[Open ISV] Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
612
113
<b>BEJELENTÉS</b>


A szerkesztőség többi (éppen nem nyaraló :) ) tagjának a jóváhagyásával <b>kaptunk egy külön fórumrészt, amelyet teljes egészében erre a projektre használhatunk fel.</b>
Ebből kifolyólag - önkényesen - <b>Open ISV, azaz Infrantry Support Vehicle (Gyalogsági Támogató Jármű)</b> névre kereszteltem át az egészet azért, hogy így most se nem dedikáltan PSzH (APC), se nem GyHJ (IFV) a jármű, tehát ilyen irányú megkötés sincs már, meg legyen azért valami fantázianeve is, illetve <b>az összes kapcsolódó topikot el tudom látni az [Open ISV] taggal</b>, amely megkönnyíti a beazonosításukat pl. a főoldalon levő utolsó kommentes dobozban. Ennek megfelelően a jelenlegi topikot is átneveztem "[Open ISV] Beszélgető"-re, de később természetesen lesznek majd specializált topikok is, hogy több témát is megtudjunk vitatni párhuzamosan.

Ugyan eddig még nem indokolta semmi, de az új fórumrésszel lehetőség nyílt arra is, hogy azokat, akik <b>nem tartják tiszteletben a szakmai eszmecsere alapszabályait és mások véleményét, illetve off-topikkal rombolják a beszélgetés folytonosságát</b>, ki lehet zárni a diskurzusból.

Most, hogy az oldalon a technikai feltételek is adottak, csak rajtunk múlik, mit hozunk ki ebből a projektből :)
 

Zulu Alfa Kilo

New Member
2013. augusztus 24.
19
0
1
Csak néhány összekapkodott megjegyzés:

A lánctalp ellen szól, hogy zajosabb (rászáradt sáros BMP-1 nyikorog, mint állat), illetve a láncszemek kapcsolódási pontja kopik, szóval sztem a lánctalp élettartama és ára eléggé ajjjajjjaj lehet egy BTR-szerű gumikerékhez képest. (beírtam a táblázatba :) ) Aszfaltúton való áttelepüléshez is barátságosabb és gyorsabb a gumikerék, és a 8 kamrára osztott BTR-kerék lövésállóságával sincs túl nagy gond sztem.

Gázturbina: Sztem borzalmasan hangos lenne (gondolj egy sima B737 APU-jára), hiába a méretéhez képest nagy teljesítmény, a kipufogógázt (6-800°C üzemi hőmérséklet a kilépő levegő) nem tudod úgy zajcsillapítani és hűteni, mint egy otto/dízelmotornál, ahol kimondottan szükséges a kipufogórendszer fojtása. Ha a csillapítás miatt lefojtod a kimeneti oldalt, a gázturbina leáll. Bár, hozzáteszem, a felvázolt moduláris felépítésnek pont az az előnye, hogy a generátort a hörcsögkeréken át a gázturbinán át a szélkerékig bármi meghajtja - csak első és legegyszerűbbként én is dízelt raknék. Egy konstans 1800 f/perc járú MTU, na jó Rába dízel, oszt jónapot.

Ha jobban meggondolom, a dízelmotort (vagy a generátort meghajtó motort) muszáj felülméretezni. Toronyforgatás, benne a lőszeradagolás, légkondi/fűtés/túlnyomás, kormányszervó, navi/rádió, műszerek, világítás.

Jó ötlet volt és sztem is logikus a 4-500 LE nagy dízel mellett egy 10-12 kW kis generátort használni - nagyon halkak, könnyűek és saját kompakt házukban jól el lehet helyezni. Álló helyzetben önmagában is tökéletesen elegendő a kommunikáció és a klíma/fűtés működtetésére és a nagy akksi karbantartó töltésére, sz'al javaslom tisztelettel a HTKA-M1 betervezésébe. :)

Elsőre nagyon megtetszett a V-vázban belül elhelyezett elektromotor+féltengelyes kihajtás, de mégse lesz jó... szigetelési problémák könnyebben fellépnek, ami az úszóképességet veszélyezteti; illetve az amúgy sem túl erős páncélozást gyengíti minden luk, és pont a legkritikusabb helyen. Maradnék a kerékagyba épített cuccnál.

btw tudja esetleg valaki, mennyi lehet a tömege egy BTR-80 keréknek? csak sacc/kb.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 614
79 823
113
Zulu Alfa Kilo

Ha hiszed ha nem az Abrams a leghalkabb harckocsi a világon :)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 831
30 925
113
Ha már két kisebb dízelmotor kerülne bele, akkor két kisebb generátort is kell használni. Ez nem feltétlenül azért, "mert mi lesz ha elromlik a generátor", hanem azért, mert elrendezés szempontjából sokkal könnyebb ezt kialakítani és rendezgetni, mintha két motort akarnánk rákötni ugyanarra a generátorra. Ha pedig megnézzük, ahol biztosra mennek a működést illetően, pl katonai helikopterek, ott is két turbinát használnak.
A wankel nem igaz, hogy kiforratlan, az, hogy sokat zabál részben annak tudható be, hogy nagyobb teljesítményű autókban használták eddig őket. Az olajat bizotsan jobban eszi, de abból nem kell túl sok és az pótolható.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 830
113
dudi

Ne aggódj a hely miatt hidd el el fognak férni.
Ismét példát vázolok fel:
8X8-as jármű.
Modulrendszerű felépítése: 4X4 motortér (sofőr, parancsnok is bele tartozik) + 2X2 modul + 2X2 modul.
A jármű legyen kerekenként 2 méterrel számolva (8 méter összesen) Ebből az következik, hogy 4 méter hosszú a motortér.
Legyen 2 méter belső szélessége, és 1.5 méter (átlag a döntött páncél miatt) belső magassága.

Egy 6 hengeres MAN D2066 LOH dízel motor (324 KW) méretei:
Hossza:1650 mm
Szélessége:890 mm
Magassága:1050 mm
Súlya:1110 kg

Ha a páncél döntöttsége miatt a hossz első 1 méterén helyezzük el az üzemanyagot, és az utolsó 1 méterén a parancsnokot és a vezetőt (egymás mellet) akkor van még egy 2*2*1.5 méteres helyünk.
Kereszteb épített motor esetén van még egy 1*2*1.5 méteres helyünk, vagyis a motortér fele még rendelkezésünkre áll.

Üzemanyagot és a motort már elhelyeztük, viszont NINCS VÁLTÓNK, ami a motor mellet foglalna helyet és batár nagy. (Abrams-es ábra)
Ide befér egy 1*1*1 méter átmérőjű generátor és egy ugyanekkora elektromotor is egymás mellé.
Föléjük pedig befér a rendszer hűtése is.
Az akkumulátorokat pedig el lehet helyezni a jármű oldalán, a kerékdobok fölött a 2X2-es szekcióknál.
A vezérlő/kapcsoló elektronika meg kb. bárhova elhelyezhető, akár a vezető és a parancsnok 1*2*1.5 méteres helyiségében is. (egyéb elektronikák mellet.)
Továbbá ahogy számolom a jármű orrában van egy 1*2*0.5 méteres hely az üzemanyagnak is, ami nálam 1 köbméter vagyis 1000 liter. Ennyire lehet szükség sincs...
Szóval igazából nem foglal sok helyet.
De ha az elektromotorokat a kerekekben vagy a jármű alatt helyezed el akkor még a motortérben is van plusz hely.
Vagy akkor is ha a parancsnokot a lövész mellé helyezed az egyik 2X2-es szekcióba és a vezető egyedül van elől.

Szerintem van hely!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 614
79 823
113
Zulu Alfa Kilo

Teljesen igazad van!

fip7

Nézegess harcjármű röntgen ábrákat...
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
612
113
@dudi

Azért ez így elég hiteltelen, hogy másokat utasítgatsz arra, próbálják megcáfolni a saját elképzeléseiket, miközben te is berakhatnál pár képet, amivel alátámasztod a saját mondanivalódat.

De legyen, hagy prezentáljam neked a Boxer lelkét (röntgenábra épp nem volt kéznél):
6765911953_5d13c2eb18_o.jpg

Az érdekesség az, hogy ez egy V8-as motor, ami nyilván nagyobb egy sorhatosnál. Jól látható, hogy keresztbe helyezkedik el maga a motor, hátrafelé meg még egy motornyi hosszban a váltó + rajta a hűtő. Ne mond nekem, hogy a váltó helyére nem férne be egy generátor!

Ám itt van a B1 Centauro is egy szép V6-ossal, meg még egy motornyi váltóval (itt is a váltón van a hűtő):
mbt.france.centaur3.motor.jpg

mbt.france.centaur3.16.jpg


Itt pedig egy 400 kW-os generátor sorhatos motorral. Azért nem olyan egetverően hatalmas.

http://www.cat.com/cda/files/949051/7/C15500kVAStandbyLow%20BSFC_EMCP4_TZ.pdf
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
612
113
Illetve találtam egy demonstrátort is D/E meghajtással, a teljes hajtáslánc blokkdiagramjával:

http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA548561
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 614
79 823
113
GrGLy

Nem tudok képet linkelni mert még nem csináltak ilyen meghajtású harcjárművet.Kell nekünk motor(ha gázturbina akkor még több hely kell),generátor,elektromotorok(úgy tudom ezeknek is kell külön hűtés) és akkumulátor ennek a helyigénye nem hiszem,hogy kisebb lenne mint egy motor+váltónak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 614
79 823
113
A Boxer motorja több mint 1000 lovas nem csak 400 mint ami kéne a mi gépünkbe.
 

fradelma

Member
2013. augusztus 24.
88
0
6
Én is utána néztem: 4x4-es kiépítettségig a Diesel/összkerék hajtás és a D/E+H(ibrid?!) nagyságrendileg hasonló súlyúak.
6x6-tól a sok kardán összekötő, -alagút, difik, egyebek miatt a D/E+H rendszer súlyelőnye egyre nagyobb, arról nem is szólva, hogy hasonló menettulajdonságok eléréséhez jóval egyszerűbb és OLCSÓBB (turbó helyett 2/3 teljesítményű akár sima szívó, vagy egyszerűbb turbó vagy kompresszoros) Diesel-motor elegendő az elektromotorok nagy indítónyomatéka miatt.

És valóban célszerű kettőzött D/E egységet beépíteni és a kéthajtóműves repgépek mintájára üzembiztonságot, túlélést és megtakarítást jelentő egyszerű segédgenerátort beépíteni(10-50kW) az állóhelyzeti (lopakodó: halk, hőárnyékolt stb...)) üzemmódra. Ezt mondjuk hátulra rakni, vészüzemmódra...

Mivel a továbbfejlesztés szempontja fontos, nem szabadna, hogy a 4x4-es kiépítettség egyedüli kis előnye miatt a 6x6, 8x8 esetleg 10x10-es kiépítettségben döntö előnyökröl lemondjunk.

Én egyébként 6x6-ossal kezdenék, mint legkisebb, mert 4x4 re a későbbi fejlesztési szakaszokban felmerülő többlet súly "végzetes" hátrányokat rak a valós harctéri alkalmazás során, lásd II. vh-s magyar harckocsi fejlesztések kiinduló és végállapota(és a Kommondor is szerintem :-( :

Eszközök induló (tervezett) tömege: 100%
Legyártott eszközök tömege: 140%!!!

Összegzem, Diesel/Elektromos meghajtás ketőzött főmotorral, +vészgenerátorral, 6x6-os induló felépítés, ani 2x2-es "szelettel" bővíthető és csak a motor/generátort kell bővíteni: 3 főmotor.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 114
82 857
113
Példának itt egy orosz fejlesztés a Krymszk .D(360LE)/E/H
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HdD2pDVFMho
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
612
113
elektromotorok(úgy tudom ezeknek is kell külön hűtés)

Az az érdekes, hogy amit linkeltem pdf-et, ott a kerékagymotornak nincs hűtése.

Am nem csak a motort és váltót váltjuk, hanem a komplett hajtási rendszert is. Attól függően, hogy hány villanymotort akarunk beszerelni, úgy röpülnek a kardántengelyek, osztó- és differenciálművek is, amik azért ugyanúgy sok helyet foglalnak és tetemes tömeget is jelentenek.

Hogy ha az akkumulátorpakk is csak mint opció szerepel (persze minimális mennyiség alapból azért kell belőle) és csak a szükséges feladatkörökben képes a full elektromos meghajtásra a jármű (pl. felderítőben sok akku a küzdőtér rovására), akkor ésszerű keretek között lehet tartani a tömeget.

@fradelma

Azért 3 különálló generátor egység szerintem elég meredek már. Két fő meghajtó egység esetén duplázni kéne mindent (motor, generátor, hűtés, átalakító), amivel rengeteg felesleges súlyt cipelne a gép. Akkor már inkább csak egy meghajtó egység, meg egy amolyan APU opcionálisan (pl. tüzérségi radarral felszerelt verziónak, vezetési pontnak, stb.).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 614
79 823
113
GrGLy

Kerékagyba szerelni az elektromotort szerintem nem jó harcjárműnél mert nagyon sérülékeny.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
612
113
Akkor mehet (tengelyenkénti egy motornál egybeépítve a difivel, egyébként meg kerekenként egy motor) a páncéltestbe vagy a páncéltest alá, ugyanúgy, ahogy most is van a hagyományos hajtáslánc. Lánctalpnál meg igazából nem kérdés, ott simán az erőátvitel helyére két motor.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Most akkor el kéne dönteni, hogy az elektromos meghajtás áldása a lánctalpasnál, avagy a kerekesnél több-e.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
612
113
@silurusglanis

Szerintem inkább azt kéne eldönteni, hogy akkor lánctalp vagy kerék legyen-e, utána meg - mivel szükséges, mert anélkül egy tapodtat sem mozdul a gép :) - ráérünk a meghajtáson agyalni.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
612
113
Attól, hogy egy erőátviteli forma nagyon előnyös tud lenni, még nem feltétlenül kell hozzáigazítani az erő átadásának módját a talajra.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Nem feltétlen, mert: <i><b>Lánctalpnál meg igazából nem kérdés, ott simán az erőátvitel helyére két motor. </b><i>

Szóval ha egyszerűbb és könnyebb a megoldás lánctalpas konstrukció esetén, akkor legyen az.
Ne legyen a gép egy szerelési rémálom.