Légimentés Magyarországon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Valaki tud valamit az "új", (asszem') ex-norvég mentőhelikről?
Nem találkoztam mostanában hírrel velük kapcsolatban, viszont az előbb kb. Kőbánya felett megjelent a HA-HBG (fr24 szerint; színre biztosan más volt, mint a megszokott).

Az még mindig annak a 3 gép egyike, amelyek 2018 végén érkeztek.

LN-OOC -> HA-HBG
LN-OOG -> HA-HBK
LN-OOL -> HA-HBO

Azóta magyar lajstromba került még két gép:

LN-OOD -> HA-HBH
LN-OOE -> HA-HBI

https://forum.htka.hu/threads/légimentés-magyarországon.1575/#post-527431
Az LN-OOD volt azon a kamionon januárban, amelyiknek balesete volt.


Így már csak 4 hiányzik a 9-ből.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
Tegnap este (is) láttam, hallottam repülni a helyi mentőhelit Debrecen fölött. Valamit gyakoroltak a rádiózás alapján. Lehet, hogy mégis csak lesz éjszakai mentés?
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
1569250139.jpg

Legyen meg itt is ez a kép!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
2019 április 1-től a mentőhelikopterek Szentesen, Debrecenben és Budaörsön állomásoznak.



Nekem úgy tűnik hogy Budapestre még mindig csak nappal és jó időben repülnek a mentőhelikopterek.


Az időjárásradar tulajdonképpen mire jó?
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Egy kb. 50 km-re néhány száz méter magasan el- és visszarepülő mentőhelikopteren mire jó?
Nemcsak 50km-re repülnek, mert lehet hogy csak KB. akkora körzetben szedik fel a betegeket, de mindig abba a kórházba szállítják, ami az állapotuknak/sérülésüknek kezelésére legmegfelelőbb. Esőzónában pl. külső hőmérséklet függvényében a hajtóművek légszívótorka a szívás hatására könnyen eljegesedhet, ez akár csak egy 10-15km-es zivatarzónán átrepülve is jelenthet akkora teljesítményvesztést hogy lezuhanás lehet a vége. Na meg életveszélyes állapotban lévő beteget/sérültet szállítva nem igazán tennének jót egy zivatarzónán átrepülve a durva rázkódást, vibrációt okozó sűrűn változó légáramlatok. Volt már olyan gép Magyarországon ami durva zivatarzónába belerepülve egyszerűen szétszakadt a levegőben.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Nemcsak 50km-re repülnek, mert lehet hogy csak KB. akkora körzetben szedik fel a betegeket, de mindig abba a kórházba szállítják, ami az állapotuknak/sérülésüknek kezelésére legmegfelelőbb. Esőzónában pl. külső hőmérséklet függvényében a hajtóművek légszívótorka a szívás hatására könnyen eljegesedhet, ez akár csak egy 10-15km-es zivatarzónán átrepülve is jelenthet akkora teljesítményvesztést hogy lezuhanás lehet a vége. Na meg életveszélyes állapotban lévő beteget/sérültet szállítva nem igazán tennének jót egy zivatarzónán átrepülve a durva rázkódást, vibrációt okozó sűrűn változó légáramlatok. Volt már olyan gép Magyarországon ami durva zivatarzónába belerepülve egyszerűen szétszakadt a levegőben.

Akkor mentohelikoptereknel ez egy fontos dolog, mert idot nyernek vele, ha tudjak hogy egyenesen atrepulhetnek valamin. A katonai helikoptereknel, amelyeken nincs idojarasradar, ott hogy oldjak ezt meg? Kulso informaciok alapjan?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 410
113
Visszaolvasva, 2 megjegyzés:
- A 13,2 Mrd forint a 9db nagyjavításon (8000-es) átesett (gondolom, hogy ezért mentek először Németországba, meg különben is esedékes volt!), EMS konfiguráció szerint teljesen berendezett, és időjárási radarral ellátott gépért, szerintem kimondottan jó üzletnek tűnik. Darabja 1.46M EUR
Összehasonlításképpen, az ügynökség oldaláról: Egy 2009-es, 1220 repült órás, VIP 135-ös ára 1,75M EUR
- A csörlőt számon kérni egy EMS mentő géptől, kb olyan dolog, mint hogy az utcai mentőautóban miért nincsen hidraulikus erővágó. Igen, arra ott vannak a tűzoltók.
Itt is a csörlős dolgot a honvédség SAR gépei fogják ellátni. Ezekben a H135-ös gépekben egy mentőorvos dolgozik. Kis is röhögnének, ha annyi pénzéért, amennyit kapnak, még csörlőn való akrobatikázást is kellene csinálni... :p:D
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 139
113
Ennek azért nézz utána alaposabban...:rolleyes:
A mentőhelikopterek a legmagasabb, azaz a ROKO ellátási szintjét tudják biztosítani. Fedélzetén mentőorvos!!! (nem mentőtiszt) lát el szolgálatot.
Nem véletlen tettem idézőjelbe amit írtam. A heliben alig van hely dolgozni és nem lehet vele félreállni sem mint egy autóval, amíg valami komolyabb beavatkozást csinál az orvos. A helikopter nem indul el csak stabil beteggel.

Egyszer volt is közfelháborodás, mert a helikopter nem a súlyos sérültet vitte el, hanem a kevésbé súlyosan sérült politikus Hendét(?). Mindenki azt hitte, hogy azért mert ő volt a nagykutya, de nem, csak ő volt stabil állapotban.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
- A csörlőt számon kérni egy EMS mentő géptől, kb olyan dolog, mint hogy az utcai mentőautóban miért nincsen hidraulikus erővágó. Igen, arra ott vannak a tűzoltók.
Itt is a csörlős dolgot a honvédség SAR gépei fogják ellátni. Ezekben a H135-ös gépekben egy mentőorvos dolgozik. Kis is röhögnének, ha annyi pénzéért, amennyit kapnak, még csörlőn való akrobatikázást is kellene csinálni... :p:D
Úgy gondolom, hogy senki nem kérte számom a csörlőt, meg a mentőorvosoktól a kötélen himbálózást, hiszen eddig sem volt. Csak mindenhol az lett beharangozva az új gépekkel kapcsolatban, mint az egyik nagy előrelépés, hogy: "és alkalmasak lesznek kötéltechnikai mentésekre is azokon a helyeken, ahol nem tudnának leszállni."
Szerintem emiatt jogos, hogy agyaltunk azon, hogy mit takarhat a fenti kijelentés: csörlőt, vagy csak egy kampót.

Itt a link:

https://magyarnemzet.hu/belfold/megujul-a-legimentes-hazankban-6411851/
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 410
113
Úgy gondolom, hogy senki nem kérte számom a csörlőt, meg a mentőorvosoktól a kötélen himbálózást, hiszen eddig sem volt. Csak mindenhol az lett beharangozva az új gépekkel kapcsolatban, mint az egyik nagy előrelépés, hogy: "és alkalmasak lesznek kötéltechnikai mentésekre is azokon a helyeken, ahol nem tudnának leszállni."
Szerintem emiatt jogos, hogy agyaltunk azon, hogy mit takarhat a fenti kijelentés: csörlőt, vagy csak egy kampót.

Itt a link:

https://magyarnemzet.hu/belfold/megujul-a-legimentes-hazankban-6411851/
Akkor tisztázzuk!
A H135 EMS konfigurációja nem tartalmaz semmilyen körülmények között csörlőt. Egyszerűen nincs rá hely, hogy biztonsággal beforgassák a hordágyat.
Ez nem jelenti azt, hogy odabent ne lehetne komoly felügyeletet biztosítani.
Ezek at opciók a H135-re:
H135-5.jpg

Igen, vannak olyan H135-ök, amelyek fel vannak szerelve csörlővel (pl. sima SAR, hegyi mentő, Wind Farm Service), de az EMS nem az. A VIP sem! :)
Láttuk már szerintem, hogy a nyomtatott, és elektronikus sajtóban mekkora marhaságok meg tudnak jelenni! o_O;)
A helikopterbe csak olyan beteget teszel be aki jó eséllyel kibírja az utat. Autóval elviszel bárkit aki akár össze is omolhat közben. Olyankor egyszerűen félreállsz és tudsz dolgozni.
NEM! Hidd el a helikopterbe pontosan ugyan olyan betegeket teszel be, mint egy rohamkocsiba (ez a legmagasabb ellátási szint).
Feleslegesen bizonygatnod nekem az ellenkezőjét. Az SBO-n is dolgozó, korábban mentőtiszt feleségemnek jobban hiszek! :p:rolleyes:
A helikopterbe viszont még olyanabbakat is betesznek, mivel ott a kórházba jutási idő jóval kisebb, mint közúton.
És az EMS verziók belsejéről: Link
A magyarokban, valami hasonló elrendezés van:
ems-h135-configuration.png

Azért van 2 ülés az "utastérben" mivel az újraélesztésekhez min. 2 emberre van szükség, a lélegeztető gép megléte esetén, (ami az EMS-nél van a fedélzeten). Ebben az esetben mentőorvos, és a mentő ápoló foglal helyet a beteg mellett.
És akkor egy a kutatás-mentés helyzetéről talán még ma is aktuális (2006-os) tanulmány.
Ebből azért engem erősen meglepett az átlagosan évi 10 alkalmas bevetési szám.
És ebből egyértelművé válik az a megállapítás is, hogy a kutatás-mentésből a magyar honvédségnek inkább a kutatás része ami megmarad.
Természetesen gyakorlatokra mindenképpen szükség van!!! Mert harci ill. különleges körülmények között nagyon kellenek!
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 139
113
Feleslegesen bizonygatnod nekem az ellenkezőjét. Az SBO-n is dolgozó, korábban mentőtiszt feleségemnek jobban hiszek! :p
Az sbo az nem a helikopter rövidítése. Inkább olyan dolgozót kellene megkérdezni, akik a heliken dolgoznak. :p
Dolgoztam én is mentőn, igaz már vagy 15 éve. Nem emlékszem pontosan, de szerintem azok rohadt kis méretű gépek voltak,és nem lehetett komolyabb munkákat végezni, mert alig volt bennük hely, ezért csak unalmas szállításokkal találkoztam. Persze Pesten mi más munkája lett volna a légi mentésnek?

Lehet, hogy azóta fejlődtek, de nekem 2 ember az kevésnek tűnik. Most elgondolkodtattál... Ha van újraélesztő gép akkor azért már elképzelhető. (Szerencsére az utóbbi években már egyre több helyen van.)
Jaj, de jó, hogy ez már nem az én gondom. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 139
113
A H145-öt viszont már ajánlják SAR feladatokra (mégsem hülye németek), csörlővel, egészségügyi felszereléssel, és 3 fős személyzettel (+pilóta).
Ehh... Ezt mondom én is, 3 fővel sokkal jobban pörög a munka. :)
Kérdeztem is korábban, hogy miért nem használunk a nyomi helik helyett nagyobbakat, de azt mondták, hogy akkor nem tudna leszállni sok helyen. A H145 ügyesen megoldotta ezt a problémát.
de az orvosi egyetemen 4 év után egy különbözeti vizsgával már mentőzhetnek a hallgatók.
A 4. év után még csak a mentőtiszti (át)képzés kezdődik, de csak 5 befejezett év után dolgozhatnak.