Még elvileg vannak raktáron. Pasz hogy mennyiOszt azok honnan jönnek?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Még elvileg vannak raktáron. Pasz hogy mennyiOszt azok honnan jönnek?
Biztos vagy te ebben?Még elvileg vannak raktáron. Pasz hogy mennyi
Kalandért,élményért csak néhányan fognak szolgálni.Azoknak meg mindegy,hogy miféle járművön teszik ezt,fanatikusok.Fizetés,személyi felszerelés,tanulmányi lehetőségek kellenek inkább.A harcjármű azért meghatározó, mert most sokan abban a hitben vannak a lövészeknél (1-2 éve), hogy 200 Pumát veszünk. Az pedig hamar itt lehetne, legalábbis hamarabb, mint a Lynx, a fentiek miatt. Ezért mondtam, hogy a döntés ilyen szempontból is fontos. Meg az MH-nak is, mert 2023-ban nem lesz mit CREVAL-ozni, sem technika, sem humán feltételek nem lesznek biztosítva.
Az emberek a kevéske fizetés miatt le fognak lépni, hisz már ígéret sem lesz ami itt tartsa őket. Majd visszajönnek 26-ban. Vagy nem.
Persze ha megemelik a fizetést és versenyképes jövedelmet kínálnak, akkor még lehet hazudozni a BTR-rel sokáig. Ilyen szempontból tényleg mindegy lenne, hisz a jövedelem itt tartaná a katonát. De most pont nem erre haladnak a dolgok sajnos (illetmény ügyileg sem).
Azért nem egyszerű, mert ma az informatikus, az eüs ugyanolyan beosztásban 100-150 ezer FT-tal keres többet, mint a lövész (igen, munkaerőpiaci pótlék nekik jár, a lövésznek, a KATONÁNAK NEM!)
Ha megemelik a lövész (a legalacsonyabb jövedelmű és beosztású katonák) illetményét, akkor az egész hadsereg illetményét emelni kell!
Az sem járja, hogy a más fegyvernemek legénységi és altiszti állománya elvándorolna lövésznek a megemelt illetmény miatt, tehát azokét is meg kellene emelni. Tehát nem arról van szó, hogy a 4 zászlóaljnyi (talán 2000 fő) lövész illetményét nem bírná ki a rendszer, hanem a torzs struktúra miatt további 10-12 ezer katona illetményéhez hozzá kellene nyúlni, hisz az eüs, informatikus nem kereshet kevesebbet, mint a lövész, mert akkor meg az nincs.
A budapesti katonák meg nem viselnék el, hogy a vidéki csapatoknál jobbak az illetmények, tehát azokét is megemelnék (maguknak). A kör bezárult, ezt már nem lehet, így nem emelnek senkinek.
Ha viszont kalandot, élményt sem tud adni a rendszer a toborozandó fiataloknak, akkor ki fog ide bejönni?
Erre gondoltam.Szerintem a Mardert is csak úgy kéne beszerezni,mint az A4es Leot.Max egy századnyit,kiképzési célbol.
Kalandért,élményért csak néhányan fognak szolgálni.Azoknak meg mindegy,hogy miféle járművön teszik ezt,fanatikusok.Fizetés,személyi felszerelés,tanulmányi lehetőségek kellenek inkább.
Pumát is a saját igényeinkre kéne szabni.Az alvázon kialakitandó egyébb járművek sora,meg kifejezetten időigényes és drága fejlesztés lenne.
Szükség van könnyebb járművekre is,de szerintem se igazán a kebabos kocsikra.
Egyetértek a gondolatmenettel,de rövid távú pillanatnyi előnyért ne vállasszunk hosszú távú hátrányt.Sok évig katonákkal foglalkoztam közvetlenül (sorállománnyal is és szerződésessel is). Nehéz dolog vezetni az embereket, minden tiszteletem a mostani alegységparancsnokoké.
Nagyon fontos, hogy ismerd őket, gondolkodásukat, motivációjukat, mert nemcsak békében, hanem olyan helyzetben is rájuk kell kényszeríteni az akaratunkat (az elöljáró akaratát), amikor eszük ágában sem lenne megtenni valamit ami veszélyes, esetleg az életükbe kerülhet.
Az önkéntes haderőben ezek még fontosabb tényezők, a parancsnokoknak még fontosabb, hogy ismerjék katonáikat. Az én (nem csak hazai) tapasztalatom az, hogy minden ösztönző nagyon fontos, azok megfelelő kombinációja kell, hogy minden helyzetben elérhető legyen a megfelelő humánerőforrás rendelkezésre állása érdekében. Viszont ezek aránya az adott helyzettől erősen függ. Békében pénzzel, háborúban a törvény erejével kell harcra készen állni a katonáknak. Gondolom értitek a kettő közti különbséget. Van egy harmadik ösztönző is az érzelem.
Maradjunk a béke helyzetnél:
- Elsődleges az illetmény, az pótolhat minden más egyéb ösztönzőt. Szélsőséges eset, hogy egy igazán szar, kiképzésmentes, felszerelés nélküli haderőnek is lehet (felkészítetlen) katonája, ha az átlagjövedelemnél jóval több illetményt biztosít a katonáknak. Ebből mi csak az előző feltételeket biztosítjuk, utóbbit nyilván nem és nem is lesz.
- Másik összetevőkkel lehet egy ideig kompenzálni az alacsonyabb jövedelmet. Az egyik ilyen a kemény kiképzés, a komoly felkészítés. Erre példa lehet az idegenlégió, hisz a jövedelem nem kiugró, de a nimbusz az sokat pótol.... (azért nekik is vannak utánpótlás gondjaik).
- Van olyan haderő aki a legkorszerűbb technológia segítségével ad élményt (és motivációt a szolgálatvállalásra), pld az USA. A kiképzés minősége az elit egységeknél élvonalbeli, de az Army, vagy NG kiképzettsége nem kiemelkedő (esetleg hozzánk képest az).
Minden haderő körülbelül ezekből az ösztönző rendszerekből rakhatja össze a saját kombinációját, annak érdekében hogy az általa ambicionált képességű és méretű haderő feltölthető legyen.
Az MH részére sok választás nincs, jelenleg mindhárom nagy területen (illetmény, technika, felkészítés) bazira lemaradtunk, látszik is a végrehajtók létszámán, feltöltöttségén.
Azon polemizálni, hogy e három közül melyikkel nem kell foglalkozni, vak akkor tehetnénk meg, ha valamely területen kiemelkedőt tudnánk nyújtani helyette.
Szerintetek mely területen képes az MH kiemelkedőt nyújtani a fiataloknak?
Ja, szerintem se.
Akkor marad az, hogy mindhármon meg kell próbálni változtatni, mert rövid távon azzal érünk el leghamarabb eredményt. Az egyikre ott van a Z26 (technika, felszerelés)i, a másik politikai ügyeskedés és erkölcsi dolgok kérdése (illetmény), a kiképzés meg vastagon az MH szakmai vezetésének kompetenciája.
Egyetértek a gondolatmenettel,de rövid távú pillanatnyi előnyért ne vállasszunk hosszú távú hátrányt.
Szerintem amúgy is a szervezeti rendszerrel kéne kezdeni az egész ráncbaszedését a honvédelemnek.De ez messzire mutat,mint kedvenc Perjés idézetem mutatja.
Szakmailag nekem az se tiszta,hogy tulajdonképpen mire fejleszti a sereget a Z2026.Lehet,hogy van egy koncepció a fejlesztések mögött,de az nincs letéve az asztalra.Beszerzésekből,félmondatokbol,meg nyilvánvalóan hazug agitpropbol következtetünk csak-és nem akar kerek egésszé összeállni a kép.Legalábbis nekem nem.
Dehogy lenne! A Leo 2-esek esetén az A4-ek alapvetően megegyeznek az A7-ekkel. Sőt a nálunk maradókat A7+-ra is upgradelhetjük.Erre gondoltam.
Bejelentéskor a szerzödéskötés mellé áthidalásképpen logikus megoldás lehetne.
Ráadásul nem csak legyártani kell öket, de kifizetni is párhuzamosan a többi technikával.
Ez a megoldás segítene idöt nyerni.
Nehézdandárt ajánlottunk fel 2028ra a NATO-nak.Annyiban gondolom fontosnak a fenti eszmefuttatást, hogy a három ösztönzőből az egyik gyengébb lesz mint a Puma esetében, mert utóbbi hamarabb itt lenne. (Mondjuk a németekét be is lehetne mutatni). Persze ha lesz Lynx, önmagában már az is egy nagy ösztönző lesz, de nem a most szolgálóknak. Lynx-el CREVAL-ozni egy zászlóaljat nem fognak 23-ban (nem tudom mi a cél), dandárt 28-ban (nem tudom mire ajánlottuk fel a nehéz vagy közepes dandárt a NATO-nak.) Mellesleg kishazánk még sosem volt képes dandárt CREVAL ellenőrzésre összeszedni. A ZHCS-k is mindig ugyanazt a cuccot mutatták fel ellenőrzéskor, bármely zászlóalj is csinálta.
De ha már ilyen döntés születik, akkor egy radikális illetményemeléssel simán itt lehetne tartani a lövészeket, meg úgy általában a fiatalokat a seregben. Sajnos ezt lehet pusztán költség alapon nézni (szerintem butaság, de a Balaton utcában sajnos így gondolkodnak).
Az illetmény emelés a felszerelés, technika beszerzés nélkül is egyre súlyosabb gond. Tehát, ha az egyik csúszik, akkor a másik területen kellene valamit felmutatni. Az utóbbi hónapok illetmény jellegű juttatásokra vonatkozó döntései nem ebbe az irányba mutatnak.
Egy századra hogy akarsz kiképzést szervezni?Szerintem a Mardert is csak úgy kéne beszerezni,mint az A4es Leot.Max egy századnyit,kiképzési célbol.
Igazábol én semennyit nem vennék.Egy minimális mennyiséget azonban el tudok képzelni,személyzet kiképzésére.Főleg a vezetőknek nem árt,ha nem a drága harci gépen tanulják meg az alapokat.Szokni kell a jármű kategóriátEgy századra hogy akarsz kiképzést szervezni?
Átalakítani csak akkor fognak valamit, ha van aláírt szerződés. Addig semmit sem tesznek bele a mi kedvünkért. Különösen nem csinálnak semmit ami pénzbe kerül, legfeljebb megígérik, ha akarjuk és fizetünk, akkor majd integrálják, hiszen moduláris minden. Csak csavar meg hegesztőpáka kérdése.Mivel a Hiúz direkt exportra készült, ezért könnyebben átalakítható a honvédség igényeire mint a Puma, ami a Bundeswehrnek készült. Ráadásul még kész sincs és sztem már 1-2 éve tárgyalunk.
Igazábol én semennyit nem vennék.Egy minimális mennyiséget azonban el tudok képzelni,személyzet kiképzésére.Főleg a vezetőknek nem árt,ha nem a drága harci gépen tanulják meg az alapokat.Szokni kell a jármű kategóriát
De értelme nem nagyon lenne. Bár a Lynx a Marder 1-2-re épül, ennek ellenére biztis vagyok benne, hogy még vezetési gyakorlatokra sem lehetne használni, mivel annyival nagyibbak, mint a Marder, hogy úgy is újra kellene kezdeni az egész képzést.
A páncélozandó tér tömegigénye a STANAG 4569 egyes szintjeinek megfelelően. Ebből látszik, hogy mennyire számít a méret két 44 tonna körüli harcjárműnél. Nem mindegy, hogy 9 vagy 12 m3-t kell páncélozni.
Itt nem szerepel, de a level 5+ vagy level 6 a 30 mm-es gépágyú találat ellen kel. hogy védjen szemből. Azt hiszem AMAP lehet, de nem biztos.
Ezt nem így mérik. A Puma motorja 980 kg, ennek 2 300 kg. A teljesítményük közel azonos. Kapásból van 1300 kg előnye a Pumának.
Azért javaslom a két jármű búvónyílásait is vessétek össze, melyik a valódi harcjárműé.
De az igazi egy gyakorlati összehasonlitó próbákon való megmérettetés lenne.Ami tartalmazna a végén összeszerelt páncéltest módszeres szétlövését is.Papir sokmindent elbir.De ha gyakorlatban végigpróbáljuk a kispuskátol az általunk elérhető legjobb páncéltörő akármig,utána kiderül,hogy kilukadt e,avagy nem.Meghogy meddig nem lukad.
Nekem - és párunknak itt a fórumon - pont ezzel van a bajunk. Ha most kezdünk el beszállni az ausztrál tesztelésbe, és csak '22 közepén/végén lesz vége a tesztelésnek, akkor még le kell tárgyalni az igényeink szerinti konfigurációt, így aláírás csak '23-ban lehet. Ha azonnal elkezdik a gyártást - ez mondjuk nem valószínű, mert a gyártósort, beszállítókat le kell szervez, és el kell kezdeniük a részegységek legyártását -, akkor sem várható, hogy a PUMA RM tempójánál (kb.30db/év) gyorsabb gyártást intézzenek. Ez azt jelenti, hogy 150 db gép legyártása 5 êvbe telne. Ez azt jelenti, hogyha minden úgy siklik, mint egy csiga egy vödör takonyban, akkor is kb. 2028 lesz mire kész a teljes állomány. De ekkor még nincs kiképzett alegységed. Ha a szállításokkal nem is csúsznak, ha a teljesen első szériánál minden fő egység tökéletesen működik ( nagy mázli kell hozzá), és a szállításokkal párhuzamosan elkezdődik is a kiképzés, akkor is necces ez a 2028-as nehézdandár felajánlás.A teljesítményük (LE/kW) igen, de a KF41 motorjának közel háromszor akkora a nyomatéka, mint a Puma MT 982-es motorjának. 2200 vs 6200 NM.
A KF41 motorja sokkal inkább hasonlít a Leo 2 motorjára (MB 873 KA-501) tömegben és teljesítményben is, bár még annál is nagyobb a nyomatéka (az MB 873-asé 4700 NM).
Annyira nem vágom ezt a témát, de ez elvileg azt jelentheti, hogy jóval alacsonyabb fordulatszámon is leadja a kellő teljesítményt, nem kell magas fordulatszámon pörgetni és valószínűleg tartósabb is a (-z az amúgy szép nagy tömegű) motor. De vannak itt nehézgépekkel foglalkozók, ők jobban meg tudnák szakérteni ezt.
A Puma deszantterének búvónyílásairól tudnál betenni képeket, akár a Puma-topikba? Én kerestem, de nem találtam azokról képet.
Na ez az, amire szerintem nekünk nem nagyon van pénzünk, kedvünk, egyebünk. De pont ezért is javasoltam, hogy megfigyelőként szálljunk be az ausztrálok tesztelési programjába. Szerintem a Rheinmetall is belemenne, ha már úgy is potenciális Lynx-vásárlóként számol velünk. Szóval kiküldeni egy csapatot, 4-5 fő hozzáértőt (én már azt sem bánom, ha megy velük még ugyanennyi csókos léhűtő is állami pénzen lábat lógatni és nyaralni, de legyen a csapatban pár tényleg szakértő is).
Elvileg szeptemberben kezdődnek a tesztek és jövő szeptemberben lesz vége, ha ez a koronavírusos téma nem borítja meg az ütemtervet. Így októberben meglehet a végleges jelentés és a szubjektív beszámolók. Ezt összehasonlítani a többi cég (mert feltételezem, hogy kértek ajánlatokat más IFV-gyártóktól is) ajánlatával és az azokról a típusokról begyűjtött (Puma esetén pl. közvetlenül és nem is feltétlenül csak hivatalos úton a Bundeswehr-től származó) infókkal. 2021 novemberében pedig már el lehet dönteni és, ha minden fasza, akkor alá lehet írni a pappert a Rheinmetall-lal.
Ez azért is lenne jó, mert az ausztráloknál, mivel két típust versenyeztetnek, majd csak 2022 második negyedévében várható a döntés, tehát ha mi még 2021 végén aláírunk, akkor a mi rendelésünk lesz az első a sorban és így hamarabb fogjuk megkapni a gépeket.