A megengedett legnagyobb sebesség az, amivel még biztonságosan végig lehet menni normál útviszonyok között az adott szakaszon
Bullshit. A tábláknak, a megengedett sebességnek egyre kevésbé van bármi köze is a biztonságos sebességhez.*
Megmondom őszintén, én sokkal-sokkal fontosabbnak tartom, hogy a mindenkori látási, forgalmi és útviszonyoknak megfelelő sebességet válasszanak az emberek, mert a baleset abból lesz, ha ezt nem tartod be. Hogy a tábla mit mond, az
sajnos kb egyre inkább semmit nem tesz ehhez hozzá.
Egyébként meg nyilvánvalóan lehetetlen is olyan sebességkorlátozást kitenni, ami minden közlekedőre nézve egyforma biztonsági szintet határoz meg. Éjszaka szakadó esőben egy 40 tonnás kamionnal pl. tuti nem ugyanazt a kanyarsebességet választanám, mint nappal szép időben a saját autómban, amit ismerek, és mindennapi rutinom van rajta.
Mégegyszer mondom, a legfontosabb a forgalmi, út és látási viszonyoknak való megfelelés, és mivel ezek dinamikusan változnak, plusz még ott vannak az egyéni képességekbeli (időben szintén változni képes) különbségek, meg a technikai különbségek, így szerintem elméletileg is lehetetlen olyan sebességkorlátozást kitenni, ami "egyenbiztonságot" garantál. Ebből viszont az következik, hogy bizonyos feltételek együttállása esetén igenis egy jelentős abszolút gyorshajtás is lehet tökéletesen biztonságos, és a táblának mindig 100%-ban megfelelő sofőr is lehet adott esetben életveszélyes!
* Megvan, hogy az útépítőknek csak 30-as táblájuk van? Akkor is, ha csak a baromi széles sáv szélső 10cm-ét túrták fel, és amúgy már egy hete végeztek a munkával, csak a táblát kirakó jóember még nem járt újra arra?
A ferihegyi gyorsforgalmi út 70-es korlátozásáról már regéltem... annak sincs köze a biztonságos sebességhez.
De ellenpéldát is tudok, a dolomitokban olyan kanyarok előtt van 70-es tábla külön kitéve, amiket én 40-60-al vettem be, pedig azt még életemben nem mondták rám, hogy lassú lennék... Ha azt megpróbálod 70-el, mert hát "a tábla engedi, biztonságos ráhagyás is van benne", akkor jó esetben a szalagkorlát fog megfogni, rossz esetben a szakadék alja.
(Jah, egyébként az olaszok lényegesen jobban vezetnek úgy
en bloc, mint a magyar átlag, konkrétan helyi rendszámos autó sosem tartott fel. Tán azért is mernek így táblázni.)
Mit nyersz azzal, hogy idegeled magad ezen?
Abban egyetértünk, hogy az idegeskedés nem segít. Igaza van annak, aki azt mondta (nem tudom kitől hallottam), hogy az idegeskedés az az, amikor magadat bünteted más hülyesége miatt. Erre magam is próbálok néha gondolni, mikor gyökerekkel van tele az út.
Viszont én is ideges leszek a kocsiban, amikor pl. a rövid zöldnél az első rohadtul nem nézi a lámpát, és 5mp-et elpazarol, csak addig, míg felfogja, hogy indulni kéne. De aztán legalább nem is gyorsít a 30-as utazójáig. És azért leszek ideges, mert ha kiszámolod, hogy egyetlen egy ilyen ember rendszerszinten sok ÓRA késést képes okozni másoknak azzal az 5mp-el, akkor az bizony bosszantó.
Gondolom te is bosszankodsz, mikor az öreg néni megáll a mozgólépcső tetején, a buszról leszállva közvetlen az ajtó előtt, vagy az aluljáróban úgy, hogy nem lehet normálisan kikerülni. Sajnos nagyon-nagyon sokan nem látnak ki a kis világukból, nem látják az összefüggéseket, a tetteinek a következményeit, és/vagy magasról szarnak bele, hogy másnak mennyi és milyen kárt okoznak.
Egy Budapest, Szeged távolságon, ha beragadsz végig egy 110ezel tötymörgő mögé, kb 20 perc.
20 perc, fejenként! Ez egy 15 autós kocsisorral számolva, bennük 20-25 emberrel rendszerszinten már 8 ÓRA késés!
Viszont ez a töredéke lenne, ha a tötymörgő 10km-enként félreállna 30 másodpercre, és elengedné a sort. Csak akkor ő is késne 3 percet az út végére, az meg fájóbb neki, mint a rendszerszinten okozott 8 óra! Ilyen világot élünk sajnos.