Maximális tiszteletem a T. egybegyűlteknek
engedtessék meg, hogy friss regisztrálóként és érdeklődő outsiderként egy gyors véleménnyel idegesítsek:
Ne felejtsük el, hogy folyamatos a technológiai fejlődés, amit nem feltétlenül látunk előre, tehát nem csakis az ebben a pillanatban rendelkezésre álló cuccokkal számolnék, hanem kissé progresszívabb módon esnék neki a dolognak.
Nagyon egyetértek az előzőben említett DE-meghajtással, kiegészíteném azzal, hogy kerékagyba épített elektromos motort használnék. A Protean Electric pár évvel ezelőtt már épített működő 110 LE / 800 Nm motort, darabja 31 kiló - már ebből játszva felépíthető egy 8x8 hajtásképletű akármi. Ez közel 900 LE, szinte saját tömeg nélkül. Konkrétan ez is nyilván civil célra készült cucc, mint az Amprea/Leaf, de ha úgyis fejleszteni kell, egész biztosan nem utópia a nagy megbízthatóságú, katonia változat sem. Ha mégis macerás, a tengelyenkénti meghajtás (mintha közönséges trolibusz lenne) akkor is könnyedén megoldható.
Elismerem, hogy súlyos lenne: egy 1000 LE MTU vagy Cummins dízel+generátor nem könnyű, majdnem 5 tonna - de akkor vegyünk lejjebb az igényekből. Elég kerekenként mondjuk 50 LE, az is 400 LE összteljesítmény, ami sztem pont elég 14-18 tonna körüli PSZH-nak, így a dízel+generátor modul tömege alig 2 tonna felett lesz + apróságok párszáz kiló. Viszont ahogy a kolléga szépen végigvezette, megspóroltuk a komplett hagyományos erőátvitelt és annak tömegét, sebváltóstul-kardánostul-differenciálostul.
Taktikai előnyökkel is jár a történet.
- 1-2-3 kerék (vagy akár tengely) teljes működésképtelenné válása esetén is vígan járóképes maradhat a vas
- ha csak 15 percet képes az amúgy csak pufferként használt akkuról haladni, már óriási dolog: nincs a belsőégésű motornak se infrasugárzása, se gázérzékelővel észlelhető kipufogógázai; valamint kívülről a zaj töredéke a dízelének (bármennyire is klassz a BTR-80 hangja
azért az hallatszik kilométerekről, főleg éjjel)
- az úszóképesség innentől csak a teknő szigetelésén múlik, mert könnyedén rá lehet applikálni bárhová 2-3 kihajtható elektromos hajócsavart vagy alulra egy egyszerű water-jet meghajtást
Ha a DE-meghajtás dízel-részét úgy helyezzük el, mint a BTR-4 vagy a Puma esetében, a vezető mögé/mellé, akkor modulként könnyen cserélhető lesz, mivel nem kell az erőátvitelhez nyúlni, csak kvázi kihúzni a dízel meghajtótengelyét a generátorból. Akár egy egytonnás akku-csomaggal, akár (ha mittomén leesik a benzin ára 20 forintra
) benzinmotorral, tiszta etanolt evő mocival, vagy Stirlinggel vagy napelemmel vagy az időközben hirtelen felfedezett mini hidegfúziós erőművel
helyettesíthető lesz - így pedig fejleszthető marad, a harceszköz jóval tovább rendszerben tartható.
Ja és mint nyilván kiderült, a gumikerekes megoldást pártolom. Sztem Európában teljesen felesleges a lánctalp, a gyors mozgás viszont alapkövetelmény; ha meg mégis olyan terepre keveredne egy gumikerekes, ahol a 8x8 kevésnek bizonyul, akkor az az ellenségnek ugyanúgy gondot fog okozni, amúgy meg ilyenkor a fatuskók között tessék az utászoknak előrekúszni a BAT-2-vel.