Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Megvan már amúgy, Molni a BMS 4.33 as, te meg a DC-s, ugye? Gondolom erre jött a rengetegszer kipróbáltam már, nem egy HuAF os pilótát tisztelhetünk meg személyedben...
Ez is érdekes, hogy első kis blokkban azt állítod, hogy első SARH gép NEZ határán "szart sem fog tudni csinálni". Hát, sokat valóban nem, max ellövi azt a 2-3 szalvót,
Csak töredék annyiba kerül a rakéta, és egyszerűbb repülőgép avionika is tudja. Azért ezt talán belátod, nem rossz dolog, ugye? Főleg úgy, hogy találgass, egy légi háborúban mi alakul ki általában, 1v1, vagy sok vs sok?
A hamar kifordul indítás után az első gép, akkor nem ér oda a SARH rakéta, az nekem azt súgja, hogy tényleg nem érted, hogy mi a második lépcső rávezetéssel kapcsolatos feladata. SEMMI köze az első, indító lépcsőnek a rávezetéssel, még a radart sem kell hogy bekapcsolják. Csak indítanak, és pozíciót váltanak.
Monti!
Szó szerint: komolytalannak tartják a topikot!
Meg nem is nagyon kommentelhetnek "egy pár évig"!
Összefoglalva: Egyikőnknek sincs igaza! Se nekem, se Molninak. kemény "meccset" vívtam három magyar pilótával! El kellett volna a segítség!D
Nem olvasol? Az írtam, hogy a közelébe, és nem hogy bele. Bolond lenne berepülni a NEZ-be.
A trágárkodástól még nem lesz igazad.
1 az 1 ellen is az a kérdés, hogy kinek van több üzemanyaga, rakétája, kinek job a taktikája stb... Az aktív rakéta nem dönti el a helyzetet. Ha egyik sem olyan bolond hogy berepüljön a NEZ-be, akkor patthelyzet amíg valaki nem hibázik.
Nem tudom miből gondolod, hogy a félaktív rakétás gép tehetlen lenne.
Ha viszont az önirányító fej befogása nem egyenlő a találattal (márpedig nem az), akkor ha a nyugati gép csak akkor fordul ki, kezd intenzív manőverezésbe, amikor a saját rakétája már önállóan befogott, akkor az orosz rakétát teljesen magára endegi, ami növeli a találat esélyét.
Az orosz rakéta x % valószínűséggel talál. Majd az orosz gépnek - amit még éppen hogy befogtak a rakétája fent említet előnyei miatt - van ideje kitérő manőverekre, zavarásra, csalizásra. Jobb a túlélési esélye.
Persze a legtöbbször a pilóta nem akar közel biztos találatba belefutni. Tehát az orosz meg akarja szakítni az AMRAAM MCG vezérlését, kitérésre késztetni a nyugati gépet. Mit csinál? Korábban rányomja az alávilágítást. Ha a nyagati pilóta nem tudja hogy pont hol tart az ellenség rakétája, akkor az alávilágítástól valószínűleg inkább kitér, mert neki sincs halálvágya. Ettől az AMRAAM MCG-je megszakadt, de az R-27ER-é nem. Az orosz van nyerő helyzetben. Tud ilyen trükköt a nyugati gép? Nem.
A fentiekben írt válaszomnak megfelelően teljesen alaptalan az a kijelentésed, hogy egy félaktív rakétás gép önmagában nem képes harcolni, vagy semmiben lenne, vagy képtelen lenne érdemi fenyegetést nyújtani.
A támadási irány pedig érdekes kérdés. Az oroszok jellemzően nem akarják letámadni légierővel a világ túlfelén lévő országokat. Ők védekezésre készülnek. Márpedig ha ők védekeznek, akkor az a helyzet, hogy a földi radarok adataira támaszkodva képesek az ellenfél vadászai radarjainak felderítési szögtartományán kívülről (hátulról, oldalról) megközelíteni az elfogandó gépeket a saját radarjuk használata nélkül. Ha közel értek akkor ott az OLSZ. Nem véletlenül ragaszkodnak hozzá és csiszolgatják. Ha van valakinek esélye nem várt irányból támadni, akkor azok ők. Lehet hogy egyesek szemében elavultnak tűnik a honi légvédelem vadászirányítási koncepciója, de alapvetően igenis működőképes.
Ja. Csak az az apró probléma, hogy az AMRAAM nem megy 2x olyan messzire, de még ugyanolyan messzire sem, mint az R-27ER.
Mennyi ideig van levegőben az AMRAAM? Na pont addig a max. 1-1,5 percig kell menekülnie az orosznak. Utánna befordulhat és alávilágíthat a társa által kilőtt rakétának.
Nincs semmiféle szivatás, mert az SARH indítást az RWR egyértelműen jelzi az eltérő üzemmód miatt, míg az ARH-nál a TWS üzemmódnál nincs semmiféle fizikai üzemmód váltás. A radar ugyanúgy kereső üzemmódban van, csak a bar és azimut értékek jellemzően kissebbek, hogy a trackképzés az MCG-hez minél pontosabb legyen.
A fordulóharc beavatkozás is rossz példa. Igen, a BMS4 is modellezi ezt és előfodul ilyen helyzetben baráti kill. Csak éppen, ha elveszti a célt az SARH beaming vagy akármi miatt, akkor semmit nem talál el a rakéta megy a levesbe...
Manőverező légiharc során meg a beaming helyzet elég rövid ideig áll fent...
A vadászrepülő gépekben levő radarok jellemzően X sávban dolgoznak, ez 8-12 GHz. Az Sz-300 széria tűzvezető radarjai meg ennél is frekin a Ku sávban. Az ARH rakéták is valahol ebben a tartományban mozognak.
Ezt a több lépcsőben eltolt, akár térben magasságban is több géppár által alkalmazott technika pedig, ha csak +- 30 fokkal is számolunk(és igen, nyilván vannak korlátai, nem lehet teljesen más irányból érkező géppel rávezettetni az általad túloldalról kilőtt SARH rakétát), és az Orosz honi légvédelmi rendszerrel, földi előrejelző rendszerrel és vadászirányítással, Awacs-ekkel, azért nem olyan egyszerű feladat, szerintem senkinek sem. Főleg nem olyan mutatvány lenne, ahogy próbáltad párszor lefesteni, hogy esélytelen a másodvonalbeli SARH "holtsúly" szivarokkal szerncsétlenkedő légierő az Amraam shooterek ellen. Ez a végén meg nagyon tetszett, mikor az arab pilóták által vezetett Mig-21 vs F-15 ből vezetted le a mai képességeket, annak fényében, hogy mindenkit oltasz ilyesmi szöveggel--->"ne extrapoláljunk semmit XYZ tényből a végtelenbe!"
Zsolti úgy képzeli el a légierharcot, mint a franciák a Maginot vonalat... Addig áll szemtől szemben az ellenfél még legideálisabb esetben, amíg az első összeütközés nem történt. Aztán meg az SA és a célok helyezet olyan amilyen. Még az ODS alatt is volt olyan, hogy gépek két irányban voltak, pedig az egy igazi nagy léptékű légharchoz képest semmi volt... A légiharc az nem olyan, mint a buddy lasing COIN feladtkörben és légvédelem kinyírása után, hogy perceid vannak megcsinálni...
Amit én próbáltam sugallni, az az, hogy ésszerű taktikával, egy R-27ER hatótávolságú rakéta, bizony előfordulhat, hogy hamarabb ellőhető a találat valós esélyével, egy Amraam shooter gép ellen. Még ha az ki is fordul, amit itt először az ARH párt oldal akkora előnynek próbált beállítani, kinematika szintjén, No Escape Zone-okkal, kifordulásokkal, Amraam felé repülésekkel, hogy olyan megállapításokig jutottak páran, hogy az R-27ER csak áramlási tényezőt rontó objektum, a Szuhoj család meg szuperszónikus sportrepülő...
Ha már 1v1 szituáció van, amit itt írsz, hogy ott nehéz tartani a szoros összehangolt köteléket, az gyanúsan olyan táv lesz, ahol mindkét gép egymásnak bőven a NEZ -ján belül lesz, tehát nem kell szórakozni a lőtávok maximális kihasználásával, s máris nem kell 2x annyi gép, mivel 10 km ről simán saját erőből úgy rád fogja vezetni az R-27 et, mint a huzat, bármelyik gép egyedül. Ettől picit kisebb távolságból, már mehet a nagy indítási szöget, G manővert is engedő R-73/74 is. Nem raktam bele sok ezer órát szimulátorokba, de tényleg nem látom át az Amraam olyan szintű előnyét, hogy "kukázná" a SARH Orosz légierőt...
Szerintem a pitbullt 12 g-nél fogja a komondor, a slammert meg simán kivédi egy passzív anvil-lel az orosz gép. NEZ szélén meg mindíg NÉZZ körül, nehogy baj legyen. Jól beszélsz, mikor azt mondod, hogy kicsit eltúloztad, hogy SARH talán nem is annyira SzARH, de azért a kicsengése az egész mondanivalódnak nekem picit még mindig ARHggh. Beszéljünk már inkább magyarul... Köszönöm! Kezdetektől fogva zavar ez, egy ideig felvettem az általad és Molni által felém lőtt "jenki-pilcsi-szim" szlenget, de ez már ahogy tolod sok. Ha nekem írsz valamit, mostantól kérlek MAGYARUL. Köszönöm.
Volt egy csapat, jelszavuk: "Az ég a bátrakat szereti!"Én már csak sirattam azokat a gépeket, félre *szva a Dongók, akkor még a 23 asok mellett, 21 es sorral szemben, jó régen... Már akkor is rossz látvány volt...
+1Nincs itt igaziból semmilyen vita, az aktív radaros rakéták teljesen evidens, hogy a korábbi félaktív rakéták utáni következő lépcsőfok a fejlettségben.
Amiről itt néhányan írnak az annyi, hogy a mai legfejlettebb SARH rakéták és a korai aktív radaros rakéták (és természetesen mindkettő hordozó platformja között) nincs akkora gyakorlati előny, ami minden helyzetben és esetben garantálja az aktív rakétás gép fölényét/győzelmét.
Javítsatok ki, ha ezt most benéztem, de nekem ennyi jött le eddig.
A nagy kérdés az, hogy a világ légierői szempontjából a legújabb SARH rendszerekkel felszerelt orosz gépekkel szemben mekkora bevethető mennyiségben vannak a legújabb generációs aktív rakétarendszerekkel felszerelt repülőgépek, mert markáns különbség ott adódhat.
Azt sem tartom kizártnak (sőt, inkább ez lesz a reálisabb), hogy ma az orosz légierőben több „újgenerációs*” SARH rendszer van hadrendben, mint amennyi „újgenerációs*” ARH nagyon sok országban – emiatt az orosz légierő (főleg hazai pályán, azaz a szó szerinti honvédelem esetén) nem is annyira esélytelen, mint sokan gondolják.
Látni kellene például azt, hogy – lásd a minapi kérdésemet – például az európai államok hogyan is állnak többek között ebben a kérdésben. A katonai repülés szerintem jóval összetettebb műfaj annál, hogy pusztán egy adott - természetesen nem lényegtelen – szegmens alapján nagy általánosságokat extrapoláljunk.
<i>"újgenerációs*" = legújabb fejlesztés, nyilván nem a technológia generációs ugrását értettem </i>
<blockquote rel="zsolti">Szerintem a pitbullt 12 g-nél fogja a komondor, a slammert meg simán kivédi egy passzív anvil-lel az orosz gép. NEZ szélén meg mindíg NÉZZ körül, nehogy baj legyen. Jól beszélsz, mikor azt mondod, hogy kicsit eltúloztad, hogy SARH talán nem is annyira SzARH, de azért a kicsengése az egész mondanivalódnak nekem picit még mindig ARHggh. Beszéljünk már inkább magyarul... Köszönöm! Kezdetektől fogva zavar ez, egy ideig felvettem az általad és Molni által felém lőtt "jenki-pilcsi-szim" szlenget, de ez már ahogy tolod sok. Ha nekem írsz valamit, mostantól kérlek MAGYARUL. Köszönöm.
Nincs itt igaziból semmilyen vita, az aktív radaros rakéták teljesen evidens, hogy a korábbi félaktív rakéták utáni következő lépcsőfok a fejlettségben.
Amiről itt néhányan írnak az annyi, hogy a mai legfejlettebb SARH rakéták és a korai aktív radaros rakéták (és természetesen mindkettő hordozó platformja között) nincs akkora gyakorlati előny, ami minden helyzetben és esetben garantálja az aktív rakétás gép fölényét/győzelmét.
Javítsatok ki, ha ezt most benéztem, de nekem ennyi jött le eddig.
A nagy kérdés az, hogy a világ légierői szempontjából a legújabb SARH rendszerekkel felszerelt orosz gépekkel szemben mekkora bevethető mennyiségben vannak a legújabb generációs aktív rakétarendszerekkel felszerelt repülőgépek, mert markáns különbség ott adódhat.
Azt sem tartom kizártnak (sőt, inkább ez lesz a reálisabb), hogy ma az orosz légierőben több „újgenerációs*” SARH rendszer van hadrendben, mint amennyi „újgenerációs*” ARH nagyon sok országban – emiatt az orosz légierő (főleg hazai pályán, azaz a szó szerinti honvédelem esetén) nem is annyira esélytelen, mint sokan gondolják.
Látni kellene például azt, hogy – lásd a minapi kérdésemet – például az európai államok hogyan is állnak többek között ebben a kérdésben. A katonai repülés szerintem jóval összetettebb műfaj annál, hogy pusztán egy adott - természetesen nem lényegtelen – szegmens alapján nagy általánosságokat extrapoláljunk.
<i>"újgenerációs*" = legújabb fejlesztés, nyilván nem a technológia generációs ugrását értettem </i>
Montezuma
Én úgy vettem észre, hogy az európai légierő azért nem képes komoly erőkivetítésre mert:
1. A gépeik hadrafoghatósága kritikán aluli. 70-50%-os hadra foghatási arányról jelennek meg hírek.
2. A rendelkezésre álló gépek közül jó néhány nem rendelkezik kellő képességekkel. Például az Eurofighterek túlnyomó többsége nem többfunkciós.
3. Még ezen gépparkhoz mérten is kevés fegyverrel rendelkeznek.
Eközben a sokszor lesajnált oroszok:
1. feltételezhetően jobb hadrafoghatósággal rendelkeznek az újabb típusok esetén.
2. a régebbi típusoknál nekik is rossz lehet a hadrafoghatóság de azokból annyi van mint a szemét.
3. van kevéske csúcskategóriás fegyverük ezen gépekhez.
4. rengeteg régi "elavult" fegyver típusuk van, viszont ezek mennyisége mai napig óriási.
Ha kivesszük az USA-t a képletből akkor szerintem az orosz légierő potensebb, mint az európai, és ez nem kis teljesítmény tőlük!
Montezuma
Én úgy vettem észre, hogy az európai légierő azért nem képes komoly erőkivetítésre mert:
1. A gépeik hadrafoghatósága kritikán aluli. 70-50%-os hadra foghatási arányról jelennek meg hírek.
2. A rendelkezésre álló gépek közül jó néhány nem rendelkezik kellő képességekkel. Például az Eurofighterek túlnyomó többsége nem többfunkciós.
3. Még ezen gépparkhoz mérten is kevés fegyverrel rendelkeznek.
Eközben a sokszor lesajnált oroszok:
1. feltételezhetően jobb hadrafoghatósággal rendelkeznek az újabb típusok esetén.
2. a régebbi típusoknál nekik is rossz lehet a hadrafoghatóság de azokból annyi van mint a szemét.
3. van kevéske csúcskategóriás fegyverük ezen gépekhez.
4. rengeteg régi "elavult" fegyver típusuk van, viszont ezek mennyisége mai napig óriási.
Ha kivesszük az USA-t a képletből akkor szerintem az orosz légierő potensebb, mint az európai, és ez nem kis teljesítmény tőlük!