Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 191
10 673
113
Csak az engedélyeztetés többe került volna, mint az összes szerelvény együtt...
Környezetvédelmi tanulmány, vadásztársaságokkal megegyezés, telekommunikációs cégekkel bohóckodás...
Igazából nem fért bele a keretbe, eredetileg a tanulmánytervek azzal számoltak hogy lesz ott felsővezeték. A környezetvédelmi engedély ha jól emlékszem elkészült rá, a felsővezeték engedélyezése is megvolt. De nem fért bele sajnos, ami azért baj mert így lesz 10 darab teljesen egyedi jármű.
Ha megépül akkor lett volna egy teljesen egyedi vasúti felsővezeték keresztezése villamos felsővezetékkel, hogy azon mi baszódás ment, mivel az előírások kategorikusan tiltják, nagyon kíváncsi lettem volna rá hogy működött volna-e.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 191
10 673
113
Nagysebességű (120 km/h feletti) vonatokra beszélgettem korábban egy "köreim beli szakmaközelivel", hogy a felsővezetéknek "csak" az utazósebesség eléréséig van kiemelt jelentősége(a igen gyorsítás jelentős teljesítmény igénye a az utazósebessség tartáshoz képesti jóval kisebb teljesítmény-igényhez képest), utána (átlagos vonalon elérhető utazósebességre: kb.: 250 km/h-ig) a jóval kisebb teljesítményigényt egy diesel-elektromos modullal ---szerintünk-- gazdaságosabb üzemeltetni, mint erre a teljesítményre fenntartani a sok tíz/száz km-nyi elektromos (felsővezeték-) rendszert a megállok között.

Jól méretezett/"koreografált" lassítás esetén, még a megálló előtti fékezéses/áram-visszatáplálásos szakasz felsővezeték igényét is gazdaságosan üzemeltethető/megépíthető méretűre lehet méretezni.

Ez lett kb. a szóbeli "hatástanulmány-beszélgetésünk" eredménye.
hát, valamiért más szakmabelinek ez soha nem jutott eszébe...
És akkor minden megállóhoz kiépíteni a 25kV-t nem lenne nagyjából ugyanannyi drót? Ráadásul hány áramátalakító állomás kellene hozzá? Azok darabja milliárdokban van, nyilván nem kellenének ilyen nagyok, de azért akkor egy ilyen berendezés nem egy komplett vonalat látna el hanem csak pár kilométert, sokszor annyit kellene üzemeltetni. Meg hány kilométer alatt éri el a tervezett sebességet a vonat? Mekkora szakasz maradna drót nélkül a kettő megálló/állomás között? Szerintem amikor épültek a nagy sebességű vasutak ezt a kérdés vizsgálták, de nem kellett. Még az oroszok sem csinálnak ilyet, pedig ott biztosan vannak olyan vonalak ahol messze vannak az állomások.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 536
60 215
113
hát, valamiért más szakmabelinek ez soha nem jutott eszébe...
És akkor minden megállóhoz kiépíteni a 25kV-t nem lenne nagyjából ugyanannyi drót? Ráadásul hány áramátalakító állomás kellene hozzá? Azok darabja milliárdokban van, nyilván nem kellenének ilyen nagyok, de azért akkor egy ilyen berendezés nem egy komplett vonalat látna el hanem csak pár kilométert, sokszor annyit kellene üzemeltetni. Meg hány kilométer alatt éri el a tervezett sebességet a vonat? Mekkora szakasz maradna drót nélkül a kettő megálló/állomás között? Szerintem amikor épültek a nagy sebességű vasutak ezt a kérdés vizsgálták, de nem kellett. Még az oroszok sem csinálnak ilyet, pedig ott biztosan vannak olyan vonalak ahol messze vannak az állomások.
Egyértelmüen a háttèrhatalom hiusitja meg ezeket a jó ötleteket. :)
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 191
10 673
113
Ez egy régebbi tanulmány, de most ezt találtam: https://docplayer.hu/12926703-Szeged-es-hodmezovasarhely-tramtrain-tervezett-uzeme.html
Illetve még ezt: "Szeged és Hódmezővásárhely között naponta több mint 80 pár busz közeledik, több mint 15 000 utassal."
De a vásárhelyi és algyői utazókon kívül a wikipedia azt írja -sajnos halott linkre hivatkozva, hogy "az Orosháza, Szentes és Békéssámson felől érkező autóbuszjáratok pedig csak Hódmezővásárhelyig közlekednek, ráhordást biztosítva a vasút-villamosra."
Ha megépül az M47 gyorsforgalmi út és úgy, hogy ha rácsatlakozik a vásárhelyi elkerülőre és a szegedi útra, az is megnövelheti azon a forgalmat, így jól jöhet, hogy vesznek le róla forgalmat, bár azért nem vészes jelenleg.
De van egy olyan célja is, hogy megvizsgálják, hogy mennyire válik be itthon. Erre viszonylag költséghatékonyabb megoldás.
ennél azért vannak újabb tanulmányok, ez már elég régi:
Van egy egész hosszú cikk/tanulmány, de akit Szeged érdekel annak egyszer érdemes elolvasni:
(azóta az idő meghaladta, a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításának már van kivitelezője (részben ez fogja helyettesíteni a belgrádi vonalat az építkezés alatt) a tram-train lassan készen van, marad a fejpályaudvar, van vasúti pálya építési engedélye a Szabadka-Baja vasútvonalnak is)
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 619
12 830
113
"...Rögtön a budaörsi találkozóponton a Mobiliti DC villámtöltőjére tettük a Honda e-t, ahonnan elvileg 50 kW-os töltést is fel kellene vennie, ám a hidegben és hideg akkumulátorral sokkalta lassabban töltődött, így a percalapú számlázással ott 10,7 kW-ot 3900 forintért sikerült beletöltenünk - az otthoni töltéshez mérten csaknem tízszeres (!) tarifával..."

Oszt' még nincs is érdemi keresleti piac...

 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
386
870
93
Autómentes 170km hosszú város sor terv .... mert nincs elég olajuk ( na jó most még ér valamit ).

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2021/01/14/automentes_varost_epitenek_szaud-arabiaban/

the-line-170-km-city-saudi-arabia_dezeen_936_col_1-1.jpg


the-line-neom-saudi-arabia_dezeen_2364_col_0-2.jpg
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 007
31 115
113
Én anno feldrótoztam, csak pár hét után elkezdett rozsdálni, utána 4 hónapig fehér gyorskötözővel volt felfogatva.
A gyorskötegelő az emberi kreativitás egyik nagy diadala! (és naponta újabb diadalainak katalizátora)
Köszi a tippeket, kiválóan működik :DMondjuk annak fényében, hogy Fater a kültéri karácsonyi világítást is gyorskötözővel rakja fel kicsit ég a pofám, hogy pont ez nem jutott eszembe :confused:
 
M

molnibalage

Guest
Autómentes 170km hosszú város sor terv .... mert nincs elég olajuk ( na jó most még ér valamit ).

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2021/01/14/automentes_varost_epitenek_szaud-arabiaban/

the-line-170-km-city-saudi-arabia_dezeen_936_col_1-1.jpg


the-line-neom-saudi-arabia_dezeen_2364_col_0-2.jpg

A hosszabb távokat pedig teljesen automatizált közlekedés fogja biztosítani, és a tervek szerint a 170 kilométer hosszú város egyik végéből a másikba is el lehet majd jutni mindössze 20 perc alatt.

Mi a tökömért jó, hogy 170 km hosszú? Valami "rejtélyes" oknál fogva soha nem fejlődött így város. Talán, mert baromság? Mert a városban úgy vannak egymáshoz pontok közel, ahol mozog az ember, hogy nem vonalban van 170 km-re, hanem a városközpont körül kisebb központok vannak?
Meg 170 km város két vége alatt 20 perc? Mivel? Ha végtelen nagy a gyorsulás, akkor ez 510 km/h átlagsebesség. Biztos nagyon "energiahatékony ennyivel szágulnadni". Nem lenn ésszerűbb a kompakt város és 100-120 km/h-s körvasút?

Félelmetes, hogy milyen és mennyi baromságra van pénz. Hogy ez mitől lesz 0 emissziós vagy logikus, az sem nem derül ki. Mert tározós erőművet nem látok, és a sivatagban sem süt éjjel a nap.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7
T

Törölt tag 1711

Guest
A hosszabb távokat pedig teljesen automatizált közlekedés fogja biztosítani, és a tervek szerint a 170 kilométer hosszú város egyik végéből a másikba is el lehet majd jutni mindössze 20 perc alatt.

Mi a tökömért jó, hogy 170 km hosszú? Valami "rejtélyes" oknál fogva soha nem fejlődött így város. Talán, mert baromság? Mert a városban úgy vannak egymáshoz pontok közel, ahol mozog az ember, hogy nem vonalban van 170 km-re, hanem a városközpont körül kisebb központok vannak?

Az a vicc anno a szovjet várostervezés a közlekedés minimalizálására épült, centralizálva elérhető volt minden alapcikk a lakótömbök között, tömegközlekedésre csak munkábajárás, mozi/színház, bútorvásárlás stb. miatt kellett ülniük, de arra általában volt metró a tömbök között, onnan kiágaztatva meg busz/villamos. Mondjuk náluk erre a lakosság minimális mobilitása miatt volt szükség.

Lassan eljutunk oda, hogy a modern várostervezők felfedezik újra ezt, csak átnevezik kommunista várostervezésről zöldre :D
 
M

molnibalage

Guest
  • Tetszik
Reactions: fishbed

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Nagyon fals.
Elösszőr is,nincs min szállitani.Nincs sinpár.
Vasuti szállitási költségbe rendre elfelejtik beleszámolni a vasuti pálya fenntartásának költségét.Ugyancsak nem számolják a többszörös átrakás költségét.
Azonkivűl a rugalmasság problémája.Egy 60 vagonos szerelvénnyel nem tudsz 3raklapos házhozszállitásért 5km-ként megállni-föleg,hogy még mindig nincs sin.Az úthálózat meg mindenképpen ott van.
Folyamatosan nyomják,támogatják a vasuti támogatást,mégis a közutit magassan vezt-mert ez éri meg üzleti alapon.
Nagy távolságokra meg a hajózás.
Ez van.

Mondjuk a hivatalos amerikai számokban picit más szerepel! (HTKA Dark alatt picit fos módon látszik, de ki lehet bogarászni, ha nem, akkor egy kattintás a fehér téma.)
Freight%20Moves%20pie%20chart_legend.png

Az átrakás ugyanúgy megvan a teherautó esetén is. Gondolom te is gyakran jársz logisztikai központokba. Ha cégekhez mész akkor igaz csak az, hogy nem kell átrakni. Cserébe te mész 1600 kilométert 20 tonnával, vonat esetén ez meg lenne mondjuk negyven egy teherautónak.
A rugalmasság gond, de ez gond a 40 tonnás esetén is. Nem véletlen virágzik a nemzetközi furgonozás. Ehhez sajnos kéne egy szemléletváltás is, hogy ne percre kiszámolt fuvarok legyenek, meg közutakon gördülő dízel meghajtású raktárak.
"Európának" nem volt érdeke eddig a vasúti szállítás.
image_print

A németek a kontinens eladásainak több mint 50 százalékát elviszik! Most, hogy kezd körvonalazódni a megfizethető üzemanyag idejének a vége meg is született a 30/30 direktíva. Most ez EU szinten 13 százalék a vasút részesedése.

Én azt gondolom, hogy 30-40 év alatt az európai teherszállítás drasztikusan át fog alakulni és a hosszútávú szállítás gerincét a vasút fogja jelenteni.
Meg azt is gondolom, hogy a németek nedves álmaiban ezt Siemens mozdonyok meg MAN/Mercedes/Scania alternatív meghajtású áruterítő teherautók csinálják.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Mondjuk a hivatalos amerikai számokban picit más szerepel! (HTKA Dark alatt picit fos módon látszik, de ki lehet bogarászni, ha nem, akkor egy kattintás a fehér téma.)
"Európának" nem volt érdeke eddig a vasúti szállítás.
A németek a kontinens eladásainak több mint 50 százalékát elviszik! Most, hogy kezd körvonalazódni a megfizethető üzemanyag idejének a vége meg is született a 30/30 direktíva. Most ez EU szinten 13 százalék a vasút részesedése.

Én azt gondolom, hogy 30-40 év alatt az európai teherszállítás drasztikusan át fog alakulni és a hosszútávú szállítás gerincét a vasút fogja jelenteni.
Meg azt is gondolom, hogy a németek nedves álmaiban ezt Siemens mozdonyok meg MAN/Mercedes/Scania alternatív meghajtású áruterítő teherautók csinálják.

Amerikait "picit" torzítják a 35000+ tonnás vasérc és szénvonatok...

EU-ban pár éve megtapsolták a Rail Cargo Austriát, hogy átvitt 3500 tonnát az Alpokon...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Amerikait "picit" torzítják a 35000+ tonnás vasérc és szénvonatok...

EU-ban pár éve megtapsolták a Rail Cargo Austriát, hogy átvitt 3500 tonnát az Alpokon...

Igen, tudom, hogy ha értékre nézzük, akkor az usában érdekes a dolog, de árutonna-kilométer a lényeg nem az érték.

Meglátjuk az EU-mire jut, de mindenki tudja, hogy a jelenlegi állapot csak addig fenntartható ameddig olcsó a gázolaj. Ha nem sikerül hasonlóan olcsó és rugalmas megoldással kiváltani, akkor az nekünk, vásárlóknak lesz szopó, mert mindennek jól megküldi az árát, amit szállítani kell.
Nem gondolom, hogy például ez értelmesebb megoldás lenne, mint a vasút.
File.ashx
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0
T

Törölt tag 1711

Guest
Igen, tudom, hogy ha értékre nézzük, akkor az usában érdekes a dolog, de árutonna-kilométer a lényeg nem az érték.

Meglátjuk az EU-mire jut, de mindenki tudja, hogy a jelenlegi állapot csak addig fenntartható ameddig olcsó a gázolaj. Ha nem sikerül hasonlóan olcsó és rugalmas megoldással kiváltani, akkor az nekünk, vásárlóknak lesz szopó, mert mindennek jól megküldi az árát, amit szállítani kell.
Nem gondolom, hogy például ez értelmesebb megoldás lenne, mint a vasút.

35000+ tonnát átviszel az amerikai kontinens egyik végéből a másikba az tkm-ben is elég tisztességes mennyiség.
60mph átlaggal, dízelvontatással.

A 3 középütközős ország kegyetlenül elhúzott a többiektől, nagyon nem mindegy, hogy egy vonat ~40000 tonnáig terhelhető, vagy ~4000-ig.