Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 4082

Guest
Mindkettőben utaztam sokat. Kényelmesebb volt, csendesebb és kevesebbet fogyasztott, mint egy Sokda 120L. Ennyi.
A Skodához képets meg a Wartburg és Trabant egy rakás szar volt. Nem tudom, hogy ezen mit kell magyarázni, mintha kb. egy F-4 Phatnom II-höz akarnád mérni a MiG-15-öt.
Tehát hoztál egy szubjektívet, egy karbantartásfüggőt, és egy vezetésistílus függőt.
Van, amiben fejlettebb volt a nyugati, de itt összképet kéne nézni...
És abban a pillanatban nem fekete fehér
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 788
57 432
113

molnibalage


Kezdjük ott, hogy összességében kevesebb kocsi volt akkor Magyarországon.
A probléma amit te láttál az az volt, hogy a 80's években lényegében nem adtak el új licencet a szovjeteknek nyugatról, és azokban az időkben (űrverseny, afgán háború, csernobil) a legkisebb gondjuk is nagyobb volt annál, minthogy autó fejlesztésre pénzt adjanak.
Azért nem árt kontextusban értelmezni a valóságot.

1970-1982-ig korszerűnek nevezhető kocsik voltak itthon meg a KGST-ben is!
A saját kútfőből fejlesztett Moskvitch 412-st például össze lehetett mérni az akkori év autója Fiat 124-nel.
(Miután a Fiat licenccel érkező modern kenőanyagokat megkapta a Moskvitch is)
Az 1980-s években egyszerűen nem volt olyan kocsijuk ami ne 1970-ből származott volna. Mind olcsó, evolúciós fejlesztés volt.
pl. Moskvitch 408-412-2140. Ugyan az a platform.
Vagy a kerek lámpás lada (2101)- kocka lada (2105) - lada samara (2108) itt új a kasztni de régi a motor.
Például a videóban fikázott volga műszaki alapja is 1970-s, a 80's évek közepén kapott egy mélyebb modell frissitést a kocsi azt ennyi. Olyan is volt a színvonala.
Elavult a szovjet autópark a 90's évekre. Ez tény.
Viszont az is tény, hogy amikor egy kocka lada került X összegbe akkor a hasonló nyugati került 3X-be.

Mi itt nem a műszaki lemaradás tényét vitatjuk a nyugat német és japán kocsikhoz képest!
Mi csak annyit mondunk, hogy akkoriban a világ más részei is ennyire le voltak maradva ezekhez képest, még a nagy USA is.
Meg azt mondjuk, hogy az akkori bérszínvonal mellet nem lehetett volna drágább autókat eladni.
Meg az akkori autószerviz hálózat mellet nem lehetett volna bonyolultabbakat sem eladni.

Csak érdekességként megjegyzem, hogy a 70's években Moskvitchok kb. 40%-át magasabb felszereltséggel a nyugati piacra exportálták. :)
A 80's évek végére nagy lett a szakadék. Ez tény.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 204
113
Az egyik unatkozó, a köreimből a --hazatelepülő honfitárs által ráhagyott-- CVT-s robogót akarja "zöldíteni", valami ilyesmi módon:
A működőképes 4-ütemű motorról "ledobja" a hibás és drágán javítható, nehéz, kuplung-váltó kombinációt.
Tesz egy kerékagy-motoros hátsókereket "alá".
MP3-16fw.jpg

Viszonylag kis Li-Ion akku-csomagot, ami ezért olcsóbb is(...és parkolás után könnyen felvihető tölteni az irodába/lakásba).
Az eredeti motorral megemelt alapjáraton generátor üzemmódot dob össze, mint a hibrid autóknál a hatótávnövelő motor(-ka).
...de mivel van ideje, ezért az alacsonyabb (1.000-1.200 körüli) fordulaton és kevés keverékkel(résztöltéssel) dolgozó motoron durván sűrítési-viszonyt emel, Atkinson-os(Toyota Prius-ok) 12-körüli értékére.
Vagy vizes hengerfejet akar, vagy marad "levegős", de hőkapcsolós hűtőventilátorral(a vizes szerintem jobb, de az is egy hő-kapcsolós venti-vel).
Most nézi, hogy ha az eredeti generátora nagyon kis teljesítményű, akkor "tesz még hozzá" kevés teljsítményt, hogy 100-250W közötti legyen(folyamatos üzemmód) a max. elektromos teljesítmény, amivel a kerékagymotor által visszatermelt teljesítményt ki tudja egészíteni.
A kis --növelt kompressziós-- motorka hatásfoka sokkal jobb lesz, mint az eredetileg sokkal szélesebb fordulatszám tartományra kényszerített, sok rossz hatásfokú fordulatszám és üzemmóddal bíró eredeti változat.
Ha nem kell különleges tömítés, akkor még "valami" etanolos benya is mehet:"...ha lúd, legyen (jó-sötétzöld-)Ddddundi! " :D
Jó srác, ötleteltünk, van rá ideje is :) , meg tudása is :cool: .
A Covid végére, a jó (motorozgatós) időre --kb. 1 bő hónap múlva--, kész is lesz! :hadonaszos:




Nem kötözködve, de...
  • a fojtószeleppel szabályozott motorok hatásfokát (fajlagos fogyasztását) leginkább a fojtószelep rontja, vagyis az a jó üzemmód, mikor a fojtószelep teljesen nyitott (vagy nincs is!). Ilyen formán az ismerősödnek azt ajánlanám, hogy a motor vagy működjön (teljes gázon, töltve az akkut) vagy álljon le-szakaszos üzem.

Nem kötözködés, semmi gond: A fojtószelep gyakorlatilag alapjárati helyzetben kell, hogy maradjon, mert a becsült teljesítmémy-igény 150W elektromos teljesítmény. Ezt a 2,8 kW körüli teljesítményű motor emelt alapjáraton tudja, ezért a fordulatszám nem lesz sokkal magasabb és vagy emelt alapjárat lesz a megoldás.






  • a sűrítési viszony növelése jót tesz a hatásfoknak de nem olyan mértékben mint amennyivel drágább lesz az üzemanyaga. 10-es sűrítésnél a termikus hatásfok kb. 60%, 12-esnél 62,9% (1,4 -es adiabatikus kitevővel számolva) az üzemanyag meg 95-ös oktánszám helyett min 98, ami 10%-kal kb, drágább.)

Az alacsony fordulatszám és a kis teljesítmény-igényre visszatérve: ezek miatt a porlasztós benzinmotoroknál megszokott fojtószelepes szabályzásból adódik, hogy a nekünk szükséges teljesítménytartományban a motor résztöltéssel(a lehetséges beáramló optimális keverékmennyiségnél a fojtószelep zárt állása miatt jóval kevesebbel) fog működni.
Ezt a légköri nyomásnál alacsonyabb nyomáson szívja be, ezért az eredetileg 10.5-es sűrítési viszony gyakorlati értéke ez esetben ( nagyságrendi becslés) 7- 8 körüli az alapjáraton, az ebből adódó alacsony hatásfokkal és gazdaságossági mutatóval.
Amit(hatásfok zárt fojtószelepnél 10,5-es sűrítési viszonyú motornál) ezek szerint Te tudsz(Én "nemtom" fejből :( ): Mennyi? (Előre is: Kössssz!)
Emiatt(az alacsonyabb nyomáson történő henger feltöltődés a keverékkel) lehet megemelni a szokásoshoz képest igen magasra a sűrítési viszonyt.





  • a sűrítési viszony növelésétől egy motor nem lesz Atkinson ciklusú. Az Atkinson ciklus lényege, hogy a munkaütem lökete hosszabb, mint a sűrítésé. A Toyota ezt úgy éri el, hogy a szívószelepet nagyon későn (a sűrítési ütem kb. harmada után zárja. Így a valós sűrítési viszony nem haladja meg a "hagyományos" motorokét (95-ös benzin), viszont a munkalöket hossza így a sűrítéshez képest megnő. (Az adatokon is látszik, hogy pl. az 1,5-ös régi Prius motor 88Le-s volt, kb, mint egy 1,2...1,3 literes motor).

Valóban nem lesz az. Ezért nem is azt írtam!
Ez a kevesebb keverékmennyiséggel (alacsonyabb nyomáson érkező gázmennyiséggel) feltöltött belső-égésű motor --működési elveiből adódóan-- lehetővé teszi az Atkinson-hoz hasonló --akár 14 körüli-- sűrítési viszonyt is, amit az Atkinson-nál a "túl-szegényitett" benzin-levegő keverék nehezebb begyújthatósága nagyrészt "ki is követel" magának!
Nem is azt írtam, hogy ez Atkinson-os motor lesz, hanem, hogy "csak" a (geometriai)sűrítési viszonya lesz hasonló, ami viszont mindkét esetben jót tesz a motor gazdaságosságának, estünkben pedig a tervezett teljesítmény és fordulatszám tartománynak, az eredetihez képest.








  • Ha kétütemű, résvezérlésű a motor, akkor Atkinsonra esély sincs, ha négyütemű, akkor egy későire hangolt szívásvezérléssel lehet valamennyit közelíteni az Atkinsonhoz (ha külön van a szívó vezértengely), de komolyan csökken majd a teljesítmény.
Nem gond a két-ütemű "hendikepje", írtam, hogy 4-temű motorról van szó: "...A működőképes 4-ütemű motorról "ledobja" a hibás és drágán javítható, nehéz, kuplung-váltó kombinációt."

Ezt a (nem kis) feladatot "megúsztuk"! :)

Kicsit összefoglalva: 1.200 körüli fordulatszámhoz és alapjárati működési- és nyomásviszonyokhoz optimalizáljuk(na jó:próbáljuk optimalizálni :hadonaszos:) a motort.

Aminek van önindítója, tehát a javasolt Start/Stop dolog megoldható, gondoltunk is rá, meg is beszéltük, de kimaradt a leírásból :rolleyes:





U.i: Az "ilyenkor szokásos" dupla hengerfejtömítéssel az eredeti állapot kb. visszaállítható lesz!
...ami lehetőség azért "nem árt" a project gazdaságosságának :cool: ...
 
T

torsen

Guest
Nem kötözködés, semmi gond: A fojtószelep gyakorlatilag alapjárati helyzetben kell, hogy maradjon, mert a becsült teljesítmémy-igény 150W elektromos teljesítmény. Ezt a 2,8 kW körüli teljesítményű motor emelt alapjáraton tudja, ezért a fordulatszám nem lesz sokkal magasabb és vagy emelt alapjárat lesz a megoldás.


Az alacsony fordulatszám és a kis teljesítmény-igényre visszatérve: ezek miatt a porlasztós benzinmotoroknál megszokott fojtószelepes szabályzásból adódik, hogy a nekünk szükséges teljesítménytartományban a motor résztöltéssel(a lehetséges beáramló optimális keverékmennyiségnél a fojtószelep zárt állása miatt jóval kevesebbel) fog működni.
Ezt a légköri nyomásnál alacsonyabb nyomáson szívja be, ezért az eredetileg 10.5-es sűrítési viszony gyakorlati értéke ez esetben ( nagyságrendi becslés) 7- 8 körüli az alapjáraton, az ebből adódó alacsony hatásfokkal és gazdaságossági mutatóval.
Amit(hatásfok zárt fojtószelepnél 10,5-es sűrítési viszonyú motornál) ezek szerint Te tudsz(Én "nemtom" fejből :( ): Mennyi? (Előre is: Kössssz!)
Emiatt(az alacsonyabb nyomáson történő henger feltöltődés a keverékkel) lehet megemelni a szokásoshoz képest igen magasra a sűrítési viszonyt.



Valóban nem lesz az. Ezért nem is azt írtam!
Ez a kevesebb keverékmennyiséggel (alacsonyabb nyomáson érkező gázmennyiséggel) feltöltött belső-égésű motor --működési elveiből adódóan-- lehetővé teszi az Atkinson-hoz hasonló --akár 14 körüli-- sűrítési viszonyt is, amit az Atkinson-nál a "túl-szegényitett" benzin-levegő keverék nehezebb begyújthatósága nagyrészt "ki is követel" magának!
Nem is azt írtam, hogy ez Atkinson-os motor lesz, hanem, hogy "csak" a (geometriai)sűrítési viszonya lesz hasonló, ami viszont mindkét esetben jót tesz a motor gazdaságosságának, estünkben pedig a tervezett teljesítmény és fordulatszám tartománynak, az eredetihez képest.


Nem gond a két-ütemű "hendikepje", írtam, hogy 4-temű motorról van szó: "...A működőképes 4-ütemű motorról "ledobja" a hibás és drágán javítható, nehéz, kuplung-váltó kombinációt."

Ezt a (nem kis) feladatot "megúsztuk"! :)

Kicsit összefoglalva: 1.200 körüli fordulatszámhoz és alapjárati működési- és nyomásviszonyokhoz optimalizáljuk(na jó:próbáljuk optimalizálni :hadonaszos:) a motort.

Aminek van önindítója, tehát a javasolt Start/Stop dolog megoldható, gondoltunk is rá, meg is beszéltük, de kimaradt a leírásból :rolleyes:


U.i: Az "ilyenkor szokásos" dupla hengerfejtömítéssel az eredeti állapot kb. visszaállítható lesz!
...ami lehetőség azért "nem árt" a project gazdaságosságának :cool: ...
Csináljátok. Pandémia van. Ráértek. De....

1. Meg akarjátok emelni a sűrítési viszonyt a hatásfok javítására
2. Ugyanakkor gyakorlatilag a fojtószeleppel megakadályozzátok a henger feltöltődését (kinyírjátok a sűrítési végnyomást)

Ezért mondtam, hogy a fojtószelep szabályozású motorok gyilkosa pont a fojtószelep. Brutálisan elrontja a hatásfokot, ha zárva van. Ezért találták ki a hengerlekapcsolást is pl., de az ideális a változó lökettérfogatú motor (lenne) ahol a teljesítmény szabályozás nem fojtással, hanem fojtás nélkül, a hatékony lökettérfogat szabályozásával történne. (Kicsit idevág a mai minimotorok története is. Van egy 3 hengeres kerregő, meg egy turbó. A motor szabályozása úgy történik, hogy először szívó üzemben kinyílik a fojtószelep (hajrá NEDC!) majd a nyitott fojtószelep mellett elkezd nőni a feltöltési nyomás.)

Ezen az ún. kagylógörbén látszik, hogy egy hagyományos benzinmotor legkisebb fajlagos fogyasztást (legjobb hatásfokot) a teljes terhelés (max gázadás).
közelében és a szívórendszer hangolásából adódó max. nyomatékot adó fordulatszám közelében produkálja.
image_VIII_4.png (388×316) (uni-pannon.hu)
 
M

molnibalage

Guest
Tehát hoztál egy szubjektívet, egy karbantartásfüggőt, és egy vezetésistílus függőt.
Van, amiben fejlettebb volt a nyugati, de itt összképet kéne nézni...
És abban a pillanatban nem fekete fehér
Az a Golf még 2006-ban is ment az utakon, amikor a Lada és Trabi egzotikum volt.
2013 táján egy 20+ éves Ford (Escort?) is jobb volt, mint a szoci szarok. Olyannal mentem le egy cimbivel a Velencei tóra. Kevesebbet fogyasztott, kényelmesebb volt.

Nem értem, hogy miért véded azokat a szarokat.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Az a Golf még 2006-ban is ment az utakon, amikor a Lada és Trabi egzotikum volt.
2013 táján egy 20+ éves Ford (Escort?) is jobb volt, mint a szoci szarok. Olyannal mentem le egy cimbivel a Velencei tóra. Kevesebbet fogyasztott, kényelmesebb volt.

Nem értem, hogy miért véded azokat a szarokat.
Mert herótom van az ilyen vonalas gondolkodástól. 2006ban a b2es széria is már kuriózum volt, nem csak a a lada. És lada se kevés volt az utakon.
Tényszerűen a passat b2 (ami a golf kortársa) modernebb futóművel, és újabb motorral rendelkezett. Ez nem vita ez tény.
Csak az összkép amivel foglalkozni kéne:
Úttartás: nem, nem jobb a golf
Fogyasztás: vezetés függő, valamivel jobb volt. De azért itt ne nagyságrendekben gondolkodjunk.
Komfort: felszereltség függő, de átlagparaszt golfja nem volt nagyobb felszereltségű mint átlagladásé
Stb stb stb
Összességében persze, a japán és európai 1985 körüli autói kb 5-10 év előnyben voltak a szocializmus autóihoz képest.
De már amerika benzintemetőivel szemben ez a különbség nincs meg, azok nem is véletlenül nem sikersztorik ideát.
A kifejezetten európai porondra tervezett ford modellekre pedig, ugye te is tudod, hogy f betűs autót nem veszünk: fiatot, fordot és franciát.
Na nem véletlen no.
 
M

molnibalage

Guest
Mert herótom van az ilyen vonalas gondolkodástól. 2006ban a b2es széria is már kuriózum volt, nem csak a a lada. És lada se kevés volt az utakon.
Tényszerűen a passat b2 (ami a golf kortársa) modernebb futóművel, és újabb motorral rendelkezett. Ez nem vita ez tény.
Csak az összkép amivel foglalkozni kéne:
Úttartás: nem, nem jobb a golf
Fogyasztás: vezetés függő, valamivel jobb volt. De azért itt ne nagyságrendekben gondolkodjunk.
Komfort: felszereltség függő, de átlagparaszt golfja nem volt nagyobb felszereltségű mint átlagladásé
Stb stb stb
Összességében persze, a japán és európai 1985 körüli autói kb 5-10 év előnyben voltak a szocializmus autóihoz képest.
De már amerika benzintemetőivel szemben ez a különbség nincs meg, azok nem is véletlenül nem sikersztorik ideát.
A kifejezetten európai porondra tervezett ford modellekre pedig, ugye te is tudod, hogy f betűs autót nem veszünk: fiatot, fordot és franciát.
Na nem véletlen no.
Akkor vázolom mi volt a realitás 2003-ban is itthon. Gépelemek I, autóemelő tervezése a feladat. 1 hétig hazafelé nézegettem a kocsikat, hogy mi legyen. Kb. minden 4-5. autó a Suzuzki volt. Szoci autó szinte sehol.

Sehol nem beszéltem amerikai benzintemetőről, azt te költötted hozzá. Ergo kinemszarja le.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
A
Akkor vázolom mi volt a realitás 2003-ban is itthon. Gépelemek I, autóemelő tervezése a feladat. 1 hétig hazafelé nézegettem a kocsikat, hogy mi legyen. Kb. minden 4-5. autó a Suzuzki volt. Szoci autó szinte sehol.

Sehol nem beszéltem amerikai benzintemetőről, azt te költötted hozzá. Ergo kinemszarja le.
Akkor vázolom neked:
Érdemes nézni a számokat.
Ennyit a 2003ban minden 3. 4. Autó Suzukiról...

De fussunk még egy kört, és keresd vissza honnan indult ez a szál.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

Törölt tag 4082

Guest
Ebből mennyi állt a nyugdíjas garázsában és mennyit használtak napi szinten?
Nyilván nem derül ki belőle, de ha kimozdulsz Budapestről ma is kb 10 évet ugrasz vissza időben az autóéletkorban. Gondolom akkor se volt máshogy.
De az, hogy 2003ban eltűntek a szocialista autók nagyon nem igaz.
És félreértés ne essék, ma már nagyon nem hiányoznak. Ahogy amúgy a 85ös golf, vagy escort vagy tökömtudja mik sem.
 
M

molnibalage

Guest
A

Akkor vázolom neked:
Érdemes nézni a számokat.
Ennyit a 2003ban minden 3. 4. Autó Suzukiról...

De fussunk még egy kört, és keresd vissza honnan indult ez a szál.
Az ugye megvan, hogy fővárosban és agglomerációban nem az országos átlag van?*
Fuss neki ennek még egyszer.
Amúgy sehol nem mondtam, hogy reprezentatív a minta. A busz ablakából minden autóból kb. 4-5-ök Suzuki volt.

* Kíváncsi lennék, hogy vidéken milyen rendszámú autók futnak. A főváros és agglo környéként van olyan, hogy erőlködni kell, hogy ne P, R és S-es rendszámú legyen. Lefordítom, hogy ha nem értenéd. Ömlik meg az újonnan forgalomba helyezett kocsi.

Szerinted országosan igaz ez trend?
Nyilván nem derül ki belőle, de ha kimozdulsz Budapestről ma is kb 10 évet ugrasz vissza időben az autóéletkorban. Gondolom akkor se volt máshogy.
De az, hogy 2003ban eltűntek a szocialista autók nagyon nem igaz.
És félreértés ne essék, ma már nagyon nem hiányoznak. Ahogy amúgy a 85ös golf, vagy escort vagy tökömtudja mik sem.

Jéééééééééé, talán akkor essen már le...
 
T

torsen

Guest
Nyilván nem derül ki belőle, de ha kimozdulsz Budapestről ma is kb 10 évet ugrasz vissza időben az autóéletkorban. Gondolom akkor se volt máshogy.
De az, hogy 2003ban eltűntek a szocialista autók nagyon nem igaz.
És félreértés ne essék, ma már nagyon nem hiányoznak. Ahogy amúgy a 85ös golf, vagy escort vagy tökömtudja mik sem.
A számadatokról nem akarok vitatkozni, de a '90-es évek kelet-magyarországi utcaképéhez szervesen hozzátartozott a sombreros, Rózsa Sándor bajuszos román cigány, aki menet közben kialkudta alólad a Daciát. Ugyanezt tették az ukránok a Ladával, Zastavával, Polski Fiattal (főleg a Ladával). Talán csak a Skoda nem tűnt el olyan hirtelen, de itt keleten pillanatok alatt elpárologtak a szoci autók, vittek vissza őket a szülőhazába. ('98-99-ben még nekem is volt egy 120-as Skodám és azzal unikum voltam az utcában)
 
  • Tetszik
Reactions: papi

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 788
57 432
113

molnibalage


Nagyon vidéken én a mai napig látok A,B,C-vel kezdődő rendszámokat nagy részt ladák, trabik.

Amúgy az a baj, hogy csak abból indulsz ki ami itthon volt.
Szóval azt látod milyen gyorsan kikoptak innen a szoci kocsik.
Akkor elmondom, hogy a 70's évek nyugati kocsijai pont így kikoptak 90's évek végére nyugatról.
Már írtam. Akkoriban a Mercin kívül lényegében senki sem használt mai értelemben vet korrózió védelmet.
De mondok neked jobbat, a 90's évek népszerű kocsijai is megsemmisültek 20 év alatt pedig azok "bezzeg" nyugati verdák voltak.
Aztán ha kimész az utcára csak a Suzuki Swiftet meg az Opel Astra F-et látod nagy mennyiségben az utakon.
Nem véletlenül.... Kiemelkedő minőségű kocsik voltak. De nagy átlag nyugati kocsik ezt a kettőt leszámítva mind elporladtak....
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

winter

Active Member
2011. november 19.
108
197
43
Apának van egy '98-as F astra-ja itthon, néhány éve kezdett pöttyökben rozsdázni, és mostanában kezd lassan terjedni, főleg tankbeomlő meg csomagtartó-nyitó gombja körül. Szerintem 18-20 éve vette meg, még céges kocsi volt náluk, amiket utána kiszórtak. Sohase volt műszaki hibája, de mindig is ügyelte az autókat. Elnyűhetetlen, amennyit már hajtva volt, rengeteg vontatás, rossz úton is. Előtte náluk otthon, Kárpátalján moszkvicsuk volt, azt imádta, még én is ültem benne, hajónak tűnt belülről mikor kicsi voltam, a padokkal, az amerikai autókat idéző sebességórával meg a nagy üléseivel. Emlékszem, 120 km/h-ig volt skálázva :D Azután egy A rendszámú samaránk volt, 2009-10 környékéig, annál sem rémlik különös műszaki hiba. Kapott 206-os Peugoet céges autóként, az sem volt egy túl kényes autó, de amikor 207-esre váltottak a cégnél, akkor egyre gyakoribb lett a szerizelés, hátsó tengely felfüggesztése neuralgikus pontja volt a flottának, ahogy mesélte, ez már 2014. környéke talán. 2-3 éve vett egy kevesett futott 207-est, patent állapotban. Majd egyszercsak pár hónap használat után valamilyen környezetkímélő szűrő hibájára és motorhibára hivatkozva elkezdte lefullasztani magát, menet közben is! Volt, amikor elindítani se hagyta magát, csak sokadszorra, és főúton, autópályán menet közben leállította a motort egy csippenés kíséretében, ami kicsit sem vicces. Újragyújtani csak megállás után engedi magát. Képzeljétek el ha ezt bejátszaná előzés közben a belső sávban. Egyáltalán nem biztonságos, és karóba kéne húzni a kedves mérnököt, aki szerint ez a motorhiba, vagy bármilyen probléma legésszerűbb megoldása. CAN-buszt kiolvasva a hiba nem található, ugyanis a hibakódot az újraindítással törli is az elektronika, reprodukálni nagyon nehéz, mert random, szervíz sem tudja a a megoldást, szoftverfrissítés nem segített. Arra szűkítettük a kört tapasztalat alapján, hogy alacsony fordulatszám, hideg idő, és alacsony üzemanyagszint, főleg az utóbbi okozhatja.
Ezzel szemben szüleim szülőfalujában a 30 éves kocka lada, niva, meg audi 80 még mindig megy, elnyűhetetlen, pedig már a karosszéria úgy zörög menet közben mintha nem lenne holnap. Olyan kátyúk vannak, hogy az ukrán űrpogram Holdra szállást szimulálhatna ha lenne pénzük rá. Láttam olyan ladát, hogy egy hídról lehajtva belehajtott szépen egy kátyúba, a bal első felfüggesztése pedig egyszerűen kiszakadt a helyéről.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Az a Golf még 2006-ban is ment az utakon, amikor a Lada és Trabi egzotikum volt.
2013 táján egy 20+ éves Ford (Escort?) is jobb volt, mint a szoci szarok. Olyannal mentem le egy cimbivel a Velencei tóra. Kevesebbet fogyasztott, kényelmesebb volt.

Nem értem, hogy miért véded azokat a szarokat.

2006-ban még vadonatúj kockaladák gördültek le a gyártósorról Oroszországban :p

Sőt Egyiptomban egészen 2017-ig gyártották (ironikusan a Suzuki ottani gyárában), akkor váltottak Granta-ra.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 443
11 395
113

molnibalage


Nagyon vidéken én a mai napig látok A,B,C-vel kezdődő rendszámokat nagy részt ladák, trabik.

Amúgy az a baj, hogy csak abból indulsz ki ami itthon volt.
Szóval azt látod milyen gyorsan kikoptak innen a szoci kocsik.
Akkor elmondom, hogy a 70's évek nyugati kocsijai pont így kikoptak 90's évek végére nyugatról.
Már írtam. Akkoriban a Mercin kívül lényegében senki sem használt mai értelemben vet korrózió védelmet.
De mondok neked jobbat, a 90's évek népszerű kocsijai is megsemmisültek 20 év alatt pedig azok "bezzeg" nyugati verdák voltak.
Aztán ha kimész az utcára csak a Suzuki Swiftet meg az Opel Astra F-et látod nagy mennyiségben az utakon.
Nem véletlenül.... Kiemelkedő minőségű kocsik voltak. De nagy átlag nyugati kocsik ezt a kettőt leszámítva mind elporladtak....
A kilencvenes évek elején gkv. kollégámmal - aki munkaidőn túl öreg, hihetetlenül szar, elrontott konstrukciójú (pl. Renault 14) nyugati autókra vadászott és rázott gatyába, s melegített rá drágán a naiv vevőkre - bandukoltunk az egyik miskolci bontóban úgy 93 táján. Borsodban akkoriban ami nyugati volt, az NYUGATI volt, legyen szó bármilyen ótvar konstrukcióról, állapotról is. Legyen az b2-es Passat (Még egy olyan igénytelenséget, hozzá képest a 2410-es Volga maga volt a prémium), Ritmo, Visa, szedán Corsa, dízel kocka Kadett, ... stb. Igaz Borsodba' nem is az akkori prémium kellett, hanem - ha lelakott is, de nyugati - igásló.

Szóval bandukolunk a bontóban, s kérdezem tőle, hogy ezek a tip-top karosszériás 7-10 éves NYUGATI autók ( sok közülük ZÖLD üveges volt, megvan?) miért vannak itt egymás hegyén-hátán?

- Mert már nincs aljuk.
-:eek:

Borsodba' akkor még ott volt a nagy dilemma:
Nyugati legyen, ami már csendesebb utazón a Nagypoláktól, de kevesebbet eszik?
Megbízhatóbb is, mint egy 105-ös Skoda, még ha ugyanolyan igénytelen pusztulat a műszerfala, meg úgy az egész bele is, mint annak?
Oké, de az összes nyugatinak egy hátsó lámpája többe került, mint a havi fizetés (B.A.Z. megye), a többi alkatrészről nem is beszélve, viszont a KGST autók felújítása, üzembentartása olyan volt 15-20 éves korukig, mint a forradalom: Permanens. Cserébe apránként, fillérekből.
Ezek - ha nem vásárolták fel őket az ukránok, románok (a lengyelek nem jöttek) - akkor dőltek ki végleg, ha már a futóművek bekötési pontjait is lakatolni kellett (az én P-125-ösömet is akkor engedtem el, hiába volt amúgy tip-top, megkímélt)

Amúgy Csikós Zsolt könyvei tűpontosan írják le ezt a korszakot, amikor mi lettünk Európa bontója - méregdrágán vásárolva/üzemben tartani próbálva öltük bele másod, harmadállásbeli fusik lóvéját, nagymamák kuporgatott nyugdíját, emeletes házat felépített, szívrohamban, infarktusban meghalt apukák vagyonát.

Elképesztő összegek folytak el számolatlan átírásokra, első szervizekre, beépített időzített bombákra (GOETZE gyűrűzés megvan?), egyéb átbaszásokra.
Én gyávaságból - no meg pénztelenségből - maradtam 15 éven keresztül 2006-ig a Nagypoláknál, s akkor jött a megfizethető, fenntartható ÚJ nyugati (na jó; török) autó. Most 15 éves 128000 kilométerrel. Már megevett két termosztátot (ellustultak), semmi más hiba, az első fékeken, szíjakon, vezérlésen kívül minden gyári (még szép) semmi rozsda.. Szóval még marad.

Na akkor ki költött több pénzt 30 év alatt összességében autózásra ugyanilyen futásteljesítménnyel?