MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Melyik képen? Én csak UB-t láttam.

b92b28d2baf846f0.jpg
 
A Kővári Laci mesélte mindig ezt a törzs alatti infrakivetőt, amikor 1988-ban Lacházán megnézett közelről egy MLD-t.

PKVP-23-as a neve, és 12db 50mm-es infracsapdát tartalmaz, amit az általa hordozott külső üzemanyag tartály leoldása után lehet alkalmazni.
Más fotót sajnos nem találtam róla.
Tipikus szovjet mérnöki ötlet, mivel mire légiharcban az infracsapda alkalmazása válik szükségessé, addigra úgyis dobják a póttartályt.
 
PKVP-23-as a neve, és 12db 50mm-es infracsapdát tartalmaz, amit az általa hordozott külső üzemanyag tartály leoldása után lehet alkalmazni.
Más fotót sajnos nem találtam róla.
Tipikus szovjet mérnöki ötlet, mivel mire légiharcban az infracsapda alkalmazása válik szükségessé, addigra úgyis dobják a póttartályt.
Ez addig igaz, amíg infracsapda van benn, ha dipól, addig nem.
De amúgy tényleg zseniális húzás.

Bár lehet, hogy egy tűzvédelmi szakember besírna, hogy sokszáz fokon égő cucc van betárazva egy kerozin tartály felett. :)
 
Ez addig igaz, amíg infracsapda van benn, ha dipól, addig nem.
De amúgy tényleg zseniális húzás.

Bár lehet, hogy egy tűzvédelmi szakember besírna, hogy sokszáz fokon égő cucc van betárazva egy kerozin tartály felett. :)
A szovjet tűzvédelmi szakember? Az sose sír. Én sírtam majdnem, amikor 2005-ben Monyinóban jártam és égett a múzeum egy része. Nejlon köpenyes múzeológus bácsik mentették a pergamen papírokat a lángokból, amíg a beöltözött tűzoltók unottan álldogáltak és a telefonjukat nyomkodták. Pedig akkoriban még nem is volt annyi okosteló mint most.
 
A szovjet tűzvédelmi szakember? Az sose sír. Én sírtam majdnem, amikor 2005-ben Monyinóban jártam és égett a múzeum egy része. Nejlon köpenyes múzeológus bácsik mentették a pergamen papírokat a lángokból, amíg a beöltözött tűzoltók unottan álldogáltak és a telefonjukat nyomkodták. Pedig akkoriban még nem is volt annyi okosteló mint most.
Szó sem volt szovjetről és akkoriról. :)
 
Érdekes szögben áll ez a MiG-23M

300202.jpg


Az MF szovjet változatának is ugyanúgy ült a segge, mint a mi gépeinknek, itt viszont valószínűleg az orrfutó is lejjebb van és lehet, hogy hajtómű sincs a gépben.
Viszont kb így nézett volna ki az MF is, ha úgy állt volna a betonon mint a későbbi ML/MLA/MLD.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Bár lehet, hogy egy tűzvédelmi szakember besírna, hogy sokszáz fokon égő cucc van betárazva egy kerozin tartály felett. :)
.
.
Azt szerintem nehéz überelni, hogy a MiG-29 törzs alatti pótüzemanyagtartályán keresztülvezetik egy csovön az APU forró égésgázát, kb mintha a forró kipuffogócsövet átvezetnék a benzintartályon az autóban.... :)
 
A szovjet tűzvédelmi szakember? Az sose sír. Én sírtam majdnem, amikor 2005-ben Monyinóban jártam és égett a múzeum egy része. Nejlon köpenyes múzeológus bácsik mentették a pergamen papírokat a lángokból, amíg a beöltözött tűzoltók unottan álldogáltak és a telefonjukat nyomkodták. Pedig akkoriban még nem is volt annyi okosteló mint most.
.
.
....a csoportunk több tagja, én is, felajánlottuk, hogy segitünk a tárgyak kicipelésében, mentésében önkéntesként, de nem kértek belőle. Valami 1000 út utazási iroda szervezte, ha jól emlékszem, Tu-154-gyel utaztunk, Moszkvai városnézés, Buran a Gorkij parkban.... Jó kis út volt.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
.
.
....a csoportunk több tagja, én is, felajánlottuk, hogy segitünk a tárgyak kicipelésében, mentésében önkéntesként, de nem kértek belőle. Valami 1000 út utazási iroda szervezte, ha jól emlékszem, Tu-154-gyel utaztunk, Moszkvai városnézés, Buran a Gorkij parkban.... Jó kis út volt.
Igen, Tu-154-el utaztunk. Azóta amúgy már nekem is feltűnt, hogy az oroszoknál rengeteg a tűz. Sokszor csak a horizonton van egy füstoszlop, de a youtube videókon is feltűnik.

Offtopik, de ez volt a hazaút a 154-essel:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Igen, Tu-154-el utaztunk. Azóta amúgy már nekem is feltűnt, hogy az oroszoknál rengeteg a tűz. Sokszor csak a horizonton van egy füstoszlop, de a youtube videókon is feltűnik.

Offtopik, de ez volt a hazaút a 154-essel:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
.
.
Múlik ez a rohadt idő.... olyan emlék most, mintha tegnap lett volna, közben lassan már 17 éve.... A MiG-21I Analognál valahogy a Kővári Laci mellé csapódtam, és együtt nézegettük, hogy hogy is van akkor ennek a szárnya a Tu-144-hez képest. Meg emlékszem, a Laci hümmögve nézegette a (régi) Szu-35 protot alulról az első futóműaknánál, majd elégedetten megállapitotta, hogy "ebben már a nyugati irány felé haladnak a blokkok elhelyezésével" (ő tudja, pontosan mit értett ezalatt)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
.
.
Múlik ez a rohadt idő.... olyan emlék most, mintha tegnap lett volna, közben lassan már 17 éve.... A MiG-21I Analognál valahogy a Kővári Laci mellé csapódtam, és együtt nézegettük, hogy hogy is van akkor ennek a szárnya a Tu-144-hez képest. Meg emlékszem, a Laci hümmögve nézegette a (régi) Szu-35 protot alulról az első futóműaknánál, majd elégedetten megállapitotta, hogy "ebben már a nyugati irány felé haladnak a blokkok elhelyezésével" (ő tudja, pontosan mit értett ezalatt)
Még egy offtopik, de csak neked, ugyanerről a MAKSz-2005 útról:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Illetve a többieknek is, csak hát ugye ez itt off.
(Elviekben nem is, mert ezután a felszállás után ha jól emlékszem, a MiG-23UB jött be leszállni - naná, hogy a másik irányból, jó messziről. az 5500 méteres pályának a túlfelére helyezkedett be, így már csak gurulni láthattam, videózhattam)

Most fogom amúgy újra bedigitalizálni az összes kazettát és megpróbálok ráengedni valami Topaz Labs képjavító MI algoritmust, hogy kicsit modernebb legyen a kép.
 
Bocsánat, nem vagyok nagy repszaktértő, de tudtommal a MiG-23 gyártástechnikailag is kudarc volt az alacsony élettartam miatt. Ezen a modernizáció nem segített, segíthetett. Ráadásul a manuális szárnynyilazás változtatás is leterhelte a pilótát, aki kvázi 3-4 repülőgépet kellett megtanulnia vezetni, mert annyira változtak a reptulajdonságok. Másik probléma, hogy éppen a változtatható szárnyszerekez miatt, egyszerűen alacsonyabb volt a "G" határ a repülőgépnél, mint egy fix szárnynál.

Ezt én is így látom. Nagyon elbaszott egy gép volt az egész MIG-23/27 széria...
Az más kérdés, hogy 10+ év megfeszített munkájával kihoztak belőle egy közepes tudású gépet.
Most képzeljük el, hogy hagyják az egész varriaszárnyat a picsába és felrakna rá egy hagyományos szárnyat, úgy, mint a Mirage F1-nél.
Vagy egy tonnával könnyebb lett volna a gép és több üzemanyag is fért volna bele. Sokkal nagyobb élettartalom, olcsóbb előállítás és karbantartás mellet,

E helyet:
mikoyan_gurevich_mig_23_flogger_a-85628.jpg


Lett volna mondjuk ez:
e1978ad2a8d53a56d8e49a340acb1602.gif


Sokkal sikeresebb lett volna az egész repülőgép!
 
.
.
Jól tudom, hogy a MiG-23MLD korszerűsitésbe 1982-ben, tehát az izraeli háborús tapasztalatok alapján kezdtek?

Nem.
1977 és 1982 között dolgozták ki a “MiG-23MLA” változatot amit a frontlégierő elvetett, újonnan ekkor már csak MiG-29-eseket vett át.
A fenti javasolt "MiG-23MLA" változatból jött létre az ezres nagyjavítási (№ 21-1000DU) bulletin, amely a már meglévő MiG-23ML gépeket "MiG-23MLA" szintre emelte MiG-23MLD (D - átépített) jelzéssel, nagyjavítások alkalmával.
Ugyan tényleg 1982-85 között zajlottak az átépítések, de nem volt közük a 82-es konfliktushoz.

Itt esetleg felmerülhet a kérdés, nem tudom, ti hogy látjátok, de nem lett volna jobb a 23MLD-be tett időt és energiát inkább a 29-es fejlesztésének gyorsabb, komplettebb befejezésére forditani?
Szóval a kérdésed szerintem forditva is feltehető....!

Az MLD nagyjából a MiG-29-es rendszereit és fegyverét kapta meg a MiG-23-as vázban.
Erre mondta a frontlégierő hogy újonnan kizárt, csak nagyjavításként pont @kelepisti érvelése mentén.
 
Nem.
1977 és 1982 között dolgozták ki a “MiG-23MLA” változatot amit a frontlégierő elvetett, újonnan ekkor már csak MiG-29-eseket vett át.
A fenti javasolt "MiG-23MLA" változatból jött létre az ezres nagyjavítási (№ 21-1000DU) bulletin, amely a már meglévő MiG-23ML gépeket "MiG-23MLA" szintre emelte MiG-23MLD (D - átépített) jelzéssel, nagyjavítások alkalmával.
Ugyan tényleg 1982-85 között zajlottak az átépítések, de nem volt közük a 82-es konfliktushoz.



Az MLD nagyjából a MiG-29-es rendszereit és fegyverét kapta meg a MiG-23-as vázban.
Erre mondta a frontlégierő hogy újonnan kizárt, csak nagyjavításként pont @kelepisti érvelése mentén.
Nahát. Én ugyanezt tudtam, csak más nézőpontból. Megcsinálták a 29est, de az utolsó 23as belét tették bele.
 
Nahát. Én ugyanezt tudtam, csak más nézőpontból. Megcsinálták a 29est, de az utolsó 23as belét tették bele.

Nem.
Az utolsó a frontlégierő számára újonnan gyártott típus a MiG-23ML-volt, és ehhez képest azért jelentős előrelépés volt a MiG-29.
A fenti gondolatmenet akkor lett volna igaz, ha a frontlégierő újonnan elfogadja az 1982-től a felajánlott MiG-23MLA típust, de azt nem tette.
 
Bocsánat, nem vagyok nagy repszaktértő, de tudtommal a MiG-23 gyártástechnikailag is kudarc volt az alacsony élettartam miatt. Ezen a modernizáció nem segített, segíthetett. Ráadásul a manuális szárnynyilazás változtatás is leterhelte a pilótát, aki kvázi 3-4 repülőgépet kellett megtanulnia vezetni, mert annyira változtak a reptulajdonságok. Másik probléma, hogy éppen a változtatható szárnyszerekez miatt, egyszerűen alacsonyabb volt a "G" határ a repülőgépnél, mint egy fix szárnynál.
Régen túllépte minden üzemeltető a 23-as család naptári és óraszám üzemidejét is, a MiG-29 9.12/.13-nál is igaz ez.
A 3-4 repülőgép vezetése pont igaz ennyi erővel minden variaszárnyas gépre is.
Csak azért, mert az automatika állítja a szárnyat, attól a viselkedése a gépnek nem ugyanaz.

Ezt én is így látom. Nagyon elbaszott egy gép volt az egész MIG-23/27 széria...
Sajnos sokan nagyon alaptalanul nyilvánítanak véleményt a gépről.
Az más kérdés, hogy 10+ év megfeszített munkájával kihoztak belőle egy közepes tudású gépet.
Most képzeljük el, hogy hagyják az egész varriaszárnyat a picsába és felrakna rá egy hagyományos szárnyat, úgy, mint a Mirage F1-nél.
Vagy egy tonnával könnyebb lett volna a gép és több üzemanyag is fért volna bele. Sokkal nagyobb élettartalom, olcsóbb előállítás és karbantartás mellet,

E helyet:
mikoyan_gurevich_mig_23_flogger_a-85628.jpg


Lett volna mondjuk ez:
e1978ad2a8d53a56d8e49a340acb1602.gif


Sokkal sikeresebb lett volna az egész repülőgép!
És sokkal kisebb axiális gyorsulás és emelkedő képesség is, kisebb hatótáv is.

A variaszárny iszonyatos mértékű légellenállás optimalizációt tesz lehetővé főleg a hangsebesség közeli tartományban.
A 23-as tragédiája, hogy hamar jött a 29 9.12 úgy, hogy az MLD potenciálját komolyan elgáncsolta, cserébe egy "félkész" 29-est gyártottak az MLD helyett kb. azonos avionikai csomaggal, a sisakcélzót leszámítva úgy, hogy a 29-es hatótávolsága nem érte el a 23MF-ét sem tudtommal, nemhogy az ML/MLD-ét.

A 23-nál nagyon vékony jég az és egyéni ízlés, hogy a variaszárnyat ki és miért preferálja és a fenti rajz alapján annak elhagyása esetén mennyi a pozitívum és mennyi a negatívum.

A Red Eagles 23-as csapásmérő (!) változata ellen repülve is pislogtak egyes pilóták, hogy az milyen vízszintes gyorsulásra volt képes. BVR-ban nem hátrány ez ám...
 
Régen túllépte minden üzemeltető a 23-as család naptári és óraszám üzemidejét is, a MiG-29 9.12/.13-nál is igaz ez.
A 3-4 repülőgép vezetése pont igaz ennyi erővel minden variaszárnyas gépre is.
Csak azért, mert az automatika állítja a szárnyat, attól a viselkedése a gépnek nem ugyanaz.


Sajnos sokan nagyon alaptalanul nyilvánítanak véleményt a gépről.

És sokkal kisebb axiális gyorsulás és emelkedő képesség is, kisebb hatótáv is.

A variaszárny iszonyatos mértékű légellenállás optimalizációt tesz lehetővé főleg a hangsebesség közeli tartományban.
A 23-as tragédiája, hogy hamar jött a 29 9.12 úgy, hogy az MLD potenciálját komolyan elgáncsolta, cserébe egy "félkész" 29-est gyártottak az MLD helyett kb. azonos avionikai csomaggal, a sisakcélzót leszámítva úgy, hogy a 29-es hatótávolsága nem érte el a 23MF-ét sem tudtommal, nemhogy az ML/MLD-ét.

A 23-nál nagyon vékony jég az és egyéni ízlés, hogy a variaszárnyat ki és miért preferálja és a fenti rajz alapján annak elhagyása esetén mennyi a pozitívum és mennyi a negatívum.

A Red Eagles 23-as csapásmérő (!) változata ellen repülve is pislogtak egyes pilóták, hogy az milyen vízszintes gyorsulásra volt képes. BVR-ban nem hátrány ez ám...
Egész más lett volna idehaza is a MiG-23-as megítélése, ha nem egy, eleve szerencsétlen gyártási szériából származó MiG-23MF századunk lett volna, hanem mondjuk két-három századból álló, eleve kiforrottabb MiG-23ML ezred, amit - ki tudja? - talán a PG-ben, saját magyar munkával felhoztunk volna az MLD szintjére valamikor 1984-1986 körül.
Ekkora mennyiségű homogén technika és hozzá való személyzet mellett a típus sem lett volna az a "mindig problémás, csak a baj van vele" egyedi repülőszázad, ami szerepet a MiG-21-esen szocializálódott és 21-es pilótákkal erősen felülreprezentált magyar katonai repülés keretein belül kénytelen volt betölteni.
Pápán a "fénykorban" is egy 23-as századra két 21-es század jutott és ahogy fogyott a típus, hiába vágták vissza a 21-esek számát, az arány nem változott.
Azért, ahogy szűkültek a keretek, bizony a 21-es állomány érezhette úgy, hogy a közel kétszer annyiért levegőben tartható, de hazai körülmények között nem egyértelműen előnyös variaszárnyú típus tőlük veszi el a levegőt.
Ne feledjük, a 23-as BVR képessége idehaza pont olyan dolog volt, mint később a 29-esé is. Igazából a 21-esre kiépült vadászirányító rendszer, a honi légvédelmi elfogási feladatok, az előljárók szakismerete, a "kollektív tudat" számára a 23-as inkább csak egy drága "csodabogár" volt.
Volt ebben aztán persze minden más is. Valószínű szakmai féltékenység is.
A típus BVR fegyverzetével csak egyetlen egyszer, 1985-ben volt éleslövészet, a pápai pilótáknak pedig megtiltották a felszállásból indított meredek startokat, "csak semi vigéckedés" - pedig a gép sok mindenre képes volt. Mármint maga az MF is.
Ami azért érdekes, mert 1984 után ugyan 21-es pilóta volt az ezerdparancsnok, de cserébe a veszprémi repülőfőnök személyében egy mindent mindig határon repülő 23-as hajózó felügyelte az alakulat tevékenységét. Amíg életét nem vesztette.

De vissza a lényegre: a 23-as nálunk (és gondolom a románoknál, lengyeleknél is, különféle mértékben) nem az a rendszer volt, mint a cseheknél, vagy a bolgároknál. A keletgermánok nem számítanak, náluk idejekorán el lett dobva a típus a nagy egyesüléskor, de a csehek és a bolgárok talán nem ok nélkül húzták ki 2001-ig velük. Továbbmegyek, a bolgárok (az örök gyűjtögetők) 2001-ig a MiG-23MLD-vel húzták ki és a kivonáskor az volt az általános vélemény, hogy BVR, de úgy általában elfogási feladatra ez a gép jobb, mint a 29-es!
Bár nekik nem volt R-73-as a gépeikre, de volt ezen felül minden más, ami számított. TP-23L hőpenegátor a MiG-25PDSz-ből, R-24-es rakéta, meg a többi alrendszer. A hőpelengátor hatótávja a gép hatótávja a gyorsulási képessége, mindez a BVR fegyverzettel gondolom, tényleg jobbnak számított annak idején.
Csak az a fránya sárkány adta meg magát.