• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 099
26 706
113
Igen, a BTR harcjármű, leszámítva a ABV védelmet az MRAP is tudja ezt, számos funkciót sokkal jobban, néhányat rosszabbul. Mindegy, lényegtelen mert unom a vitát.

Annyi eredménye volt, hogy egyrészt minden eddiginél rosszabb kép alakult ki bennem a BTR-80 járművekről, másrészt némileg átértékeltem az MRAP járművekhez való hozzállásomat és egy az MRAP és a PSZH közti alacsonyabb felépítésű, 4x4-es de MRAP védettségű járműben látom a könnyűgyalogság idális APC-jét.
 

ruhakupac

Active Member
2012. július 31.
158
37
28
Majd nalam szakertobb is elmondjak, de nem veletlen, hogy a BTR-ek 8*8-asok allithato guminyomassal es egeszen jo meghajtassal.
Foleg felazott, mocsaras es havas terepen jelent nagy elonyt, hogy sokkal nagyobb teruletre esik ugyanaz a 10+ tonna, mint egy 4*4-esnel.

Az MRAP-ok V alvaza rengeteg technologiai problemat is hozott. (Szimpla "logisztika, hogy hova teszed a hajtast, a hajtomuvet, a tuzfalat, stb, stb, stb)
A magas epites pedig muszajbol van, az elso alacsonyabb MRAP-ok elvereztek a teszteken. Tehat lejjebb pakolni oket, nem nagyon eri meg. Ahogy az sem veletlen, hogy V formaju lett alvaz, mert az IED-k elleni vedelemnel olyan vastag also pancelra lenne szukseg, ami tul nehezze tenne ezeket a jarmuveket.
Tovabba saccra is volt 10 olyan hozzaszolas, hogy szimmetrikus haboruban nem fognak 4-6 aknat egymashoz drotozni, hogy felrobbantsanak jarmuvet, mert nem eri meg. 1 is harckeptelenni teszi azt, s regularis eroknel nem szokott cel lenni a szemelyzet cafatokra robbantasa.

Igy, ahogy latom, a hozzaszolasod blogen azt mutatja, hogy el sem olvastad amit a tobbiek ide irtak.
 

zsorzs

New Member
2014. január 7.
29
0
1
Az a baj a modern "fogyasztó társadalomban" szocializálódott emberek gondolkodásmódjával, hogy két ránézésre hasonló célú eszköz esetében a használati mód közötti különbséget nem értik meg. Volt már olyan balga emberhez szerencsém, aki úgy gondolta, egy terepjáró azért terepjáró, hogy pl a szántóföldön is tudjon 90-nel menni... nem fog. A BTR a saját környezetében a tervezett célokhoz egészen alkalmazható eszköz... Vannak gondok vele, de itt rengeteg minden már az üzemfenntartói oldalon dől el...
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 099
26 706
113
Igy, ahogy latom, a hozzaszolasod blogen azt mutatja, hogy el sem olvastad amit a tobbiek ide irtak.

Elolvastam, a probléma csak az, hogy nincs többé "hagyományos szimmetrikus háború". Az iraki háború szimmetrikus háborúnak indult majd hosszú asszimetrikus háborúvá vált első lépcsőben az iraki szimmetrikus erők taktikaváltása révén.

Nem hiszek benne, hogy bármikor a jövőben számítani lehetne, akár nagyhatalmak elleni konfliktusban is szimmetrikus háborúra. A jelen háborúja egy vegyes szimmetrikus/asszimetrikus háború és ez már így is marad szerintem. Tehát olyan eszközökre van szükség, amelyek egyszerre megállják a helyüket mindkét esetben.

Reguláris katonák fognak aknákat egymáshoz drótozni és könnyen lehet, hogy már a konfliktus kezdeti reguláris szakaszában is.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 352
10 752
113
Üdv!
Na, megnéztem hanggal a Totalcaros videót
http://totalcar.hu/tv/2012/11/21/komondor_mrap/

Jókat nevettem /nekem bejön Winkler stílusa/.

Ami lejött belőle, hogy gyakorlatilag nem terepre való a MRAP /legalábbis a Komondor/, inkább egy páncélozott közúti nyuszibusz.
Lehetne hosszabban is leírni, de már visszatöröltem:)

Ami szerintem a lényeg, hogy egy MRAP nem váltja ki a BTR /8X8/kategóriát honi körülmények között.

Apropó, ha már használt MRAP, meg felújításra, tuningra, cserére stb. szoruló BTR:
Az európai használtaut..akarom mondani haditechnikai piacon nincsenek használt, eladó BTR leváltó jószágok, amiket rendszeresíthetnénk, ha lenne pénzünk, akaratunk stb hozzá?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 377
55 071
113
Utána néztem a BTR-80/82-sek árának.
A legtöbb helyen a Stryker árából számolják ami értelemszerűn nem jó.
Viszont találtam két infót ami jónak tűnhet.
A 90's évek elején 300,000 $/darab volt egy BTR-80 ára.
Most a BTR-82-t 500,000 $/darab áron vették az oroszok.

Még keresgélek kicsit, de aki tud oroszul az besegíthet. Csak angol nyelven tudok jól keresni!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 377
55 071
113
bartinieffektus

Van egy nem kis szórás az áraknál.
Én a kazah üzletre a BTR-82-nél 700,000-800,000 $/darab összegeket találtam.
Sajnos olyat nem találok, hogy felújítási költség.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 377
55 071
113
bartinieffektus

Az általad linkelt Ukrán felújítási költségeket nézve olcsóbb, mint a használt MRAP vásárlás.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 148
357
83
Épp azért linkeltem be , hogy nem egyértelmű . Az UM modernizáció úgy 200e USD-re jön ki,de az is elég nagy szórásban.
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 148
357
83
Egyébként, amit tegnap belinkeltem http://kamaz.ru/ru/vehicle/engines/svodnaya/ , ez szerint a Kamaz motorokhoz is a ZF gyártja a váltókat. Tálán Egerben is gyártják , a fene tudja ...

ZF Ecosplit 16S 1820 ТО
ZF AS Tronic 12 S 1930 TO
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 377
55 071
113
Elméletileg van is:
http://hu.wikipedia.org/wiki/A_Magyar_Honv%C3%A9ds%C3%A9g_fegyverzete
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
Honnan a francból szerezzek információt arról, hogy mennyibe kerül egy erőátviteli rendszer 3-400 lóerős motorhoz 8x8-as járműbe?

Mondjuk a fegyverzet modernizációjához szükséges optimális 30mm-es RCWS árát konkrétan meg tudom mondani, az a kisebb kaliberű verziója alapján százezer dollár körül van darabonként: http://www.deagel.com/Weapon-Stations/RCWS_a001398001.aspx

És ez csak a korszerű fegyver a gépre.</blockquote>


A 2A72-es gépágyú nem olyan rossz fegyver, annak idején tesztelték a magyarok lőtéren, és még egy T-72-e motorterének oldalát is átvitte pár száz méterről.
Ha pedig géppuska kell a 14,5-ösnél nem nagyon van jobb, persze stabilizátor kell, és az sem olcsó.
Amúgy itt egy modernizációs program az izraeli IMI cégtől:
http://www.imi-israel.com/home/doc.aspx?mCatID=68576
Ár sajnos nincs, de nagyjából körvonalazódik, hogy mit kell érteni modernizálás alatt. Amúgy a hátsó ajtót felejtsd el, semmi értelme annyira átszabni a járművet, mert annál tényleg olcsóbb lenne bármi. Az oldalajtó nem olyan rossz dolog mint amilyennek elképzeled. A modernizálás mellett szól, hogy helyben is elvégezhető, mert megvannak hozzá a berendezések, szerszámok, műszerek, és ráadásul a hazaiaknak adsz vele munkát, itthon marad a pénz jelentős része.
Ha nem éri meg modernizálni egy régi harcjárművet, akkor kb a fél világ hülye, mert modernizál M-113-at, Piranhát, BTR-t, sőőt BMP-t is. Gondolom jobban szeretnek pénzt kidobni fölöslegesen.
Megjegyzem a modernizáció az esetek túlnyomó részében olcsóbb mint egy új járműtípus honosítása, és persze azt is figyelembe kell venni, mire van szüksége a magyar honvédségnek. Erről pedig mi mezei civilek nem sokat tudunk, ezt lásd be.
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
blogen

A STRYKER DANDÁR HARCCSOPORT A gyorsan bevethető ütőképes haderő koncepcióra van optimalizálva. Semmi asszimetrikus nincs benne. Az egészet arra találták ki, hogy ha kell az egész dandárt, 72 órán belül a világ bármely pontján bevethessék. Ez gyakorlatilag egy megerősített gépesített lövészdandár, aminek minden járműve, valanilyen módon, légi úton szállítható.
Arra találták ki, hogy egy konfliktusba azonnal beszálhassanak, a szövetséges ország csapataittámogatni a fő NATO erők megérkezéséig.
Az MRAP az ami az asszimetrikus harcra lett fejlesztve. Fejlett ellenféllel szemben bevetni öngyilkosság. Az MRAP gyakorlatilag egy karhatalmi páncélautó. A II. VH. óta időről időre megjelennek hasonló járművek. Arra valók, mint háromnegyed évszázada: kergetni a megszállt területen az ellenállókat/partizánokat/terroristákat, vagy épp mi a nevük.

dudi

Ne kapd fel a vizet. Ismered a mondást: Ha leállsz egy hülyével vitatkozni, lesüllyedsz a szintjére, és legyőz a rutinjával.
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
Honnan a francból szerezzek információt arról, hogy mennyibe kerül egy erőátviteli rendszer 3-400 lóerős motorhoz 8x8-as járműbe?

Mondjuk a fegyverzet modernizációjához szükséges optimális 30mm-es RCWS árát konkrétan meg tudom mondani, az a kisebb kaliberű verziója alapján százezer dollár körül van darabonként: http://www.deagel.com/Weapon-Stations/RCWS_a001398001.aspx

És ez csak a korszerű fegyver a gépre.


A 2A72-es gépágyú nem olyan rossz fegyver, annak idején tesztelték a magyarok lőtéren, és még egy T-72-e motorterének oldalát is átvitte pár száz méterről.
Ha pedig géppuska kell a 14,5-ösnél nem nagyon van jobb, persze stabilizátor kell, és az sem olcsó.
Amúgy itt egy modernizációs program az izraeli IMI cégtől:
http://www.imi-israel.com/home/doc.aspx?mCatID=68576
Ár sajnos nincs, de nagyjából körvonalazódik, hogy mit kell érteni modernizálás alatt. Amúgy a hátsó ajtót felejtsd el, semmi értelme annyira átszabni a járművet, mert annál tényleg olcsóbb lenne bármi. Az oldalajtó nem olyan rossz dolog mint amilyennek elképzeled. A modernizálás mellett szól, hogy helyben is elvégezhető, mert megvannak hozzá a berendezések, szerszámok, műszerek, és ráadásul a hazaiaknak adsz vele munkát, itthon marad a pénz jelentős része.
Ha nem éri meg modernizálni egy régi harcjárművet, akkor kb a fél világ hülye, mert modernizál M-113-at, Piranhát, BTR-t, sőőt BMP-t is. Gondolom jobban szeretnek pénzt kidobni fölöslegesen.
Megjegyzem a modernizáció az esetek túlnyomó részében olcsóbb mint egy új járműtípus honosítása, és persze azt is figyelembe kell venni, mire van szüksége a magyar honvédségnek. Erről pedig mi mezei civilek nem sokat tudunk, ezt lásd be.</blockquote>

Na ez jól összekavarodott
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 099
26 706
113
Az a baj telak, hogy fel se fogtad miről vitatkoztunk, ha ezt leírod:

Ha nem éri meg modernizálni egy régi harcjárművet, akkor kb a fél világ hülye, mert modernizál M-113-at, Piranhát, BTR-t, sőőt BMP-t is. Gondolom jobban szeretnek pénzt kidobni fölöslegesen.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 377
55 071
113
blogen

"Az a baj telak, hogy fel se fogtad miről vitatkoztunk, ha ezt leírod:"

Te meg azt nem érted, hogy a BTR modernizáció ugyan annyiba kerül, mint a MRAP-ok ideszállítása, és a BTR sokkal nagyobb harcértékű jármű, mint bármelyik MRAP.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 845
65 553
113
Na szóval akkor kb 200000 dollár minimum egy forhant MRAP rendszerbe állítása itthon + pótalkatrészek,fegyverzet kiképzés miegymás.
Kíváncsi vagyok hogy mennyi lenne a modernizált BTR 82 de ki fog derülni az is. De saccra kiszámolhatjuk mi is. Csak a legfontosabb dolgok cseréjével számolva.
És vajon mennyi egy használt vagy mivel használt nem nagyon van ,egy új Patria vagy épp egy osztrák Pandur ára mondjuk hogy lássuk mi az ábra.