Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 999
32 362
113
Egy apró technológiai kérdés: a négyütemű dízelmotornak mi előnye van a kétütemű dízellel szemben? Benzinnél egyértelmű: olaj kell az üzemanyagba + a gázcsere során üzemanyag kerül a kipufogógázba. De ezek semelyike sincs a kétütemű dízelnél. Akkor hol bukik el a kétütemű dízel?

Sokkal szennyezőbb a kétütemű dízelmotor, mint a modern injektoros, részecskeszűrős négyüteműek.
Olajat nem értem, a dízelmotoroknak is kell kenőolaj.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and Rferi66

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 999
32 362
113
Egyébként mozdonyokban, hajókban ma is kétütemű dízeleket használnak. Régen az amerikai kamionok, távolsági buszok is nagyrészt Detroit Diesel 71-es sorozatú ketütemű motorokkal mentek, ezeket 60 éven át gyártották.
Van még hátrányuk, kicsi a hatékony fordulatszámtartományuk, ami dízel-elektromosnál nem gond, de pl. kamionokban sok-sok fokozatú kézi váltóval kellett bűvészkednie a masinisztának.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 395
8 603
113
Sokkal szennyezőbb a kétütemű dízelmotor, mint a modern injektoros, részecskeszűrős négyüteműek.

Miért szennyezőbb? Injektor és részecskeszűrő meg nem ugyanúgy van kétüteműnél, mint négynél, nem?

Olajat nem értem, a dízelmotoroknak is kell kenőolaj.

Kelleni kell, csak kétütemű benzinesnél az üzemanyag-hoz adott olaj olajoz, mert a sűrítés a tengely-házban vagy hogy hívják történik. Dieselnél viszont az külön terület, tehát ugyanúgy lehet olajozni, mint a négyüteműnél.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 096
31 040
113
Egyébként mozdonyokban, hajókban ma is kétütemű dízeleket használnak. Régen az amerikai kamionok, távolsági buszok is nagyrészt Detroit Diesel 71-es sorozatú ketütemű motorokkal mentek, ezeket 60 éven át gyártották.
Van még hátrányuk, kicsi a hatékony fordulatszámtartományuk, ami dízel-elektromosnál nem gond, de pl. kamionokban sok-sok fokozatú kézi váltóval kellett bűvészkednie a masinisztának.
Khm.10-15 eve az europai 4utemu motoros kamionok ia 16-18 fokozatu kezivaltokkal mentek.Es meg bizony aszinkron,duplakuplungos valtok is voltak.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 350
10 739
113
2005_train_on_the_jr_fukuchiyama_line_derailed_and_crashed_into_an_apartment_building_the_amagasaki_crash_killed_50_people_and_injured_417.jpg

"...

amundsen 2024.03.24. 16:23:34Szűrés


Az utolsó képen látható vonatbaleset vetett véget az "origami motorvonatok" gyártásának. Látható, hogy a házfalnak csapódott kocsi írólap vékonyságúra lapult. Ennek egyik oka a súlymegtakarítás érdekében végtelenül kikönnyített szerkezet volt , a másik pedig, hogy a vezér okvetlenül be akarta hozni a hatvan másodperces késést, és jelentősen túllépte e megengedett 70 kilométeres sebességet, sőt mikor érezte, hogy a kocsik megemelkedve csak a bal sín élére támaszkodnak, akkor sem a vészféket, csak a normál üzemi féket alkalmazta. Ennek oka az volt, hogy aznap már két hibapontot gyűjtött, a vészfékezés egy újabb lett volna, aminek a késéssel együtt következménye a nappali büntető oktatás. Pálytakarítás rabruhában, kézzel gyomot tépni, közben megafonon hallgatni az "oktató" válogatott gyalázkodását közvetlenül a fülébe. Ezen állítólag azóta finomítottak, lehet, hogy már nem közvetlenül a fülbe ordítanak.. ..."

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2024/03/24/napi_erdekes_665
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 653
55 307
113
Európában egyre nö a bezárt ( vagy bezárâs elött álló) robbanómotoros gépkocsikat gyártó üzemek száma, amelyek eladhatatlannak bizonyulnak, mert nem alkalmasak villanyautók gyártására..
Swindon,Honda. Barcelona,Nissan. Torino, Fiat. Saarlouis, Ford.

Ugyanakkor a villanyautók gyártâsára új zöldmezös beruházâsokat eszközölnek a gyârtók. A szegedi BYD gyár , 90%-ban automatizâlva évi 350000 kocsit tervez, Debrecenben a BMW évi 150000-et, Tesla Brandenburgban évi 50000-et.
Kina 2023-ban a világ legnagyobb gépkocsiexportöre lett, Japánt a 2. helyre utasitva. Németország a 3-ik.
A harc a jelenlegi 2 legnagyobb villanyautógyártó Tesla és BYD között élesedik. Mivel a gépkocsipiac nem nö, a harc megy a piaci részesedésekért. BYD elönyben van, mert Tesalâval ellentètben nem csak akkumlátoros kocsikat ( BEV) gyárt és a teljes modellskálát ki tudja szolgálni.
(Abrissbirne in der Autoindustrie, Tichy.de)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 037
113
@Kurcsipistabácsi

Német autó. A németek a németeknek gyártanak autót, ők meg nem akarnak 10 évig vagy 500.000 kilométerig ugyanazzal az autóval járni. A német 5 évente új autót vesz a aszalonból. Értem én, hogy neked nem tetszik, hogy 200.000km-nél javítani kell, de arról nem a német tehet, hogy csak olyan autóra van pénzed ami már 200.000 km-ert futott vagy ha szalonból veszed azt 10év/500.000 km-en keresztül akarod hajtani.
 

Kurcsipistabácsi

Well-Known Member
2022. március 23.
17
270
48
@Kurcsipistabácsi

Német autó. A németek a németeknek gyártanak autót, ők meg nem akarnak 10 évig vagy 500.000 kilométerig ugyanazzal az autóval járni. A német 5 évente új autót vesz a aszalonból. Értem én, hogy neked nem tetszik, hogy 200.000km-nél javítani kell, de arról nem a német tehet, hogy csak olyan autóra van pénzed ami már 200.000 km-ert futott vagy ha szalonból veszed azt 10év/500.000 km-en keresztül akarod hajtani.
Okostojás,arról beszéltem,hogy ki sem fizeted az autót,nincs 5 éves,és gazdasági totálkár.Pl 1.2opel csoda,ami egy Peugeot.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and fip7

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 956
19 257
113
Okostojás,arról beszéltem,hogy ki sem fizeted az autót,nincs 5 éves,és gazdasági totálkár.Pl 1.2opel csoda,ami egy Peugeot.
Akinek nincs pénze autóra az minek autózik? Olyan autót vegyél ami nem kerül többe mint amit fél év alatt megkeresel, és akkor nem kell sírni. Amúgy meg ott a garancia. Széljegyzet: a 3-6 km-es folyamatos hidegüzemű járatók sirámjait különösen rühellem. Venne villanyautót vagy kerékpárt arra.
 

Kurcsipistabácsi

Well-Known Member
2022. március 23.
17
270
48
Akinek nincs pénze autóra az minek autózik? Olyan autót vegyél ami nem kerül többe mint amit fél év alatt megkeresel, és akkor nem kell sírni. Amúgy meg ott a garancia. Széljegyzet: a 3-6 km-es folyamatos hidegüzemű járatók sirámjait különösen rühellem. Venne villanyautót vagy kerékpárt arra.
Nem mondom ki ,hogy minek tartalak inkább.Fél év alatt a német sem keres egy új Opel árát.3-6 km-re milyen autót vegyen,ha nem kicsi benzinest,gyerekeket nem vihet biciklivel például.Egyébként én 2 hét alatt megkeresem az autóm árát,akkor én vagyok a példakép?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 862
15 264
113
de arról nem a német tehet, hogy csak olyan autóra van pénzed ami már 200.000 km-ert futott vagy ha szalonból veszed azt 10év/500.000 km-en keresztül akarod hajtani.

De akkor ki? Egyébként nem hiszem a hogy a mostani német gyártmányok ennyire szarok lennének hogy nem bír 200 ezer km-t mielőtt letérdel. A VW konszernek, BMW-nek vannak cifra megbízhatósági gondjai, de azért ez nem általános náluk sem. Akkor már rég csődbe mentek volna.

Egyébként ezek nem túlzó igények, az átlag autó életkor az USA-ban és EU-ban is bőven 10 év felett van. Csak az van h a német sem hülye, ő is lízingel vagy akkor ad el amikor lejár a gari vagy a lizing. De ahogy olvasom @reich_und_roll -t mostanában ott sem annyira aktuális az 5 évente szalonautózás..