Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mondjuk érdekes lett volna ez a Falklandi háború, ha az argik kicsit jobb fegyverekkel rendelkeznek. És itt nem űrtechnikára kell gondolni, max. olyan gépekre amiket a közel keletre eladtak a 60's-70's években. Pl. Szu-17, Tu-16 (kínai), Mirage F1, F-4 Phantom.
Még a fennálló helyzetben is csak nagyon rövid időn múlt, hogy győztek a britek. Woodward admirális, a helyi angol pk. mondta (persze nem akkor, hanem csak hosszú évekkel később!), hogy ha az argik csak 2-3? nappal tovább ki tudtak volna tartani és tovább harcoltak volna, akkor nekik (az angoloknak) kellett volna több tényező miatt is otthagyni a harcteret (gondolom üzemanyag-ellátás a flottának és a Harriereknek is, meg még ki tudja mi hiányzott volna?) .
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 113
59 553
113
emel

Az argiknak is sok baja volt. Engem meglepet, hogy ilyen felkészületlenül vágtak bele ebbe a háborúba. Szerintem nem számoltak azzal, hogy az angolok így odavernek nekik, csak azt nem értem, hogy ez miért nem merült fel bennük?

molnibalage

Jól össze szedted az F-4-et. Esélye nem lett volna a Briteknek az F-4 ellen sem.
Még realitás lehetett volna a Mirage F1.
Az nem olyan Potens, mint az F4, viszont egy jobb gép, mint pl. a Mirage III.
1979-től elvileg már elérhető volt hozzá a Super 530F, amely nagy előny lett volna a Herrierekkel szemben.
E mellet pedig be tudta volna vetni a lézeres AS30L-t, meg az Exotec-et is.
 
M

molnibalage

Guest
emel

Az argiknak is sok baja volt. Engem meglepet, hogy ilyen felkészületlenül vágtak bele ebbe a háborúba. Szerintem nem számoltak azzal, hogy az angolok így odavernek nekik, csak azt nem értem, hogy ez miért nem merült fel bennük?

molnibalage

Jól össze szedted az F-4-et. Esélye nem lett volna a Briteknek az F-4 ellen sem.
Még realitás lehetett volna a Mirage F1.
Az nem olyan Potens, mint az F4, viszont egy jobb gép, mint pl. a Mirage III.
1979-től elvileg már elérhető volt hozzá a Super 530F, amely nagy előny lett volna a Herrierekkel szemben.
E mellet pedig be tudta volna vetni a lézeres AS30L-t, meg az Exotec-et is.
Az F-4E-t exportálták már olyan korán, hogy Izraelbe jutott belőle 1973-ban is elég. A Mirage F.1 exportját nem ismerem, de Irak mintha csak a '80-es évek közepétől kapta volna meg a gépeket. Nem tudom, hogy a BVR AAM-mel vagy sem. A lézeres AS30 még kérdésesebb.

Az AGM-12-ről úgy tudom, hogy exportálták. Az 1982-es F-4 kevésbé sci-fi talán, mint a francia Mirage F.1. Már az a gép nem volt olcsó és politikaig kétlem, hogy kaphattak volna. Az, hogy az argik mikor vették az A-4-eket, bevallom fejből nem tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

Törölt tag 1945

Guest
emel

Az argiknak is sok baja volt. Engem meglepet, hogy ilyen felkészületlenül vágtak bele ebbe a háborúba. Szerintem nem számoltak azzal, hogy az angolok így odavernek nekik, csak azt nem értem, hogy ez miért nem merült fel bennük?

molnibalage

Jól össze szedted az F-4-et. Esélye nem lett volna a Briteknek az F-4 ellen sem.
Még realitás lehetett volna a Mirage F1.
Az nem olyan Potens, mint az F4, viszont egy jobb gép, mint pl. a Mirage III.
1979-től elvileg már elérhető volt hozzá a Super 530F, amely nagy előny lett volna a Herrierekkel szemben.
E mellet pedig be tudta volna vetni a lézeres AS30L-t, meg az Exotec-et is.

Super530 volt az Argiknak, indítottak is belőle, csak eredmény nélkül.
Changes-In-Threat-Air-Combat-Doctrine-And-Fource-Structure-Page-536-Image-0001.jpg


Changes-In-Threat-Air-Combat-Doctrine-And-Fource-Structure-Page-545-Image-0001.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 113
59 553
113
molnibalage

Elvileg AS30L -t használtak az argik a Mirage 5-ösökön. Sima AS30-at 100%.
Ecuador, Irak, Marokkó, Dél-Afrika , mind a 70's évek végén szerezték be a Mirage F1-eseiket. (1975-től került exportra)

Hpasp

Tudom, hogy a sima Mirage III-akon is használtak Super 530-at, (akárcsak az izraeliek) de az egy nagyon gagyi valami volt, amit csak látó határon belül lehetett használni. (elméleti max. 15 km)
Ezzel szemben a Super 530F az egy teljesen új rakéta volt, sokkal komolyabb képességekkel és megbízhatósággal. Elvileg itt már rendes BVR-ről beszélünk, 25 km-s elvi hatótávolsággal.
Super_530-plan.png
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 539
12 339
113
  • Az F-35B hiába szuperszonikus már közben jött és elterjedt a Szu-27 család leszármazottja irgalmatlan belső keró kapacitással. Ha kicsi a kapacitásod, akkor alulmaradsz. Nem véletlenül cipel magával 18k font kerót az A változat.

Huszadrangú kérdés, ha a gép VTOL követelménye miatt a fegyverterhelése röhejesen kicsi és a hatósugara is. Az Szu-27 vs MiG-29 összecsapásokban kiderült, hogy ez mennyire fontos. Főleg, ha nagy a hadszíntér. És itt elvérzik az egész VTOL bohóckodás.
. De a lényeg az, hogy igazi CATOBAR hajón van AWACS. A CV az egy támaszpont. A támaszpontot meg védeni kell.

Semmi értelme cigánykodni azon, hogy nem CATOBAR géped van és minden egyéb pozitív hozadékával, ha a kapott eredmény alig olcsóbb, cserébe egy karok és lábak nélküli óriás.

Ezekkel a mondatokkal meggyőztél.

Árnyalás:
TVC alatt technikai megoldást - a szögben elfordítható fúvócsövet - értettem, amikor felvázoltam egy megvalósítási elképzelést.
Abban az esetben látnám értelmét - te továbbra sem fogod, de ezen sem fogunk összeveszni, mindjárt leírom, hogy miért - a VTOL/STOL képességnek, ha nem járna lényegi tömegnövekedéssel, illetve nem foglalna értékes (semmilyen) helyet a sárkányszerkezetben, nem használva pedig nem igényelne jelentős plusz időt/pénzt a karbantartása.
Az F-35B nem/sem ilyen. Érdemi helyet foglal el, még mindig túl nagy a tömege, mérnöki bravúr(!), de túl bonyolult rendszer, stb.

Az általam felvázolt (inkább STOL) elképzelés nem igényel plusz helyet a sárkányszerkezetben, a tömegnövekedése is elhanyagolható, s nem használva nem felesleges kolonc. De lehet, hogy egyszer jól jön...
Mint ahogy - erről már volt diskurzus a fórumon - az oroszok pont ezt a metódust követik azzal, amikor nem használják a TVC-t, csak "sátoros ünnepeken"
Az ok gyanítható; nem kopik (vagy alig) az üzemideje a TVC-nek deaktiválva, kevésbé esélyes az elromlásra stb.
Kb. mint a nem állandó összkerékhajtásos "díszburkolat-terepjáróknak" (SUV), amik hétköznapi használatban (normális gyorsítás, semmi terep stb.) nem használják, nem terhelik az osztóművet, a másik tengely diffiművét, diffizárját, kihajtását stb. S megbízhatóan "gubbasztanak" több százezer kilométeren keresztül (persze valamivel így is többet fogyasztva, mint a szimplán kétkerék hajtásos kivitel)
Amikor viszont nagy ritkán kemény használatba kerül - mert a tulaj elhitte magukról, hogy off-roaderek - akkor persze kiderül, hogy bírja e strapát pl. a viszkó, s talán időnként eddig is rá kellett volna nézetni a szervizben...
Ilyen értelemben egy szunnyadó képesség az összkerékhajtás, a TVC.

DE ezzel a megközelítéssel szunnyadó képesség a 2+ Mach sebességtartomány pl. az F-15-nek, a Szu-27 családnak, mert ilyen sebességgel csak a beépített gépágyút képesek hordozni. Kihasználták valaha is? ...miközben ez a (állami) sebességkövetelmény igencsak kényszerpályára küldte a tervezőmérnököket évtizedek óta.
Csak a MiG-25/31 esetében volt/van értelme, mert azok tényleg képesek kettő, kettő+ Mach-al rakétahordozásra. Mondjuk nem is lennék a helyében annak a betolakodónak, aki mögé befordul egy ilyen MiG, számára nyugis 1,8-2 Mach-al "csorogva"...
(Ebből a szempontból az F-35 sebességkövetelménye végre racionális követelmény volt)
Szunnyadó, de legalább szerkezeti tömegnövelő képesség a 9G-s terhelhetőség is. Navy meg nagyon jól megvan 7 vagy 7.5G-vel...
A svájciak sem használták ki soha az F/A-18 anyahajóra szánt méretezését...
 
M

molnibalage

Guest
DE ezzel a megközelítéssel szunnyadó képesség a 2+ Mach sebességtartomány pl. az F-15-nek, a Szu-27 családnak, mert ilyen sebességgel csak a beépített gépágyút képesek hordozni. Kihasználták valaha is? ...miközben ez a (állami) sebességkövetelmény igencsak kényszerpályára küldte a tervezőmérnököket évtizedek óta.
Csak a MiG-25/31 esetében volt/van értelme, mert azok tényleg képesek kettő, kettő+ Mach-al rakétahordozásra. Mondjuk nem is lennék a helyében annak a betolakodónak, aki mögé befordul egy ilyen MiG, számára nyugis 1,8-2 Mach-al "csorogva"...
(Ebből a szempontból az F-35 sebességkövetelménye végre racionális követelmény volt)
Szunnyadó, de legalább szerkezeti tömegnövelő képesség a 9G-s terhelhetőség is. Navy meg nagyon jól megvan 7 vagy 7.5G-vel...
A svájciak sem használták ki soha az F/A-18 anyahajóra szánt méretezését...
A M2.0 sebességet lényegében mindig dogfightra optimalizált gép elérte a tolóerőfeleslege által. Az F-18 és F-35 az első két gép, aminél ezt a bohóckodást is hagyták, annyira máshova lőtték be őket.

A két MiG esetén ne keverjük össze a sebességet a gyorsulással...
 
M

molnibalage

Guest
Ezt pontosítanád számomra? Köszönöm.
Lásd az F-15 Streak Eagle rekordjait. Hiába nagyobb a MiG-25 végsebessége az F-15-nél labdába nem rúgott az emelkedési rekordoknál. Mert az F-15 jobban gyorsul. Hiába nagy a maximális sebessége a MiG-31-nek, ha azt olyan lassan éri el, hogy a célpont régen felgyorsult 8-10 km magasan és megpattant és 50-60km-es előnye van, akkor megette az egészet a fene.

Mondjuk a MiG-31-nek közel 0 esélye lett volna a hh alatt bármilyen NATO vadászgéppel összetalálkoznia.

A MiG-25 nagy sebessége sem volt faktor. Volt, hogy egy mísz iráni F-5 lőtte le. Mert a vadászgépek jellemző légiharc magasságában nem muzsikál jól a hajótműve, mert a dinamikus elősűrítés egy adott légkör paraméter és sebesség felett kezd működni.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 539
12 339
113
Lásd az F-15 Streak Eagle rekordjait. Hiába nagyobb a MiG-25 végsebessége az F-15-nél labdába nem rúgott az emelkedési rekordoknál. Mert az F-15 jobban gyorsul. Hiába nagy a maximális sebessége a MiG-31-nek, ha azt olyan lassan éri el, hogy a célpont régen felgyorsult 8-10 km magasan és megpattant és 50-60km-es előnye van, akkor megette az egészet a fene.

Mondjuk a MiG-31-nek közel 0 esélye lett volna a hh alatt bármilyen NATO vadászgéppel összetalálkoznia.

A MiG-25 nagy sebessége sem volt faktor. Volt, hogy egy mísz iráni F-5 lőtte le. Mert a vadászgépek jellemző légiharc magasságában nem muzsikál jól a hajótműve, mert a dinamikus elősűrítés egy adott légkör paraméter és sebesség felett kezd működni.

Így már világos. Köszönet.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 185
113
Mivel a magyar újradolgozása a HTÖ-nek kb. 5+ évre lehet, akit érdekel, a csapatlégvédelem része ímhol vagyon. Angolul...
http://www.mediafire.com/folder/74s425m2dboy5/Army_air_defense

A magyar változathoz képest laza 33-35 oldallal hosszabb úgy, hogy a Bazalt hadgyakorlat 2x2 oldala nincs is benne. Picit bővült, kiegészült és átstrukturálódott a cucc no...
Angolul.......Tele a padlás angol nyelvű szakanyaggal.Magyar nyelven van belőle nagyon komoly hiány.:hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka