A MiG-35 és a MiG-29M2 egy és ugyanaz a projekt. Röviden vázolom:
együléses 9.15-ös protogépek 154-es (9.15-ből a 4. prototípus) számú gépe 1989
Átalakítva kétülésesssé MiG-29MMRCA 2003
Átnevezve MiG-29M2-vé 2005
Átnevezve MiG-35-é 2008 (2007-ben egy rövid ideig úgy nézett ki, a MiG-29M OVT kapja a MiG-35-ös nevet)
Átnevezve MiG-35D-vé 2009
Új gép, egy MiG-29K-ból átalakított példány fékhorgok nélkül MiG-35D, 9.61 (Logika: MiG-29K 9.31, új MiG-29K 9.41, új MiG-29KUB 9.47. Ennek analógiájára a MiG-29K/KUB "szárazföldiesített változata 9.61 és 9.67) 2010
Új gép, új építésű MiG-29M2, ahol a 2 nem az M kétüléses változatát jelenti, mint 2005-ben, hanem az M projekt második verzióját. MiG-29M2 ettől függetlenül csak kétüléses változatban létezik idáig, melyek jelzése 741 és 747, amiből arra lehet következtetni, hogy a gyártmányjelzés 9.74 a kétülésesnek amiből a gyár az 1-es és 7-est tartja nyilván.
Nos, 2013 nyarán a 741-est átnevezték ismét MiG-35-össé, azonban teljesen logikátlanul a 747-es maradt MiG-29M2. A MiG adminisztrátorai azt hiszem elvesztették a fonalat.
Mit kell tudni a MiG-29M2-ről/MiG-35-ről? Nos, a 9.15-ös 1988-as megjelenése óta az összes új MiG-29-es sárkány (M/K/KUB/35) rendelkezett légiutántöltési kapacitással, ami 2013-ban a világ összes modern vadászgépénél elvárható képesség. Az új példányként épített MiG-29M2 teljes egészében az újratervezett MiG-29K/KUB gépeken alapszik, hiszen 2010-ben a 9.61 és 9.67 volt a fordulópont. Ekkor egyesült a két sárkányszerkezet.
Ennek ellenére az új M2-esekből hiányzik ez a lehetőség és a gyári képeket nézve ez a hiányosság nem csak a prototípusokra vonatkozik. Úgy fest, a kabin elé elhelyezett MAWS miatt a behúzható töltőcsonknak mennie kellett. Hiba.
Minden másban jó gépnek látszik, hiszen a jóval nagyobb felületű tengerész szárny a maga haalmas fékszárnyával és a lenyíló Krüger lapokkal, nomeg a megerősített futóművel csak áldás lehet.
Ami nekem a két megépült példány után még mindig nem tiszta, az az, hogy a szárny azon túl, hogy nem lesz fölhajtható, vajon továbbra is rendelkezni fog-e a hajófedélzeti példányoktól megörökölt kiváltásokkal, amelyek persze ennél a típsunál már teljesen feleslegesek lesznek. Félek, hogy igen, mivel a MiG gyár jelenleg nem úgy néz ki, mint aki képes arra, hogy egy fixre rögzített eredetileg felhajtható szárny helyett csináljon egy tökugyanolyan, de belül teljesen áttervezett szárnyat. Emiatt pedig az M2 felesleges plusz tömeget fog vinni magával. Majd kiderül.