[Open ISV] Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Kicsit nyögvenyelősen, de sikerült elvergődnünk az első szakasz végére, tehát <b>azon földrajzi környezet meghatározásához, amelyben a leendő járműnek működnie kell.</b> És itt elnézést is kérnék mindenkitől, valamiért az egész legelején én egy kiszemelt piacot, piacokat kértem, de így óhatatlanul is sikerült volna bevonni a pénzügyi és gazdasági faktorokat, amelyeket pedig pont, hogy szeretnénk kizárni. <b>Mindazonáltal szeretném megköszönni mindazoknak, akik eddig közreműködtek.</b>

Azonban mielőtt még felvázolnám az eddigieket, végigolvastam az mostanáig beérkezett kommenteket és arra jutottam, hogy nem ártana újra tisztázni az egész projekt lényegét:

Nagyon röviden összefoglalva <b>a cél egy olyan előremutató elképzeléseket felsorakoztató konkrét, kidolgozott harcjármű koncepció megalkotása, amely megfelel az általunk önkényesen definiált követelményeknek.</b> Ez utóbbi azért fontos, mert így módunkban áll a gazdasági és pénzügyi korlátozó tényezőktől elvonatkoztatni és szabad utat engedni az ötleteknek (még ha azok a valóságban nem is lennének gazdaságosan megvalósíthatóak). <b>Nem adott hadseregnek és nem adott országnak állítunk össze egy jármű-tervezetet, hanem csupán általunk választott környezeti és működési feltételekre vonatkoztatva tesszük azt.</b> Ilyen szempontból az összfegyvernemi hadviselést idealizáljuk, tehát feltételezzük, hogy rendelkezésre áll megfelelő páncélos, légi, gyalogsági és tüzérségi támogatás a koncepciónkhoz, amely mind szükséges egy összhaderőnemi rendszer működése során.

Tehát röviden összefoglalva nem veszünk figyelembe:
- gazdasági korlátokat,
- pénzügyi korlátokat,
- konkrét országok igényeit,
- konkrét hadseregek igényeit.

<b>Ezenkívül az egész projektnek nem titkoltan célja egyfajta nyilvános, szabadon felhasználható tudásbázis létrehozása, illetve a koncepciómegalkotáson keresztül a résztvevők és érdeklődők tapasztalatainak elmélyítése.</b>

A sok „rizsa” után pedig jöjjön az első szakasz eredménye: <b>a választott működési zóna Európa és szűkebb környezete</b>, ahogy az alábbi térképen is látható:

operational-zone.jpg


Úgy érzem, némi magyarázatra szorul ez. Többen, köztük én is a potenciális konfliktusok helyszínének zömében közel- és távol-keleti, afrikai, valamint dél-amerikai környezetet jelöltünk meg, azonban felmerült az a probléma, hogy ezen területeken nem igazán van valós tapasztalata senkinek, tehát leginkább csak találgatni tudnánk. Ellenben az európai viszonyok szinte mindenki számára ismertek, ezért itt tényleg létező problémákat tudunk felsorolni. No de mivel is találjuk szembe magunkat a választott környezetben? Ebben az alábbi térkép nyújthat némi segítséget:

operational-zone-details1.jpg


Mint látható, Európa nagy része beépített, sűrűn lakott terület fejlett infrastruktúrával, azonban a perifériákon már akadnak extrémem jellemzők is, mint például az északi rész végtelen erdei, vagy Észak-Afrika sivatagos területei. Ezenkívül az átlaghőmérséklet -20°C és +30°C között mozoghat, négy évszak van, így a csapadékos és száraz időkre is fel kell készülni.

Most, hogy adott és ismert a környezett, jöhet a második szakasz, amely már összetettebb lesz, mint az első. <b>A feladat a meghajtási forma kiválasztása a környezet ismeretében, illetve ezzel párhuzamosan a főbb feladatok meghatározása</b>
<b>(Figyelem, itt nem az alváltozatokra kell gondolni, csak konkrét feladatkörökre, mint pl. információszerzés vagy a harcoló egységek támogatása).</b> Ezt a kettő témát egyébként azért kell egyszerre kezelnünk, mivel az adott feladatok részben meg is határozzák a jármű kialakítását és így meghajtását, illetve a jármű meghajtása is hatással van az elvégezhető feladatok listájára.

<b>Viszont mielőtt belevágnánk az újabb ötletelésbe, nyomatékosan arra kérek mindenkit, hogy a leírt elképzeléseit indokolja is meg, illetve ne térjen el a második szakasz által meghatározott kérdéskörtől.
</b>
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Látom a képeket nem nagyíthatóan rakta be, aki nagyban is meg akarja nézni azokat, azoknak jobb klikk - kép megnyitása új lapon.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
Sikerült Németország több mint felét úgy feltüntetned mintha nem ott lenne a világ legjobb közúthálózata.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
@dudi

Igazából a zöld réteg alatt is nagyrészt sárga van, csak nem látszik jól. Meg hát azért bízom benne, hogy az emberek többségének vannak megfelelő ismeretei Európáról és nem ez alapján a térkép alapján fogják megállapítani, hogy pl. Spanyolországban nincs is út.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 591
113
Meghajtás:
Mint az fentebb említettem, van egy korlátoltan vad ötletem (ha jól tudom már alkalmazták egyszer, de azóta se).

Legyen modulárisan változtatható ez is. (Már látom a felvágódó szemöldököket :D )
A jármű csupaszon kerekekkel üzemel, de magával hordoz két kerekekre a harctéren is felrakható NEM ACÉL lánctalpat, mely felületi kialakításának köszönhetően elegendő hajtóerőt biztosít vízben is.
Majd még írok.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
@silurusglanis

Egy javaslat: ha előásható az az egyszer használás, akkor kéne az is, mert szemléletesebb lenne.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 591
113
Ha jól emlékszem a T-34, vagy másik orosz kortársa a gumi kerekeken is tudott közlekedni (az autópályák végett). De kb. ennyi alkalmazható belőle, mert a kerék két részre volt osztva, és a közepébe illeszkedett a lánctalp gerince.
Most tényleg mennem kell, majd még magyarázom.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
Ezt már kitalálta Christie de nem lett nagy siker mert bonyolult,nehéz és sok helyet foglal.
 

gaborv

Member
2013. február 2.
141
10
18
silurusglanis: BT széria és a magyar V-3, nagy bukta volt.

Javaslatok/észrevételek a környezeti viszonyok kapcsán (ha már geográfus vagyok):
- Mivel senki nem venne hirtelen magyar cuccot, nyugodtan lehetünk önzők, induljunk ki a Kárpátmedencei viszonyokból 50%-ban és a keleteurópai sztyeppéből másodlagosan (30%), majd kis részben a balkáni viszonyokból (20%).
Jellemzők:
- Kicsi, rövid terepszakaszok, a bonyolult és mozaikos kultúrtájban. Kiemelt jellemzők a fasorok, szántók, és lakott települések gyors váltakozása (max 2-4km-es szakaszok).
- Jó úthálózat, minden bokorba megy legalább murvás út. Jó infrastruktúra, millió híd és gyakori gázlók. A terület jó részén dombos-hegyes sőt magashegyi területek találhatók, így a járművet puha, ilyen terepre alkalmas rugózással kell rendelkezni (torziós rugó felejtős)
- Ennek megfelelően a terepjáróképesség inkább rugalmasságra alapozzon ne az extrém körülmények között is alkalmazhatóságra, ezért egy egyszerű felfüggesztést javallok, nem kell agyonbonyolított hidraulika. Majdnemhogy BT-5 felfüggesztést mondanék lánctalpra, kerekesre meg sima független ( Botond :D )
=
- 12 tonna alatt 3 tengelyt javaslok (CSAK APC)
- 20 tonna körül 4 tengely (csak apc de kicsit izmosabb fegyverzettel)
tulképp patria klón, bár én egyszerűbb kivitelt csinálnék inkább a Saracen/M3, mint a Centauro
- 40 tonna alatt némileg, lánctalpas és jól védett (IFV) CV-90 jellegű vas.

Folyamsűrűség elég nagy, de a jó infrastruktúra miatt alapvetően nem kötelező az úszóképesség, inkább a köpenyes megoldás javaslom (alapból nem úszóképes a gép, de felfújható köpenyekkel képes)

Környező államok hadareje alapján nem kell csillagháborús technikájú ellenfelekre számítani, így én egy IFV családot javaslok, benne tűztámogató, ifv, cfv, atgm és aaa járművekkel, ahol tulajdonképen csak a torony különbözne.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Mozdonyoknál alkalmazzák a dízel-elektromos hajtásláncot, mert takarékos és nyomatékos. Szerintetek egy harcjárműben lenne erre esély?
Én meghajtási formának egy ilyen dízel-elektromos hajtást tudnék elképzelni. A jármű gumikerekes lenne, független kerékfelfüggesztéssel, és "aktív differenciálművel."
Az aktívot kifejteném:
Ez egy számítógép által szabályzott "difi" lenne, ami képes lenne az egyedi nyomaték és fordulatszám küldésre.
Ez alatt azt értem, hogy adott esetben 8 hajtott kerék között úgy is el tudná osztani a nyomatékot, hogy csak mondjuk 1 kerék hajtson. (elméletben) Sőt a hajtás iránya is változtatható lenne.

Ennek lenne pár előnye szerintem:
1. Ha a jármű egyik oldala szilárd talajon áll, a másik pedig levegőben vagy sárban akkor meg lehet azt is csinálni, hogy csak az egyik oldal hajtson így fokozva a terepjáró képességet.
2. A sérült kerekeket adott esetben ki tudja venni a hajtásból, így őrizve meg a jármű mobilitását. (Mondjuk eldeformálódik és beszorul az egyik kerékhez kapcsolódó hajtótengely)
3. Képes lenne egyik oldalon előre másikon hátra menetet kapcsolni így egy helyben is meg tudna fordulni a jármű hiába gumikerekes.
4. Kanyarodásnál az ív külső részre rágyorsítana,a belsőre rálassítana így csökkentve a forduló sugárt.
5. A rendszer lényegében maximalizálná a jármű vonóerejét.

A rendszer felépítését két féle képen tudom elképzelni:
1. A jármű alján fut egy központi hajtott tengely, és kerék páronként középen ehhez kapcsolódik egy mechanikus bolygóműves szerkezet, 3 kuplunggal (1 a központi tengelyre, 1-1 a kerekekre) és ez végzi a motorerő kiosztását. Persze a kuplungokat és a teljes rendszert számítógép vezérli a körülményeknek megfelelően.
2. Vagy a hajtás elektromotoros részei a kerekekben találhatóak meg és egy központi számítógép vezérli egyenként az elektromotorok erejét, fordulatszámát, stb...
Ebben a rendszerben a hajtáslánc ereje is modulárisan állítható:
Pl.: 8X8 esetén 8*100 KW vagy 8X4 esetén 4*100 KW. De ez csak példa.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Csak két észrevétel.

-Azért mert a 30-as években nem sikerült technikailag megoldani a kerekes/lánctalpas futóművet, az nem jelenti, hogy a mai anyagokkal és technológiával nem lehetne (persze az is lehet, hogy ma sem lehet) Az a kérdés igazából, hogy ad-e annyival többet talajnyomás tekintetében, mint a mai korszerű négytengelyes futóművek?

-A diesel-elektromos hajtás anno Porsche nagy kedvence volt, meg is valósította az Elefant páncélvadásznál. A kezelők nagyon szerették, mert mivel nem fékezve kellett kormányozni nagyon könnyű volt vezetni, azonban volt egy nagyon nagy hibája, álló helyzetben is járatni kellett a motort, ami túlzott tüzelőanyag felhasználással járt.

TG
 

fradelma

Member
2013. augusztus 24.
88
0
6
Ez egy nagyon jó ötlet:)

Nekem különösen a második verzió tetszik :-D

Jósolok egyet (de ne legyen igazam): a RÁBA csinál 1-2-3 proto-t, amit minden külföldi(eu-s) szakamabeli gyártó szétkritizál...


...majd miután itthon sutba dobják, elkezdik ők gyártani...

Alig lenne "dezsávűűűű" érzésem...


u.i: az oroszok ICBM (Interkontinentális Ballisztikus Missile bla-bla-bla 120 tonna kb) indítót csináltam hasonló elven, nagyon jó terepező mutatókkal...

EZ A JÖVÖ...(szvsz)
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
-A diesel-elektromos hajtás anno Porsche nagy kedvence volt, meg is valósította az Elefant páncélvadásznál. A kezelők nagyon szerették, mert mivel nem fékezve kellett kormányozni nagyon könnyű volt vezetni, azonban volt egy nagyon nagy hibája, álló helyzetben is járatni kellett a motort, ami túlzott tüzelőanyag felhasználással járt.

Egy megfelelően hangolt START-STOP rendszer erre esetleg megoldást nyújthat.

A jelentősége igazából ott lehetne a dolognak, hogy így meg lehetne spórolni rengeteg erőátviteli rendszert (váltó, tengelyek, osztóművek, differenciálművek), amely következtében a dízelmotor és a hozzá csatlakoztatott generátor nagyobb szabadsággal helyezhető el a jármű különböző részein.

Kicsit már elrugaszkodott elképzelés, de egy meghatározott méretű opcionális akkumulátorcsomaggal megvalósítható lenne a "lopakodás" funkció, amely alatt azt értem, hogy bizonyos helyzetekben a jármű tisztán elektromos üzemben operál, amelynek köszönhetően nincsen, vagy alig van hő- és zajkibocsátása.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Egyébként a hibrid meghajtás nem csak kerekes kivitelnél alkalmazható, ahogyan arra Ambasa példát is hozott.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Nos igen, ha megkérdőjelezem, egy technológiánál, hogy azért mert egyszer nem vált be, az nem jelenti azt, hogy ma sem válna be, akkor természetesen ezt illik a másiknál is. Igazából, egy lehetséges hátrányára szerettem volna célozni a diesel-elektromos meghajtásnál, bár kétségtelen, hogy ugyanakkor számos előnnyel is jár.

TG
 

Kuruc71

Member
2010. április 20.
829
7
18
D/E meghajtas gyakorlatilag csak hajokban tengokban letezik a vasuton kivul. Ennek oka hogy a helyigenye tetemes. Ott a dizelmoci az uzianyagtankal, meg a generator aminek meretesnek kell lennie, es a generator utan meg kellenek elektromos motorok is ( legalabb ketto ) ezek mechanikai hajtaslanca. Hatalmas helyigeny ! Egy 30 KW os belsoegesu motor es egy 30 KW os elektromos motor kozott hatalmas a kulobseg. Az elso egy utcai kozepes motorkerekpar mocija es ez a meretet is jol mutatja. A sulya manapsag meg 100 Kg koruli. Egy 30 KW os elektromos moci az hatalmas batar ehez kepest es szintiszta "vas" az az baromi nehez is.

Meg a hajozasban sem altalanos a dolog. Mi is eppen a 2. gen hibrid meghajtason agyalunk az uj IMP Collins class hoz de meg azt sem tudjuk hogy az otlet egyaltalan mukodokepes e.

szarazfoldi harcjarmube szerintem eselytelen.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Kuruc71

Pedig ennek ellenére sok cég rá van kattanva a témára, pl. az AM General (HMMWV), Oshkosh (HEMTT A3), BAE Systems (FMTV), QinetiQ. Mondjuk ezek jellemzően hibrid és nem D/E meghajtással foglalkoztak, de a hibridnél ott van az is, hogy egy bazi nagy akkupakkot is magukkal kell cipelni.

Egy 30 KW os belsoegesu motor es egy 30 KW os elektromos motor kozott hatalmas a kulobseg.

Ez igaz, de lehet, hogy pont az elektromos motor javára. A szükséges teljesítmény legyen mondjuk 50 kW, akkor alább itt van két lehetőség:
http://www.perkins.com/cda/files/285894/7/1103C-33T%20Engine%20PN1701.pdf
http://www.enstroj.si/Electric-products/emrax-228-motorsgen.html
Szerintem itt inkább az elektromos hajtás javára van előny, bár nyilván kell mind a kettőhöz még egy rakás minden, hogy érdemben is működőképes legyen. (Mondjuk azt hozzátenném, hogy nem értek az elektromos motorokhoz, tehát lehet, hogy hülyeségeket beszélek).
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Mondjuk érdemes figyelembe venni azt, hogy esetünkben nem is igazán a teljesítmény számít, hanem az álló helyzettől rendelkezésre álló nyomaték. Kérdés, hogy villanymotoroknál van-e olyan, amely ezt megfelelően biztosítani tudja.

Meg nem árt azt is számításba venni, hogy a generátor és az elektromos motor között még egy rakás minden van. Meg kell vizsgálni, hogy egy ilyen rendszer elő tudja-e állítani a szükséges teljesítményt úgy, hogy pl. súlyban jelentősen a hagyományos meghajtás alatt marad.

Off:
Mondjuk a D/E-meghajtásnak én ott látnám igazán nagy jelentőségét, ahol szükség van külön áramforrásra is, és ezek jellemzően a légvédelmi egységek. Mozgáskor a járművet hajtja, kitelepült állapotban pedig energiával látja el a kitelepült egységeket, így nem kell magukkal cipelni külön egy generátorkocsit.
 

F1End

Member
2010. július 17.
92
1
6
A feladat a meghajtási forma kiválasztása a környezet ismeretében, illetve ezzel párhuzamosan a főbb feladatok meghatározása
Alapvetően az lett volna a gondolatom, hogy kerekes jármű legyen a cél, mert
1. Több vele a tapasztalatunk
2. Jóval könyebb előállítani
3. Könnyebb karbantartani
4. PSZH volt az alapvető cél, erre a feladatra pedig elegendő a kerekek adta mozgékonyság is.

De, a meghatározott feltételek miatt inkább azt mondom, hogy legyen lánctalpas a jármű. Minden egyes elemhez a lánctalpban (beleértve az utolsó csavart is) alkalmazzunk kizárólag titániumötvözeteket az alacsony súly és a magas élettartam, illetve állóképesség miatt (ahogy a harcjármű összes egyéb teherviselő és páncélelemei esetén), valamint az ablakokat meseterséges gyémántból állítsuk elő, a rakétafegyverzet pedig hagyományos robbanóanyag helyett antianyagot alkalmazzon...
<b>Ha a pénzügyis és gazdasági faktorokat figyelmenkívül hagyjuk, akkor minden elméletileg kivitelezhető dolgot engedélyezünk! </b>Ebben az esetben viszont nem csinálunk mást, mint Sci-fi -t írunk.