Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
https://www.napi.hu/magyar_vallalat...e=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
Ez igaz, a Bubi működési módja felett elhaladt az idő, én használtam amíg kaptam cafeteriában éves bérletet és 6000 forinttal volt több Bubi bérlettel. Azóta nem veszek bérletet csak néha jegyet és szinte teljesen bringával járok. (meg többet autózom kicsivel)
De a számítások gecik.
MÁV
200 mrd ft/év (erre adatot csak öt évest találtam, akkor 160 milliárd volt) / 150 millió utas (nagyon durván pozitív szemléletben) -> 1333 ft/utazás állami támogatásból) – „teljesárú jegy” esetén. Ezt növeli a szoc.pol. árkieg.
Egy átlagos vasúti utazás ~46 km, így egy km támogatása ~ 29 ft.
Vagyis be kell zárni a MÁV-ot.
Durva, főleg, hogy a teljesárú jegy két felnőttnek drágább, mint autóval, 400 Ft feletti üzemanyaggal 9 literes fogyasztásommal autópályadíjjal minden fiszfasszal együtt (autó amortizációt tartalmazza). Anno kiszámoltam. Az időnyereség, és háztól házig faktort ne is említsük. Repülővel is gyorsabb és kényelmesebb egy Bp. München, mint egy railjet, és legutóbb olcsóbb is volt... Ami azt mutatja, hogy azért nem csak a MÁV-nál vannak gondok.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 137
10 465
113
A Bubi nagy baja, hogy későn érkezett. Kb. akkor lenne kompetitív ma, ha elektromos rásegítéses lenne vagy villany rolleres. Megjegyzem mióta járvány van, gyakorlatilag eltűntek a rolleresek is... Kb. egy hónapig egyetlen egy eszközt vagy azt használót sem láttam. Most egy hét alatt sikerült azért hármat.
Jó, azért az üzemeltető is tesz róla a fafejű jogászaival:
-az lcd kijelző gyártója nem készít már monokróm kijelzőt, ugyanannyiért adott volna színeset - BKK jogászainak nem jó, monokróm van a szerződésben
-beszereztek könnyebb, felfújható bringákat amik a raktárban rothadnak - BKK jogászai szerint tömör gumi kell
-nem lehet a bérlési módot egyszerűsíteni, menj csak el az irodába szerződni, mert nem az van az eredeti szerződésben
Ezek a jogászok a BUBI-sok szerint direkt gáncsoltak mindent, mert ez volt az önkormányzat elvárása, így meg használja a fene a BUBI-t.
Amit fejlesztettek az mind máshonnan lecsorgó pénz volt az elmúlt öt évben.
 
M

molnibalage

Guest
Durva, főleg, hogy a teljesárú jegy két felnőttnek drágább, mint autóval, 400 Ft feletti üzemanyaggal 9 literes fogyasztásommal autópályadíjjal minden fiszfasszal együtt (autó amortizációt tartalmazza). Anno kiszámoltam. Az időnyereség, és háztól házig faktort ne is említsük. Repülővel is gyorsabb és kényelmesebb egy Bp. München, mint egy railjet, és legutóbb olcsóbb is volt... Ami azt mutatja, hogy azért nem csak a MÁV-nál vannak gondok.
Nem. Hanem azt, hogy az autódnak azt az árát nem számolod bele, ha nem használod. Én pl. csak akkor használnám, ha elmennék vele a városból és nem a tesókkal vagy barátokkal. Nekem mennyibe jönne ki akkor az említett út, hogy évente használom úgy 2-3-szor a kocsit?
A kocsi költsége nem csak a benzin. Egy 2 millás kocsit évente 3-szor használni és fizetni biztosítás az mennyibe is kerül? Ja, és a kocsit neked kell vezetni. A vonatot meg nem...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Nem. Hanem azt, hogy az autódnak azt az árát nem számolod bele, ha nem használod. Én pl. csak akkor használnám, ha elmennék vele a városból és nem a tesókkal vagy barátokkal. Nekem mennyibe jönne ki akkor az említett út, hogy évente használom úgy 2-3-szor a kocsit?
A kocsi költsége nem csak a benzin. Egy 2 millás kocsit évente 3-szor használni és fizetni biztosítás az mennyibe is kerül? Ja, és a kocsit neked kell vezetni. A vonatot meg nem...
Hiába nem én vezetem a vonatot, ha de ott is a twsókkal utazom, csak nem azokkal akikkel te... hanem a Kalányos családdal együtt kell utaznom... Vagy a helyjegyes helyedről eltessékelni valami prolikat. Amúgy a vezetni a legjobb az egészben.

Hiába mondod az opportunity costot, mert a mobilitás hiányának is van opportunity costja ám! Nehéz számszerűsíteni, hogy mennyit ér, hogy egy olyan barátommal, akivel évente egyszer ha tudtam találkozót szervezni, és/vagy utaztam 3-4 órát hozzá, most tudok kb egy óra alatt odaérni, és szinte havonta találkozunk személyesen is. De csak annyit mondok, hogy az, amikor hozzád hasonló beállítottságú ismerősöm kérdezte, hogy el tudnám-e vinni valahova, ahol nem jár a villamos, azt mondtam, hogy persze. Az arcomon a mosoly, meg az övén, az a kelletlenség, hogy a végtelen sok ha nincs autód még jobb az életed kioktatás után megkeresett, mindent megért a többire ott mastercard.

amúgy :
  • a biztosításod mondjuk évi 40k,
  • Az üzemanyagod lenne kb. 5 tanknyi mondjuk, az 100k,
  • egy olajcsere kétévente az 20000/2
  • Amortizációd egy ilyen korú autón 200k/év (ugyanis van maradékár is, nem csak a bekerülési költséget kell nézni!)
szumma 350k. Ez ha valóban csak három hosszú utat teszel, akkor nem olyan jó, de megváltoztatja a szokásaid a kapott mobilitás.
 
M

molnibalage

Guest
szumma 350k. Ez ha valóban csak három hosszú utat teszel, akkor nem olyan jó, de megváltoztatja a szokásaid a kapott mobilitás.
Az évi szabadnapok száma nem változik...
Ergo 3-nál több távolra menés nem nagyon fér bele úgy, hogy még gyerek sincs...
A bátyusnak van kocsija,mehetne amerre akar mégsem teszi...
..ahogy sok ismerősöm sem. Abban tényleg ,hogy hogy ha kedve szottyan mész amerre jársz. De micsoda pénzbe kerül...

Én nem vagyok az a nagy utazó, mert nem is nagyon látom értelmét a digitális világban. Nézni az egyik várost, ami olyan, mint másik? Nem is értem mások hobbiját. Inkább a természeti szépségek érdekelnek, de azok száma is korlátos és az igazán nagy dolgokhoz meg repülni kell.
 

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 540
25 770
113
Nem. Hanem azt, hogy az autódnak azt az árát nem számolod bele, ha nem használod. Én pl. csak akkor használnám, ha elmennék vele a városból és nem a tesókkal vagy barátokkal. Nekem mennyibe jönne ki akkor az említett út, hogy évente használom úgy 2-3-szor a kocsit?
A kocsi költsége nem csak a benzin. Egy 2 millás kocsit évente 3-szor használni és fizetni biztosítás az mennyibe is kerül? Ja, és a kocsit neked kell vezetni. A vonatot meg nem...


Akkor kalkulácskázzál már az én évi 100 000km-mel ! Imádok vezetni ! A vonat nem megy háztól házig ! A MÁV-nak dolgozunk ne akarj meggyőzni a vonatocskázásról ! Az elővárosinak meg a városi tömegköznek van értelme de jelenleg a személyvonat felett eljárt az idő ! Az autó az szabadság és ezt csak az érti aki ténylegesen használja !
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Az évi szabadnapok száma nem változik...
Ergo 3-nál több távolra menés nem nagyon fér bele úgy, hogy még gyerek sincs...
A bátyusnak van kocsija,mehetne amerre akar mégsem teszi...
..ahogy sok ismerősöm sem. Abban tényleg ,hogy hogy ha kedve szottyan mész amerre jársz. De micsoda pénzbe kerül...

Én nem vagyok az a nagy utazó, mert nem is nagyon látom értelmét a digitális világban. Nézni az egyik várost, ami olyan, mint másik? Nem is értem mások hobbiját. Inkább a természeti szépségek érdekelnek, de azok száma is korlátos és az igazán nagy dolgokhoz meg repülni kell.

Nekem a család 40 km-re van (vonattal mire elérem 2-3 óra háztól házig, ha egy átszállás elúszik, óránként jár), párom családja 120km-re, az 3-4 óra háztól házik vonattal (bkv, vonat, séta mindkét eset). Autóval ezek 35 perc, 1,5 óra. Párom édesapja egyedül él, viszonylag gyakran járunk segíteni neki a ház körüli dolgokban. Egy Pécs-re tartó 5,5 órás vonatút volt az utolsó csepp nekem, közben egy pótlóbuszozással, aztán ismét vonat, előtte 1 óra nyílt pályán álló IC, légkondi nélkül, lehúzható ablak nélkül... Mindezért fejenként kifizetve ~5000 Ft-ot, csak oda. Ja, és a helybiztosítás mellett még veszekedni kellett egy proli famíliával, hogy takarodjanak a helyemről.
Utána néhány héten belül vettem egy autót. Nem bántam meg. Pénzbe kerül? Igen. De legalább nem kell a plebejusokkal üvöltözni hőgutát kapva, úgy, hogy a kaller csak megvonja a vállát arra, hogy panaszt tettem, hogy a helyem elfoglalták.

A MÁV az ország szégyene, és iskolapéldája mindennek, ami rossz ebben az országban.
Az is vicces, hogy a reptéren 5 napi parkolás olcsóbb volt mint egy taxis csak oda út...

Én szeretek túrázgatni, és az is elég jó, hogy nem csak a közeli túraútvonalakhoz vagyok ragadva, amiknél még a közeliek megközelítése is... Dobogókőre feljutni fáj pl., és más valamirevaló utak megközelítése egyenesen lehetetlen tömegközlekedéssel.

Én van, hogy elmegyek szétnézni találomra a közelben olyan helyeken, ahol nem jártam még, mert pl. ingatlant keresek,és a környéket térképezem fel. Szeretek csak a kimozdulás kedvéért is autózni, de többnyire céllal teszem (munka, logisztika, vásárlás, utazás).
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 540
25 770
113
"Én nem vagyok az a nagy utazó, mert nem is nagyon látom értelmét a digitális világban. Nézni az egyik várost, ami olyan, mint másik? Nem is értem mások hobbiját. Inkább a természeti szépségek érdekelnek, de azok száma is korlátos és az igazán nagy dolgokhoz meg repülni kell."

Ha e mellett alkoholmentes sört iszol tuti gumi csajod van (ezt csak poén nem akarom megsérteni ha hús/vér asszinyka ) ! LOL
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Imádok vezetni !
Amúgy én imádok kerékpározni, rengeteget jártam régen országútival, helyközi közlekedést is volt, hogy azzal intéztem, bár a kamionok miatt azért para volt kicsit. Az autózás nagyon hasonló élmény, aki szeret kerékpározni, azt is 99%, hogy élvezi. Más utasként, és más vezetve, amikor egybeforr a tudatod a géppel, és pont azt csinálja, amit akarsz, egy jó kis szerpentinen csapatni. Egy jó kis autóval a 40-el vett hajtűkanyarban azt érzed, hogy őrülten száguldasz :D Pont mint kerékpárral.
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU
T

Törölt tag 1711

Guest
MÁV
200 mrd ft/év (erre adatot csak öt évest találtam, akkor 160 milliárd volt) / 150 millió utas (nagyon durván pozitív szemléletben) -> 1333 ft/utazás állami támogatásból) – „teljesárú jegy” esetén. Ezt növeli a szoc.pol. árkieg.
Egy átlagos vasúti utazás ~46 km, így egy km támogatása ~ 29 ft.
Vagyis be kell zárni a MÁV-ot.

Tavaly 150mrd jött a közösből, 300mrd volt a teljes költségvetés.
A kiadások nagy része infrastruktúra, személyszállítás lópikula.

Uniós irányelvek szerint az üzemeltetés 75%-át kellene állnia az állampolgároknak, hogy az olcsó infrastruktúra használattal javítsák a magánfuvarozók versenyképességét a közúthoz képest.
Ezzel csak az a probléma, hogy a jelenlegi árat is röhögve kifizetik akkora haszonkulccsal dolgoznak (alapdíj 25%-a a fenntartásnak, de minden kis szir-szar extra szolgáltatásként van könyvelve így összejön az ~50%). Főleg mivel kevés a vasúti mérleg az országban ezért tengelytúlterhelten rongálják a pályát, mert Uniós előírások miatt nem lehet aránytalanul nagy büntetést kiróni ha szúrópróbaszerű ellenőrzésen lebuknak (40-50k kocsinként).
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 540
25 770
113
Amúgy én imádok kerékpározni, rengeteget jártam régen országútival, helyközi közlekedést is volt, hogy azzal intéztem, bár a kamionok miatt azért para volt kicsit. Az autózás nagyon hasonló élmény, aki szeret kerékpározni, azt is 99%, hogy élvezi. Más utasként, és más vezetve, amikor egybeforr a tudatod a géppel, és pont azt csinálja, amit akarsz, egy jó kis szerpentinen csapatni. Egy jó kis autóval a 40-el vett hajtűkanyarban azt érzed, hogy őrülten száguldasz :D Pont mint kerékpárral.

Off-road forever !

20160121-162107.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Akkor kalkulácskázzál már az én évi 100 000km-mel ! Imádok vezetni ! A vonat nem megy háztól házig ! A MÁV-nak dolgozunk ne akarj meggyőzni a vonatocskázásról ! Az elővárosinak meg a városi tömegköznek van értelme de jelenleg a személyvonat felett eljárt az idő ! Az autó az szabadság és ezt csak az érti aki ténylegesen használja !
2015/16-ban tanultam és élvezet semmi nem volt benne. Azért csináltam, hogy legyen jogsi.
Igen, szabadság, csak nagy ára van.
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU
T

Törölt tag 4082

Guest
2015/16-ban tanultam és élvezet semmi nem volt benne. Azért csináltam, hogy legyen jogsi.
Igen, szabadság, csak nagy ára van.
Épp ezt akartam írni, hogy biciklizni szerettem, autótvezetni soha, pedig én 2006ban szereztem meg a papírt, és akkor még istenes volt a helyzet a maihoz képest. Mostanság meg leginkább egy T-72B3M volánja mögött érezném magam biztonságban a magyar utakon.
Én szeretek túrázgatni, és az is elég jó, hogy nem csak a közeli túraútvonalakhoz vagyok ragadva, amiknél még a közeliek megközelítése is... Dobogókőre feljutni fáj pl., és más valamirevaló utak megközelítése egyenesen lehetetlen tömegközlekedéssel.
Azért nem nagyon van olyan túraútvonal,ami tömegközlekedéssel nem megközelíthető, és az ember nem Kalányos Ronaldóék közé érkezik. Oda meg nem mennék autóval. Meg egyébként is, van egy feelingje annak, h felvágódtok a vonatra 5en azt kipattintjátok a pattintószsömit, vagy felszisszentitek az üvegkenyeret és utaztok. Az autónak ott van szvsz előnye, amikor egy napra utazol valahova, aztán este meg jössz haza. De ott is sok esetben nem megérős.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
2015/16-ban tanultam és élvezet semmi nem volt benne. Azért csináltam, hogy legyen jogsi.
Igen, szabadság, csak nagy ára van.
Nekem sem, amíg nem volt előttem egy tötymörgő C merci, és szólt az oktató, hogy előzzem már meg, aztán tiltásig el nem forgattam a superbet ;), amire csak annyit mondott, hogy na, így kell ezt...

Városban nem érzed azokat oldalirányú gyorsulásokat, amik egy kicsit dinamikusabb vezetést nagyon élvezetessé tesznek (a vezetőnek :p az utasok nem annyira szeretik, de apám sokat vitt szerpentinezni anno a Trabival minket, és lefele nagyon jó móka volt, a kaptatás kellett csak kivárni :D).

Az is tényező, hogy azok a kocsik, amiken az oktatás megy, azok nem kezdenek el trombitálni, prüszkölni a zenélősre hangolt mechanikájukkal. Apám LPG-sített öreg Suzukiját vezetni egészen más (olyan semmilyen), mint az én azonos korú kis Alfámat. (A Suzuki váltója sokkal jobb amúgy :D, de a gázüzem az amúgy kb azonos tolóerő/tömeg arányát lerontja, apám meg szívbajt kap, ha 3000 fölé forgatom, pedig a 3000 feletti fordulatok is ki vannak fizetve :D)

Aztán ott van az MX-5-ön amit cimbi vett: hihetetlen érdekes, izgalmas mechanikus élmény amikor a vált az ember, és a váltó belsejét szinte ki tudja tapintani, mert nem bowdenekkel van a váltókartól az erő elvíve a váltóműhöz, hanem közvetlen abból van kivezetve a váltó. Minden gázadás, minden rezdülés érezhető a váltón.

Nagyon élvezetes tud lenni a vezetés, olyan mint (terep)futni vagy kerékpározni, amikor a tudat automatába kapcsol szinte, teljesen érzi az ember a megoldandó feladatot. A ügyességi számítógépes játékok (pl Super Hexagon) tudnak hasonló érzések lenni, az agy azonos részeit mozgatják meg ezek a tevékenységek.

Épp ezért veszélyes is amúgy, mert ebből van a speed-rage, meg az elalvó sofőrök, szóval ésszel kell, de meditatív élmény tud lenni pl. egy vidéki kis utakon vezetés (amikor nem a kátyúk kerülgetésére kell koncentrálni), de akár az üres városon jó tempóban átsuhanás is. Mindjárt kedvet kapok hozzá, és megyek egy kört :)
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Épp ezt akartam írni, hogy biciklizni szerettem, autótvezetni soha, pedig én 2006ban szereztem meg a papírt,
Furcsa, biztos máshogy kerékpározol, és máshogy vezetsz, mint én :p Nekem elég hasonlónak tűnik a kettő. (Olvastam olyan tanulmányt, ami hasonlónak állította MRI mérések alapján az agyműködést/agyra gyakorolt hatást)

Mostanság meg leginkább egy T-72B3M volánja mögött érezném magam biztonságban a magyar utakon.

Ez sajnos így van. Követési távolságot ha tartom, vagy lakott területen csak 50-el megyek, már tolnának le, villognak le (és nem a memetikai alfás köszönés miatt :D), stb. A többség görcsben van, és rohan. Nem dinamikusan, ritmusosan halad, hanem baleset veszélyesen rohan.

Azért nem nagyon van olyan túraútvonal,ami tömegközlekedéssel nem megközelíthető, és az ember nem Kalányos Ronaldóék közé érkezik. Oda meg nem mennék autóval. Meg egyébként is, van egy feelingje annak, h felvágódtok a vonatra 5en azt kipattintjátok a pattintószsömit, vagy felszisszentitek az üvegkenyeret és utaztok. Az autónak ott van szvsz előnye, amikor egy napra utazol valahova, aztán este meg jössz haza. De ott is sok esetben nem megérős.

Ez már ízlés dolga. Egynaposhoz mindenképp jobb, én a vasutazástól egyelőre traumatizálva vagyok, inkább lemondok a sörről. Telekocsival amúgy nem drága, sőt.
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros