Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 103
113
Allesmor Obranna

"Ahhoz, hogy két mérési pont között 110, vagy 130km/h-s átlagsebességet elérj, menned kell 140-170-el is, attól függően, mekkora a távolság két mérési pont között,"

Tapasztalatom szerint mennek , sajnos elég sokan elég gyakran. Ha 10 km-nként lenne egy sebesség mérő kapu az autó utakon és az autó pályákon akkor elég pontos eredményeket lehetne kapni. Nem mondom, hogy tökéletes, de jobb, mint ami most van.
(Ez a módszer csak autó útnál és autó pályánál működik szerintem)
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Tegnap két halálos baleset volt egy városban, mindkettőnél gyalogost gázolt el egy-egy ugyanilyen elkések a munkából idióta. Az egyik 100-al hajtott, városban, gyalogátkelőn.

Viszont az, aki személyautóval teszi ezt 90 helyett 50-el, azt már valahogy szankcionálni kéne.

Mindkét típust szivacsnyelű gumikalapáccsal verném agyon, mert azzal tovább tart.



Kanyargó utakhoz: régebbi utak azért kanyarognak, mert régi földhatárok mentén haladnak, de 2010 óta fokozatosan egyenesítgetik őket az ország különböző pontjain.

Az újak meg azért kanyarognak, mert egyetemen azt tanítják, hogy a sofőr éberségének fenntartása érdekében közutaknak 500m, autópályáknak 2000m-enként kanyarodnia kell (kb. mint, hogy a körforgalom a leggyorsabb és legbiztonságosabb keresztezési mód).
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
  • Tetszik
Reactions: aamen

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 711
113
1782-es első katonai felmérés. Nagyon érdekes dolgokat lehet rajta találni. Pl. a legtöbb út vagy utca méterre pontosan ugyanott van ma is, ahol ezelőtt 250 évvel is volt.
https://mapire.eu/hu/map/firstsurvey-hungary/?layers=osm,147&bbox=1107644.1533023196,5628766.844200318,3434998.7905293666,6362562.31573801

Nemhogy utca, de ház is. (Mind az én, mind a párom szülőfalujában)
Az hagyján, de olyan pontatlanok voltak az akkori térképészek és ostobák a munkáikat felhasználó útépítő hadmérnökök, hogy a Mária Terézia idején Miskolc és Felsőzsolca között megépített úton (addig nem volt épített út, a terület mocsaras volt; a két település lakói meg utálták egymást, így nem is törekedtek az állandó kapcsolatra) 9 darab fahíd volt kialakítva - tekintettel a vízügyi sajátosságokra.
http://epa.oszk.hu/02900/02952/00106/pdf/EPA02952_orszagepito_2010_3_02-07.pdf
A kétezres évekre ebből maradt egy.

Bocsánat, kettő; de az egyik a 2010-es árvízkor már használaton kívül volt a megépített autópálya miatt (a képen kb. 5 óránál):

https://www.google.hu/maps/@48.1063521,20.8440252,707m/data=!3m1!1e3

Na azt - is - elvitte a (cica) víz:
https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=110693276&t=9094328&openwith=1
https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=110693298&t=9094328&openwith=1
https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=110693319&t=9094328&openwith=1
https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=110693402&t=9094328&openwith=1

A teljes képriportom itt:
https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=2300&na_step=100&t=9094328&na_order=
és itt:
https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=2200&na_step=100&t=9094328&na_order=

A másik az autópálya megépítése előtt készült, a műhold fotón még az látszik, kb. 2 óránál. Na annak az áteresztőképessége annyi volt, ami a képen látszik!
Meg is duzzasztotta úgy az északról, a Kis-Sajó völgyéből lezúduló vizet, hogy az Felsőzsolca észak-dél tengelyét tekintve legmagasabb - északi - pontján átbukott és úgy zúdult át a településen.
Ez a víz a település legmélyebb pontjáról úgy tudott végül befolyni a rekord magasan(!) tetőző Sajóba a Barackos utcánál;
https://www.google.hu/maps/@48.09567,20.8576029,88m/data=!3m1!1e3
hogy egy helyi vállalkozó - nem kis hadakozással a helyzet magaslatán khm. ekkor sem levő hatóságokkal - a Sajó gátját önkényesen átvágta (A fotón még most is látszik az átvágás helye).
IMG_2446k_640.jpg


Amiért végül is az egész hozzászólást megírtam:

...visszatérve az ominózus, szó szerint tragikusan alulméretezett hídhoz, az árvíz után nekiálltak vizsgálódni a szakemberek.
Majd elkészült a szakvélemény, aminek kapcsán nem győzték hangsúlyozni, hogy számítógépes szimulációval modellezték le az árvizet, illetve a szükséges teendőket.
S megállapították - persze ettől több ok is volt, ahogy a pdf tartalmazza - hogy a híd kis áteresztőképességű!:eek::eek::eek:

Na most ezt Mária Terézia hadmérnökei ezt számítógép nélkül is tudták!:confused:

Végül az alig pár éves hidat és utat elbontották, komoly tereprendezést tartottak, építettek egy új utat (az első műholdképen is látszik a nyomvonala) és megfelelő méretezésű hidat:
https://www.google.hu/maps/@48.1057...4!1seL_7EU5_8xNU8OsGye3P0g!2e0!7i13312!8i6656

Miért írtam mindezt le?
Mert lehet, hogy egyre okosabbak vagyunk (pl.tudunk tervezni és gyártani vezetéstámogató rendszereket) és egyre okosabbak és ügyesebbek az eszközeink, de hogy egy szemernyit nem vagyunk bölcsebbek a háromszáz évvel ezelőtt élt bölcs emberektől, abban biztos vagyok.
...de még a több ezer évvel ezelőtt élteknél sem.:(
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Rossz belegondolni, hogy mennyi előremutató, korszerű, szokatlan, érdekes autó terve született a fal innenső oldalán, ami soha nem valósulhatott meg. Mennyivel érdekesebb lett volna a világ, ha engedik dolgozni a mérnököket és nem 40 évig gyártják ugyanazokat a modelleket.
Wartburg 355, 313/2, Trabant 760, 603, orrmotoros, kombi, sport és háromajtós Skoda típusok, Tatra terepjáró és sportkocsi tervek, kupé és nyitható tetős Moszkvics variánsok, Lada Laura, hogy néhány érdekesebb darabot még megemlítsünk.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 711
113
"...A britek által évente legyártott mintegy 1,7 millió darab személygépkocsi átlagos importtartalma 60%, a fennmaradó 40% pedig "hazai" származású, a régi nagy múltú autógyárak (Mini, Jaguar, Bentley, Rolls Royce) pedig mind külföldi tulajdonban vannak, de mindezek ellenére ezeket az autókat "brit" gyártásúaknak nevezhetik a britek. Közben jó tudni például, hogy a Mini főtengelye a gyártás során háromszor szeli át a La Manche-csatornát, mire beszerelik, mert először is Franciaországban készül, aztán Warwickshire-be viszik egy speciális kezelésre, aztán Münchenbe szállítják, hogy a motorhoz csatlakoztassák, majd a brit oxfordi gyárba szállítják a végső összeszereléshez..."

https://www.portfolio.hu/gazdasag/e...e=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

:eek::eek::eek:
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Bár ha belegondolok, hogy mennyi ismerősöm vett városi használatra Euroakárhányas turbódízelt...
Nem és b*zdmeg nem érdekli, hogy mennyit fizetett ki szerelésenként turbóra, nagynyomású szivattyúra, befecskendezőkre stb. (Alkalmanként majd félmilla') De fújja a magáét, hogy egy tankolással mennyit elmegy, bezzeg a benzines!
Amúgy igaza van: Én 600 kilométerenként tankolok, de hatvanezer kilométerenként cserélek magam 4 db gyújtógyertyát...
Tényleg mennyivel drágább...:eek:

És mikor elkezdem magyarázni nekik, hogy egy modern dízel is káros az egészségre, simán hülyének szoktak nézni. Szerintük ami nem látszik az nincs is.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
819
815
93
T

torsen

Guest
"A környezetbarát hibrid elektromos (HEV), a hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV) és a hidrogén tüzelőanyagcellás elektromos (FCEV) technológia mellett az akkumulátoros elektromos (BEV) autózást forradalmasító szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében is élenjáró Toyota bejelentette, hogy kifejlesztette a világ első csökkentett neodímiumtartalmú, hőálló mágnesét. A neodímium mágneseket sokféle motorban használják, például az elektromos járművek nagy teljesítményű erőforrásaiban, melyek alkalmazása várhatóan rohamosan terjed majd a jövőben. Az új mágneshez jelentősen kevesebb neodímium szükséges, ami egy magas hőmérsékletű környezetben is alkalmazható ritkaföldfém. Az újonnan kifejlesztett mágnesben nem használnak terbiumot (Tb) vagy diszpróziumot (Dy), melyek olyan ritkaföldfémek, amiket az erősen hőálló neodímium mágnesek gyártásához szükséges kulcsfontosságú alapanyagnak szokás tekinteni. A neodímium egy részét lantánnal (La) és cériummal (Ce) helyettesítették a mágnesben, melyek a drágább neodímiumot kiváltó, olcsó ritkaföldfémek."
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and blitzkrieg