R-77 / AA-12 Adder (Vympel,Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 119
113
blaze

Elég kicsi egy rakéta RCS-je. Persze az R-37 átmérője nagyobb, mint egy R-77/AIM-120-é, de azért egy 38 cm átmérőjű körfelület még mindig nem nagy!
A radar miatt pedig a rakéták orrkúpja pedig nem fém.
Kétlem, hogy akkora RCS-je lenne, hogy 70-80 km-ről (50 mérföld) ki lehetne szúrni, hogy érkezik....
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Counter-VLO-2008.png


Ez alapján nem sci-fi amit mondtam. a 20 KW-es görbét néztem, állítólag ez az APG-77re nagyjából stimmel.

19 cm sugarú körből 0,1 m^2 megvan. A kúp mögött radar antenna van, ha nagyjából a te irányodba néz akkor az elég jó visszaverő felület, a kompozit orrkúptól független. Egyébként szerintem az orrkúp önmagában rossszabb lenne ha fémből lenne, arról igen nehezen verődik vissza feléd bármilyen hullám, legfeljebb többszörös visszaverődés útján, ami a rakéta alakja és mérete miatt igen nehéz.

Ha AESA van a rakétában akkor abból lehetnek gondok, mert akkor az viszonylag rossz visszaverő felület. De szerintem 0.01 m^2 még AESA radaros ARH esetén is simán kijön egy ekkora rakéta esetén, ami még mindig a ~ 50nm észlelési táv.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 119
113
Most mondjam azt, hogy a grafikon alapján egy 10 négyzetméter visszaverő felületű gép (mondjuk F-15) ezek szerint a holdról is látszik...
Szerintem teljesen irreálisak a grafikonon szereplő adatok.
És nem csak a kisugárzott teljesítmény számít, hanem az antenna mérete, a feldolgozás, szűrés stb...
Szerintem semmi köze nincs a valósághoz a belinkelt grafikonnak, de az is igaz, hogy nem vagy radaros szakember...
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Így utólag elnézve az a grafikon tényleg eléggé irreális.

Találtam egy másikat, ez talán vmivel jobb:

FA-22A-Radar-2007-DT-1.png


Ha jól látom az alsó görbe az APG-68ra vonatkozik, 10 m^2-re kb 70 mérföldet ír, az kb. fedi a valóságot. Mondjuk emlékeim szerint ennek inkább kb. 50nek kéne lennie. Felső görbe az APG-77, eszerint is nagyjából hihető a 30-50 mérföldes észlelési táv egy 0,1-0,01 közötti célra, ami bőven lehet egy ilyen rakéta.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 119
113
Igen, ez a grafikon már reálisabbnak néz ki!
De az 50 mérföldet így is sokallom, inkább 50 km. Annyit én kinézek a Raptorból. Arra viszont senki nem fog R-37-el lőni....

Mondjuk legyen az F-15C esetén az R-37 észlelési távja 30 km.
Feltételezzük, hogy az R-37 sebessége 1500 m/s.
Ez alapján 20 másodperce van az F-15C-nek kitérni az észlelés után. Már ha egyből kiszúrja a rakétát.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Szerintem az reális, hogy 0.1 és 0.01 között valahol van egy R-37 RCS-e. Egyszerűség kedvéért, ha pont félúton van, akkor egy Raptor kb 40 mérföldről kiszúrja. Értem én, hogy szerinted Raptorra nem fognak ennyiről lőni. A grafikon szerint az APG-63(v2), ami egy korábbi AESA változat, mint a v3, is 30 mérföldről észleli.

Mondjuk azt, hogy egy v2-es F-15C 25 mérföldről észleli a rakétát. A közeledési sebesség legyen 1500m/s ahogy mondtad, az nagyjából egy M4-es rakéta és az átlag utazósebesség a mi oldalunkon. 25 mérföld az kb 45km. Innen ha nyílegyenesen repülsz 30 másodperc van a becsapódásig (most attól eltekintek, hogy a rakéta lassul, szintén az egyszerűség kedvéért). Ha egy rendszer erre ki van építve, ami a pilótának könnyen értelmezhető információt nyújt arról, hogy mi történt, akkor a pilóta viszonlyag gyorsan tud reagálni. Mondjuk hogy kell 5 másodperc ahhoz, hogy a rendszer stabilan észlelje a bejövő rakétát, és kijelezze a pilótának a veszélyt, annak irányát, távolságát, egyéb paramétereit.

Ezek után legyen mondjuk még további 5 másodperc, hogy a pilóta észleli a jelzést és elkezd reagálni. A következő 10 másodpercben mondjuk egy split S jellegű manőverrel irányt vált, ez megfelelő magasság mellett ennyi idő alatt bőven megoldható. Sok esetben ez a manőver nem alkalmazható mert sok magasságvesztéssel jár és ha nem indulsz elég magasról akkor a légvédelem megsemmisítési zónájába repülsz bele. Már ha van alattad, de most ezt megint hagyjuk, nem ez a lényeg.

Ezek után még mindig maradt volna 10 másodperc a becsapódásig, már ha egyáltalán egyenesen repültél volna. Szerintem megoldható, nyilván lesznek +- eltérések, de alapvetően jellemző, hogy nem nyílegyenesen repülsz sem az indító gép, sem a rakéta felé, emiatt méginkább nőni fog az észlelés és a becsapódás közti idő.

Az is egy érdekes paraméter, hogy egy ilyen kategóriájú rakéta mekkora égésidővel rendelkezik. A kinematikai védelem csak akkor megy ha elég messziről indítottak, sok esetben még viszonylag távoli lövés esetén is hiába váltasz irányt nem tudod lefutni a rakétát. Ha elég pontos infó van a rakéta helyzetéről akár a pilóta számára nyújtott segédinformáció alapján vagy robotpilóta által vezérelt beaming manőver is elképzelhető.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 119
113
Ezek a dolgok egy R-77 vagy egy AIM-120-al szemben is megoldhatóak. Őket később veszik észre, viszont lassabbak. Vagyis az idő tényező hasonló lehet.
Szóval én nem érzem azt, hogy az R-37 hátrányban lenne. Sőt...
Nagyobb hatótávolsága miatt jobb a kitartása, gyorsabb is, nagyobb radar és elektronika fér bele stb....

Szerintem jó irány lehet az, hogy az R-37-ben bíznak az R-77 helyet az oroszok.

Kivédhetetlen rakéta pedig nincs. Szu-25 is lépet már meg 2 db AIM-120 elől mire a 3. lecsapta...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 119
113
Most jutott eszembe, hogy az Irak-Iráni háborúban, F-14-esek, AIM-54 phőnixel elég sok repülőgépet lőttek le légi harc során.
Pedig az AIM-54 elég régi fegyver és alapvetően bombázók ellen tervezték.
Az R-37 valószínűleg sokkal jobb lesz nála.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Egyetértek, szerintem is jó irány az R-37 és a METEOR. A vadászgépek manőverezőképessége igen korlátolt egy rakétához képest, már nagyon régóta gyakorlatilag csak úgy lehet a klasszikus értelemben "lemanőverezni" egy komolyabb légiharc rakétát, ha azt hatásos paramétereken kívül indították. És ezt nem csak az indítási távra értem.

A klasszikust úgy értem, hogy 9G-vel lefordulózza :) Nyilván a megszokott kinematikai manővereknek továbbra is nagy befolyása van a végkimenetelre.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 050
113
Szerintem az Irak-Iráni háborúban az AIM-54-esel ledurrantott iraki gépek nem relevánsak, mivel azok RWR felszerelése némileg kívánnivalót hagyott maga után, általában nem volt.. A lelőtt gépek nagy része MiG-21, 23 és Mirage F-1EQ volt, ami elektronikailag gyengébb verzió volt. Igaz MiG-25-öst is lelőttek Tomcattal. A R-37/METEOR jó irány, mivel megnöveli a harcérintkezés távolságát. Az RCS növekedését lehet, hogy kivédi a nagyobb csapástávolság. Én úgy vélem a BVR légiharcrakétának nem fordulékonynak, hanem gyorsnak kell lenni. Az biztos azonban, hogy hiába a nagyobb hatótávolság, ha nem látja a rakéta az ellenséget (lásd 5.gen ellenfelek). Egyébként pld. a METEOR esetében a régi SARH irányításhoz hasonlóan a Gripen vagy a Eurovadász pályakorrekciós jeleket is tud sugározni a rakétának és viszont ráadásul ahogy olvastam egyidőjüleg. Egy a Rafale esetében nem megoldott eddig, ott csak egycsatornás a funkció. vagy a rakéta jelzi a helyzetét, vagy a radarkorrekció megy a vadászgépről. Ezt a METEOR esetében addig játszák optimális esetben, amíg annak radarja stabilan nem fogja be a célt.. Viszont ez visszalépés is egy kicsit, bár ilyen nagy hatósugárnál elengedhetetlen. Azt nem tudom van e mód, hogy nem az indító repülőgép lokátora vezérelje a rakétát a célra, hanem egy másik (akár AWACS, akár másik vadász stb.). Szerintem nem lehetséges.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
A legmodernebb AMRAAM változatoknál és a METEORnál szokták emlegetni az AWACS vagy más gép általi célravezetést. Nem tudom mennyire erőltetik, még nem láttam róla túl sok nyilvános infót.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 184
50 525
113
Majd ha látsz róla nyilvános infót, az se lesz igaz :p. A melyik radar milyen RCS jű célt milyen távolságból lát meg grafikon csodaszép. De azért ott is vannak fenntartásaim/lennének kérdéseim, hogy aki összeállította ezt, milyen "hiteles" adatokra támaszkodott :D. Gondolom kb. a saját bevallott reklámanyagira a gyártó/fejlesztő cégeknek...
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 688
246
83
Hölgyek, Urak!
Molni üzenetét másolom:
@dudi

A PL-12 tudtommal teljesen kínai fejlesztés. Megnézték az R-77-et, ellőtték a majd az összes 300 db vett rakétát, aztán saját fejlesztés mellett döntöttek. Beszédes...

@zsolt
Keveri a szezont a fazonnal. Egy orosz cég gyárt piaci alapon rakétát exportra. Ha az Orosz Állam vagy Légierő nem fizet érte, akkor nem adnak el oda... Nem puszria és ex elvtársi csókra készülnek ezek... Ha orosz anyácska semmiven nem fizet, a külfödi vásárló meg dollárban, akkor szerinted hova kerül az R-77. Kettőt lehet találni.

Az élettartama vonatkozó és az összes kommenteddel a baj az, hogy csak arra alapoz, hogy "úgysem tudhatjuk", meg vak hit. Az oroszoknak arra volt pénzük, hogy a régi rakétákat kalapálgasság, mint hogy újakat vegyenek. Szerinted miért repülnek mai napi ezekkel a rakétákkal és miért csak minimálissal, mikor a sokkal magasabb élettartamú jenki rakétákból sokszor fent van a full konfig gyakorláson vagy pl. a Baltikumban is. Full AAM konfigos orosz gépet meg szökőévenként látni. 1+1 az 2.

Az életed rátennéd rész is ilyen bőszítő komment. Azt nem, de miért hiszi azt sok ember, hogy valamiféle titokos üzemek meg M zárolt készletek és egyéb hülyeségek vannak? Az F-117 anno top secret teljesen fekete program volt és mégis sejtettek valamit és lett egy F-19 fantázia gép. A gép nem így nézett ki, a Red Strom Risingban a gép AA képességét és utánégetőjét leszámítva igen pontosan ábrázolták a gép feladatát a FoFA-ban.
(Ha valakinek nem tűnt fel volna, akkor a Red Storm Rising-ban egy félsikeres FoFA alapon vívott háború van, ahol az első éjszaka a csapásmérők elvégezték azt, amit vártak tőlük.)

Egyszerűen nincs olyan a világon, hogy rendszerben van egy fegyer és roha nem repülnek nemhogy éles, de gyakorló változatával sem. Még B61 bomba súlymakettel is fotóztak le néha nem jenki gépeket. Szóval az csak mese, hogy az oroszoknál az R-77 jelentős számban vagy, hogy egyáltalán van, az aktív radaros R-27 meg aztán tényleg. Maga a gyártó szórná ki a hír, hogy "ELADTUK, VEGYÉL TE IS!". Hol van ilyen hír? A kutya nem kért belőle.

Az összes régi orosz rakétval (ATGM) is a baj az, hogy a szilárd hajtóanyagú rakéta hajtómű élettartama borzalmasan alacsony a nyugatihoz képest, van ahol csak 8 év... Ezzel szemeben mai napig lövöldözgetnek 20+ éves TOW-val és a 2000-2010 között időszakban is '80-as évek beli AIM-9/AIM-7 csinálták a kvalifikációs lövészeteket a jenkik sőt, talán még ma is. Borzalmasan nagy a kontraszt.


@Eltorro

Akkor a HT összefoglaló félig elspoilerezve.

Az AESA esetén azonban nem csak a kisugárzott energiával variálnak, képesek LPI üzemmódra, ami megnehezíti vagy lehetetlenné teszi az ellenfél számára a radarkisugárzás érzékelését. Minden radar úgy működik, hogy egy ideig ad (sugároz), aztán vesz, a visszaérkező visszhangot érzékeli. A vevő „kapu” addig van nyitva, (mikro szekundumok) amíg a radar hatótávján belülről visszavert jelek érkezhetnek. Az LPI üzemmóddal működő radar számítógépe megméri az ellenfél radarjának paramétereit, és azokba a rövid időtartamokra időzíti a saját kisugárzását, amikor a másik vevője zárva van, együtt a besugárzásjelzővel. Ugyanis a besugárzásjelző-rendszer (RWR) is szakaszosan működik, mivel a saját radar visszavert jelére is jelezne, ha folyamatosan üzemelne. Ehhez irgalmatlan számítástechnikai kapacitás és megfelelő hardver (maga a radar képessége) is szükséges ehhez, de a Red Flag gyakorlatok beszámolói szerint működik a módszer. Csak elektronikus pásztázú radarral működik az LPI üzemmód, mert ehhez is olyan tetszőleges pásztázási képességre van szükség, mint a látszólagos párhuzamos üzemhez, mert a térrész ugyanazon vagy kvázi ugyanazon részére kell eltérően világítani a radarral, amire a mechanikus pásztázású radar célkeresés közben nem képes.Tehát pásztázás közben is kvázi tűnyalábban mindig vissza kell világítani a célt a trackképzéshez, csak ezt a megfelelő időben kell tenni, lehetőleg váltva a frekit. Cél követésekor, mivel már ismert sebessége/távolsága ezért radar által kibocsájtott célkövető impulzusok teljesítménye, a közöttük eltelt idő, és frekvencia variálása. Az RWR több impulzust is vár mielőtt riaszt, hogy ne minden szóródó vagy fals jelre adjon riasztást. Az LPI üzemmódra képes radar ezeket a szó szerint kiskapukat használva éri el, azt, amit.

Nagyon elméletileg képes lenne rá a mechanikus pásztázású radar, ha a pásztázás helyett az adott célon tartja az antennát. A nagy difi az, hogy akkor a radar abban a kb. 2 fokos kúpban (AN/APG-68-nál ez 2,2 fok) lát csak célokat azon kívül semmt, hiszen nincs pásztázás. Ehhez képest az ESA radarok folyamatos pásztázás közben "szúrnak" vissza. Irgalmatlan nagy difi. Ezért szerint nincs LPI csak ESA-val.


@blaze
Az R-37-et a vadászgépek saját radarjai valószínűleg nem érzékelik, mert arról nem láttam és hallottam semmit, hogy az F-14 pl. a saját AIM-54-et követné, bár az azért is volt lehetetlen, mert a rakéta emelkedés után a radar LOS-ban egyszűren nem volt benne a radar a célokat pásztázza az MCU/MCG miatt. Ezen kívül a digitális elektronika ekkora doppler eltolódású célt lehet, hogy már nem is tud mérni és egyszerűen eldobja. Mechanikus pászázás esetén meg a folyamatos trackképzéssel van baj, mikor M4-6 táján közeledik valami és 6-8 másodperceként van adott esetben egy pásztázás a célon. Az AWACS az Sz-200 indításokat mindig látta, de az Sz-200 kis túlzással majdnem akkor a cél, mint egy F-5E Tiger.

Milyen szimulátorban lőttél le te szovjet/orosz ARM-ot repülőgéppel?


@mindenki másnak

Az R-37 soha nem készült el és nem vadászok ellen való. Közepes magasságú manőverező célok ellen a DLZ jó, ja 60-70 km lenne. A 300 km az kb. M2-M3 sebességgel közeledő célra igaz amikor az R-37 is 10km-es magasságban van indítva. Teljesen elméleti. Az R-33 tolóerő és kinematikai adatait ismerem, ennél nem lehet sokkal jobb az R-37. Csodák nincsenek. Az R-33-at anno 15G-re méretezték, az Sz-300 5V55R rakétáka is tudtam már a 20G-t, ami cél közelében M3.0 sebességgnél bőven elég úgy, hogy nem látni a közeledését, mert nem füstöl csak az indítás után 8-10 sec-ig. A HT összefoglalóban szimulátorral készült rakéta röppálya profilokat is majd teszek be szemléletésnek.

A belinkelt grafikionok az APA oldalról vannak, nem kell komolyan venni őket és legfeljebb égháttérre vonatkoznak, de még ott is optimisták. Ezen felül annak esélye, hogy pont szemből nézzen rá a radar egy rakéta az szinte 0. A másik, hogy a vadászok lehetőleg csak tűzvezetésre kapcsolják fel a radart, de akkor sem az összes, lásd radar nélküli AIM-120 buddy killt az 1999-es AF alatt. Azon felül a geometriai méretnek nincs közvetlen köze ahhoz, hogy az adott frekvencinál milyen egyenértkű RCS jön ki. A még az azonos hullámsávban dolgozó radarok frekije sem azonos, tehát elve legfeljebb csak alig tájékoztató jellege van ezeknek a diagramoknak...


Az AIM-54 hajtómű égésideje 23 sec és nem dual thrust, az R-33 is ehhez közeli.

----------

Hát kb. ennyi.

Üdv
Balázs
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 184
50 525
113
Balázs miért ilyen magabiztos mindenben, aminek a nagyrésze hadi titok :D? Balázs, ÉLETED RÁTENNÉD a tudásodra :p ?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 119
113
<i>"Az R-37 soha nem készült el és nem vadászok ellen való."</i>

Ehhez képest van NATO kódja: AA-13 Arrow
Tudomásom szerint nem létező dolgoknak nincs NATO kódja.
Továbbá a leírások alapján a MIG-31 modernizáció során biztosan számítanak erre a rakétára az R-33 helyett.
Az már más kérdés, hogy valószínűleg az R-37 még nincs szolgálatban. (A meteor sincs mondjuk...)
Meg kételkedem abban, hogy ne lenne az R-27/R-77 páros leváltását célzó program.

A KS-172-nek viszont nincs NATO kódja, ezért gondolom, hogy az csak prototípus.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 435
113
molni(magyar hangja:akagi)

2004-ig mint egy 200 db valamilyen R-77-et adtak át az oroszok Kínának.

A LETRI kínai cég önálóan képtelen volt megbirkózni a fent már említett részegységek gyártásával ezért bevonták többek közt az Agata céget akik segítettek nekik a PL-12-be aktív radart építeni mind ezt az R-77 aktív radarjára alapozva(a többi bevont cég úgyszintén az általuk az R-77-be tervezett részegységet applikálta a PL-12-be).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 435
113
A történet maga úgy néz ki,hogy a 90-es évek közepén a kínaiak próbálkoztak aktív radaros rakétával amibe AMR-11(ezt a PL-11-be tervezték de valamilyen okból kifolyólag nem ebben hanem az LY-60 SAM változattal tesztelték) néven került volna aktív radar de nem lett az egészből semmi.Ezután jöttek az oroszok a Szuhojokhoz eladott rakétákkal és csak ez után lett nekik PL-12(olyan módon ahogy már leírtam).Ez inkább beszédes!