Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

svajcibeka

Well-Known Member
2013. február 10.
1 177
3 482
113
Ez a link a cikkben:

Nincs a kormány asztalán a KRESZ módosítása az e-rollerek miatt

https://index.hu/belfold/2019/10/10...ler_revesz_mariusz_kormany_kresz_valtoztatas/
Baromság. Nem tudom hogy melyik tv csatornán volt kB. egy hete hogy gőzerövel dolgoznak rajta. Pár példát is felhozott némely EU - országban milyen szabályok vannak. Nincs semmilyen közös alapelv. A miénk valszeg a német alapján fog elkészülni. Ennyit az indexröl.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 728
113
Hát a roadster az pont nem került semmibe a cégnek.
De érzed - gondolom - a különbséget, ha az ügyfeleknél landol direktben a marketing költség, minthogy egy 3rd party reklámcégnél landoljon? Nem? ;)

Persze, hogy nem került, mert éppenséggel Muské a Space X és ingyen felvitte.
Ok, persze mondta, hogy azért vitte az autót, mert mindenképp fel kellett vigyen valamit. Na de ha nem lett volna neki Space X, akkor egy NASA rakétába nem pakolták volna bele ingyen, hogy egy ekkora reklámot csináljanak neki.
Továbbá a Space X-nek is pénzbe került, hisz vihetett volna fel műholdat. Lett volna rá fizetős vásárló is, vagyis bevételtől esett el az egyik cége azért, hogy a másiknak ne legyen kiadása.
Attól még, hogy a vásárlóknak adja a reklámköltség egy részét, az a cégnek még kiadás. Méghozzá marketing kiadás.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 728
113
blitzkrieg

" Mert egy elektromos autóból ha kiveszed az akkut, akkor minden más sokkal egyszerűbben gyártható mint a belső égésű társáé."

A hajtásláncot leszámítva egy hagyományos meg egy elektromos autó ugyan az. Ugyan olyan alkatrészekből áll össze.
Egy hagyományos autóban a hajtáslánc is 90+% ban újra hasznosítható. A lítiumus aksikkal még nem járunk itt sajnos.

Siettem, nem fejeztem ki magam elég érthetően.
Az elektromos autónál ugyebár külön kiszámoltam, hogy kb. mennyi CO2 csak az akku gyártása. Ez Magyarország esetében kb. plusz 5 tonna CO2-vel jár, mint egy hagyományos autó gyártása.
Igen ám, de az elektromos autó hajtáslánca sokkal egyszerűbb* ígyhát kevesebb CO2 kibocsátással jár a legyártása.
Vagyis az elektromos autó legyártása nem 5 tonna CO2-vel több, mint a hagyományosé, hanem valamivel kevesebb, mint 5 tonna, hisz ki kellene vonni a két hajtáslánc közötti külömbséget.
Hát ezt megint nem tudjuk mennyi.
De ha már mindenki megemlíti az akkuújrahasznosítás energiaígényét, akkor gondoltam én is megemlítem a belsőígényű autók hajtásláncának a nagyobb energiaígényét.

*Legalábbis mindig emiatt szokták félteni az európai ipart, hogyhát az elektromos autók kevesebb alkatrészból állnak, nincs akkora hozzáadott érték.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Persze, hogy nem került, mert éppenséggel Muské a Space X és ingyen felvitte.
Ok, persze mondta, hogy azért vitte az autót, mert mindenképp fel kellett vigyen valamit. Na de ha nem lett volna neki Space X, akkor egy NASA rakétába nem pakolták volna bele ingyen, hogy egy ekkora reklámot csináljanak neki.
Továbbá a Space X-nek is pénzbe került, hisz vihetett volna fel műholdat. Lett volna rá fizetős vásárló is, vagyis bevételtől esett el az egyik cége azért, hogy a másiknak ne legyen kiadása.
Attól még, hogy a vásárlóknak adja a reklámköltség egy részét, az a cégnek még kiadás. Méghozzá marketing kiadás.
Egy ilyen kilövésnél - egy új rakéta konfiguráció - SOHA de SOHA nem raknak hasznos terhet. MINDIG súlymakettet használnak. Általában a hasznos teher értékesebb, mint az egész hordozó szerkezet. Senki nem fog egy kisérleti fellövésre egy több 10M dolláros műholdat rábízni. A Super Heavy első utján - saját bevallás szerint is - óriási volt a kudarc kockázata. Ha jól emlékszem még csak első fokozatból sem vadi új darabok voltak beépítve...
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Egy ilyen kilövésnél - egy új rakéta konfiguráció - SOHA de SOHA nem raknak hasznos terhet. MINDIG súlymakettet használnak. Általában a hasznos teher értékesebb, mint az egész hordozó szerkezet. Senki nem fog egy kisérleti fellövésre egy több 10M dolláros műholdat rábízni. A Super Heavy első utján - saját bevallás szerint is - óriási volt a kudarc kockázata. Ha jól emlékszem még csak első fokozatból sem vadi új darabok voltak beépítve...

Ha a megrendelő úgy érzi megéri neki a biztosító által megbecsült összeg akkor fel fogja küldeni kísérleti rakétával is a cuccát.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
T

Törölt tag 1711

Guest
Siettem, nem fejeztem ki magam elég érthetően.
Az elektromos autónál ugyebár külön kiszámoltam, hogy kb. mennyi CO2 csak az akku gyártása. Ez Magyarország esetében kb. plusz 5 tonna CO2-vel jár, mint egy hagyományos autó gyártása.
Igen ám, de az elektromos autó hajtáslánca sokkal egyszerűbb* ígyhát kevesebb CO2 kibocsátással jár a legyártása.
Vagyis az elektromos autó legyártása nem 5 tonna CO2-vel több, mint a hagyományosé, hanem valamivel kevesebb, mint 5 tonna, hisz ki kellene vonni a két hajtáslánc közötti külömbséget.
Hát ezt megint nem tudjuk mennyi.
De ha már mindenki megemlíti az akkuújrahasznosítás energiaígényét, akkor gondoltam én is megemlítem a belsőígényű autók hajtásláncának a nagyobb energiaígényét.

*Legalábbis mindig emiatt szokták félteni az európai ipart, hogyhát az elektromos autók kevesebb alkatrészból állnak, nincs akkora hozzáadott érték.

Nem csak energiaigény van.
ICE hajtáslánca 99% nehézfém, ami lemosás, olvasztás után újraönthető, villanyé meg mindenféle összeragasztott, préselt, hegesztet ötvözet aminek újrahasznosítása csak skandivánosan oldható meg (ami olcsón megcsinálható azt látványosan megcsináljuk, a problémát meg konténerbe pakoljuk).
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Ha a megrendelő úgy érzi megéri neki a biztosító által megbecsült összeg akkor fel fogja küldeni kísérleti rakétával is a cuccát.
Tényleg? Kísérleti indításra melyik biztosító fog neked biztosítást kötni??? o_O
Gondolkodj már! Egy biztosító SOSEM hazárdírozik!
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 728
113

4,5 milliárd 400 töltő.
11,25 millió forint darabja.
22, 50 és 75 kW-osak. Nem tűnik olyan vészes összegnek, pedig állami a megrendelő.
Na akkor nézzük a megtérülést.
11,25 millió átlagosan egy töltő, a 22 kW-os gondolom olcsóbb ennél, a 75-ös drágább.
Legyen az 50 kW-os töltő az átlag, 11,25 millió.
Adja az áramot 50 forinttal drágábban, mint amennyiért megveszi a szolgáltatótol (ez kb. 80-90 forintos eladási ár).
Ahhoz, hogy megtérüljön a töltő, el kell adjon 225000 kWh áramot.
Az 50 kW-os töltő ennyi áramot 4500 óra alatt pumpál be a kocsikba.
Persze nincs egyfolytában kocsi csatlakoztatva a töltőre, így legyen mondjuk 9000 óra a megtérülési idő. Ez gyakorlatilag egy év.
Ha esetleg vannak költségeik is (pl. területet bérelnek a parkoló autóknak) akkor valamivel lassabban térül meg, de így elsőre elég gyors a megtérülési idő.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
4,5 milliárd 400 töltő.
11,25 millió forint darabja.
22, 50 és 75 kW-osak. Nem tűnik olyan vészes összegnek, pedig állami a megrendelő.
Na akkor nézzük a megtérülést.
11,25 millió átlagosan egy töltő, a 22 kW-os gondolom olcsóbb ennél, a 75-ös drágább.
Legyen az 50 kW-os töltő az átlag, 11,25 millió.
Adja az áramot 50 forinttal drágábban, mint amennyiért megveszi a szolgáltatótol (ez kb. 80-90 forintos eladási ár).
Ahhoz, hogy megtérüljön a töltő, el kell adjon 225000 kWh áramot.
Az 50 kW-os töltő ennyi áramot 4500 óra alatt pumpál be a kocsikba.
Persze nincs egyfolytában kocsi csatlakoztatva a töltőre, így legyen mondjuk 9000 óra a megtérülési idő. Ez gyakorlatilag egy év.
Ha esetleg vannak költségeik is (pl. területet bérelnek a parkoló autóknak) akkor valamivel lassabban térül meg, de így elsőre elég gyors a megtérülési idő.

Ha pénzért adod tejelni kell a Tesla-nak is, mert övék a licensz, karbantartó személyzetet kell fenntartani, ki kell húzni a nagyfeszt, le kell transzformálni...
Nálunk az egész városban van 2db töltő (koreaiak hotelje előtt), 3 hónapja ott állnak letakarva, mivel a hálózatra nem engedik rákötni a nyári áramszünetek miatt.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 728
113
Ha pénzért adod tejelni kell a Tesla-nak is, mert övék a licensz,

Ez hogy működik? Milyen licenszt kell fizetni a Teslának és miért?

karbantartó személyzetet kell fenntartani,

Nem tudom milyen gyakran hibásodhat meg egy ilyen töltő vagy, hogy mennyire karbantartásígényes.

ki kell húzni a nagyfeszt, le kell transzformálni...
Nálunk az egész városban van 2db töltő (koreaiak hotelje előtt), 3 hónapja ott állnak letakarva, mivel a hálózatra nem engedik rákötni a nyári áramszünetek miatt.


Jogos. Most olvastam el figyelmesebben a cikket és tényleg csak töltő vásárlásról írnak, nem töltő telepítésről. Vagyis az általad írt tételek tényleg még pluszba jönnek rá.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 728
113
Egyébként az autópályák mellé telepített töltők esetében a nagyfeszültségű vezetékek már adottak. Legalábbis én úgy vettem észre, hogy az autópályák sok helyen a nagyfeszülségű vezetékek mellett vannak.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ez hogy működik? Milyen licenszt kell fizetni a Teslának és miért?

Passz, még év elején olvastam, hogy azért nem számít mennyit vesztenek az autókon, mert azok csak a töltők miatt kellettek/nek.
Rohamtempóban kiépítették USA-ban a hálózatot, így a konkurencia választhatott a párhuzamos üzemelés és licenszelés között.
Technológiát ingyen kapják, már eleve fizetős töltésre felkészítve, majd amikor szépen megszűnik az ingyentöltés akkor a bevételből osztalékot kell fizetni.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 516
5 728
113
Passz, még év elején olvastam, hogy azért nem számít mennyit vesztenek az autókon, mert azok csak a töltők miatt kellettek/nek.
Rohamtempóban kiépítették USA-ban a hálózatot, így a konkurencia választhatott a párhuzamos üzemelés és licenszelés között.
Technológiát ingyen kapják, már eleve fizetős töltésre felkészítve, majd amikor szépen megszűnik az ingyentöltés akkor a bevételből osztalékot kell fizetni.

Ok, ez így logikus az USA-ban, de itt is így van?
Ha az állam saját maga építi ki a töltőállomást, miért kellene fizessen a Teslának?
 
M

molnibalage

Guest
4,5 milliárd 400 töltő.
11,25 millió forint darabja.
22, 50 és 75 kW-osak. Nem tűnik olyan vészes összegnek, pedig állami a megrendelő.
Na akkor nézzük a megtérülést.
11,25 millió átlagosan egy töltő, a 22 kW-os gondolom olcsóbb ennél, a 75-ös drágább.
Legyen az 50 kW-os töltő az átlag, 11,25 millió.
Adja az áramot 50 forinttal drágábban, mint amennyiért megveszi a szolgáltatótol (ez kb. 80-90 forintos eladási ár).
Ahhoz, hogy megtérüljön a töltő, el kell adjon 225000 kWh áramot.
Az 50 kW-os töltő ennyi áramot 4500 óra alatt pumpál be a kocsikba.
Persze nincs egyfolytában kocsi csatlakoztatva a töltőre, így legyen mondjuk 9000 óra a megtérülési idő. Ez gyakorlatilag egy év.
Ha esetleg vannak költségeik is (pl. területet bérelnek a parkoló autóknak) akkor valamivel lassabban térül meg, de így elsőre elég gyors a megtérülési idő.
Hjuujujujuj....

  • A cikk árai és felosztása pontosan azt mutatja, hogy mennyire drága a gyorstöltők telepítése. Elmondtam már jópárszor, hogy miért.
  • Még az átlagárral nézve is a számítás elég muris. És akkor enyhe jelzőt használtam.
    • 50 Ft-tal drágább az 87 Ft, de erre jön még rá a 27% ÁFA. 110 Ft/kWh tankolás úgy, hogy a tankolási veszteséget nem fizeted ki, amit kétlek, mert az is belenyomod a kocsiba, ami mégúgy -10-15%, Legyen 10%. Ez már akkor 121 Ft/kWh és akkor még az állási díj - mert azt is számolják több helyen - már akkor hol is tartunk végfogyasztói áron? Ez lesz ám az "olcsó autózás", mert jövedéki adó sincs még rajta. Jah, biztos úgy lesz, ha tömeges lesz...
    • A töltési veszteség miatt is nő a töltési idő, tehát az órai megtérülés romlik. Mert ok, hogy eladod azt is az áramot, de amiatt nem tud a következő kocsi beállni.
    • Az emberek átlagban 7-19 között mozognak tömegesen, ergo a töltési igény túlnyomó része ekkora van.
    • Olyan csak a mesében van, hogy egy töltő kihasználtsága 50% táján legyen még ezen időszakokban is, mert az mesében van, hogy jönnek egymás után sorba, ahogy üres hely van. Nézz meg egy benzinkutat első blikkre... Tehát egy egész évet nézve talán az idő 10%-ban, ha van ott kocsi, de ez is erős túlzás. Tehát évi úgy 900 óra.
    • Ha a kocsi használat után áll be, akkor az akksi hőmérséklete miatt bizony lektorlátoz, ami még rontja az órai átlagtöltés. A totál fan H.A. videóján is beesett ilyen asszem Leaffel ami úgy lektorlátozta a töltési sebességet, hogy ihaj.
    • Ezek csak a töltők maguk. Szó nem volt arról, hogy a trafót és a többi infrastruktúrát ki építi ki hozzá. Mert ugyebár a bibi az, hogy várni kell.
    • Hol van a karbantartás és egyéb tételek?
Ezekkel együtt a reális megtérülés úgy alsó hangon 6-10 év. Nem egy.
És a hírben egy szót sem látok arról, hogy ki fogja fizetni a nagytrafókat, mert a 120 kV-ról letrafó az nem ingyért van...
 
M

molnibalage

Guest
Hjuujujujuj....

  • A cikk árai és felosztása pontosan azt mutatja, hogy mennyire drága a gyorstöltők telepítése. Elmondtam már jópárszor, hogy miért.
  • Még az átlagárral nézve is a számítás elég muris. És akkor enyhe jelzőt használtam.
    • 50 Ft-tal drágább az 87 Ft, de erre jön még rá a 27% ÁFA. 110 Ft/kWh tankolás úgy, hogy a tankolási veszteséget nem fizeted ki, amit kétlek, mert az is belenyomod a kocsiba, ami mégúgy -10-15%, Legyen 10%. Ez már akkor 121 Ft/kWh és akkor még az állási díj - mert azt is számolják több helyen - már akkor hol is tartunk végfogyasztói áron? Ez lesz ám az "olcsó autózás", mert jövedéki adó sincs még rajta. Jah, biztos úgy lesz, ha tömeges lesz...
    • A töltési veszteség miatt is nő a töltési idő, tehát az órai megtérülés romlik. Mert ok, hogy eladod azt is az áramot, de amiatt nem tud a következő kocsi beállni.
    • Az emberek átlagban 7-19 között mozognak tömegesen, ergo a töltési igény túlnyomó része ekkora van.
    • Olyan csak a mesében van, hogy egy töltő kihasználtsága 50% táján legyen még ezen időszakokban is, mert az mesében van, hogy jönnek egymás után sorba, ahogy üres hely van. Nézz meg egy benzinkutat első blikkre... Tehát egy egész évet nézve talán az idő 10%-ban, ha van ott kocsi, de ez is erős túlzás. Tehát évi úgy 900 óra.
    • Ha a kocsi használat után áll be, akkor az akksi hőmérséklete miatt bizony lektorlátoz, ami még rontja az órai átlagtöltés. A totál fan H.A. videóján is beesett ilyen asszem Leaffel ami úgy lektorlátozta a töltési sebességet, hogy ihaj.
    • Ezek csak a töltők maguk. Szó nem volt arról, hogy a trafót és a többi infrastruktúrát ki építi ki hozzá. Mert ugyebár a bibi az, hogy várni kell.
    • Hol van a karbantartás és egyéb tételek?
Ezekkel együtt a reális megtérülés úgy alsó hangon 6-10 év. Nem egy.
És a hírben egy szót sem látok arról, hogy ki fogja fizetni a nagytrafókat, mert a 120 kV-ról letrafó az nem ingyért van...
Ja, és még annyit.

  • Ha 121 Ft/kWh áron adják az áramot, akkor 0,2 kWh/km-nél 100 km autózás 2420 HUF.
  • 6 literes fogyasztás mellett (autópályán 130-nál ennyi egy normális kocsi) az 400-as ár mellett 2400 HUF. Úgy, hogy a benzin árának a fele jövedéki adó.
Akkor hol is van a hajtóanyag jelentős árkülönbsége? Legfeljebb tartós városi használatnál, ha a fogyasztás 6,5-7 liter. A bibi az, hogy most a benzin nincs 400 HUF sem. Mert jelenleg nem azonos az összehasonlítás. Vegyék le a benzinről az adót vagy tegyék rá az áramra is...
 
  • Tetszik
Reactions: zeal