• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
Kedves blogen! Néhány dolog:

-Az MRAP egy szükségmegoldás. Mivel az utak mellé/alá rejtett robbanó szerkezetek (IED) még a leg csúcsabb harcjárműveket is gallyra vákták emberestől. Namármost, az emberi élet drága, így létrehoztak egy olyan járművet, ami ha alatta robban egy akna/IED akkor a katonák jó esélyell túlélik.
-A jármű ebből adódóan magas, és mert az afganisztáni hegyi utak, vagy inkább ösvények elég keskenyek, nem is lehetett őket szélesíteni, ergo nagyon borulékony.
-A BTR ugyan nem kényelmes, de egy orosz harcjármű sem az. Ez nem az Ibusz kirándulóbusza, hanem harcjármű. A kényelem másodlagos volt. Oda visz ahova kell, megvéd amennyire kell, és fedez ha kell. Ennyit tud, de azt nagyon.
-Az amerikai 12,7 mm-es M2-es géppuska a kategória leggyengébb fegyvere, 12,7X99 mm-es hüvellyel együtt, míg a 14,5-ös 114 mm-es hüvelyben van. Ráadásul nehezebb, kb. egyharmaddal nagyobb a romboló képessége.
-A legtöbb MRAP 4X4-es és 10-15 tonnás. A BTR 14,5 tonna körüli, de még a LAV-25 is 13. Ehez 8x8 as kerékképlet van. Kb. ugyan az a súly, kétszer akkora felületen oszlik el. Vagyis nehezebben ragad bele a sárba, hóba.
-Ok, jó, és sok út van Európában, de mi van ha le kell menni róla? Ha csak az utakon harcolsz, lemondasz a legerősebb fegyveredről: a meglepetésről. Ha le tudsz menni az útról, és akár nehéz terepen is tudsz gyorsan, gond nélkül mozogni, megkerülheted, hátba vagy oldalba kaphatod az ellenséged. Erre találták ki például a tankokat és az IFV-ket. Behúzódhatsz az erdőbe, és onnan csaphatsz oda a benyomuló ellenségre, jól elrejtve. Ezt egy Dingo-val vagy más hasonló jószággal nem fogod tudni megtenni

Összegezve: Az MRAP egy páncélozott, aknavédett katonai rendész/járőr autó. A PSZH pedig pszh, egyik sem jó a másik feladatára valami jól. Nem beszélve arról, hogy maximum a félig-meddig leharcolt példányokat kaphatnánk meg, ami alkalmi vétel helyett, alkalmi pénznyelő lenne. Az amcsik nem hülyék, a legjobb darabokat megtartják, a maradékból eladnak párat, a többit bezúzzák. Nem véletlenül.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Csak egy kicsit meg kellene piszkálni a nyugat-európai tűzfészket, majd egy kis rendvédelemre optimalizálással simán pénzt lehetne csinálni az összes MaxxPro-ból. Meg a többiből is, kérdés, hogy mekkora darabszámra lenne kereslet.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
telak

"-A BTR ugyan nem kényelmes, de egy orosz harcjármű sem az. Ez nem az Ibusz kirándulóbusza, hanem harcjármű. A kényelem másodlagos volt. Oda visz ahova kell, megvéd amennyire kell, és fedez ha kell."

Az a baj, hogy a BTR-80 kb. semmitől nem véd meg. Egy alapjában véve rendvédelmi-belbiztonsági jármű... És, hogy a kényelem másodlagos? Nos, én nem voltam katona, de szerintem azért ez nem feltétlenül így van. De dudi pl. jobban tudja és biztosan véleményezi is majd.

"-Az amerikai 12,7 mm-es M2-es géppuska a kategória leggyengébb fegyvere..."

Raufoss Mk.211-es lőszerrel azért kellően ütős az is. :)

A többivel egyetértek.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Azért egy harcjárműnek minimálisan kényelmesnek kellene lenni. Namost a BTR szerény véleményem szerint NEM ALKALMAS lövésszállításra. Én odabent nem bírom ki három percnél tovább.
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
Wolfram: hallottam az amcsikat azon nyavajogni, hogy a Bradleybe nem fér be egy szakasznyi katona. Még azon is gondolkodtak, hogy szétvágják és megtoldják az M2-M3 as szériát. Közben kezdtek új felesztéseket, amelyek szépen elsorvadtak. A fene se érti őket. Túl sok a pénz oda át, vki kitalál vmit és akkor az a tuti. Eltelik pár hónap vagy év, vki előjön vmi más ötlettel , a régebbi koncepció meg repül a kukába (néha pár száz db járművel együtt).
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Danger

Ezért is mondom, vehettek volna Patriát, ha ez kell, abba befér simán, úszóképes, stb. Ideális APC. Pláne,. ha már úgy is kacsingatnak felé: http://htka.hu/2013/04/06/sikeres-teszteken-tul-a-havoc/
De hát ők tudják...
Viszont, nekünk tényleg kéne valami a BTR helyett és a Patria pont megfelelő lenne, akár a lengyel változat is.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Nem az a kérdés, hogy nem lenne sokkal jobb a pl patria mert egyértelmű, hanem, hogy ha szállítási költségért kaphatunk akkor nincs min gondolkodni.

Egy teljesen más vonal, hogy a BTR kifut és sanszosan nem lesz helyére semmi, aztán ha ez van akkor még mindig sokkal jobb a szamár mint a semmi.

amúgy elég jól elboldogulnak ezek terepen. Afganisztánban nem úgy van, hogy ha lemegy az útról elakad, mert rendszeresen nincs út. Igen hegyek is vannak Afganisztánban. Az év egy részében meg az utak is szarrááznak és mégis szépen elközlekednek amik.
Van róla sok video neten.
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
Attól félek, hogy arra sem fognak költeni (a BTR cserére). Ameddig a GDP ilyen kis részét fordítjuk a haderőre, addig nem lesz kiugró, jelentős változás a HM-nél. Lásd : helikopterek helyzete (meg még vagy ezer dolog).
Korrumpálodásra bezzeg a világ minden pénze kevés ebben a kicsi országban. Hiába : előszőr a fejekben kell, hogy változás történjen, csak aztán materializálodhat fizikai téren.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Fade

Te is tudod, hogy ez nem ennyire egyértelmű. Annak semmi értelme nincs, hogy kipengetünk értük x millió dollárt, aztán szétrohadnak egy telepen a szabad ég alatt, mert semmire nem tudjuk őket használni. Pláne, hogy igazából az MRAP-oknak városi hadviselésben van értelmük.
Nem néztem még ilyen videókat, de kizártnak tartom, hogy ott elmennének, ahol egy 8x8-as, vagy 6x6-os APC/IFV.

Danger

Igazad van. :( De erre mindenképpen kéne költeni, elvégre, itt 6-10 katona harci területre szállításáról van szó, na meg a támogatásukról, ha IFV-ről beszélünk, szóval ezen aztán végképp nem kéne spórolni, ha már honvédségeset játszunk.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
wolf: Na de ilyen alapon égessük fel a hadsereget.... és ha tényleg akkor csináljuk újra.

Nem azt mondtam elmegy ahol 8x8 hanem, hogy "elég jól elboldogulnak ezek terepen" bár ahogy látom a topic szintjét ha lemennek az útról akkor végük.

És hát bazi jól jönnének ezek amikor BTR kifut aztán ha lenne pénzmag véletlenül azt elvitték a helikopterek.
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
Fade: te még mindig nem érted a lényeget. Elöször is nincs szükségünk MRAP kategoriára ITTHON. Másodszor: van Neked fogalmad arról a 'csak' szállítási költségről ? Úgy mint az UH-1 Hueykat ? Az ö terminológiájukban (amerikai katonai) a kivonási kondiciójú járművek elég széles skálán mozognak. Mit értek ezen ? A javítási költségeket. Biztos, hogy nem a jobbakat kapjuk, azokat megtartják vagy a hozzájuk közelebb álló szövetségeseiknek adják. Ne legyenek hiú ábrándjaid !
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Fade

Sajnos lassan tényleg az lenne a legjobb, ahogy a dolgok kinéznek... :(

Nincs végük, de azért nem összemérhetőek (kivéve az M-ATV-t) egy normális APC-vel, ez tény.

Danger

+1 :)
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
Persze sok szép videot láttál a youtubon. Igaz a srácok majd beszartak a járműben, mikor a 3,5 méter magas MRAP megbillent egy csekély 300 méteres meredély szélén, csak ez neked nem jön le a videon. Ajánlom, hogy beszélgess egy kicsit olyanokkal akik voltak ott mint katonák, és ilyen acél dobozokat kellett vezetniük. Fade, komolyan mondom...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
danger: Először is leírhatom mégegyszer: 2-3év múlva kifut a BTR és ha lesz vmi dudi mehet a frontra busszal. Ami viszont tényleg elakad ha lemegy a mezőre, ha vmi eltalálja akkor meg mindegy is.

Másodszor: Ez így rendben van de itt élből el van utasítva az egész.
Mert elakad ha lemegy az utról. Miközben Afganisztánban csoda ha út van, nem kis hegyek vannak és ugye ha esik utak mocsárrá változnak.
Mert gyenge a védettsége. Miközben amblokk és nem csak aknára kell gondolni veri védettségben a BTRt.
Mert nincs rajta fegyver. Miközben kb azt raksz rá amit akarsz. Igen tény limitáciokkal, de ha tetszik raksz rá 14.5et. És ha még pénz is van akár Spiket is.
És igen az ergonomia fontos. Hogy a szerencsétlen baka 1h+ zötykölődés után begörcsölt lábbal száll ki belölle oszt helyben összeesik vagy sem.

De jóvan szar.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Fade


"Mert gyenge a védettsége. Miközben amblokk és nem csak aknára kell gondolni veri védettségben a BTRt.
Mert nincs rajta fegyver. Miközben kb azt raksz rá amit akarsz. Igen tény limitáciokkal, de ha tetszik raksz rá 14.5et. És ha még pénz is van akár Spiket is.
És igen az ergonomia fontos. Hogy a szerencsétlen baka 1h+ zötykölődés után begörcsölt lábbal száll ki belölle oszt helyben összeesik vagy sem."

Ez a rész igaz és maximálisan egyetértek. De ettől még nem fog kiváltani egy NORMÁLIS (nem BTR kategória) APC/IFV-t. És könyörgöm, már a XXI. században vagyunk! Szóval a félmegoldásokat hanyagoljuk, ha már milliárdok vannak emlékközpontokra, meg világsátrakra is!
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
Kíváncsi lennék pár ember arcára, amikor megérkeznének Magyarba az Afganisztánból kivont, darabjáért 30 000dollárért megkaprintott MRAP-ek. Hahaha....hehehe...Nem ritkán a fél jármű hiányzott: IED által letépett komplett hátsó hid, megtekeredett alváz, repedt-összekarcolódott golyó álló üvegek, kirepült váltó, kirepült motor, kiégett belsőtér, hegyoldalon lebukfencezett kasznik. Tényleg ez kell nekünk ? Jó esetben 60-80 ezer dollár a felújítás ,időszakos szervizzel együtt. Rossz esetben végselejtezés. Ha pedig mindez készen van, még mindig csak egy fél megoldásnál tartunk, de inkább ott sem. Ébresztő !
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 740
64 970
113
Elnézést, de nem vágok valamit. 2016 ban lejár a btr üzemideje. Ok, de mi van akkor? Ezt hogy lehet évszámhoz naphoz kötni? Nem üzemórához pl? Mi van akkor ha lejár? Ez egy kazánlemez kasztni (ami nem rohad el) egy kamaz motorral. Mi romlik el rajt? Pár csapágy? Teleszkópok? Az ok hogy nincs motorizált torony meg hátsó ajtó plüssülés stb. A Mig 29-eseinknek is lejárt az üzemideje, lehetett volna még hosszabítás után használni + 20 évig akár? Igen. 30-40 éves zsigulik rohangálnak az utakon, ne írjuk már le az orosz vasakat ennyire. Mutassatok egy napi használatos 30 éves nyugati autót. Fel kell újítani amit kell, egy markológépen teherautón ( amik napi használatban vannak, nem 15 20 évig M zárolva) folyamatos a szerelés és még 30 évesen is működnek, és megéri. Nem lesz pénz új gépekre mert nem adnak. Minden kéne. Ez sok egyszerre. Vagy semmi sem lesz vagy az igények lejjebb mennek és kidolgoznak egy felújítási, modernizációs programot. A cirrusból viszont csak max festést nézek ki meg olaj,csapágycsere. Ezt viszont bármelyik nehéz gépes műhely megoldja. Az ukránok a T-64-ből csináltak IFV-t. Előre tették a motort. Azért nehogy már egy btr helyrepofozás ennél nagyobb volumen legyen. ( Nekem csak ennyi a gondom a btr-el fontossági sorrendben:
1-Nem motorizált a torony.
2-gyenge a páncél.
3-Keveslem a 7 főt.
4- periszkópok helyett mellett jól jönne valami monitor már.)
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
Számomra riasztó az, hogy egyesek a BTR-80-asok cseréjét MRAP-okkal is el tudják képzelni.
Bele se merek gondolni, hogy ezek az emberek mivel cserélnék le a T-72-ket. Hihetetlen...
Mi-17 helyett UH-1, o hát persze... De akkor az AN-26 helyett beérjük Cessnákkal is....vagy nem ?
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
Antigonosz: én már vagy 2 évvel ezelött ezt mondtam, hogy modernizálni és felújítani kéne a BTR-eket. Szerintem ezen járművek alap koncepciója jó.
Csúnyán le ledtem építve akkor, na most meg visszanyal a fagyi.
Amennyibe kerülne nekünk az MRAP-es buli, szerintem annyi pénzből a BTR-ekből 'csillagrombolókat' fejlesztenénk. Persze jobb volna vmi tuti jó nyugati APC vagy IFV ,de arra nem lesz suska.
Ha engem kérdezel, akkor az MRAP-es buli az tuti bukó biznisz. Na de hát a Gripenek is gyémánt árban jöttek, mert ami drága, az biztos jó is.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Danger

Na de hát a Gripenek is gyémánt árban jöttek, mert ami drága, az biztos jó is.

Kivételesen ez az egyetlen ügy, amiben nincs ellenérzésem. Mert, ha annyira balfaszok (tudom, nem ez a megfelelő szó, inkább az inkompetencia, vagy a totális beleszarás lenne a helyes...) vagyunk, hogy egy korszerű technikát nem tudunk megfelelően üzemeltetni (éspedig, sajnos erről van szó, mint látható volt a MiG sztoriból is), akkor még a Gripen-lízing ezen formája a legjobb megoldás, mert így legalább a technika megkapja azt, amit muszáj, ahhoz, hogy ténylegesen hadrafogható legyen...