Szép szép, de a mai világban ez a 230 m/s nekem nagyon lassúnak tűnik.
A fizikában és a kinematikában nincsenek csodák. Ha a rakéta induló tömege 105kg és ebből 25 kg a harci rész, akkor a maradék 80 kg-ból nem valószínű, hogy 25-30 kg-nál több lenne a hajtóanyag, ami szilárd HTPB hajtóanyag esetén valahol 7-8 tonna összimpulzus környékén tudhat, attól függően, hogy mennyire volt szempont a füstmentesség és mennyit áldoztak fel ezért a specifikus impulzusból. Ha ezt egy fokozatban, egy üzemmódon gyorsan elégetnék akkor akár 750-900 m/s-ra is lehetne gyorsítani a rakétát, de a viszonylag tömzsi, mindössze 9,7 hossz/átmérő arányú, 200 mm átmérőjű rakéta ezt követően gyorsan vesztene a sebességéből és a hatótávolsága nem érné el a 14,5 km-t. Hatékonyabb, ha a hajtóanyagnak csak kb. harmadát, vagy 40%-át használják a gyorsításra 230 m/s-ig, amely sebességen még nem túl nagy a légellenállás és a maradék hajtóanyagot 100 kg alatti tolóerővel, utazó üzemmódban a sebesség fenntartására tudják fordítani, akár 1 percen át is. Ezzel meg is van a 14,5 km hatótáv, végig fenntartott meghajtással és viszonylag jó manőverező képességgel.
Ekkora sebességnél a képalkotó fejnek van ideje megkeresni a célpontot akkor is, ha a helikopter takarásból indította a rakétát. A képalkotó fejnek ekkora átmérőnél már megfelelő felbontása lehet. A cél megsemmisítése szempontjából is fontos a 200 mm átmérő miatti nagy kumulatív átütés (valószínűleg 1500 mm feletti). Viszont ennek az ára a nagyobb légellenállás. Ha nagy hatótávolságot szeretnének gyors rakétával az ekkora átmérőnél nagyon nagy rakéta mértet eredményezne. A helikoptereken sokat számít a fegyver súlya. Elfogadható súllyal csak mérsékelt sebességgel oldható meg a probléma. Ezért lassúak a nagy hatótávolságra tervezett, de kis méretű rakéták: Spike NLOS, PARS 3 LR, Polyphem, NAG/HELINA, Alas/Ralas. (Na jó, ezek közül 2 gázturbinás meghajtású)
A helikopter túlélőképessége szempontjából fontosabb a nagyobb hatótávolság, a képalkotó fej és valószínűleg kétirányú adatkapcsolat miatti takarásból való indíthatóság és az, hogy a rávezetés alatt nem kell végig rálátás a célra, mert nem kell rávezetni rakétát, sem mint az, hogy mekkora a rakéta végsebessége.
A Vihr 600 m/s sebessége is csak égésvégi sebesség. Nagyobb indítási távolságnál a célközelben már 230 m/s alá is lelassul. A maximális, 10 km-es hatótávolsághoz 28 másodperc repülési idő tartozik. Azaz 357 m/s átlagsebesség és a célközelben már bőven 150 m/s alatti sebesség. De már a 6 km távolsághoz szükséges 14 másodperből is 429 m/s átlagsebesség és számottevően 300 m/s alatti sebesség következik a célnál.
Ezzel szemben az új rakéta végig fenntartja a 230 m/s-ot.
A Vihr egy üzemmódú hajtóművel úgy tudta elérni a 10 km hatótávolságot, hogy a minél nagyobb keresztmetszeti terhelés érdekében a légiharc rakétákéhoz hasonló, 21,2-es a hossz/átmérő aránya és csak 130 mm az átmérője. Ennek ára viszont az, hogy az átütőképessége nem haladja meg az 1000 mm-t, ami több korszerű harckocsi tornyának szemből való átütéséhez már kevés lehet.
A Vihr bár gyors, ezért a lővonalban töltendő idő korlátozott, a helikopter túlélő képessége szempontjából mégis a fő előnye a '80-as években az volt, hogy 10 km hatótávolsága meghaladta a kézi légvédelmi rakétákét és a nyugat-európai csapatlégvédelmeknél használt Roland, Crotale, Rapier, valamint az amerikai Chaparral és Avenger (a '80-as években még volt esély az ADATS elterjedésére is) rendszerekét. Tehát a NATO akkori csapatlégvédelmi és nagyon mobil eszközeiét
Mára azonban a helyzet megváltozott. Egyrészt Oroszország szembe kerülhet volt szovjet Osza, Tor, Buk rendszerekkel. Másrészt a Crotale hatótávját is jelentősen növelték. Megjelentek a NASAMS, Spider, Mica VL, IRIS-T SL rendszerek. Ezek a csapatlégvédelmi, vagy nagyon mobil légvédelmi rendszerek már 10 km-vagy nagyobb távolságból is elérik a helikoptert, méghozzá gyorsabban, mint ahogy a Vihr célba érne.
Attól még, hogy egy az egyben úgy néz ki, mint egy túlméretes, amúgy őskövület Falanga, ez a rakéta nem tudom, hogy képes 230m/sec sebességgel 14km-t elrepülni?
Ilyen kis sebességgel csak akkor repül el ilyen messzire, ha azt egy kellően íves röppályán teszi. De még így is azt mondom, hogy ez a 230m/sec inkább a célba érkezés sebessége, semmint az utazósebesség.
Igaz, hogy a Falanga is szerény 160m/sec sebességgel repülte le a maga 2.5 - 3km-ét, de még a Sturm is bőven 300m/sec feletti sebességével képes az alig 5km-t megtenni.
Ez a rakéta a típusjelzése alapján is egy szteroidokon hízlalt Falanga, de azért az legyen a szemünk előtt, hogy a Hellfire is úgy képes megtenni a maga 8km-ét, hogy az égésvégi sebessége 420m/sec!
És itt földközeli repülésről van szó.
Azért vagyok szkeptikus, mert ha ez a 230m/sec itt az égésvégi sebesség, akkor még akkor is nagyon sokáig kell járatni a hajtóművét, hogyha az egy kis teljesítményű utazóhajtómű.
Ilyen alacsony égésvégi sebességnél ennek a rakétának a céltól alig 3-4km-re szabad csak kifogynia a töltetéből, tehát a röppályájából bő 10km-t folyamatosan, de igen alacsony intenzitással dolgozó hajtóművel kell megtennie, ami ilyen hosszú távon ilyen kis sebességnél nagyon hosszú idő. Viszont ilyen alacsony intenzitás mellett meg nem tudom, hogy lehet 230m/sec sebességet fenntartani?
Namost. Itt írhatjuk, hogy nem minden a sebesség, mert ott van a Spike NLOS, amelyik a maga 25km-ét 160-180m/sec sebességgel teszi meg.
Igen, ez valóban lehet egy támpont, de annak jókora szárnyai is vannak, ennek pedig nincs ilyesmi.
Úgy képes rá, hogy kettős üzemmódú a hajtóműve és a 230 m/s az utazósebessége. Ezt elég könnyen ki lehet számolni. Nincs benne semmi csoda. A gyorsításhoz csak kb. 2,3 összimpulzus, azaz max. 8-9 kg hajtóanyag kell. A többi marad az utazó üzemmódra. Az utazó üzemmód kb. szűk 1 percig működik.
A szárnyak szerintem elég jók. Így ránézésre legalább 70 cm a szárnyfesztáv és a szárnyfelület is elég nagy, ami ekkora súlyhoz, ilyen sebességen elég lehet. A vezérsíkok sem olyan aprók. A folyamatos tolóerő miatt akár tolóerő vektorálás is szóba jöhet, ami a rakéta aktuális tömegével összemérhető utazó tolóerő mellett nem elhanyagolható.