R-77 / AA-12 Adder (Vympel,Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 842
113
Például a PAK-FA esetén is beszéltük nemrég, hogy az oroszok az R-77-el nem igazán számolnak, erre maga a fegyvertér kialakítása a bizonyíték.
Ha jól emlékszem "csak" 4 db rakéta fér be a gép belső /alsó fegyverterébe. De azok viszont jó méretes rakéták lehetnek.
Így került képbe az R-37.
Az is batár nagy rakéta, ebből kifolyólag méretes elektronika és hajtómű fér bele.

Szerintem az R-77-el a legfőbb baja az oroszoknak, hogy kicsi a mérete.
Feltételezve azt, hogy molninak igaza van, vagyis, hogy az orosz hajtóanyag nem jobb az USA által használtnál, illetve tudva, hogy az oroszok az elektronika "miniatürizálása" terén jelentősen le vannak maradva, egyértelmű, hogy az R-77-el nem tudják lenyomni az AIM-120 legújabb (D?) verzióit.
Ezért esélyes, hogy más utat választottak, lehet ez lesz az R-37.

Az R-37-ből pedig készíthetnek ugyanúgy több verziót is, mint az R-27-ből.
Aktív radarost, ami nagyon hiányzik a kínálatból náluk.
Félaktív verziót, ami egy olcsó megoldás mondjuk egy MIG-31 számára, és bőven elég az adott feladathoz.
Illetve passzív infravörös rávezetésest, ami jól jöhet komoly ECM vagy STEALTH ellenfél esetén.

Amennyire én tudom az R-37-el a Szu-27 családnál, a PAK-FA esetén és a MIG-31-nél is számolnak.
Lehet ez lesz az oroszok új BVR rakétája ami leváltja majd az R-27 és az R-33 verziókat.

Az R-77 meg marad exporttermék.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 466
19 050
113
fip7
Te miről beszélsz komám?

Az R-77 egy 180kg rakéta míg az R-37 egy 600kg!! rakéta
A Rakétát AWACS és bombázok ellen tervezik
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 221
113
Nyilván való előny ugye az is, az ARH val szemben, egy SARH rakétánál, hogy nem kell azokat a komponenseket magával cipelje, amik az energiát adják, illetve fizikailag megoldják azt hogy legyen aktív kisugárzás, nem csak vevő képesség a rakétán belül. Ettől az SARH rakétában ha akarom több hely marad hajtóanyagnak, és olcsóbb is lesz legyártani. Ez a két dolog sem butaság feltétlenül, én azt gondolom...
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Molni:

Molni válasza:
laiki
nov 27. 23:24

Az R-27T és ET-nél indítás előtt szükséges a befogás. Én is így tudom és az két orosz is ezt mondta a BMS4 forumon, akik adták az orosz forrásokat.

Egy játék fórum. Most mit mondjak?

A "közismert" R-73 meg ott kezdődik, hogy nem is általánosan képes a +/- 60 fokra (van olyan változata, aminél csak +/- 45) és az nem Loal. Tudod, azért van sisakcélzó és olyan fej az R-73-ban, amilyen. Még az 2000-es évek eleji AIM-9X sem volt Loal. Okkal. Az amit írsz, hogy tehetetlenségi navigáció és self LoaL az n+1 harci helyzetben egyenes út a baráti killhez. Az R-73-nak meg végképp nincs LoaL képessége

Látom kevered a szezont a fazonnal. Az érzékelő az, ami az R-73-asén alapul. Papíron persze különbözik. A megjelölése 9B-1023. Az alap R-73-nak tényleg +/-45 volt az érzékelési tartománya, de a továbbfejlesztett változatnak +/- 60 fok. Sőt az R-74M (izgyelije 750) +/- 75 fokot tud. Az R-27-re átkerült érzékelő konkrét befogási tartománya 110 fok.

Az adatkapcsolat teljesen független az érzékelőtől (a vezérléstől persze nem). Tehát az hogy az R-73-nak nem volt adatkapcsolata nem jelent semmit. (Azt már tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy az R-73 továbbfejlesztésének, az R-74-nek viszont van. Épp Boki tett fel egy képet, amin Szíriában RVV-MD (az R-74 export elnevezése) rakéta látszik élesben egy Szu-30-ason.) Az R-27ER/ET esetén adatkapcsolat létét te is elismerted.

A baráti lelövés nem függ az irányítás módjától. Sem az infra, sem a félaktív radaros, sem az aktív radaros rakétákon nincs a rakéta vezérlésébe épített IFF. Ha a rakéta befogási zónájában saját gép is van, akkor ennek megvan az esélye. Az aktív radaros AMRAAM esetén épp ugyanúgy. Ilyen alapon akkor az AMRAAM sem LOAL? Vagy az R-27ER is csak a sínen fog be, hogy nehogy lelőjön egy az ellenséggel kötelékben repülő saját gépet?

Végül ha kérhetném ne akarj állandóan elmegyógyintézetbe utalni. Igaz, hogy téged újra nem lehet kitiltani, de engem zavar a dolog.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 627
79 848
113
Hogy tervezik "lopakodó"gépek egymásközti BVR harcát?Lehet nekem AMRAAM D-m baszhatom ha nem látom az ellenfelet csak 30km-ről(5.gen. vs. 5.gen.).De lehet nekem kisebb hatótávú R-77-em az ellenség nagyobb hatótávú AMRAAM D-jével szemben ha ő engem nem lát csak 30km-ről én meg őt teszem azt 100km-ről látom(ez tipikusan 5.gen vs. 4.gen szitu)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 842
113
Roni

1. Kulturált emberek nem úgy szólítják meg a másikat a fórumon, hogy "komám".

2. Az R-27 alapból 250 kg, a hosszított verziók pedig 350 kg-osak.

3. Az R-37-et elsősorban az R-33 helyet tervezik, vagyis robotrepülőgépek ellen.

4. Az R-37 gyakorlatilag minden fajta légi cél leküzdésére alkalmas.

5. 8 db R-37 súlya 4800 kg. Egy Szu-30 harci terhelhetősége meg 8000 kg. Simán képes az R-27 kiváltására!

6. Az R-77-el pont a kicsi mérete a probléma.... Ezért nem meglepő ha ez a legkönnyebb modern orosz BVR.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
egyértelmű, hogy az R-77-el nem tudják lenyomni az AIM-120 legújabb (D?) verzióit.

Na ez halál biztos. Viszont nem is túl sportszerű az összehasonlítás, lévén az R-77 legfeljebb az AIM-120B kortársa. Az AIM-120D-ben meg benne van még 20 év fejlesztés.

Az R-37-ből pedig készíthetnek ugyanúgy több verziót is, mint az R-27-ből.
Aktív radarost, ami nagyon hiányzik a kínálatból náluk.
Félaktív verziót, ami egy olcsó megoldás mondjuk egy MIG-31 számára, és bőven elég az adott feladathoz.
Illetve passzív infravörös rávezetésest, ami jól jöhet komoly ECM vagy STEALTH ellenfél esetén.

Ehhez azért egy kicsit túl nagy az a szivar. Nem túl reális elcipeltetni 10-12 db R-37-est egy géppel. Meg drága is.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 842
113
dudi

<i>"Hogy tervezik "lopakodó"gépek egymásközti BVR harcát?"</i>

Ezen én is sokat gondolkodtam, és szerintem sehogy.
Ezért fog újra felértékelődni a manőverező képesség szerintem.

A rakéták hatótávolsága lopakodó repülőgépeknél, "utánalövésnél" lehet fontos.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
5. 8 db R-37 súlya 4800 kg. Egy Szu-30 harci terhelhetősége meg 8000 kg. Simán képes az R-27 kiváltására!

Ez az elmélet. A gyakorlatban meg ha tele pakolod R-37-el a gépet, akkor oda vágtál a manőverező képességnek, a légellenállásnak/sebességnek és a hatósugárnak/járőrözési időtartamnak is. Már az R-27ER is elég határeset. Azért megvannak a hátrányai a böhöm nagy méretének. A tartók egy részére fel sem tudnád tenni az R-37-est.

Odáig elképzelhető, hogy mondjuk 4 db R-37-est elvisz a gép, de ettől még kell másik, kisebb rakéta is.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Hogy tervezik "lopakodó"gépek egymásközti BVR harcát?Lehet nekem AMRAAM D-m baszhatom ha nem látom az ellenfelet csak 30km-ről(5.gen. vs. 5.gen.).De lehet nekem kisebb hatótávú R-77-em az ellenség nagyobb hatótávú AMRAAM D-jével szemben ha ő engem nem lát csak 30km-ről én meg őt teszem azt 100km-ről látom(ez tipikusan 5.gen vs. 4.gen szitu)

Lopakodók ellen felértékelődik az Infra vezérlés, mert infra tartományban a lopakodók is közel ugyanolyan távolságból foghatók be.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 842
113
laiki

Én a 8 db R-37-et "Elméleti megközelítésből" írtam a 8 db R-27ET helyet. Ez nem kötelező mennyiség :)

A kisebb rakétákra pedig szükség van, erre ott az R-73/74.
Igazából azt nem értem, hogy ezeket az infrás rakétákat miért nem nyújtják meg picit?
Mondjuk 10-30 centivel, hogy egy picit több üzemanyag férjen beléjük. Jót tenne a lőtávolságnak.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 330
26 541
113
Az R-27 (AA-10 Alamo, 470 gyártmány,) levegő-levegő rakéta család paraméterei orosz források szerint:

R-27R (AA-10 Alamo A, 470-1, 9-A1101K)
Rakéta hossza mm: 4.080
Fesztávja mm: 770
Törzs átmérője mm: 230
Tömege kg: 253
Maximális sebessége Mach: 4,5 (5.184 km/h, 1.440 m/s)
Maximális indítás hatótávolsága km: 80
Hatótávolsága km: 0,5 - 50/60
Műveleti magasság m: 20 - 25.000
Robbanófej tömege kg: 39
Kialakítása: Pálcikás
Maximális manőverező képesség g: 5
Maximálisan manőverező cél g: 8
Önellenőrzés ideje mp.: 1
Hajtómű típusa: RDTT R-300
Hajtómű tömege kg: 95
Irányítási mód: Inerciális rádió, félaktiv lokátoros
Irányító egység: 9-B-1101K
Befogási távolsága km: 25 (3m2 RCS esetén)
Befogási szektor fok: 100
Tömege kg: 21,5
Hőmérséklet tartomány: -55/+60
Megengedett környezeti páratartalom +35 C fokon %: 98
P7ttk.jpg



r27r.gif


R-27T (470-3, AA-10 Alamo B)
Rakéta hossza mm: 3.795
Fesztávja mm: 770
Törzs átmérője mm: 230
Tömege kg: 245,5
Maximális sebessége Mach: 4,5
Maximális indítási hatótávolság km: 70
Hatótávolsága km: 0,5 - 32/50
Műveleti magasság m: 20 - 24.000
Robbanófej tömege kg: 39
Kialakítása: Pálcikás
Maximális manőverező képesség g: 5
Maximálisan manőverező cél g: 8
Hajtómű típusa: RDTT R-300
Hajtómű tömege kg: 95
Irányítási mód: Inerciális, infravörös passzív
Irányító egység: 9-B-1023
Befogási szektor fok: 110
Folyamatos hűtés esetén a fotó detektor 3 órán keresztül működhet. Bevethető nappal és éjszaka, föld és víz háttérben

r27t.gif


R-27ER (470-1E, AA-10 Alamo C)
Rakéta hossza mm: 4.780
Fesztávja mm: 800
Törzs átmérője mm: 260
Tömege kg: 350
Maximális sebessége Mach: 4,5
Maximális indítási hatótávolsága km: 130
Hatótávolsága km: 0,5 - 75/95
Műveleti magasság m: 20 - 26.000
Robbanófej tömege kg: 39
Kialakítása: Pálcikás
Maximálisan manőverező cél g: 8
Önellenőrzés ideje mp.: 1
Maximális manőverező képesség g: 5
Maximálisan manőverező cél g: 8
Hajtómű típusa: RDTT R-300E
Hajtómű tömege kg: 192,5
Irányítási mód: Inerciális rádió, félaktiv lokátoros
Irányító egység: 9-B-1101K

r27re.gif


R-27ET (470-3E, AA-10 Alamo D)
Rakéta hossza mm: 4.500
Fesztávja mm: 800
Törzs átmérője mm: 260
Tömege kg: 343
Maximális sebessége Mach: 4,5
Maximális indítás hatótávolsága km: 120
Hatótávolsága km: 0,5 - 65/90
Műveleti magasság m: 20 - 30.000
Robbanófej tömege kg: 39
Kialakítása: Pálcikás
Maximális manőverező képesség g: 5
Maximálisan manőverező cél g: 8
Hajtómű típusa: RDTT R-300E
Hajtómű tömege kg: 192,5
Irányítási mód: Inerciális, infravörös passzív
Irányító egység: 9-B-1023

r27te.gif


PDHhRV9dNS.jpg


Az ER1 export változatból India (100 db) és Kína (114 db), és az ET1 export változatból India (56 db) vásárolt 1994-2010 között.

R-27P (AA-10 Alamo E, 9-A-1032)
Rakéta hossza mm: 4.780
Fesztávja mm: 800
Törzs átmérője mm: 260
Tömege kg: 248
Maximális sebessége Mach: 4,5
Maximális indítási hatótávolsága km: 3 - 72
Műveleti magasság m: 20 - 20.000
Robbanófej tömege kg: 39
Kialakítása: Pálcikás
Maximális manőverező képesség g: 5
Maximálisan manőverező cél g: 8
Hajtómű típusa: RDTT R-300
Hajtómű tömege kg: 95
Irányítási mód: passzív lokátoros önirányítás
Irányító egység: 9-B-1032

R-27EP (AA-10 Alamo F)
Rakéta hossza mm: 4.780
Fesztávja mm: 800
Törzs átmérője mm: 260
Tömege kg: 346
Maximális sebessége Mach: 4,5
Maximális indítási hatótávolsága km: 2 - 110
Műveleti magasság m: 20 - 20.000
Robbanófej tömege kg: 39
Kialakítása: Pálcikás
Maximális manőverező képesség g: 5
Maximálisan manőverező cél g: 8
Hajtómű típusa: RDTT R-300E
Hajtómű tömege kg: 192,5
Irányítási mód: passzív lokátoros önirányítás
Irányító egység: 9-B-1032

R-27A (9-A-1103) nem rendszeresített ???
Maximális indítás hatótávolsága km: 50
Irányítási mód: Inerciális rádió, aktiv lokátoros
Irányító egység: 9-B-1103
Aktív fej befogási távolsága km: 20
Tömege kg: 14,5

R-27EA nem rendszeresített
Rakéta hossza mm: 4.780
Fesztávja mm: 800
Törzs átmérője mm: 260
Tömege kg: 350
Maximális sebessége Mach: 4,5
Maximális indítási hatótávolsága km: 130
Hatótávolsága km: 0,5 - 95
Műveleti magasság m: 20 - 27.000
Robbanófej tömege kg: 39
Kialakítása: Pálcikás
Maximális manőverező képesség g: 5
Maximálisan manőverező cél g: 8
Hajtómű típusa: RDTT R-300E
Hajtómű tömege kg:
Irányítási mód: Inerciális rádió, aktiv lokátoros
Irányító egység: 9-B-1103
Aktív fej befogási távolsága km: 20
Tömege kg: 14,5

R-27EM (AA-10M Alamo M) nem rendszeresített ???
Rakéta hossza mm: 4.780
Fesztávja mm: 800
Törzs átmérője mm: 260
Tömege kg: 350
Maximális sebessége Mach: 4,5
Maximális indítási hatótávolsága km: 170
Hatótávolsága km: 0,5 - 110
Műveleti magasság m: 20 - 27.000
Robbanófej tömege kg: 39
Kialakítása: Pálcikás
Maximális manőverező képesség g: 5
Maximálisan manőverező cél g: 8
Hajtómű típusa: RDTT R-300E
Hajtómű tömege kg:
Irányítási mód: Inerciális rádió, aktiv lokátoros
Irányító egység: 9-B-1103
Aktív fej befogási távolsága km: 20
Tömege kg: 14,5

Ami nagyon fontos (szerintem), hogy az indítási hatótávolságot ne tévesszük össze a megsemmisítési hatótávolsággal, a másik pedig, hogy a fenti paraméterektől csak rosszabbak, illetve sokkal rosszabbak lehetnek az éles helyzetben elérhető paraméterek.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 376
3 515
113
<blockquote rel="grabo112">Itt az R-27EA kúpos orral, de ez inkább csak kiállítási makettnek tűnik a MAKS 2003-on egy Su-34-re függesztve.

maks2003d1029.jpg

en eddig ugy tudtam, hogy a kupos a makett(egyszerubb kiesztergalni), az ea,er,re kozott nincs lathato kulonbseg a kinezeteben... az r-tol lehet megkulomboztetni, mert az ugy fel meterrel rovidebb az ujjabbaktol.
</blockquote>

A szintén a gépre függesztett H-31 is szemmel láthatóan makett, mégis íves az orrkúpja. Egyébként ezt a kúpos-íves dolgot nem az ujjamból szoptam, Yefim Gordon szovjet/orosz repgép-fegyverzetekről szóló könyvében van, ábrával együtt.
Hozzáteszem hogy éles EA-ról nem láttam még fotót, csak kiállítási makettről van 1-2 kép a neten.

Ugyanezen forrás szerint az EM verzió az anyahajós Su-27K-ra van optimalizálva, az ER-en alapul és nem rendelkezik MCG-vel, ellenben vízfelszín felett alacsonyan repülő célok ellen van ellátva érzékenyebb vevőegységgel és módosított közelségi gyújtóval. A könyv nem említi, de nekem ebből az jön le, hogy elsősorban a repülőgép-hordozót fenyegető Harpoon/Exocet rakéták ellen lett szánva.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113

Ugye ez innen származik?
http://militaryrussia.ru/blog/topic-103.html

Ez az oldal a gyártó Vimpel adatait használja.

Egyébként ha már ennél az oldalnál tartunk és Molni emlegeti, hogy nincs forrása arra, hogy az R-27ER hajtóműve kettős üzemmódú lenne. Ezen az oldalon is az található, hogy:

"Двигатель - РДТТ <b>однорежимный Р-300</b>, на энергетических модификациях - <b>двухрежимный РДТТ Р-300Э</b> с повышенной стартовой тягой с последующим постепенным её снижением."

однорежимный = egy üzemmódú
двухрежимный = kettős üzemmódú

"Масса двигателя - 95 кг (Р-300) и 192.5 кг (Р-300Э)"

95-ről 192,5 kg-os növelték a hajtóművet.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
laiki

Egy része, a másik az Ugolok Nyeba.

Akkor ha már lúd legyen kövér! A gyártó Vimpel oldala:
http://vympelmkb.com/products/prod01/

Ezen is ott van a kettős üzemmód. Remélem ez forrásnak elég jó! Legalábbis biztosan jobb, mint hogy két orosz egy játék fórumáról azt mondta.

A Vimpel tisztességesebb adatokat ad meg, mint a gyártók általában. Ezen nem szerepel 130 km-es hatótáv.

Egyébként a 130 és a 95 km között az a különbség, hogy 130 km-re van a cél, amikor indítanak és 95 km-re van a találkozási pont. De ez is irreálisan sok.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 117
82 866
113
<blockquote rel="ghostrider">laiki

Egy része, a másik az Ugolok Nyeba.

Akkor ha már lúd legyen kövér! A gyártó Vimpel oldala:
http://vympelmkb.com/products/prod01/

Ezen is ott van a kettős üzemmód. Remélem ez forrásnak elég jó! Legalábbis biztosan jobb, mint hogy két orosz egy játék fórumáról azt mondta.

A Vimpel tisztességesebb adatokat ad meg, mint a gyártók általában. Ezen nem szerepel 130 km-es hatótáv.

Egyébként a 130 és a 95 km között az a különbség, hogy 130 km-re van a cél, amikor indítanak és 95 km-re van a találkozási pont. De ez is irreálisan sok. </blockquote>

Mivel oroszul nem tud molni. Itt van neki angolul a ktrv-tol(sokszor volt linkelve)
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 330
26 541
113
Nem véletlenül írtam, hogy ezek a paraméterek csak a legoptimálisabb esetben lehetnek mérvadóak, de bármilyen életszerű harci helyzet csak brutálisan rontja ezen értékeket és ez nemcsak ezekre a rakétákra érvényesek, legyen az bármilyen ország által készített fegyver. Ez a megállapítás igaz a légvédelmi rakéta rendszerekre is.
 

sequoyah

New Member
2015. november 29.
3
0
1
Mar egy hete megirtam ezt a 2 kommentet, de eddig tart ide a regisztracio:)

zsolti november 22., 20:00
... Kína ha így halad, 20 év múlva ott lesz, ahol az USA volt 20 évvel ezelőtt, totális hegemón helyzetben... Sok az a 20 év, és bármi lehet, konkrétan....

Elkoveted azt a hibat, hogy a mai folyamatokat egy az egyben kivetited a jovore. Ha ma 8% a GDP novekedes, feltetelezed, hogy 20 ev mulva is annyi lesz.
Ezzel szemben a novekedes/fejlodes sohasem linearis. Ehelyett a fejlodes gorbeje kozelit egy olyan optimalis hatarerteket, ami a rendszer tulajddonsagaibol ered. Emiatt van az, hogy aki nagyon elmaradott, a rendszer aprobb valtoztatasaival is oriasi eredmenyeket tud elerni ... kezdetben. Kina pedig nagyon elmaradott volt, most utolerni probalja a vilagot. Amikor reszben liberalizalta a gazdasagot par evtizede, hirtelen ez a hatarertek feljebb tolodott, es elkezdte megkozeliteni azt, hirtelen nagy fejlodest megteve. De ebbol egyaltalan nem kovetkezik az, hogy ez a hatarertek Kina szamara magasabban lenne, mint USA szamara.
Sot valoszinuleg sokkal alacsonyabban van, mivel sok minden meg mindig nem liberalizalt, hanem kezivezerlesu, ami az egyre komplexebb vilagban sosem lesz olyan hatekony. Amennyiben nem lesznek tovabbi rendszerszintu, politikai valtozasok ott, a novekedes korlatos lesz csak. A korlat egyebkent mar most is latszik, a kinai csodarol mar hullik a vakolat. Az biztos, hogy a nehezsegeket, amik nyugatot lassitjak, ok sem tudjak majd megkerulni, le fognak lassulni, legkesobb ha odaernek.

Magyarorszag is 20 ev mulva utoleri az EU-t ugye, elso kezbol tapasztalhattuk mi lett belole.Mihelyst kicsit is megkozelitettuk, mar le is lassultunk. Mert a rendszerunk egyszeruen nem olyan jo mint az EU tobbi reszenek rendszere, es igy sose erjuk utol oket.

Egyebkent a kinai kulturara jellemzo, hogy egyaltalan nem innovativ, nem problemamegoldo, hanem utasitaskoveto. (ez koztudott, es testverem reven, aki 2 evig dolgozott Sanghaiban, elsokezbol szarmazo tapasztalatom is van rola). Igy viszont mihelyst megkozelitik a nyugati technologiat (mert mar mindent lemasoltak), meg fognak akadni, mert elre torni nem fognak tudni. Ebbol probalnak ugyan kitorni, mert igyekeznek a sajat programjaikat onnaloan is sikerre vinni, de kerdeses milyen messzire jutnak vele. Az is elkepzelheto, hogy megoldjak es tenyleg jok lesznek, vagy nem.

Persze a meretuk miatt mindenkepp komoly tenyezok lesznek majd a vilagpolitikaban, de a szerepcserehez ez meg keves.
 

sequoyah

New Member
2015. november 29.
3
0
1
...de ha már társadalmi folyamatok, szerintem abban pont az USA áll vesztésre, és nem is kicsit. Ettől még persze amit írsz, IGAZ, van gond a távol-keleti Orosz részen a lakosság, főleg a szakképzett munkaerő ottartásával, van gond az elöregedéssel, van nekik is gondjuk dagesztánnal, a saját muzulmánjaikkal. DE most nézd meg az USA-t... Elörgegedés nincs, juhhé! Jajj, de miért nincs??? Azért, mert az értékteremtő/adófizető réteg bár ott is elöregszik, fogy, van nekik elég latínójuk, meg feketéjük, akik szaporodnak helyettük bőszen. Detroit-ról láttál mostanában képeket? Fergusonról? "Black Lives Matters" mozgalom? A déli államok még az is lehet, hogy kiválnak, vagy mexikóval cooperálnak. Most még őrültségnek hangzik, én tudom, de 20 évvel ezelőtt, azt mondja valaki,
hogy Belgiumban, Brüsszelben, be lesz zárva a metró, meg iskolák a multikulti miatt, meg Franciaországban minimum 3 hónapos szüksgégállapot lesz, kiröhögött volna mindenki. Oszt hát most meg mégis ez van...

Az a baj, hogy a popularis mediabol es egyeb eltulzott egyeni kritikakbol tajekozodsz, a media pedig mindent felfuj ugye... Elmondom mit latok en a sajat szememmel, illetve azok tapasztalataibol, akikkel beszeltunk mindenfele. (Hobbink, hogy kocsiba ulunk es a videket jarjuk, szoval lehetosegeinkhez kepest sokat lattunk es eleg melyen sikerult beleneznunk a videki eletbe is.)

Latino? Fekete? Itt a munkahelyemen sok van beloluk. Oltonyben jarnak, es mernokok, managerek... A korhazban is sokat latok, sok lett kozuluk orvos vagy apolo. De a tobbseguk is autoszerelo, vagy festo vagy acs, hasznos munkat vegeznek. Amirol europa almodik, hogy a bevandorlo feketek/muszlimok majd betomik az ures allashelyeket es hasznosak lesznek, az itt mukodik. Erteket teremtenek es adot fizetnek! Valo igaz, a bunozesi rata magasabb a koreikben, sokkal magasabb a kelletenel, de ez nem ujdonsag, mindig is igy volt. Ennek az arnyekaban lett amerika gyarmatbol vilaghatalom. Egy feketenek sokkal tobb lehetosege van ma, mint 20 eve. 20 eve sokkal tobb volt, mint 50 eve. Ez egy 150 eves folyamat, aminek soran egyre tobbre tudjak vinni a tarsadalomban. Egyebkent a sokgyerekes feher is sokkal gyakoribb itt, mint Europaban.

Detroit? A fejlodes, ismetlem a FEJLODES aldozata. Az lett a veszte, hogy kizarolag az autoiparra epult, ami viszont a nagyfoku automatizalas miatt hirtelen sokkal kevesebb emberi munkaerot igenyelt, igy sokan munkanelkuliek lettek. Mindez az 50-es, 60-as evekben tortent! Szoval USA aranykora parhuzamosan zajlott Detroit hanyatlasaval, igy ez nem erv arra, hogy miert hanyatlana USA. Foleg ugy, hogy Detroit inkabb csak egy ritka kivetel.

Ferguson? Igen, valoban vannak surlodasok a feketek es a feherek kozott, es ez valoban problemat jelent. Ujdonsag ez? Nem, ez a problema szinten vegigkiserte USA tortenelmet, es evrol evre javul a helyzet (a cel meg azert messze van). 50 eve meg elkepzelhetetlen volt, hogy a feketek ilyen szinten eljenek mint ma. Gettok mar nagyon regota vannak ahova feheremberkent nem jo otlet bemenni, de ma mar sokkal tobb a biztonsagos hely, mint akar csak 20 eve. Ez sem epp a hanyatlas jele.

A deli allamok kivalasa valoban orultsegnek hangzik, mert eszebe nem jutna senkinek delen se. Nagyon jol elvannak USA-n belul. Plane Mexikoval? Hatuk kozepere se kivanjak Mexikot:) Na ezt hagyjuk is, mert ez mar teljesen fantazmagoria, max filmet lehet belole forgatni, de ennyi.

Na es akkor hogy mit latok, amikor Amerikat jarom? A nagyvarosokban (New York, Chicago, LA, San Francisco, Boston, Miami) sorra epulnek az uj felhokarcolok, a lakasarak emelkednek. Videki varosokban megy az elet, az ettermek, szorakozohelyek tele, a boltok es a kisvallalkozasok mind jol megelnek. Meg videkebbre, a varosokon kilepve mukodo farmok es gyarak. Ha vallalkozast akarsz inditani, akkor rajtad es az otleteden mulik, hogy sikeres lesz-e, nem azon, hogy melyik politikus melyik baratjanak az erdekeit serti. A magyarorszaghoz szokott szememnek kifejezetten furcsa volt ez a pezsgo gazdasagi elet mindenhol.

Hat szoval barmerre megyek, kurvara nem latom a hanyatlas jeleit. Hogy vannak-e problemak? Persze, hogy vannak. Innen nezve meg nagynak is tunnek (ezekrol kulon meselhetnek). Aztan hazanezek a magyar problemakra, es az itteniek hirtelen sokkal kisebbnek tunnek. Raadasul ezen problemak egyaltalan nem ujak, USA tud elni veluk.
Vannak problemak igen, de akarhogy is forgatom-csavarom, a vetelytarsak (Oroszo., Kina) problemai mindig joval nagyobbnak tunnek.

Egyeb kapcsolodo hozzaszolasokra reagalva pedig csak roviden:
- A latinok kozott felni altalaban nem kell, nem esik senkinek sem ott bantodasa, csak igenytelenebbek es szemetesebbek, ezert nem szeretunk kozottunk elni. De ha sporolni akarnek, akkor en is kozejuk koltoznek akar. Persze a gettokat kerulni kell, de a legtobb nemzetisegi kerulet nem getto, es relative veszelytelen.
- A walmartba nem azert nem megyunk mert veszelyes es latinok/feketek jarnanak oda, hanem mert igenytelen es kicsit dragabban sokkal jobb minosegu cuccokat kapni mashol.

Na most ez lehet nyalas USA seggnyalasnak tunik, de ahhoz a lehuzashoz kepest amit te irtal, USA valoban egy utopia.

UI.: Trumptol viszont be vagyunk szarva...:D