R-77 / AA-12 Adder (Vympel,Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
<b>Molninak:</b>

<i>„Inkább megyek vissza írni a HT összefoglalót, de a HTKA kommentjeinek színvonalát látva ismételten felmerül bennem a "de kinek vagy minek?" kérdés...”</i>

Magadnak.
Magadnak csinálod, mert ez jó Neked, ezt szereted.
Éveken át azért voltál itt, mert itt akartál lenni.
<i>(Általában mindenki azért van itt, mert itt akar lenni, kivéve, ha egy robot. :D)</i>

De ne terheld rám azt, hogy írsz, mert ez nem miattam van.
Ez a késztetés Belőled jön, nem én adtam Neked ezt a házi feladatot.
Nem én várom el Tőled, hogy írj, hanem Te várod el saját magadtól.

Ezzel nem is lenne semmi gond, de azt is elvárod, hogy a Hozzád képest félhülyék elfogadják az írásaidat és a következtetéseidet.
Igen ám, de ezzel együtt azt is elvárod, hogy alapból mindenki fogjon hozzá, és olvassa el amit eddig írtál, mint valami általános iskolai kötelező olvasmányt.
Sőt, ne csak elolvassa, de értse is meg, amit írsz!
De ha nem érti, akkor legalább higgyen benne.

Csak szólok, nem vagy a tanítóm, nem vagy a gurum és nem vagy a mesterem sem.

Bár mindnyájunknak nyomod ezt a mártír szerepet, most én válaszoltam rá a saját nevemben. Nyugodtan befejezheted, már rég elfogadtalak Téged. Nem feltétlenül a véleményedet, hanem Téged.

A magam részéről örülök az írásaidnak, még akkor is, ha a felét sem értem és a maradék felére is csak maximum azt hiszem, hogy értem.

Köszönd meg azt, hogy van egy ilyen oldal, ahol engedik kiélni a kreativitásod és szenvedélyed.
Köszönd meg azt is, hogy vannak, akik hajlandóak az írásaidat elolvasni vagy legalább is megpróbálni.
Köszönd meg azt is, hogy hajlandóak Veled szóba állni.

Üdv:M
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 688
246
83
molni üzenete:
@flip7
12:45

A szolgálatba állási idők azok honnan származnak? Az R-73 a Szu-27-nél 1987-ig nem állt rendelkezésre, késett az integráció. A MiG-29-en is ebben az évben vált valóságga az R-27R képesség.

R-73 LoaL képességről nem tudok, mert felesleges ahhoz, amit elvileg tdu. Még a +/- 60 fokos indítási zóna is megy az AIM-9X-nél is megy +/- 90 fokig LoaL nélkül. Az új Block II rendelkezik ilyennel, hogy hátrafelé is indítható legyen. Az, hogy melyik gépen, azt nem nagyon kommunikálják. A Golden Eagle gépen és újabb Super Horneten sejthető. A régebbi gépeknél...? Hááááááááát...
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Megvan már amúgy, Molni a BMS 4.33 as, te meg a DC-s, ugye? Gondolom erre jött a rengetegszer kipróbáltam már, nem egy HuAF os pilótát tisztelhetünk meg személyedben...

Csak azt nem sikerül felfogni, hogy az igazi vadászpilóták után a hardcore szimesek tudják a legjobban, hogy mi az a légiharc. A szimulátor nem tükrözi teljesen a valós helyzetet, de rengeteg dologban azonos.

A légiharc alapszabályai ugyanúgy megállják a helyüket. Az információ feldolgozása, a légi helyzetkép kulcsfontossága, a kommunikáció, a gépek közti relatív energia egy adott harcban, és alapjaiban a manőverek is megegyeznek.

Attól függetlenül, hogy pl. DCS-ben a rakéták kinematikái képessége egy vicc, az egymáshoz képest mért RELATÍV kinematikai képesség egész pontosan az, amit laiki is mond. Az ER kicsivel messzebre megy, mint a slammer, és alapvetően 2 szituáció van amikor előnyben van: 1) NEZ-en belüli indítások, a jobb gyorsulás miatt és 2) a nagy magasságú (35+ kft) BVR harc a gyorsulás, kisebb légellánállás és a nagyobb végsebesség miatt.

Röhöghetsz rajta de több ezer órát repültem szimben és a legjobbak tanítottak. Nagyon nem az a kategória, amikor valaki elképzeli, hogy kb. hogyan nézne ki egy légiharc valami mellékes elméleti tudás alapján..

Ez is érdekes, hogy első kis blokkban azt állítod, hogy első SARH gép NEZ határán "szart sem fog tudni csinálni". Hát, sokat valóban nem, max ellövi azt a 2-3 szalvót,

Patthelyzetet éppen okozhat de ha valaki odajön hozzám hogy egy 1v2 stratégiából egyesével küldi be a gépet én meg addig szivatom amíg van fegyverem akkor az egy szar stratégia. A létszám előnyt ki kell használni és nem a semmi közepén ülni a másik rakétáját vezérelgetve. Hiába adsz kvázi instant fire & forget fegyvert az elől lévő gépnek ha az nem tud olyan helyzetbe kerülni, ahonnan biztonságosan le tudja szedni a másikat. Olyan meg egy előre látható "1v1" helyzetben nincs. Azért 1v1 mert a hátul lévő gép gyakorlatilag semmit nem ad hozzá. Még az is többet ér ha a vezérgép mögött 5 - 10 mérfölddel hasít azt saját fegyvert indít mert úgy is hamarabb kikergetik a másik légtérből. A klasszikus meg az lenne, hogy 2 irányból támadsz, azzal kurva nehéz mit kezdei.

Nyilván sok vs sok esetén ez baromira nem így fog alakulni. Ettől függetlenül szerintem a rendszer legnagyobb hibája, hogy SZÜKSÉGED van a hátsó gépre. A páros tagjai egyenként csak a képesség töredékét hozzák. Ha tökéletes a koordináció akkor elvileg nincs gond. HA tökéletes :)

Csak töredék annyiba kerül a rakéta, és egyszerűbb repülőgép avionika is tudja. Azért ezt talán belátod, nem rossz dolog, ugye? Főleg úgy, hogy találgass, egy légi háborúban mi alakul ki általában, 1v1, vagy sok vs sok?

Csak ha a létszámfölényt tartani akarod, akkor meg plusz gépet kell gyártani. A kezdeti fázis után egyszerűen ki lehet alakítani lokális 1v1-eket vagy kisebb létszámú tűzharcokat. A cselekvésre rendelkezésre álló idő sok esetben szerintem kevés lenne ahhoz, hogy az adott gép indítson és valamelyik másik gép pedig vegye a lapot és irányítsa a rakétát.

A hamar kifordul indítás után az első gép, akkor nem ér oda a SARH rakéta, az nekem azt súgja, hogy tényleg nem érted, hogy mi a második lépcső rávezetéssel kapcsolatos feladata. SEMMI köze az első, indító lépcsőnek a rávezetéssel, még a radart sem kell hogy bekapcsolják. Csak indítanak, és pozíciót váltanak.

Az a feladatuk, hogy felborítsák a formációt és valamire kényszerítsék a másik oldal gépeit. Itt aki ésszerű keretek között hamarabb indít, azt jól kihasználva szép előnyt lehet kovácsolni. A megfelelő paraméterek között még egyenlő energia helyzetből is meg lehet oldani, hogy a másik oldalnak menekülnie kelljen. Ha kifordult akkor nem tud visszalőni és amíg nem ért oda a következő vonal addig nincs semmi support és addig is tolhatják előre a vonalat a másik oldal gépei.

Persze ez fordítva is működhet. Ebben az esetben a SARH-os gépnek nagyobb a szabadsága, mert semeddig sem kell irányítani a rakétát. Elvileg befordulhat megint ha az elején menekül mert akkor soha nem fogja eltalálni a rakéta, csak így nehéz lesz fenntartani a több vonalat.

Az, meg hogy a radart ki vagy bekapcsolja az teljesen mindegy. Nem attól függ, hogy észreveszem-e, vagy nem.

Egyébként ha már itt tartunk, ennyi erővel az ARH-t is irányíthatják datalinkkel hátulról. Ez a képesség is létezik már most.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 194
50 668
113
Amit én próbáltam sugallni, az az, hogy ésszerű taktikával, egy R-27ER hatótávolságú rakéta, bizony előfordulhat, hogy hamarabb ellőhető a találat valós esélyével, egy Amraam shooter gép ellen. Még ha az ki is fordul, amit itt először az ARH párt oldal akkora előnynek próbált beállítani, kinematika szintjén, No Escape Zone-okkal, kifordulásokkal, Amraam felé repülésekkel, hogy olyan megállapításokig jutottak páran, hogy az R-27ER csak áramlási tényezőt rontó objektum, a Szuhoj család meg szuperszónikus sportrepülő... Erre jött azért tőlem az, hogy BVR-ben, simán ha egy hátsó gép megvilágítja az első által előtt rakétát, az nagyon könnyen lehet, hogy máris miután kifordul a szalvója után, és már nem kell tovább repüljön az amraam shooter gép felé hogy alá világítson a rakétájának, mert kistársa megteszi, akkor nincs nagyjából ilyen "kinematikai - kifordulós előny" sehol. Könnyedén benne lehet, hogy nem az Amraam shooterek bontják-zavarják meg a SARH gépeket, hanem fordítva, BVR-ben. NA egy ilyen helyzetben, miután nagy volumenben felbolydul egy méhkas, 20-30+ gép egy nem túl nagy területen, ahonnan érkezhet oldalról is támadás, azért reálisan elég sok helyzetet szülhet... Eleve a géppár mint kötelék az alap, 2 vagy annál több gép érkezik, bármelyik irányról beszélünk BVR -ben. Ha már 1v1 szituáció van, amit itt írsz, hogy ott nehéz tartani a szoros összehangolt köteléket, az gyanúsan olyan táv lesz, ahol mindkét gép egymásnak bőven a NEZ -ján belül lesz, tehát nem kell szórakozni a lőtávok maximális kihasználásával, s máris nem kell 2x annyi gép, mivel 10 km ről simán saját erőből úgy rád fogja vezetni az R-27 et, mint a huzat, bármelyik gép egyedül. Ettől picit kisebb távolságból, már mehet a nagy indítási szöget, G manővert is engedő R-73/74 is. Nem raktam bele sok ezer órát szimulátorokba, de tényleg nem látom át az Amraam olyan szintű előnyét, hogy "kukázná" a SARH Orosz légierőt...
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Monti!
Szó szerint: komolytalannak tartják a topikot!
Meg nem is nagyon kommentelhetnek "egy pár évig"!
Összefoglalva: Egyikőnknek sincs igaza! Se nekem, se Molninak. kemény "meccset" vívtam három magyar pilótával! El kellett volna a segítség!:)D

Egyetlen pilótával sem mernék nekiállni "meccset vívni" repüléssel kapcsolatos kérdésekben, azért tudom, hány kiló vagyok. Hárommal meg pláne.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Nem olvasol? Az írtam, hogy a közelébe, és nem hogy bele. Bolond lenne berepülni a NEZ-be.

Elnéztem, bocs. Korai indítással rá lehet kényszeríteni a SARH gépet, hogy ne nagyon kerüljön NEZ közelbe.

A trágárkodástól még nem lesz igazad.

A stílus azért olyan amilyen mert nekem ez kényelmes. Nem sértésnek szántam.

1 az 1 ellen is az a kérdés, hogy kinek van több üzemanyaga, rakétája, kinek job a taktikája stb... Az aktív rakéta nem dönti el a helyzetet. Ha egyik sem olyan bolond hogy berepüljön a NEZ-be, akkor patthelyzet amíg valaki nem hibázik.

Igen

Nem tudom miből gondolod, hogy a félaktív rakétás gép tehetlen lenne.

Mert ha nincs ott mögötte valami akkor a felét se tudja annak, amit kéne. Elhiszem, hogy ti beírjátok, hogy majd gyakorolnak, meg network warfare, meg minden, de ez kevés. Mindig van olyan helyzet amikor magadra vagy utalva legalább egy rövid ideig vagy a rendelkezésre álló idő kevés a koordináció megoldásához.

Ha viszont az önirányító fej befogása nem egyenlő a találattal (márpedig nem az), akkor ha a nyugati gép csak akkor fordul ki, kezd intenzív manőverezésbe, amikor a saját rakétája már önállóan befogott, akkor az orosz rakétát teljesen magára endegi, ami növeli a találat esélyét.

Előbb írtad, hogy vmivel messzebbről indítja. Egy NEZ-en kívülről történő indítást oda vissza crankeléssel és süllyedéssel nagyon szépen haza lehet vágni, ha elég messziről jött, és az elég messze az nincs olyan nagyon távol a NEZ-en kívül.

Az orosz rakéta x % valószínűséggel talál. Majd az orosz gépnek - amit még éppen hogy befogtak a rakétája fent említet előnyei miatt - van ideje kitérő manőverekre, zavarásra, csalizásra. Jobb a túlélési esélye.

Amíg ott ül mögötte a második vonal addig igen.

Persze a legtöbbször a pilóta nem akar közel biztos találatba belefutni. Tehát az orosz meg akarja szakítni az AMRAAM MCG vezérlését, kitérésre késztetni a nyugati gépet. Mit csinál? Korábban rányomja az alávilágítást. Ha a nyagati pilóta nem tudja hogy pont hol tart az ellenség rakétája, akkor az alávilágítástól valószínűleg inkább kitér, mert neki sincs halálvágya. Ettől az AMRAAM MCG-je megszakadt, de az R-27ER-é nem. Az orosz van nyerő helyzetben. Tud ilyen trükköt a nyugati gép? Nem.

Persze mert az ami pilóta csak hülye lehet. Amennyiben ismeri a felállást, az, hogy honnan és mikor vár indítást az nem attól függ, hogy mikor csipog be a műszer, hanem hogy hogyan manővereznek az élvonali gépek. Indítás előtt minimum félig crank mert ha egyenesen repül akkor NEZ-en kívülről leszedik. Crankből elvileg indíthat csak túl sok értelme nincs. Ha meg elkezd pucolni akkor meg biztos, hogy vagy korábban vagy akkor indított.

Egyébként mint fentebb írtam, a slammer elvileg már most is tud datalink alapján menni, szóval ugyanez a szituáció mehet a másik oldalról is. A D verzió jó eséllyel jobb az ER-nél.

A fentiekben írt válaszomnak megfelelően teljesen alaptalan az a kijelentésed, hogy egy félaktív rakétás gép önmagában nem képes harcolni, vagy semmiben lenne, vagy képtelen lenne érdemi fenyegetést nyújtani.

Tud fenyegetést nyújtani, csak egymagában az sehol sincs egy ARH-s géphez képest. 1v1 helyzetben nagyon izzadni kell, hogy te egy alig jobb kinematikai képességű SARH-al elkenj egy ARH-s gépet. Ha az ARH-s gép pilótája úgy repül, ahogy kell, akkor minimum elkerget.

A támadási irány pedig érdekes kérdés. Az oroszok jellemzően nem akarják letámadni légierővel a világ túlfelén lévő országokat. Ők védekezésre készülnek. Márpedig ha ők védekeznek, akkor az a helyzet, hogy a földi radarok adataira támaszkodva képesek az ellenfél vadászai radarjainak felderítési szögtartományán kívülről (hátulról, oldalról) megközelíteni az elfogandó gépeket a saját radarjuk használata nélkül. Ha közel értek akkor ott az OLSZ. Nem véletlenül ragaszkodnak hozzá és csiszolgatják. Ha van valakinek esélye nem várt irányból támadni, akkor azok ők. Lehet hogy egyesek szemében elavultnak tűnik a honi légvédelem vadászirányítási koncepciója, de alapvetően igenis működőképes.

Elhiszem, hogy védekezni nekik ez biztos jó minden egyébbel együtt. Mondjuk azon jót mosolyogtam, hogy az oroszok mögé felsorakoztattad az egész univerzumot, a másik oldalt meg semmi nincs. :)

Nyilván ha a határra raksz egy CAP légierőt akkor ott valakinek nagyon össze kell izzadnia magát, hogy azt másik irányból támadják be.

Ja. Csak az az apró probléma, hogy az AMRAAM nem megy 2x olyan messzire, de még ugyanolyan messzire sem, mint az R-27ER.

Most akkor te nem olvasol? Ez elég egyértelműen arra ment ki, hogy ha a SARH menne 2x olyan messzire. Az elég vicces szitu lenne, hogy NEZ-en belül vagyok ARH-val a másik meg SARH-val Rmaxon kívül nézelődik.

Mennyi ideig van levegőben az AMRAAM? Na pont addig a max. 1-1,5 percig kell menekülnie az orosznak. Utánna befordulhat és alávilágíthat a társa által kilőtt rakétának.

Mi? A társa által kilőtt rakétának? De az a saját rakétája. Annak semmi értelme, hogy az első vonalas gép beforduljon megint mert a followup vagy leszedi vagy mégjobban megizzasztja. A hátsó gépnek meg tök értelmetlen kifordulnia, elég valamekkora crank azt soha nem fogják eltalálni akkora távolság különbséggel.

Nincs semmiféle szivatás, mert az SARH indítást az RWR egyértelműen jelzi az eltérő üzemmód miatt, míg az ARH-nál a TWS üzemmódnál nincs semmiféle fizikai üzemmód váltás. A radar ugyanúgy kereső üzemmódban van, csak a bar és azimut értékek jellemzően kissebbek, hogy a trackképzés az MCG-hez minél pontosabb legyen.

De van, csak nem úgy, ahogy írtam, mert felcseréltem a kettőt :)

TWS ARH indítás után kicsivel az aktív fázis előtt STT-re váltasz. Az STT csipogás után röviddel beadja a rakétát is. A másik pilótának nagyon ott kell lennie a szeren, hogy egy ilyet felismerjen. Vannak egyéb módszerek is. Nyilván idióta ötletnek tűnik, hogy ARH indítást SARH-nak álcázz, de vannak helyzetek, amikor igen nagy előnyre lehet vele szert tenni.

A fordulóharc beavatkozás is rossz példa. Igen, a BMS4 is modellezi ezt és előfodul ilyen helyzetben baráti kill. Csak éppen, ha elveszti a célt az SARH beaming vagy akármi miatt, akkor semmit nem talál el a rakéta megy a levesbe...

Szerintem a rakéta céltévesztése jobb eset, mint a barát lelövése.

Manőverező légiharc során meg a beaming helyzet elég rövid ideig áll fent...

Arra pont elég lehet, hogy a rakéta elveszítse vagy felcserélje a célt.

A vadászrepülő gépekben levő radarok jellemzően X sávban dolgoznak, ez 8-12 GHz. Az Sz-300 széria tűzvezető radarjai meg ennél is frekin a Ku sávban. Az ARH rakéták is valahol ebben a tartományban mozognak.

Ezt eddig is tudtam.

Egyébként miért vagy pihenőn megint?
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Ezt a több lépcsőben eltolt, akár térben magasságban is több géppár által alkalmazott technika pedig, ha csak +- 30 fokkal is számolunk(és igen, nyilván vannak korlátai, nem lehet teljesen más irányból érkező géppel rávezettetni az általad túloldalról kilőtt SARH rakétát), és az Orosz honi légvédelmi rendszerrel, földi előrejelző rendszerrel és vadászirányítással, Awacs-ekkel, azért nem olyan egyszerű feladat, szerintem senkinek sem. Főleg nem olyan mutatvány lenne, ahogy próbáltad párszor lefesteni, hogy esélytelen a másodvonalbeli SARH "holtsúly" szivarokkal szerncsétlenkedő légierő az Amraam shooterek ellen. Ez a végén meg nagyon tetszett, mikor az arab pilóták által vezetett Mig-21 vs F-15 ből vezetted le a mai képességeket, annak fényében, hogy mindenkit oltasz ilyesmi szöveggel--->"ne extrapoláljunk semmit XYZ tényből a végtelenbe!"

Értem, hogy ez nem egészében nekem szólt, de én nem honvédelmi szituációt képzeltem el. A semmi közepén vívott háború esetén nagyon gyakran előfordulhat az, hogy több irányból tudnak támadni. Ha az amik annyira meg akarnák támadni az oroszokat akkor valszeg úgy kezdődne az egész, hogy B-2-esekkel szarrá bombáznák a légierő infrastruktúráját meg a légvédelmet. Nem úgy, hogy 200 v 200 nekimennek a határnak F-15 flottával. Na de ez megint nem ide tartozik szóval hagyom.

Zsolti úgy képzeli el a légierharcot, mint a franciák a Maginot vonalat... Addig áll szemtől szemben az ellenfél még legideálisabb esetben, amíg az első összeütközés nem történt. Aztán meg az SA és a célok helyezet olyan amilyen. Még az ODS alatt is volt olyan, hogy gépek két irányban voltak, pedig az egy igazi nagy léptékű légharchoz képest semmi volt... A légiharc az nem olyan, mint a buddy lasing COIN feladtkörben és légvédelem kinyírása után, hogy perceid vannak megcsinálni...

Nekem is ez a bajom. 10v10 meg 20v20 event során olyan káoszt hoztunk össze gyakorlatilag nulla földi infrastruktúra mellett (mert kb. strela meg manpad volt a legközelebbi légvédelem amit mindenki kiröhög), hogy a semmiből berepült a vezérem mögé egy srác azt csak akkor láttam meg amikor hazafele húztunk azt hirtelen megjelent a kondenz. Meg amikor annyi gép jön szembe, hogy a VSD-n 20 mérföldön kívülre max. akkor nézel amikor hazafele pucolsz. Meg amikor 15 másodperc megfigyelés után kifordulsz a faszba mert követhetetlen ami történik. És akkor mi vagyunk a 2 legjobb ezred egyike DCS-ben, a mindent kb. úgy csinálunk, hogy ha valaki odajön akkor csak pislog, hogy ez mi.

Ez most kicsit önfényezés lett, de azt akartam érzékeltetni, hogy amikor több ezer órával a hátad mögött nem tudsz mit kezdeni egy ELŐRE DEFINIÁLT környezetben történő eseményekkel viszonylag limitált lehetőségek mellett, akkor egyszerűen nincs miről beszélni.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Amit én próbáltam sugallni, az az, hogy ésszerű taktikával, egy R-27ER hatótávolságú rakéta, bizony előfordulhat, hogy hamarabb ellőhető a találat valós esélyével, egy Amraam shooter gép ellen. Még ha az ki is fordul, amit itt először az ARH párt oldal akkora előnynek próbált beállítani, kinematika szintjén, No Escape Zone-okkal, kifordulásokkal, Amraam felé repülésekkel, hogy olyan megállapításokig jutottak páran, hogy az R-27ER csak áramlási tényezőt rontó objektum, a Szuhoj család meg szuperszónikus sportrepülő...

Erős szavakat használtam a SARH gép ellen de ez nem azt jelenti, hogy sportrepülő. Egyszűrűen egy ARH gép ellen messzemenően az "underdog" kategória. Klasszikus ARH vs SARH helyzetben azok, amiket elmondtunk, brutális nagy előnyt jelentenek.

Ha már 1v1 szituáció van, amit itt írsz, hogy ott nehéz tartani a szoros összehangolt köteléket, az gyanúsan olyan táv lesz, ahol mindkét gép egymásnak bőven a NEZ -ján belül lesz, tehát nem kell szórakozni a lőtávok maximális kihasználásával, s máris nem kell 2x annyi gép, mivel 10 km ről simán saját erőből úgy rád fogja vezetni az R-27 et, mint a huzat, bármelyik gép egyedül. Ettől picit kisebb távolságból, már mehet a nagy indítási szöget, G manővert is engedő R-73/74 is. Nem raktam bele sok ezer órát szimulátorokba, de tényleg nem látom át az Amraam olyan szintű előnyét, hogy "kukázná" a SARH Orosz légierőt...

Egy ilyen 1v1 szituban az ARH agyba főbe fogja verni a SARH felet. Gondolj bele 10 mérföldről egy slammer indítás az hamarabb pitbull minthogy te elveszítsd a linket, akkor is ha megállás nélkül 9G vel fordulsz. A SARH indító gép meg ott vergődik, hogy ne szálljon el a lock. Hiába 0.5M-el gyorsabb a rakéta meg gyorsabban gyorsul ha te az ellenkező irányba repülsz ő meg feléd. Nyilván van az a minimum távolság amikor mind2 gép kuka de ha a NEZ külső széle felé vagy akkor meg lehet lógni.

Az ARH hatalmas előny csak mi most itt kitaláltuk, hogy majd a SARH-ot valami másik gép hátulról irányítgatja, amikor a valóságban ez a létező információ alapján nagyon nem létezik. A D verziós AMRAAM meg már elvileg most tud datalink alapján menni.

Klasszikus ARH vs SARH esetén még ha az első rakéták nem is fognak célba érni, egyszerűen arra tudod kényszeríteni a SARH-al rendelkező gépet, hogy akkor meneküljön, amikor te abból előnyt tudsz szerezni. Akkor akarsz NEZ közelbe kerülni, amikor a másik nem vagy csak rossz helyzetből tud visszatámadni. Ez tipikusan megoldható ARH-val, mert a végfázisban arra mehetsz, amerre akarsz, és a rakéta továbbra is ugyanazt a fenyegetést jelenti a másik fél számára. Ennek általában az az eredménye, hogy az ARH gép támadó helyzetben tud maradni, mert azt az aktív fázis alatti időt arra tudja használni, hogy még több energiáját pazarolja el a rakétának. Legtöbb esetben itt a SARH gép dobni fogja a rakétát ha kétes a helyzet. Ilyenkor még közelebb tudsz kerülni és ha elég közel vagy akkor már nincs is esélye visszatámadni hanem csak menekülni tud, vagy esetenként még azt se.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 194
50 668
113
Szerintem a pitbullt 12 g-nél fogja a komondor, a slammert meg simán kivédi egy passzív anvil-lel az orosz gép. NEZ szélén meg mindíg NÉZZ körül, nehogy baj legyen. Jól beszélsz, mikor azt mondod, hogy kicsit eltúloztad, hogy SARH talán nem is annyira SzARH, de azért a kicsengése az egész mondanivalódnak nekem picit még mindig ARHggh. Beszéljünk már inkább magyarul... Köszönöm! Kezdetektől fogva zavar ez, egy ideig felvettem az általad és Molni által felém lőtt "jenki-pilcsi-szim" szlenget, de ez már ahogy tolod sok. Ha nekem írsz valamit, mostantól kérlek MAGYARUL. Köszönöm.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Szerintem a pitbullt 12 g-nél fogja a komondor, a slammert meg simán kivédi egy passzív anvil-lel az orosz gép. NEZ szélén meg mindíg NÉZZ körül, nehogy baj legyen. Jól beszélsz, mikor azt mondod, hogy kicsit eltúloztad, hogy SARH talán nem is annyira SzARH, de azért a kicsengése az egész mondanivalódnak nekem picit még mindig ARHggh. Beszéljünk már inkább magyarul... Köszönöm! Kezdetektől fogva zavar ez, egy ideig felvettem az általad és Molni által felém lőtt "jenki-pilcsi-szim" szlenget, de ez már ahogy tolod sok. Ha nekem írsz valamit, mostantól kérlek MAGYARUL. Köszönöm.

pitbull = aktív fázis kezdetét vette az ARHnál
slammer = AMRAAM
crank = a szóban forgó gép a célhoz képest valamilyen más irányba repül, amennyire ezt az antenna megengedi; célja a közeledés minimalizálása és az ellenséges rakéta által megtett út növelése
NEZ = no escape zone, általában egy adott pillanatra vonatkozik, mivel a gépek által végzett manőverek jelentősen befolyásolják

Egyébként meg nem szleng, hanem terminológia. A mondanivaló lényegének gyorsabb és pontosabb megértését szolgálja. Olyan mint a brevity. Enélkül akár képregényt is rajzolhatnék mert kisregényt kellene írni ahhoz, hogy egy adott szituációt leírjak.

Ha valamelyik szót nem érted akkor szépen is meg lehet kérdezni, nem kell hozzá a nyakig érő szarkazmus.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 688
246
83
Én már csak sirattam azokat a gépeket, félre *szva a Dongók, akkor még a 23 asok mellett, 21 es sorral szemben, jó régen... Már akkor is rossz látvány volt...
Volt egy csapat, jelszavuk: "Az ég a bátrakat szereti!"
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Nincs itt igaziból semmilyen vita, az aktív radaros rakéták teljesen evidens, hogy a korábbi félaktív rakéták utáni következő lépcsőfok a fejlettségben.

Amiről itt néhányan írnak az annyi, hogy a mai legfejlettebb SARH rakéták és a korai aktív radaros rakéták (és természetesen mindkettő hordozó platformja között) nincs akkora gyakorlati előny, ami minden helyzetben és esetben garantálja az aktív rakétás gép fölényét/győzelmét.

Javítsatok ki, ha ezt most benéztem, de nekem ennyi jött le eddig.

A nagy kérdés az, hogy a világ légierői szempontjából a legújabb SARH rendszerekkel felszerelt orosz gépekkel szemben mekkora bevethető mennyiségben vannak a legújabb generációs aktív rakétarendszerekkel felszerelt repülőgépek, mert markáns különbség ott adódhat.

Azt sem tartom kizártnak (sőt, inkább ez lesz a reálisabb), hogy ma az orosz légierőben több „újgenerációs*” SARH rendszer van hadrendben, mint amennyi „újgenerációs*” ARH nagyon sok országban – emiatt az orosz légierő (főleg hazai pályán, azaz a szó szerinti honvédelem esetén) nem is annyira esélytelen, mint sokan gondolják.

Látni kellene például azt, hogy – lásd a minapi kérdésemet – például az európai államok hogyan is állnak többek között ebben a kérdésben. A katonai repülés szerintem jóval összetettebb műfaj annál, hogy pusztán egy adott - természetesen nem lényegtelen – szegmens alapján nagy általánosságokat extrapoláljunk.

<i>"újgenerációs*" = legújabb fejlesztés, nyilván nem a technológia generációs ugrását értettem </i>
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 688
246
83
Nincs itt igaziból semmilyen vita, az aktív radaros rakéták teljesen evidens, hogy a korábbi félaktív rakéták utáni következő lépcsőfok a fejlettségben.

Amiről itt néhányan írnak az annyi, hogy a mai legfejlettebb SARH rakéták és a korai aktív radaros rakéták (és természetesen mindkettő hordozó platformja között) nincs akkora gyakorlati előny, ami minden helyzetben és esetben garantálja az aktív rakétás gép fölényét/győzelmét.

Javítsatok ki, ha ezt most benéztem, de nekem ennyi jött le eddig.

A nagy kérdés az, hogy a világ légierői szempontjából a legújabb SARH rendszerekkel felszerelt orosz gépekkel szemben mekkora bevethető mennyiségben vannak a legújabb generációs aktív rakétarendszerekkel felszerelt repülőgépek, mert markáns különbség ott adódhat.

Azt sem tartom kizártnak (sőt, inkább ez lesz a reálisabb), hogy ma az orosz légierőben több „újgenerációs*” SARH rendszer van hadrendben, mint amennyi „újgenerációs*” ARH nagyon sok országban – emiatt az orosz légierő (főleg hazai pályán, azaz a szó szerinti honvédelem esetén) nem is annyira esélytelen, mint sokan gondolják.

Látni kellene például azt, hogy – lásd a minapi kérdésemet – például az európai államok hogyan is állnak többek között ebben a kérdésben. A katonai repülés szerintem jóval összetettebb műfaj annál, hogy pusztán egy adott - természetesen nem lényegtelen – szegmens alapján nagy általánosságokat extrapoláljunk.

<i>"újgenerációs*" = legújabb fejlesztés, nyilván nem a technológia generációs ugrását értettem </i>
+1
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 194
50 668
113
<blockquote rel="zsolti">Szerintem a pitbullt 12 g-nél fogja a komondor, a slammert meg simán kivédi egy passzív anvil-lel az orosz gép. NEZ szélén meg mindíg NÉZZ körül, nehogy baj legyen. Jól beszélsz, mikor azt mondod, hogy kicsit eltúloztad, hogy SARH talán nem is annyira SzARH, de azért a kicsengése az egész mondanivalódnak nekem picit még mindig ARHggh. Beszéljünk már inkább magyarul... Köszönöm! Kezdetektől fogva zavar ez, egy ideig felvettem az általad és Molni által felém lőtt "jenki-pilcsi-szim" szlenget, de ez már ahogy tolod sok. Ha nekem írsz valamit, mostantól kérlek MAGYARUL. Köszönöm.

pitbull = aktív fázis kezdetét vette az ARHnál
slammer = AMRAAM
crank = a szóban forgó gép a célhoz képest valamilyen más irányba repül, amennyire ezt az antenna megengedi; célja a közeledés minimalizálása és az ellenséges rakéta által megtett út növelése
NEZ = no escape zone, általában egy adott pillanatra vonatkozik, mivel a gépek által végzett manőverek jelentősen befolyásolják

Egyébként meg nem szleng, hanem terminológia. A mondanivaló lényegének gyorsabb és pontosabb megértését szolgálja. Olyan mint a brevity. Enélkül akár képregényt is rajzolhatnék mert kisregényt kellene írni ahhoz, hogy egy adott szituációt leírjak.

Ha valamelyik szót nem érted akkor szépen is meg lehet kérdezni, nem kell hozzá a nyakig érő szarkazmus.</blockquote>

A nyakig érő szarkazmus azért kellett, mert már tényleg sok volt a "terminológia". A legtöbb fogalmat egyébként tudom hogy mit takar, a "slammert" és "cranket" ki lehetett következtetni, a pitbull már sok volt, egy mondaton belül. Maradjunk a szép leíró magyar nyelvnél, ha kérhetem, már csak azért is, mert lehet, hogy olyan is olvassa majd, aki még annyira sincs tisztában ezeknek a mozaik idegen szavaknak a jelentésével, mint én...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 194
50 668
113
Nincs itt igaziból semmilyen vita, az aktív radaros rakéták teljesen evidens, hogy a korábbi félaktív rakéták utáni következő lépcsőfok a fejlettségben.

Amiről itt néhányan írnak az annyi, hogy a mai legfejlettebb SARH rakéták és a korai aktív radaros rakéták (és természetesen mindkettő hordozó platformja között) nincs akkora gyakorlati előny, ami minden helyzetben és esetben garantálja az aktív rakétás gép fölényét/győzelmét.

Javítsatok ki, ha ezt most benéztem, de nekem ennyi jött le eddig.

A nagy kérdés az, hogy a világ légierői szempontjából a legújabb SARH rendszerekkel felszerelt orosz gépekkel szemben mekkora bevethető mennyiségben vannak a legújabb generációs aktív rakétarendszerekkel felszerelt repülőgépek, mert markáns különbség ott adódhat.

Azt sem tartom kizártnak (sőt, inkább ez lesz a reálisabb), hogy ma az orosz légierőben több „újgenerációs*” SARH rendszer van hadrendben, mint amennyi „újgenerációs*” ARH nagyon sok országban – emiatt az orosz légierő (főleg hazai pályán, azaz a szó szerinti honvédelem esetén) nem is annyira esélytelen, mint sokan gondolják.

Látni kellene például azt, hogy – lásd a minapi kérdésemet – például az európai államok hogyan is állnak többek között ebben a kérdésben. A katonai repülés szerintem jóval összetettebb műfaj annál, hogy pusztán egy adott - természetesen nem lényegtelen – szegmens alapján nagy általánosságokat extrapoláljunk.

<i>"újgenerációs*" = legújabb fejlesztés, nyilván nem a technológia generációs ugrását értettem </i>

Lényeglátás: ötös.

Lassan azért csak eljutunk a "szuhoj szuperszónikus sportrepülőtől", "SARH a kukába valótól" meg "az orosz másodvonalbeli légierőtől" "hosszabb botoktól" oda, hogy azért bele is lehet talán halni, még akkor is, ha valaki amraam shooter géppel ront neki háborús helyzetben az Orosz légtérnek többed magával. Az hogy az esélyeket ki hogy osztogatja, az már engem nem zavar, csak esetleg picit elbizonytalanodik, meg tesz oda néha kérdőjelet, mikor a totális nyugati fölényről beszél, az én szememben már siker, mert csak tudtam változtatni valamit a fejekben...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 246
113
molni

Neten orosz és német forrásból vannak a rakéták szolgálatba állítási idejei. Az, hogy miért csak 1987-ben realizálódott a gépeken a képesség azt nem tudom.
Ráadásul az sem biztos, hogy ez az évszám, vagy az általam megadottak jók, ugyanis most kicsit kerestem még neten és gyakorlatilag nem nagyon találkoztam két ugyan olyan évszámmal.
Sőt olyan forrás is volt, hogy 1979-ben lezajlott a gyártó fegyvertesztje, (<i>MIG-23-al</i>) 1984-ben kezdték sorozat gyártani az R-27-et, de 1987-ben "fogadták el" és 1990-ben állt szolgálatba...

Úgy, hogy őszintén bevallom, most már azt sem tudom, hogy a rendszerbe állítás événél mi az igazság!

Az eredeti írásom 1983-s évszám forrása ez volt:
(Google fordító)
<i>"Teszt rakéták K-27 1979-ben kezdődött, kezdődik egy átalakított jármű tesztelésére a MiG-23 ml. Sorozatgyártását rakéták család végzett 1983-ban a "Artem" Kijevben (ma - SJSHC "Artem", forrás). A rakétákat üzembeállítása: - R-27R és R-27T 1983 - P-27ER és R-27ET 1985 - R-27AE 1990 (megjelent a felek korlátozott?) A fenti módosítások rakéták családi K-27 / R-27 (a): Az alapmodell - rakéta K-27/9 A-1101 / "</i>

Eredeti orosz:
http://militaryrussia.ru/blog/topic-103.html
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 220
60 246
113
Montezuma

Én úgy vettem észre, hogy az európai légierő azért nem képes komoly erőkivetítésre mert:
1. A gépeik hadrafoghatósága kritikán aluli. 70-50%-os hadra foghatási arányról jelennek meg hírek.
2. A rendelkezésre álló gépek közül jó néhány nem rendelkezik kellő képességekkel. Például az Eurofighterek túlnyomó többsége nem többfunkciós.
3. Még ezen gépparkhoz mérten is kevés fegyverrel rendelkeznek.

Eközben a sokszor lesajnált oroszok:
1. feltételezhetően jobb hadrafoghatósággal rendelkeznek az újabb típusok esetén.
2. a régebbi típusoknál nekik is rossz lehet a hadrafoghatóság de azokból annyi van mint a szemét.
3. van kevéske csúcskategóriás fegyverük ezen gépekhez.
4. rengeteg régi "elavult" fegyver típusuk van, viszont ezek mennyisége mai napig óriási.

Ha kivesszük az USA-t a képletből akkor szerintem az orosz légierő potensebb, mint az európai, és ez nem kis teljesítmény tőlük!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 194
50 668
113
Montezuma

Én úgy vettem észre, hogy az európai légierő azért nem képes komoly erőkivetítésre mert:
1. A gépeik hadrafoghatósága kritikán aluli. 70-50%-os hadra foghatási arányról jelennek meg hírek.
2. A rendelkezésre álló gépek közül jó néhány nem rendelkezik kellő képességekkel. Például az Eurofighterek túlnyomó többsége nem többfunkciós.
3. Még ezen gépparkhoz mérten is kevés fegyverrel rendelkeznek.

Eközben a sokszor lesajnált oroszok:
1. feltételezhetően jobb hadrafoghatósággal rendelkeznek az újabb típusok esetén.
2. a régebbi típusoknál nekik is rossz lehet a hadrafoghatóság de azokból annyi van mint a szemét.
3. van kevéske csúcskategóriás fegyverük ezen gépekhez.
4. rengeteg régi "elavult" fegyver típusuk van, viszont ezek mennyisége mai napig óriási.

Ha kivesszük az USA-t a képletből akkor szerintem az orosz légierő potensebb, mint az európai, és ez nem kis teljesítmény tőlük!

Nógrádi ma reggeli műsorban találta mondani, hogy a németeknél áll a bál, mert állítólag kevesebb mint egy negyede!!! van bevethető állapotban. Az nem 70-50% os hadrafoghatóság. A 3. pontod nem biztos, a 2-es es 4-es pont igen. Az Orosz légierő meg minden bizonnyal, Tu-160, Medve, Mig-31, Szuhoj és Mig csordástul, nem egy liga az Eu-bármely országáéval összehasonlítva, inkább az egésszel(EU) mérhető egy napon. Ezt aki nem látja át, az khmm. elfogult...
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Montezuma

Én úgy vettem észre, hogy az európai légierő azért nem képes komoly erőkivetítésre mert:
1. A gépeik hadrafoghatósága kritikán aluli. 70-50%-os hadra foghatási arányról jelennek meg hírek.
2. A rendelkezésre álló gépek közül jó néhány nem rendelkezik kellő képességekkel. Például az Eurofighterek túlnyomó többsége nem többfunkciós.
3. Még ezen gépparkhoz mérten is kevés fegyverrel rendelkeznek.

Eközben a sokszor lesajnált oroszok:
1. feltételezhetően jobb hadrafoghatósággal rendelkeznek az újabb típusok esetén.
2. a régebbi típusoknál nekik is rossz lehet a hadrafoghatóság de azokból annyi van mint a szemét.
3. van kevéske csúcskategóriás fegyverük ezen gépekhez.
4. rengeteg régi "elavult" fegyver típusuk van, viszont ezek mennyisége mai napig óriási.

Ha kivesszük az USA-t a képletből akkor szerintem az orosz légierő potensebb, mint az európai, és ez nem kis teljesítmény tőlük!

Azért ezen felül is van rengeteg probléma. Rengeteg típusú gép, különböző felszereltséggel, ezek üzemeltetésére egy adott bázison jóval nehezebb felkészülni mintha egységes típusok lennének. Aztán a pilóták képzettsége is igen változó, de az amikhoz képest átlagosan elmondható, hogy jóval kevesebbet repülnek. Meg az együttműködést is gyakorolni kell, ami még kevésbé megy. stb.