Motorkarakterisztika?
Munkamotorok esetén mindég megadják a nyomatékmaximumot és a hozzá tartozó motor fordulatszámot is. Ami lényeges, hogy milyen motor fordulattartományban áll rendelkezésre a maximális vagy közel maximális nyomaték.
Ez azért fontos, mert pl.: egy kamion motorja esetén baromi gyorsan, akár 600-1000 motorfordulat körül is elérheti a maximális nyomatékot és kitarthatja akár 2000-2500 fordulatig is. Ennek előnye, hogy a forgatónyomaték szinte az alapjárattól kezdve magas, ezért a gépnek minden motorfordulaton van "ereje", a maximális erő rendelkezésre áll a motorfordulat tartomány kétharmadán. Hátránya, hogy viszonylag alacsony a maximális fordulatszám és ezért sok fokozatú váltóra van szükség és gyakran kell fokozatot váltani, ha ezt a nagy erőt sebességre kívánjuk váltani.
Ha görbére tesszük akkor azt látjuk, hogy a nyomatékra kihegyezett motor nagyon meredeken emelkedik és hamar eléri a maximális forgatónyomatékát, ezt kitarthatja akár 1000-1500 fordulaton keresztül, majd nagyon meredeken beszakad.
Cummins 6.7 literes gázolaj.
Iveco Euro 6 Cursor 13 460hp motor
Ezzel szemben egy teljesítményre hangolt motor görbéje jobban hasonlít egy harangra. Hosszú fordulatszám tartomány mire felépül a nyomatékcsúcs és a teljes motorfordulatszám tartományhoz viszonyítva sokkal kisebb fordulatszám arányon érhető el a maximális vagy közel maximális nyomaték.
Előnye, hogy nagy a maximális fordulatszám, nem szakad be olyan meredeken mint a nyomatékra kihegyezett motor esetén, kevesebb fokozattal is nagy sebesség érhető el. Hátránya, hogy "alacsony" fordulaton (ez könnyen lehet 2000-3000 motorfordulat is) nyomatékszegény a motor.
Hemi 5.7 vényóc
Szóval összességében nagyon nem mindegy, hogy azt a forgatónyomatékot milyen tartományban képes a motor produkálni.
Kíváncsiságból ránéztem az MTU 892-re és nincs csoda.
Második oldalon van nyomatékgörbe. Hááát...
https://mtu-online-shop.com/print/3232171_MTU_Def_spec_10V890.pdf