lehet rajta találni. Pl. a legtöbb út vagy utca méterre pontosan ugyanott van ma is, ahol ezelőtt 250 évvel is volt.
https://mapire.eu/hu/map/firstsurvey-hungary/?layers=osm,147&bbox=1107644.1533023196,5628766.844200318,3434998.7905293666,6362562.31573801
Nemhogy utca, de ház is. (Mind az én, mind a párom szülőfalujában)
Az hagyján, de olyan pontatlanok voltak az akkori térképészek és ostobák a munkáikat felhasználó útépítő hadmérnökök, hogy a Mária Terézia idején Miskolc és Felsőzsolca között megépített úton (addig nem volt épített út, a terület mocsaras volt; a két település lakói meg utálták egymást, így nem is törekedtek az állandó kapcsolatra)
9 darab fahíd volt kialakítva - tekintettel a vízügyi sajátosságokra.
http://epa.oszk.hu/02900/02952/00106/pdf/EPA02952_orszagepito_2010_3_02-07.pdf
A kétezres évekre ebből maradt egy.
Bocsánat, kettő; de az egyik a 2010-es árvízkor már használaton kívül volt a megépített autópálya miatt (a képen kb. 5 óránál):
https://www.google.hu/maps/@48.1063521,20.8440252,707m/data=!3m1!1e3
Na azt - is - elvitte a (cica) víz:
https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=110693276&t=9094328&openwith=1
https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=110693298&t=9094328&openwith=1
https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=110693319&t=9094328&openwith=1
https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=110693402&t=9094328&openwith=1
A teljes képriportom itt:
https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=2300&na_step=100&t=9094328&na_order=
és itt:
https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=2200&na_step=100&t=9094328&na_order=
A másik az autópálya megépítése előtt készült, a műhold fotón még az látszik, kb. 2 óránál. Na annak az áteresztőképessége annyi volt, ami a képen látszik!
Meg is duzzasztotta úgy az északról, a Kis-Sajó völgyéből lezúduló vizet, hogy az Felsőzsolca észak-dél tengelyét tekintve legmagasabb - északi - pontján átbukott és úgy zúdult át a településen.
Ez a víz a település legmélyebb pontjáról úgy tudott végül befolyni a rekord magasan(!) tetőző Sajóba a Barackos utcánál;
https://www.google.hu/maps/@48.09567,20.8576029,88m/data=!3m1!1e3
hogy egy helyi vállalkozó - nem kis hadakozással a helyzet magaslatán khm. ekkor sem levő hatóságokkal - a Sajó gátját önkényesen átvágta (A fotón még most is látszik az átvágás helye).
Amiért végül is az egész hozzászólást megírtam:
...visszatérve az ominózus, szó szerint tragikusan alulméretezett hídhoz, az árvíz után nekiálltak vizsgálódni a szakemberek.
Majd elkészült a szakvélemény, aminek kapcsán nem győzték hangsúlyozni, hogy számítógépes szimulációval modellezték le az árvizet, illetve a szükséges teendőket.
S megállapították - persze ettől több ok is volt, ahogy a pdf tartalmazza - hogy a híd kis áteresztőképességű!
Na most ezt Mária Terézia hadmérnökei ezt számítógép nélkül is tudták!
Végül az alig pár éves hidat és utat elbontották, komoly tereprendezést tartottak, építettek egy új utat (az első műholdképen is látszik a nyomvonala) és megfelelő méretezésű hidat:
https://www.google.hu/maps/@48.1057...4!1seL_7EU5_8xNU8OsGye3P0g!2e0!7i13312!8i6656
Miért írtam mindezt le?
Mert lehet, hogy egyre okosabbak vagyunk (pl.tudunk tervezni és gyártani vezetéstámogató rendszereket) és egyre okosabbak és ügyesebbek az eszközeink, de hogy egy szemernyit nem vagyunk bölcsebbek a háromszáz évvel ezelőtt élt bölcs emberektől, abban biztos vagyok.
...de még a több ezer évvel ezelőtt élteknél sem.