Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

S

speziale

Guest
De itt van pl. ez a rendszer is:

állítólag a Merci az F1-ben a turbókorszak bevezetésekor (részben) valami ilyesmi rendszernek köszönhetően tett nagy előnyre szert a motorok terén. Azóta már a Ferka is használja (pont a Mahle rendszerét).
Azt írja, hogy 45%-os termikus hatásfok érhető el vele:

https://www.mahle-powertrain.com/en/experience/mahle-jet-ignition/

Szóval azért van itt még potenciál a belső égésű motorok emissziójának csökkentésére.
 
T

torsen

Guest
Legutoljára asszem 1944-ben szereltek BMW motort szériában vízbefecskendezéssel. Methanol Wasser einspritzung ist wieder da! :D

DB605 (ismerős? :D) MW50.
De itt van pl. ez a rendszer is:

állítólag a Merci az F1-ben a turbókorszak bevezetésekor (részben) valami ilyesmi rendszernek köszönhetően tett nagy előnyre szert a motorok terén. Azóta már a Ferka is használja (pont a Mahle rendszerét).
Azt írja, hogy 45%-os termikus hatásfok érhető el vele:

https://www.mahle-powertrain.com/en/experience/mahle-jet-ignition/

Szóval azért van itt még potenciál a belső égésű motorok emissziójának csökkentésére.

Erről még régen hallani. A Mercedes F1 Hybrid rendszerével ( nem csak a belsőégésű motor, hanem az MGU_H és az MGU-K is) 50% fölé mentek. A rendszer amúgy azon alapul, hogy az előkamrából nagy nyomással kilövellő lángsugár sebessége nagyobb, mint benzin-levegő keverék frontszerűen égésének frontsebessége. Így felgyorsítható az égés anélkül, hogy komoly kopogás lépne fel.

de erről se nagyon hallottam, hogy bármelyik autóba beépítették volna, pedig már évekkel ezelőtt szériaérett volt:

https://totalcar.hu/magazin/technika/2015/07/21/kozvetlen_vizbefecskendezes_bmw/

A baj ezzel, hogy újabb karbantartási, töltési feladatot ad a tulajnak. A VW is (többek között) azért állt el az AdBlue adalékolástól (ezért bukott meg) mert az USA-ban AdBlue a benzinkutakon nem forgalmazható. Az AdBlue fogyasztás meg kb. az üzemanyag fogyasztás 3-5%-a, így a karbantartásközi (kb. 15000km) fedélzeti tároláshoz kb 50 literes AdBlue tatály kellett volna úgy, hogy az adalékot elvileg kb. 6 hónapig lehet károsodásmenetesen tárolni.
Amúgy az ilyen típusú kopogásmentesítést (belső hengertéri hűtés) egyébként alkalmazzák csak nem vízzel, hanem benzinnel (ami ugyan nem hűt olyan jól, de belső korróziót sem okoz és nem kell külön tárolni). A közvetlen befecskendezéses motorok általában a szívóütem kezdetén fecskendeznek be (kivéve a rétegzett üzemet) hogy homogenizálódjon a keverék. Ha kopogást észlel a rendszer, akkor kettéválasztja a benzinadagot. Egy részét a szívás kezdetén lövi be, hogy homogén keverék alakuljon ki, a második részt pedig a sűrítés végén, ami a benzin párolgásával némi hűtést ad a keveréknek. Hétköznapi literteljesítményhez ez bőven elég.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 068
16 280
113
DB605 (ismerős? :D) MW50.

Hallottam már róla. ;)

mw-50-for-db-605-jpg.34352
 
T

Törölt tag 1711

Guest
USA-ban vasútfotósok tízezrei szép nagy dugókat okoznak ahogy a felújított UP 4014-es Bigboy-t üldözik első útján (fénykorában ez a szépség 9.6 tonna szenet égetett el óránként a 26 tonnás készletből, a felújítás során sajnos átalakították olajtüzelésűre)

j34UAe2.jpg


ygoVbtu.jpg


YPWCMOU.jpg
 
T

torsen

Guest
Gázmotoroknál, többlépcsős turbófeltöltéssel, Miller-ciklussal, 12.5-ös kompresszióval a gyakorlati termikus hatásfok 46-51%.

Az szép. A különbség az lehet, hogy azok stacioner üzemben dolgoznak, nagyjából egyetlen munkaponton. Vagy tévedek?

Az F1 motorok nyilván nem elsősorban a hatásfokra vannak kihegyezve (így szóba sem jön Miller-, vagy Atkinson ciklus, mert a változtatható szelepvezérlés tiltott), a jó hatásfok csak "mellékterméke" a korlátozott felhasználható üzemanyagnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 426
63 743
113
A gázmotorok jellemzően stacioner gépek, 1000 vagy 1500-as fordulatszámon operálnak, lehetőleg fixen, de a teljesítményük 50 százalékáig tartják a hatásfokukat.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 068
16 280
113
Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy az a rengeteg vas, réz, ón stb. amit az elmúlt évezredekben kibányásztak és felhasználtak, hova a fenébe tűnt, és vajon mennyire lehetne újra hasznosítani (és most hagyjuk azt hogy ipari szinten valszeg olcsóbb újat kibányászni)?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy az a rengeteg vas, réz, ón stb. amit az elmúlt évezredekben kibányásztak és felhasználtak, hova a fenébe tűnt, és vajon mennyire lehetne újra hasznosítani (és most hagyjuk azt hogy ipari szinten valszeg olcsóbb újat kibányászni)?

Szerintem ami fémet kibányásztak az 1900-as évek előtt, az egyrészt a mai világban jelentéktelen mennyiség, másrészt mindet vagy újrahasznosították, vagy elkopott, vagy eltemették vagy elvesződött.
Csak az utóbbi pár évtizedben dobják szemétdombra a tönkrement vagy megunt dolgokat, mert olcsóbb újat bányászni és gyártani.
Régen pl. az ekéket addig használták amíg el nem kopott majd a maradékot újrahasznosították. Kardokat, egyéb fegyvereket meg gyakran eltemették a meghalt katonával vagy elveszett a harcmezőn.
Régen a fémek (is) sokkal értékesebb anyagok voltak annál, minthogy csak úgy kidobják, amikor már tönkrement az adott eszköz.
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 882
5 218
113
Szerintem ami fémet kibányásztak az 1900-as évek előtt, az egyrészt a mai világban jelentéktelen mennyiség, másrészt mindet vagy újrahasznosították, vagy elkopott, vagy eltemették vagy elvesződött.
Csak az utóbbi pár évtizedben dobják szemétdombra a tönkrement vagy megunt dolgokat, mert olcsóbb újat bányászni és gyártani.
Régen pl. az ekéket addig használták amíg el nem kopott majd a maradékot újrahasznosították. Kardokat, egyéb fegyvereket meg gyakran eltemették a meghalt katonával vagy elveszett a harcmezőn.
Régen a fémek (is) sokkal értékesebb anyagok voltak annál, minthogy csak úgy kidobják, amikor már tönkrement az adott eszköz.



Nem is volt az olyan rég, nagyszülők korában is felhasználtak mindent, szinte semmit nem dobtak ki.
 
M

molnibalage

Guest
Kardokat, egyéb fegyvereket meg gyakran eltemették a meghalt katonával vagy elveszett a harcmezőn.
Régen a fémek (is) sokkal értékesebb anyagok voltak annál, minthogy csak úgy kidobják, amikor már tönkrement az adott eszköz.
Ez a két állítás tökéletesen ellentmond egymásnak...
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 882
5 218
113
Ez a két állítás tökéletesen ellentmond egymásnak...

Ezek a kereszténység előtti Európában voltak jellemzők leginkább, a kard nagyon nagy értéket képviselt, csak a vagyonosak engedhették meg maguknak, az hogy eltemették velük vallási rituálé volt, amikben racionalitást mai szemmel ne keressünk. Az eltemetett fegyverei, ékszerek stb, mind az elhunyt gazdagságát mutatta. Az hogy a pórnépnek szög sem jutott, hát nagy ívben le...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
T

Törölt tag 1711

Guest
Ez a két állítás tökéletesen ellentmond egymásnak...

Ezek a kereszténység előtti Európában voltak jellemzők leginkább, a kard nagyon nagy értéket képviselt, csak a vagyonosak engedhették meg maguknak, az hogy eltemették velük vallási rituálé volt, amikben racionalitást mai szemmel ne keressünk. Az eltemetett fegyverei, ékszerek stb, mind az elhunyt gazdagságát mutatta. Az hogy a pórnépnek szög sem jutott, hát nagy ívben le...

Ezért terjedt el olyan gyorsan a kereszténység, csak egy fadoboz meg egy fakereszt kellett a temetéshez.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Ez a két állítás tökéletesen ellentmond egymásnak...

Nem mond egymásnak ellen. A harcmezőn gyakran vesztek el fegyverek, pl. folyón, mocsarakon való átkelés esetén, vagy beletört a halottba a dárda, nyíl, stb. Ezeket aztán ásatásokon meg megtalálják.

Eltemették: mint ahogy Hunter85 is írta, akkoriban szokás volt, hogy a harcossal temették a fegyvereit, gondolom, kellett neki a túlvilágon (a hitük szerint).

Egyébként én pont ezen filóztam már párszor, hogy ez a szokás nagyon visszavetette a fejlődést akkoriban.
Amit egy ember nagy nehezen összegyűjtögetett élete során (nagyon kicsi volt a termelékenység és ezáltal a tőkefelhalmozás), azt nem az utódaira hagyta, hogy ők már ne a nulláról induljanak, hanem halálakor nagyrészt vele temették.
Ez főleg a lovasnomád népeknél volt durva, amikor náluk egy harcos meghalt, velük temették az összes fegyverüket, lovukat, stb. Lényegében mindent amiért életében megdolgozott (vagy inkább harcolt).
Na, mivelhogy a lovasnomádoknál szinte a teljes férfilakosság harcos volt, hiába kűzdöttek annyit életük során a nagy vagyonért (ami az ő esetükben leginkább fegyverekből, drága ruhákból és ékszerekből állt), az halálukkor szinte mind elveszett.
Ezek után nem is csoda, hogy annak ellenére, hogy sokkal erősebb és fejlettebb hadseregeket állítottak ki, az idők során technológiailag és gazdaságilag lemaradtak a többi néptől, hisz náluk nem volt tőkefelhalmozódás, ami megalapozhatta volna a következő generációk fejlődését.