Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 464
11 536
113
Pár évig olvastam Csikóst. Egy ideig élvezetes volt, mert fiatalkoromban magam is lelkesen szerelgettem kohószökevény járgányaimat. Azonban a 10-ik tragacs megvétele és buherálása után nekem unalmas, céltalan lett. Felnőtt emberként eszembe nem jutna már egy nem megbizható, régi kocsival nekiindulni a nyaralásnak,útszélén szerelgetni , állandóan barátok jóindulatára utalva. De szerencsére nem vagyunk egyformák. Amióta speed- zonához ment, nem olvastam.

A korral változik, módosul az ember és érdeklődése, értékrendje is.
...hát még az asszonyé!:eek:

Nekem is roppant be volt csípődve sokáig a szocializációmnak köszönhetően az átlagember, átlag szerszámkészletével szerelhető, érthető és átlátható működésű, gyakorlatilag tisztán mechanikus, hidraulikus és pneumatikus működésű járgányai, amiben elektronika a rádión kívül leginkább nem volt, csak elektromosság.
Szelephézag állítás, fékrendszer légtelenítés, vákuumos és röpsúlyos előgyújtás ellenőrzése, mechanikus(!) feszültségszabályozó állítása, illetve minden más, amit lehetett (és kellett is bőszen...) állítani, szerelni és közvetlen visszacsatolás és sikerélmény volt a jutalom a ténykedésre.
Minden egyértelmű volt és világos, vagy azzá vált...
Kicsavarom, kicsavarodik, becsavarom, becsavarodik (Idézet az Iván Csonkin... c. filmből.)
Az már komoly előrelépés volt a részemről, hogy CPI-1280 elektronikus gyújtást szereltem a Nagypolákba...

Persze bőszen vágytam a saját autó esetében is a benzinbefecskendezőre, egyáltalán az elektronikus motormenedzsmentre, a mechanikussággal járó állandó kopás, elállítódás miatti folytonos korrigálás elhagyhatóságára.
Ez már a munkahelyi autóimon a Nysa, Volga 2410-es és VAZ 2107 túllépése után ""már"" megvolt a kilencvenes évek közepén, a sajátnál erre még várni kellet tíz évet.

De közben változtam is annyit, hogy már nem is bántam.

Sajnos a Nagypolákot megtartani több okból is nem tudtam, pedig a nosztalgiafaktor akkor még különösen erősen dolgozott.

S pont Csikós írásai a saját bősz szívatásairól vezettek le a veteránozás iránti vágyról, hamis nosztalgiáról.

A KGST autók azon baján kívül, hogy elég problémás minőségűek voltak, a másik bajuk az volt, hogy nem bírták a hétvégi/sátoros ünnep ritkaságú használatot.
Márpedig a magyar lakosság többségéhez hasonlóan pl. én is így használtam a 125p-t.
Nem véletlen, hogy a lakótelepek parkolóinak és a városi és országutak padkáinak megszokott látványa volt az autóik motorterében fejen állva, vagy az aljuk alá szorulva birkózó, szenvedő tulajok és körülöttük drukkoló családtagok és ismerősök jelensége...

Most belegondolva még a borzalmas kivitelezésű és minőségű, de munkaautóként napi 12 óra nyúzású Nysa is - kilométer és üzemidő arányosan nézve - üzembiztosabb volt, mint a csak hétvégi autókként használt jobb minőségű Ladák is, nemhogy a többi kotvány...
(Na jó; az már szép emlékké szelídült, hogy rutinszerűen a piros lámpánál várakozva állítottam karburátort, meg dugtam vissza az időnként a kezemben maradó sebességváltó botot...)

Ha belegondolok, hogy heti hét napot, napi 12 órát (aztán a másik hetet tolta a dúvad váltótárs) dolgoztam ezzel a támolygó, állandóan elállítódó dobfékű, 16 litert evő, maximum 70-el hajtható - mert amúgy beégtek még a szelepek is - szörnyeteggel...
(A mentősök meg az elkerülhetetlen űzés miatt 30000-ként cserélték a motorokat...)




Egy szónak is száz a vége, a veteránautó egy üzemeltetési paradoxon:

Napi használatra ma már alkalmatlan a mai forgalom tempója, az alkatrészellátás problémai, mi több ellehetetlenülése miatt (a gyári is már elöregedett még újként is - ha van egyáltalán -, pláne használtan, az utángyártott meg leginkább hitvány minőségű), a hozzáértő, megszerelni tudó szakemberek kihalása miatt, (régen bármely kocsma előtt megállhattál, vagy csak az országúton pár percet várva s mindig volt olyan, aki megtudta csinálni, volt a pajtájában, csomagtartójában ékszíj, szimering, tömítés, megszakító, vagy majd egy komplett motor...) meg egyáltalán; egyszerűen az összes összetevő elöregedése miatt.

Veteránozásra a ritka használat miatt megint csak alkalmatlanok; a hosszú állások miatt kiszáradó, elridegedő, elérő tömítések, szimeringek, csövek, gumik, beragadó mechanikus alkatrészek, megbízhatatlan elektromos "rendszerek". Egyáltalán; egy ilyen jószág egy ketyegő lerohadásgenerátor.

Ha meg csak ott áll, és nem tudod, nem mered használni, akkor meg minek!?


Mindenki kergeti a boldogság kék madarát.
Ki így, ki úgy.

Csikósnak meg a többi szent őrültnek krónikusan eképpen csípődött be az idő, az élmény múlásának megállítani próbáló vágya.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 930
56 872
113
S még csak töröttnek sem kell lennie, elég ha korosabb.

Emlékeztem a Volvo 940 kombi vs. Renault Modus ütköztetéses videóra. Van 14 évnyi különbség a fejlesztésükben és minimum 6 évnyi a korukban. Az utóbbit konkrétan nem tudom (1990-1997 vs. 2004-2013).
A Modus előnye az eltelt idő a technikai fejlődésben, a töréstesztek standartizálásában, a Volvoé a nagyobb méretekben (hosszabb motortér), a minimum 300 kilogrammnyi tömegtöbblet no és a Volvo közismerten kiemelkedő szorgalmában és múltjában a biztonság terén.
Tehát szerintem számít a kor is.

Erre csak egy fénykép - no de előtte a sok duma, amit már írtam, de nem lehet elégszer...
A 2006-ban újonnan vett Albeánkat, minden télen és tél után gondosan lemostam az alján is (mennyien teszitek ezt meg!?), de az év más időszakában is többször.
Mi több, minden téli-nyári kerék átszereléskor alá is feküdtem (még emelő nélkül is alá lehet férni...) és gondosan átnéztem az alját és a legkisebb rozsdapöttyöt is lekezeltem - ami eladdig csak a bölcsőn és futóműelemeken jelentkezett. Az utóbbiak olyan vaskosak és túlméretezettek a harmadik világba szánt konstrukció miatt, hogy kb. évtizedek kellenek az elpusztulásukhoz.
De a kerékjárati dobokat soha nem szedtem le, s a műanyag küszöbborítást sem - ez utóbbit roncsolásmentesen nem is lehet.
16 éves korában az emelési pontokon megjelent a rozsda (azóta a szintén újonnan vett I30-at úgy emelem, hogy a krokodil emelő"csészéjére" összehajtogatott gyerekzoknit teszek (Nem röhög!:hadonaszos:)

Tehát elvittem egy Dinitrol technológiával dolgozó alváz-üregvédő vállalkozáshoz, akik belestek az üregekbe és küszöbökbe szkóppal és közölték, hogy még éppen hogy időben hoztam...
Lekezelték és adtak a munkájukra 7 év garit. De biztosítottak arról, hogy ez az autó élettartamának meghosszabbodását is jelenti ennyivel egyben (ezt a fizetés után jelentették ki)

Úgyhogy két és fél éve, amikor leszállították az új "Hunyadit", akkor az átvétel előtt átgurult ötven métert a vállalkozáshoz (szerencsére egy telephelyen van a két cég) és szintén elvégezték rajta ezt a munkát. Ekkor volt az órájában11 kilométer...

Azért írtam mindezt le, mert bár egy mondattal is letudhattam volna, de így kerekebb a történet.
Ugyanis az Albea lekezelése óta időnként benézek a vállalkozóhoz, jókat dumálunk - és csudákat látok.
Senki nem néz be ugyanis a kerékjárati dobok mögé és azt hiszi, hogy a kívülről tip-top garázsban tartott(!) autója hamvas.
Aztán egyszer csak azzal szembesül, hogy a szeretett, karbantartott autója mehet a kukába, vagy a rézvezeték újrahasznosítókhoz...

Amikor a Hyundait kezelték két és fél éve, akkor volt fenn a csápon egy "L" -es rendszámú, tip-top Corolla.
Az 1617-es hozzászólásban vannak a képek erről a Toyotáról (alatt meg galériában az I30-as előkészítéséről, amin gyárilag hááát nem túlsok sötét anyag van...):
MED_0016977601.jpg

MED_0016977600.jpg

MED_0016977602.jpg



Az Albea nem nézett ki így...

Na most szerintetek egy, a bekötési pontokon már ilyen látható rozsdával küszködő karosszéria mit fog elnyelni egy ütközésből!?

S ez a gond: Az elv olyan, mint az - elnézést - ürítés szükséglete; tartja az ember, ameddig bírja.

Márpedig a realitás az, hogy a magyarországi autók átlagéletkora 15 év, a vásárlók harmada nem tud 800000-et sem szánni autóvsárlásra, csak romokat tud megvenni.
S akkor nem tudjuk, hogy ezek a kocsik mennyire rozsdásak, nemhogy voltak e rejtetten törve!
(Ki látja, hogy mi van a nyúlványokkal, ha szépen lett ráillesztve egy új lökhárító?

Így persze nem kell csodálkozni azon sem, hogy retekláb híradóban bemutatott balesetekben miért vannak annyira ropira törve a tizen-, pláne huszonéves autók...
A szgk átlagkora Európában 11,5 év.
Bezzeg Romániában 16,a haladó liberális Észtországban 16,7 év, Lettországban 16,8 év. Németországban 9,6 év, Ausztriában 8,3 év. Legfiatalabb a kocsipark az adóparadicsom Luxemburgban 6,5 év. (automotive. at)
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 081
16 358
113
Majd @SilvioD jól kielemzi miért nincs igaza VD-nek.

Addig te mondhatsz egy sikeres VD projektet, egy összesítő mellett, hogy mennyi pénzt költött el, és mi lett az eredménye.

VD nem szereti LJ-t, mert az utóbbi kb. a harmadik, aki kirúgta a neki csinált páholyból, ezúttal végleg, és a királyfi ezt nagyon nem szereti. Ennyi a háttérsztori. Hogy mit hogyan körítenek mellé, másodlagos.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 228
15 936
113
Addig te mondhatsz egy sikeres VD projektet, egy összesítő mellett, hogy mennyi pénzt költött el, és mi lett az eredménye.

VD nem szereti LJ-t, mert az utóbbi kb. a harmadik, aki kirúgta a neki csinált páholyból, ezúttal végleg, és a királyfi ezt nagyon nem szereti. Ennyi a háttérsztori. Hogy mit hogyan körítenek mellé, másodlagos.

A fonódót szokták szeretni.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
9 131
30 751
113
VD nem szereti LJ-t, mert az utóbbi kb. a harmadik, aki kirúgta a neki csinált páholyból, ezúttal végleg, és a királyfi ezt nagyon nem szereti. Ennyi a háttérsztori. Hogy mit hogyan körítenek mellé, másodlagos.
Vagy csak nem szereti mert lázár kivérezteti a vasutat... kezdjük ott, hogy a tavalyi költségvetése 1000 milliárd volt idén már csak 700 milliárd (30% minusz) minden egyes fejlesztést lemondott a járműfejlesztést is elkaszálta a picsába pedig úgy kellet volna, mint egy falak kenyér a MÁV-nak az a 115 vectron IC+ projektet is elkaszálta... Azóta is fontosabb neki, hogy a fantába kevesebb narancs van nálunk, mint Nyugat Eu-ban... de legalább van tram-train....
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
814
1 600
93
de legalább van tram-train....
Igen ez a fontos neki! Meg a lovainak a Szabadkígyósi kastély, mivel már Mezőhegyes kevés neki! Majd kell neki csikósok is ám! Haladunk itt... gyorsítunk visszafele! S sötét középkor felé! Igaz 2024 van! Szólni kellene neki, a középkor már régen elmúlt! Nincs már várúr, Grófúr, Báróúr, stb...! Az emberek tudnak gondolkodni, látnak, olvasnak, 1perc alatt az infó a világ túl felén van! Le van maradva! Igaz ez őt mind nem érdekli. A hatalom, az arrogancia az ő kezében van! A katonái meg mehetnek a sarokra, saját zsebből kaját venni lóháton. :( Mivel elég messze van a falu.
- A vasúton meg a folyosókon dolgozhatnak! Miért nem vagonokba tetteti őket? Légkondi nélkül. Még érdekesebb lenne! Mivel kell a szállodalánc is, ami fő motiváció!
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 146
4 241
113
Addig te mondhatsz egy sikeres VD projektet, egy összesítő mellett, hogy mennyi pénzt költött el, és mi lett az eredménye.

VD nem szereti LJ-t, mert az utóbbi kb. a harmadik, aki kirúgta a neki csinált páholyból, ezúttal végleg, és a királyfi ezt nagyon nem szereti. Ennyi a háttérsztori. Hogy mit hogyan körítenek mellé, másodlagos.
Lézer Jani sok vezetőt eltávolított a MÁV éléről is, minekután csak rosszabb lett minden! Ergo kezet foghat Bobóval, Pintérrel, akik a rájuk bízott tárcák élén csak rontottak a teljesítményeken! És végső soron Orbán Viktorral, aki továbbra is azt a Nagy Mártont tartja pozícióban, aki szintén mindent elrontott, amit csak lehet, és ami kihatással van mindenre!
Az erőből, csakazértis megmutatom, tisztogató politika következménye, a különböző ágazatok egyre nagyobb létszámhiánya, ami még tovább rontja az adott állás versenyképességét, a forráshiányokon felül! És persze a szükségből, a hiányzó, képzett munkaerő helyére kirendelt, hozzá nem értő vezetők többet ártanak, mint használnak!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 876
58 010
113
Ha igaz...a wankel sem jött be igazán...

Csak ez nem egy hanem kétütemű motor. Ráadásul ellendugattyús is. Szóval ezek alapján biztosan kell neki feltöltés is.
Én még az animáció ellenére sem feltétlenül értem az erőátviteli részét.
De az tény, ha működik, ez ideális motor lehet elektromos autókba hatótávnövelőnek.
A kérdés a károsanyag kibocsátása. Pl. mennyi kenőanyag kerül így az égéstérbe.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
10 738
32 430
113
Csak ez nem egy hanem kétütemű motor. Ráadásul ellendugattyús is. Szóval ezek alapján biztosan kell neki feltöltés is.
Én még az animáció ellenére sem feltétlenül értem az erőátviteli részét.
De az tény, ha működik, ez ideális motor lehet elektromos autókba hatótávnövelőnek.
A kérdés a károsanyag kibocsátása. Pl. mennyi kenőanyag kerül így az égéstérbe.
Akkor a Totalcar sem érti? :eek:
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 876
58 010
113
Egy kis 90's évek magyar abszurd. Olajszőkítés, akkori értéken is milliárdos adócsalások és hát az ebből vásárolt luxus autók. És azon belül is egy olyan autó története amiből 14 db készült a világon, hazánkban meg ebből 2 db is volt XD

A világ persze nem változott. Azóta is államközeli üzletemberek és adócsalók halmozzák hazánkban a ritka gépeket.
Én 3 db Laferrari-ról hallottam, meg miskolcon (!) van 2 db Bugatti Chiron :D
Beszarás...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 876
58 010
113
Akkor a Totalcar sem érti? :eek:

A cikk alapján ők is szakértőhöz fordultak, mert nem értik.
Én egy adott pontját nem értem. Ettől még két esélyes a dolog.
Vagy zseniális újítás vagy ordenáré bukás lesz, mint a Wankel.
De az is két esélyes technika volt igen sokáig.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 146
4 241
113
Erről is sikerült lecsúszni, holott tervben volt a MÁV-nál is a beszerzése:


16 millió forint/szerelvény ár ajándék lett volna, a 180km/h sebességre képes vonatokért.