MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Sanszosan az R-60M volt, azokat később kaptak. De teljesen igazad van, a mindkét esetre. A másodiknál a Líbiai parancsnokság nem értem miért küldött egyáltalán MF-eket a Macskák ellen, amikor azok egyszerűen más kategóriába tartoztak. Már a startnál boritékolható volt a veszteség. Ráadásul a Tomcat-ek nem hordoztak bombát, tehát semmilyen kárt nem okozhattak volna a Libiaiaknak, full flotta védővadászok voltak, más kérdés, hogy hol koricáltak.. Az 23-asok helyett, inkább felküldtem volna egy MiG-25-öst, átrepülni a flottacsoport felett. (ha nemzeti felügyelet alatt voltak).. Erőfitogtatásnak megfelelő, és a veszteségfaktor minimális lett volna. A radaron tudták volna követni a jenkik és kész..
Helyette odaküldtek egy 23-as készenléti géppárt, amikor az amcsik a hordozóról, akármikor növelhették a CAP mennyiségét, akár 2-4x mennyiségű Tomcatra is..
AZ R-60M-et az 1981-es esetre érted? A szovjeteknél mutatkozott be az R-60M 1982-ben. Még a VSz-be is legalább 5-6 éves csúszással exportáltak mindent a saját átfegyerzés vagy átfegyverzés vége felé. Ennek fényében R-60M 100%, hogy nem volt ott 1981-ben és 1989-ben is kérdőjeles. Ha tévednék az R-60M rendszerbe állítással, akkor javítson ki valaki. (Egyes oldalalkon az 1982-es dátum össze van mosva a K és MK exporttal.)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 874
113
91ben jártam a munkácsi "tésztagyár"nál. 23asok őrizték, elég intenzíven. Gyakran szálltak fel, nagyon meredeken. Sajnos az irányra nem emléxem. Azt az egész nem ért semmit. a Sidra öbölben nagyon leszerepeltek. (Ahogy az várható is volt.)

Amennyire én tudom, 91-ben Munkácsnál már MLD-k voltak, azokból is az R-73-ast és Gardenyija zavarórendszert is hordozni képes legutolsó szériák.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Azért, mert kétszer is sikerült hülyeséget csinálni. Először hatalmasat, aztán kisebbet.

Az első esetnél 1981-ben nettó idióták voltak a líbiaikak. A Szu-17/22-vel mi a frászt akartak? Akkor legfeljebb R-60 vagy R-3Sz volt hozzá, egyik sem all aspect, az F-14-en meg elvileg AIM-9L volt. Az eredmény ismert. Infracsapda használatáról nincs adat. Rakétát indítottak és utána le is szedték őket, ahogy tökéletesen várható volt egy vadász vs. csapásmérő légiharcban.


A rádiózás leírva.
http://fly.historicwings.com/2013/01/splash-two-migs/
Lehet hogy Kadhafi túl sok sci-fi filmet nézett, ahol a lézerrel csak villantanak egyet és a gaz ellen hamuvá sülve omlik össze?! És hát ugye a Szu-22-ben van lézer (olyan amilyen, mit ért ő ahhoz), azt hitte a "főnök" hogy az lesz a csodafegyver amivel megpörkölik a Kandúrokat. :)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Sanszosan az R-60M volt, azokat később kaptak. De teljesen igazad van, a mindkét esetre. A másodiknál a Líbiai parancsnokság nem értem miért küldött egyáltalán MF-eket a Macskák ellen, amikor azok egyszerűen más kategóriába tartoztak. Már a startnál boritékolható volt a veszteség. Ráadásul a Tomcat-ek nem hordoztak bombát, tehát semmilyen kárt nem okozhattak volna a Libiaiaknak, full flotta védővadászok voltak, más kérdés, hogy hol koricáltak.. Az 23-asok helyett, inkább felküldtem volna egy MiG-25-öst, átrepülni a flottacsoport felett. (ha nemzeti felügyelet alatt voltak).. Erőfitogtatásnak megfelelő, és a veszteségfaktor minimális lett volna. A radaron tudták volna követni a jenkik és kész..
Helyette odaküldtek egy 23-as készenléti géppárt, amikor az amcsik a hordozóról, akármikor növelhették a CAP mennyiségét, akár 2-4x mennyiségű Tomcatra is..
Mert Kadhafi szerint a Sydra- öböl líb felségvíz volt. Neki az ami provokésünnel volt baja.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
817
813
93
Lehet hogy Kadhafi túl sok sci-fi filmet nézett, ahol a lézerrel csak villantanak egyet és a gaz ellen hamuvá sülve omlik össze?! És hát ugye a Szu-22-ben van lézer (olyan amilyen, mit ért ő ahhoz), azt hitte a "főnök" hogy az lesz a csodafegyver amivel megpörkölik a Kandúrokat. :)
Annó borospéter miniszterelnökként a Szu-22 pitotcsöveire azt hitte higy gépágyú.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 604
28 183
113
MiG-23MLD
DSC01324.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 115
59 563
113
Szerintem sokkal jobb lett volna ez a repülőgép variaszárny nélkül. Bár akkoriban ez volt a divat.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem sokkal jobb lett volna ez a repülőgép variaszárny nélkül. Bár akkoriban ez volt a divat.
Ennek a kijelentésnek nincs értelme. Mert ugyanazzal a szárnnyal elképzelve, hogy egy fix nyilazási szögbe megépíted, akkor a gép egy rakás szar lenne teljesen mindegy, hogy melyik állapotot választod ki a 3 közül vagy akár tetszőleges szöget választva. Nem tűnik fel, hogy a variaszárnyas gépek mozgatható szárnyrésze okkal nagyon kis húrhosszúságú...? Ezzel érik el, hogy max nyilazásnál egyensszárnyú a gép, kis sebességen is jó, max. nyilazánál meg az F-14 erős túlzással szinte deltaszárnyú vadászgép lesz.

Kurvaszar lesz az eredmény, ha pl. 45 fokos szögben fix lenne a 23-as szárny... Nem lenne M1,5 képessége sem, de szarul szállna le. Teljesn hátranyilazva meg végképp. Min. nyilzatással meg nem is vadászgép...

Nyilazás nélküli akkori korszakos vadászgép Mirage F1.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 115
59 563
113
molnibalage

"Mert ugyanazzal a szárnnyal elképzelve, hogy egy fix nyilazási szögbe megépíted, akkor a gép egy rakás szar lenne teljesen mindegy, hogy melyik állapotot választod ki a 3 közül vagy akár tetszőleges szöget választva."

Önmagaddal vitatkozol, mivel sehol sem állítottam olyat, hogy ugyan ezzel a szárnyal.

"Nyilazás nélküli akkori korszakos vadászgép Mirage F1."

Pontosan erre gondoltam.
Lásd. a képeken:
MIG-23ML
mig23ml-2.gif


Mirage F1
dassault-mirage-f1-3.png


Azért a képeken látszik az, hogy a szárnyakat és azok bekötését leszámítva nagyon hasonló kialakítású gépekről van szó.
Én úgy gondolom, hogy a MIG-23 jobb/hasznosabb repülőgép lett volna fix szárnykialakítással.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szerintem sokkal jobb lett volna ez a repülőgép variaszárny nélkül. Bár akkoriban ez volt a divat.
Szergej anno megépítette a deltaszárnyú kísérleti változatát is, és szerintük sok hátránya volt.
- Túl nagy leszállósebesség, ami a háború esetén elsőként támadott és rombolt repterek használatát erősen korlátozta volna. A kisebb sebességgel leszálló és ezért rövidebb úton kiguruló variaszárnyú rövidebb "maradék"-betonnal is megelégszik.
- A kisebb szárnyra kevesebb fegyverzet függeszthető
- Egy fix deltaszárny gazdaságos/üzemanyagspóroló repülésre alkalmatlanabb, mint a sebességhez igazítható variaszárny
- Az USA-ban már elkészült a variaszárnyú F-111, és "nehogy-má nekünk ilyen ne sikerülne!!" :D Tehát presztízs is volt nekik a megépítése (lásd, a Szuhoj tervezőintézet is megkapta a feladatot, ennek lett eredménye a Szu-17/22, később a Szu-24).
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 223
83 873
113
A MIG-23-nak igazából az volt a legnagyobb baja,hogy nen automatikusan és fokozatmentesen történt a szárny nyilazásának állítása a mindenkori repülési paramétereket figyelembe véve.Egyébként az MLD ha jól tudom kapott egy negyedik amolyan légi harc állást+az orrnál valamilyen áramlás terelőket és ez a kettő elég tűrhető közeli légi haecossá tette az amúgy erre tök alkalmatlan gépet.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 115
59 563
113
emel

Én nem akarok okosabb lenni Szergelyéknél, de azért az 1967-s 6 napos háború tapasztalatai is közbejátszottak erősen.
A FIX delta előnyei lettek volna:
1. Olcsóbb üzemben tarthatóság.
2. Nagyobb teljes élettartalom.
3. Alacsonyabb súly.
4. Nagyobb maximális G érték.
5. Nagyobb üzemanyag kapacitás.
Én ezeket komoly előnynek gondolom :)
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

Azért a képeken látszik az, hogy a szárnyakat és azok bekötését leszámítva nagyon hasonló kialakítású gépekről van szó.
Én úgy gondolom, hogy a MIG-23 jobb/hasznosabb repülőgép lett volna fix szárnykialakítással.
Szerintem meg egyáltatalán nem...

A Mirage F.1-nél látszik a területszabály hatása. a variaszárnyú gép másik előnye, hogy nem csak a szárnyat optimalizálja a sebesség szerint, hanem a gép hullámellenállását is, hiszen a hossz szerintit km elszolás is változik. Ezért nics törzs keskenyítés a 23-asnál.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 115
59 563
113
molnibalage

"A Mirage F.1-nél látszik a területszabály hatása. a variaszárnyú gép másik előnye, hogy nem csak a szárnyat optimalizálja a sebesség szerint, hanem a gép hullámellenállását is, hiszen a hossz szerintit km elszolás is változik. Ezért nics törzs keskenyítés a 23-asnál."

Ez is tény. De nem hiszem, hogy a MIG-23-nak fix szárnyakkal gondot okozott volna a hangsebesség átlépése. 2 Mach-ot biztosan nem tudott volna, de ha 1.5 Mach-ot eléri akkor az már bőven jó. És a gép élete nagy részét úgyis hangsebesség alatt tölti.
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

"A Mirage F.1-nél látszik a területszabály hatása. a variaszárnyú gép másik előnye, hogy nem csak a szárnyat optimalizálja a sebesség szerint, hanem a gép hullámellenállását is, hiszen a hossz szerintit km elszolás is változik. Ezért nics törzs keskenyítés a 23-asnál."

Ez is tény. De nem hiszem, hogy a MIG-23-nak fix szárnyakkal gondot okozott volna a hangsebesség átlépése. 2 Mach-ot biztosan nem tudott volna, de ha 1.5 Mach-ot eléri akkor az már bőven jó. És a gép élete nagy részét úgyis hangsebesség alatt tölti.
Ezt sem megerősíteni sem cáfolni nem tudom, ennek kiszámítása messze túl van lehetőségeimen. A csúcssebesség eltérés az csak egy dolog. Minden jellemzőjében szarabb lett volna. Az, amit te MiG-23-ként hívsz az variaszrány + törzs koncepció. Nincs olyan, hogy nem variaszárnyas 23-as, akkor az már egy teljesen más gép. Az ilyen alapjellemző megváltoztatása és más figyelmen kívül hagyása nem ennyire faék egyszerűségű. A gép manőverező légiharc jellemzői sem lettek volna jobbak.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
emel

Én nem akarok okosabb lenni Szergelyéknél, de azért az 1967-s 6 napos háború tapasztalatai is közbejátszottak erősen.
A FIX delta előnyei lettek volna:
1. Olcsóbb üzemben tarthatóság.
2. Nagyobb teljes élettartalom.
3. Alacsonyabb súly.
4. Nagyobb maximális G érték.
5. Nagyobb üzemanyag kapacitás.
Én ezeket komoly előnynek gondolom :)
- Ez a gép már 67 nyarán nyilvános bemutatón repült, tehát amikor a koncepció kialakult és a tervezési munkát kezdték, a 67 júniusi háborúról még nem volt tapasztalat (még azt se tudta elképzelni senki, hogy az arabok nem eszik meg reggelire a zsidókat - kivéve maguk az izraeli fegyveres erők!).
- A Szu-ban akkoriban a pénz nemigen számított, akkoriban voltak erejük teljében, ment az űr és rakétaprogramjuk, a haditechnikában minden területen erőteljesen fejlesztettek, támogatták Kubát, Vietnamot, a fél arab világot és az afrikai függetlenségi mozgalmakat.
- Éppen ezért különösebben nem érdekelte őket az élettartam se, "Majd építünk újabbat, modernebbet elvtársak!"
- A max G-érték nem számított, mert egyrészt
- ezzel a szárnnyal kisebb túlterhelésnél ugyanolyan szűken fordult mint pl. a keményen húzott MiG-21
- másrészt a tervezés idején még ők is hittek a rakétatechnika mindenhatóságában, ők is azt hitték hogy nem lesz semmiféle "dogfight" meg "cicaharc", hanem majd messziről lerendezik az ellenséget rakétákkal (csak Vietnamban derült ki hogy ez túlzott optimizmus)
- nem látták az üzemanyag-problémát se, hiszen "három póttankot tudunk vinni a teljes fegyverzet mellett!!", csak a 70-es években derült ki a Vietnamban zsákmányolt F-5-el vívott teszt-légiharcokban, hogy ez még így is túlzott optimizmus volt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed